65 felett is élünk az újabb megoldásokkal

A koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozások feloldásával lassan kezd visszatérni az élet a normális kerékvágásba. De mik azok a szokások, amiket tovább viszünk ebből az időszakból? Mi az, ami marad a járvány után is? Előző cikkünkben megkérdeztük olvasóinkat a bankolási szokásaik változásáról, az eredményeket az OTP Bank szakértői segítségével elemezzük.

  • OTP Bank Nyrt. OTP Bank Nyrt.
65 felett is élünk az újabb megoldásokkal

Koronavírus-járvány

Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.

A lakossági bankolási szokásokban jelentős változásokat eredményezett a koronavírus járvány, illetve az emiatt bevezetett veszélyhelyzet. A tavaszi rendkívüli helyzetben több tízezer ügyfél kezdte el újonnan használni az OTP Bank digitális csatornáit. Persze a bank szakértői szerint ez nem csak a vírus hatása, hiszen online kampányokkal, kedvezményekkel korábban is ösztönözték az áttérést, valamint a fiókokban is segítették azokat, akik eddig nem használták digitális megoldásokat.

Személyes ügyintézés nélkül már sok szolgáltatás elérhető: számlát nyithatunk, csekkeket fizethetünk, utalhatunk, módosíthatjuk a kártyalimiteket, kezelhetjük a befektetéseinket, lekötéseinket, feltölthetjük mobilunkat, módosíthatjuk az adatainkat, vagy akár igényelhetünk hitelt/kölcsönt is.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az OTP Bank adatai szerint a járvány kitörése előtti időszakhoz képest számottevően megnőtt a pénzügyeiket internetes/mobilos megoldásokkal intézők száma. Mintegy 10 százalékkal bővült a belépő ügyfelek száma (és mintegy 15 százalékkal nőtt a bejelentkezések darabszáma is) az internet-és mobilbankon egyaránt. A szolgáltatások közül különösen a különböző digitális számlafizetési megoldások voltak népszerűek, mint például a QR-kódos csekkbefizetés.

Több mint 10 százalékkal nőtt a mobilbankba újonnan regisztrálók száma is. Az OTP szakértői örömmel látják azt is, hogy nem csak a fiatal korosztály intézi szívesen online a pénzügyeit. Adataik azt mutatják, hogy a 65 év feletti ügyfeleik is szívesen élnek a digitális megoldásokkal.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

A netbank, mobilbank adta lehetőségeken belül a közüzemi díjak, csoportos megbízások fizetési módozatainak használata is bővült, sokan a karantén ideje alatt tértek át a készpénzes befizetésről az online kiegyenlítésre – tudtuk meg az OTP Bank szakértőitől, akik szerint az alternatív, online csekkbefizetés lehetősége mutatta a leginkább szembetűnő növekedést. 

Több mint 15 százalékkal nőtt a digitális átutalások száma, mintegy 50 százalékkal a Díjnetes tranzakcióké, a már említett SmartBankos, QR-kódos postai csekkbefizetések száma pedig több mint négyszeresére ugrott.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

2020 tavaszán a kártyahasználatban látszólag ellentmondásos folyamatok zajlottak. Az OTP adatai szerint az előző év azonos időszakához képest összességében csökkent ugyan a kártyás tranzakciók száma és forgalma, de csalóka a szám, mivel több iparágat negatívan érintett a kijárási korlátozás, visszaesett a forgalom, kevesebbet költöttünk szórakozásra, utazásra, benzinre vagy öltözködésre, vagyis áthelyeződtek a prioritások.

Az OTP Bank szakértői ugyanakkor azt látják, hogy bár ritkábban, de nagyobb értékben használták az ügyfelek a kártyájukat, emelkedett a tranzakciók átlagértéke, az emberek egy része igyekezett elkerülni a készpénzhasználatot.  Az online vásárlások esetében is azt figyelték meg, hogy emelkedett az internetes forgalom aránya, sokan otthonuk biztonságából intézték a vásárlásaikat.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az OTP Bank minden évben elkészíti az Öngondoskodási Indexet, amellyel a lakosság pénzügyi tudatosságát, megtakarítási szokásait méri fel. A 2019-es eredmények (a korábbi évekhez hasonlóan) azt mutatták, hogy a magyarok megtakarításaikkal elsősorban rövid távra terveznek.

A bank 2020 őszén fogja felmérni éves kutatásával, hogy a járványhelyzet hogyan alakította át – ha egyáltalán átalakította – a pénzügyi gondolkodást. A megtakarítási hajlandóságról egyelőre nehéz pontos képet alkotni, hiszen csak hosszabb időszak után lehet majd látni a járvány következményeit – vélik az OTP szakértői.

Elöljáróban azt látják, hogy a tágan értelmezett megtakarítás nem esett vissza, sőt a készpénz és a fizetési számlán lekötetlenül tartott fizetőeszközök jelentősen gyarapodtak. Jelenleg a megtakarítókra jellemzőbb, hogy kivárnak, bár az állampapír vásárlási hajlandóság újra az év eleji szinthez közelít, valamint a befektetési alapok iránt is kezd visszatérni a befektetők bizalma –egészítették ki válaszukat az OTP szakértői.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Az előző cikkünkben elhelyezett kérdőívet kitöltők kétharmada a a járvány kitörése előtt is inkább az interneten bankolt vagy mobilbankot használt, ötödük a számlafizetést és az utalásokat a neten intézte, de hitelért/kölcsönért vagy számlanyitásért a bankba ment, azonban 10-ből csupán egy kereste fel mindig személyesen a bankfiókot.

Online szolgáltatások

Az OTP Bank digitális szolgáltatásainak köszönhetően gyorsan és biztonságosan intézheti pénzügyeit internet- és mobilbankján keresztül. Internetkapcsolat segítségével így akár otthona kényelméből:

  • intézheti utalásait
  • befizetheti csekkjeit
  • kártyalimitet módosíthat, bankkártyát aktiválhat/letilthat
  • nyithat számlát
  • kezelheti befizetéseit/lekötéseit
  • feltöltheti mobilegyenlegét
  • módosíthatja adatait
  • sőt akár hitelt vagy kölcsönt is igényelhet.

A fenti szolgáltatásokról további információ itt található.

Vásárlásai során pedig érintésmentesen fizethet a mobilfizetési szolgáltatásoknak köszönhetően androidos vagy iOS készülékein egyaránt.

Az oldalon elhelyezett tartalom az OTP Bank megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.