szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Bejött a Renault kockázatos lépése, amikor hét éve megvette a rossz hírű román népautókat gyártó Pitesti-i Dacia gyárat. Az üzem jelenleg 680 autót állít elő naponta, év végére ezt a számot napi 800-ra emelik. A Logan két év alatt meghatszorozta értékesítését. Itthon közel 3000 Daciat adtak el, miközben a francia márka eladásai jelentősen visszaestek.

Egyszerű forma, olcsó ár
A francia Reanult-csoporthoz tartozó Dacia tavaly megkétszerezte árbevételét a Logannak köszönhetően. Az olcsó Loganból tavaly 134 ezer 887 darabot adtak el, hatszor többet, mint egy évvel korábban. Jean-Michel Sicre, Dacia-vezér elmondta: tavaly a Dacia összesen 164 ezer autó adott el. A haszonjárműveket is beleértve tavaly 70 százalékkal nőtt az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest. A Dacia árbevétele 1,1 milliárd euró volt tavaly, tíz százalékkal haladva meg a tervet, az idén 1,5 milliárdot várnak. A fejlődés töretlen, növelik a Loganok exportját, piacra dobják az autó kombi változatát, valamint egy új, 1,6 literes motorral ellátott modellt is. Romániában már kapható, hozzánk tavasszal érkezik az ezerötös dízelváltozat. Két éven belül hat-hét személyes egyterű járművet is bemutatnak. A Bukaresttől 100 kilométerre északra lévő Pitesti-i gyárban az idén 220 ezerre növelik a gyártást a tavalyi 172 ezerről. Két éve ez a szám csak 94 ezer volt. A Dacia piaci részesedése Romániában 45 százalék.

[[ Oldaltörés: Külföldön is népszerű (Oldaltörés) ]]

Nyugaton Renault néven adják
Jól fogyott külföldön is a Logan, pedig tavaly januárban különböző, főként az elektromos rendszert érintő technikai problémák miatt több mint tizenötezer Logant hívott vissza a gyár, igaz a visszahívási akció a belföldön eladott modellekre vonatkozott. Az autót Nyugat-Európában Renault márkanéven forgalmazzák, ennek ellenére meglepő, hogy 14 ezer Logan kelt el eddig ebben a térségben, csak Franciaországban 9800-at adtak el a forgalmazás óta eltelt fél évben. Szerbia és Montenegróban a Logan lett tavaly az év autója, ahol egyben a legkelendőbb autó is volt 2005-ben. Az export eladások 2004-hez képest 210 százalékkal nőttek, közel 51 ezer Dacia talált gazdára külföldön, a világ 38 országában forgalmazzák a márkát. Az árak eltérnek, hiszen amíg Romániában 6230 euró a kocsi alapára, addig nálunk - a regisztrációs adóval 7200 euró (1,799 millió forint), Franciaországban pedig közel 8000 euró. A román piacra ugyanakkor olyan termék kerül, amelynek felszereltsége a motortól a gumiabroncsig sokkal olcsóbb. A magyar piacon a legkelendőbb a 2-2,2 milliós, egynégyes Dacia, szervokormánnyal.

A romániai gyár már nem képes egymaga kielégíteni az igényeket: tavaly áprilisban gördült le a futószalagról az első Logan, amelyet Oroszországban szereltek össze, 2005 második felében pedig megkezdődött a termelés a marokkói és a kolumbiai üzemben is. A három küföldi üzemben eddig összesen 30 ezer jármű hagyta el a futószalagot. A terjeszkedés idén sem áll meg: a Renault egy éven belül gyárat létesít Iránban, Indiában és Brazíliában, s a tervek szerint 2010-től évente egymillió autót értékesítenek majd.

[[ Oldaltörés: Milliókat fektet be a Renault Romániában (Oldaltörés) ]]

Betört a magyar piacra
A Renault töretlen bizalmát jelzi – természetesen a vállalatot francia szakemberek vezetik –, hogy az eddigi 650 millió után tavaly nyáron újabb, több mint 200 millió eurós beruházással váltóműgyártó üzemet létesített Romániában. A beruházás még a tavaly beindult, a termelés 2008-ban kezdődik, évente 450 ezer váltóművet állítanak elő, kizárólag exportra, a berendezések a csoporthoz tartozó Renault, Nissan (44 százalékos francia tulajdon) és Samsung (a franciák dél-koreai leányvállalata) személyautókhoz készülnek. Bár a Dacia nem kap a szomszédban gyártandó váltóművekből, a Renault többek közt azzal indokolta a célpontválasztást, hogy már van kiépült telephelye Romániában. A döntésben közrejátszott a munkaerő képzettsége és olcsósága, s nem utolsósorban az, hogy a román kormány 38 millió euróval hozzájárul a beruházás költségeihez. A Logan-gyártás a következő egy-két évben újabb 1500 új munkahelyet hozhat létre Romániában. A Dacia-ügylet eddig jól bejött a Renault-nak, a társaság a román piac több mint 60 százalékát uralja.

Vérszemet kaptak a németek is a Logan sikerei láttán. A Volkswagennél bejelentették egy olcsó, nagy befogadóképességű kínai személyautó gyártására készülhet 2008-tól, amely felveheti a versenyt a Dacia Logannal a fejlődő országok piacain. A háromezer eurós gyártási költségű autót várhatóan Nyugat-Európában 7500 euróért lehet majd érétkesíteni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
MTI Gazdaság

Átütő siker Belgiumban a Dacia Logan

Átütő sikert aratott Belgiumban a Renault konszern új, olcsó árfekvésű személyautója. A romániai Pitesti-ben készülő Dacia Logan első szállítmányának minden darabja gazdára talált a második márciusi hétvégén - írta a belga sajtó.

MTI Gazdaság

Hibázott a Dacia, 15 ezer Logant hívnak vissza

A Dacia román autógyár, amely a francia Renault tulajdonában van, 15 ezer darabot hívott vissza különféle - elsősorban az elektromos berendezéssel kapcsolatos - technikai problémák miatt a nemrégiben kibocsátott Logan modellek közül.

hvg.hu Gazdaság

További 300 millió eurót fektet a Dacia-gyárba a Renault

A Logan vártnál jobb piaci fogadtatásán felbuzdulva a Renault csoport további 300 millió eurót fektet a romániai Dacia gyárba – jelentette a Ziarul Financiar román napilap. Az új, olcsó árfekvésű személyautót előállító Pitesten lévő gyár fejlesztésére eddig 700 millió eurót fordított a Renault.

MTI Gazdaság

Viszik a Logant, bővít a Dacia

A román Dacia Group Renault három éven belül 1500 fővel bővíti alkalmazottai létszámát, így a mostani 12500 helyett 14 ezer munkavállalót foglalkoztat majd a cég.

Mostantól nagyobb akkumulátor kerül a hibrid Audikba

Mostantól nagyobb akkumulátor kerül a hibrid Audikba

Szijjártó: Márciusban újabb 500 ezer kínai vakcina érkezik

Szijjártó: Márciusban újabb 500 ezer kínai vakcina érkezik

Oktatófilmen mutatja be a Semmelweis Egyetem, hogyan edzhetjük a légzőizmainkat otthon

Oktatófilmen mutatja be a Semmelweis Egyetem, hogyan edzhetjük a légzőizmainkat otthon