Tésztaszűrővel préseltek, Michelin-csillagos éttermekig jutottak
A rendszerváltás környékén indult családi vállalkozások alapítói ma 50-60 évesek és lassan át kell adniuk a stafétát. A nemzetközi statisztikák szerint a generációváltást a vállalkozások alig egyharmada éli túl. Megnéztük, hogyan tud jól működni a többgenerációs modell.
Mintegy 110 ezer olyan hazai cég működik ma, ahol a tulajdonosok és ügyvezetők között apai, anyai vagy testvéri kapcsolatok lelhetők fel. Az Opten céginformációs rendszer legfrissebb statisztikái szerint ezek a családi vállalkozások 75 százaléka megbízhatóbb egy átlagos hazai cégnél, míg 15 százalékuk pedig egyenesen kiemelkedő megbízhatósági szempontból. „Az első generációs családi vállalkozás mindig az építkezésről szól” – mondja Hernyák Tamás, az etyeki családi borászat, a Hernyák birtok „trónörököse”, aki édesapjával, Lászlóval már 10 éve dolgozik együtt. „Mindig az a fontos, hogy honnan és hova jutottál” – folytatja Hernyák László. „Én a kezdetekben egy tésztaszűrővel préseltem a gyümölcsöt édesapámmal. Ma 7 hektáron termelünk, évente fogadunk 5-6 ezer vendéget és a boraink eljutnak Michelin csillagos éttermekbe.”
Új szemléletet hoz az új generáció
„Nagyképű lenne azt mondani, hogy csak a második generáció hoz be új technológiákat, mert tanultabbak, de tény, hogy nekik (nekünk) van lehetőségük kihasználni ezek előnyeit, ugyanis az alapok, a biztos háttér már megvan” - mondja Hernyák Tamás. Egy cégben alkalmazott infokommunikációs megoldások használatáról ugyanis nem a kor dönt. Egy családi vállalkozásban például a sikeres vállalkozók gyermeke specifikusabb, akár külföldi tanulmányokat is végezhet, és miután visszatér dolgozni, új megoldásokat hoz be a cég működésébe. Hernyákék esetében ez az új szemlélet egy francia tanulmányút volt, de hasonló zajlott a baromfifeldolgozással foglalkozó kisvárdai Master Good csoport esetében is. A cégvezetést a fiaira bízó Bárány László tudatosan készítette elő a generációváltást: ifjabb Bárány László hat éve vezeti a Master Good Kft.-t, öccse, Péter pedig 2011 elején kezdte a Baromfi-Coop Kft. irányítását. A vállalat nem pottyant egyszerűen a két fiú ölébe, élőben követték nyomon a cég működését és fejlődését. A kiugró sikert éppen két válságos esztendő hozta meg. Váltaniuk kellett, és ebben az ifjabb generáció külföldön szerzett tapasztalataira és az új technológiák meghonosítására volt szükség. A MasterGood csoport tavalyi árbevétele elérte a 45,3 milliárd forintot. Egy családi vállalkozáson belül a fiataloknak a szerepe, hogy a legfrissebb innovációkat, újdonságnak számító kommunikációs csatornákat, megoldásokra felhívják a vállalkozás figyelmét. Ugyanis a Telekom legfrissebb, átfogó kutatásából1 kiderült, hogy amilyen informatikai megoldásról a döntéshozó nem tud, azt nem fogja a vállalkozás életébe bevezetni.
Az idősebb korosztály is nyitott
„Egy kapcsolatnak mindig vannak nehézségei, ez nem újdonság, de a fő célokban egyetértünk. Ha mi összeveszünk, akkor másnap kibékülünk, ami nagyon fontos. Egy üzlettársnál, ahol nincs családi kötelék, el is mérgesedhet a vita. Én megbízom Tomiban, ő pedig kellő tisztelettel fordul felém. Ez a legszebb dolog, amit egy apa elképzelhet” - mondja Hernyák László. „Persze, kell az ő fiatalos lendülete. Bennünk is van még, de természetes, hogy már másképpen gondolkozunk.” A Telekom kutatásából is az derül ki, hogy általában a vállalkozások alap infokommunikációs infrastruktúrájára - például a számítógépek használata, vagy az internetes honlap meglétére -, nincs különösebb hatással a cég döntéshozójának kora. A Facebook és LinkedIn használata a fiatalabb korosztályra jellemzőbb, bár nincs nagyon nagy eltérés a fiatalok (29%), és a legidősebbek (22%) munkacélú használata között. „Ami 20 évvel ezelőtt a bormarketinget jelentette, az ma már nem működik” - hozza példaként Hernyák Tamás. „Nem arról van szó, hogy apu nem facebookozik, sőt néha talán többet is posztol, mint kellene, de közösségi kommunikációban talán én tájékozottabb vagyok.” Ez pedig így van rendjén László szerint. „10 év múlva minden üzletágat, a vendéglátást, a pezsgő és a szőlő-bor üzletágat is Tomi veszi majd át. Szerintem ez egy tésztaszűrőtől indulva nem rossz ” - utal mosolyogva László a kezdetekre.
1 A Magyar Telekom alapvetően három korosztályt vizsgált: fiatalokat (20-39 éves), a középkorúakat (40-49 éves) és az idősebbeket (50+).
Az oldalon elhelyezett tartalom a Telekom közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.