Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","shortLead":"Lezárták Izrael és Irán légterét, nem működik a Tel-Aviv-i repülőtér sem.","id":"20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1111772-10fb-4d2b-9286-4351a08261f6.jpg","index":0,"item":"e82aa4e6-14e1-4ae3-b3af-65c77d4abe3d","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_Irani-letesitmenyeket-bombazott-Izrael-megoltek-a-Forradalmi-Garda-vezetojet-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 05:00","title":"Iráni létesítményeket bombázott Izrael, megölték a Forradalmi Gárda vezetőjét is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bf1bb9d0-d6a0-45de-8c75-1d647d06d1c3","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"Élelmiszer-infláció ide, gazdasági pangás oda, remek évet zártak a legnagyobb gyorsétteremláncok tulajdonosai tavaly.","shortLead":"Élelmiszer-infláció ide, gazdasági pangás oda, remek évet zártak a legnagyobb gyorsétteremláncok tulajdonosai tavaly.","id":"20250612_gyorsetterem-penzugyi-beszamolo-burger-king-mcdonalds-kfc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bf1bb9d0-d6a0-45de-8c75-1d647d06d1c3.jpg","index":0,"item":"f6c9a049-e2e9-4acf-8dee-496636e182d4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_gyorsetterem-penzugyi-beszamolo-burger-king-mcdonalds-kfc","timestamp":"2025. június. 13. 06:00","title":"Hamburgerinfláció: jól felhizlalták a magyarok a gyorséttermeket 2024-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3ba79c73-5ad1-437f-8b1a-d0dd47451080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A légitársaság megerősítette: egyetlen ember élte túl a balesetet.","shortLead":"A légitársaság megerősítette: egyetlen ember élte túl a balesetet.","id":"20250613_A-veszkijaraton-ugrott-ki-a-repulobol-az-Air-India-katasztrofajanak-egyetlen-tuleloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ba79c73-5ad1-437f-8b1a-d0dd47451080.jpg","index":0,"item":"fc4bd275-4044-4458-802b-348d95f59db9","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_A-veszkijaraton-ugrott-ki-a-repulobol-az-Air-India-katasztrofajanak-egyetlen-tuleloje","timestamp":"2025. június. 13. 06:01","title":"A vészkijáraton ugrott ki a repülőből az Air India katasztrófájának egyetlen túlélője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf137868-ce17-4c72-8027-3726107753c3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"771 millió forint bevételre 680 millió forint nyereséget ért el a cége, az eredménytartalékot is igénybe véve 780 millió forint osztalékot vesz ki.","shortLead":"771 millió forint bevételre 680 millió forint nyereséget ért el a cége, az eredménytartalékot is igénybe véve 780...","id":"20250613_Azahriah-nagyot-kaszalt-a-tavalyi-ev-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf137868-ce17-4c72-8027-3726107753c3.jpg","index":0,"item":"f8fda660-129c-4336-bdbb-3c1f2184b8ee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_Azahriah-nagyot-kaszalt-a-tavalyi-ev-utan","timestamp":"2025. június. 13. 14:30","title":"Azahriah nagyot kaszált a tavalyi év után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott olyan gyorsan, mint Thomas Stafford, John Young és Eugene Cernan.","shortLead":"Az Apollo–10 legénysége 1969. május 26-án soha nem látott sebességgel száguldott a Föld felé. Ember azóta sem utazott...","id":"20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e45015be-6ca1-4b67-ae8f-653144abb492.jpg","index":0,"item":"e637efc8-df4c-458c-82bf-8cb77b4c763c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_apollo-10-urutazas-sebesseg-rekord","timestamp":"2025. június. 14. 20:03","title":"39 937 km/h az eddigi leggyorsabb emberi utazás sebessége, 57 éve nem sikerül megdönteni a rekordot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b2aec57-1a37-4ea0-895b-ce57659eefaa","c_author":"HVG","category":"360","description":"A pénteken kezdődött támadás tétje hatalmas, és izraeli szemszögből bizonytalan a kimenetel. A Bloomberg kommentátora azt valószínűsíti, hogy az iráni rezsim maximális sebességbe kapcsol, hogy mielőbb nukleáris arzenálja legyen, de közben nem provokál ki amerikai válaszcsapást.","shortLead":"A pénteken kezdődött támadás tétje hatalmas, és izraeli szemszögből bizonytalan a kimenetel. A Bloomberg kommentátora...","id":"20250614_bloomberg-netanjahu-izrael-hazardjatek-iran-atombomba-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b2aec57-1a37-4ea0-895b-ce57659eefaa.jpg","index":0,"item":"ef80fd79-a8f3-41dc-ac4d-3f49cb24196e","keywords":null,"link":"/360/20250614_bloomberg-netanjahu-izrael-hazardjatek-iran-atombomba-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 14. 09:09","title":"Bloomberg: Netanjahu hazárdjátékának az lehet a vége, hogy Irán gyorsabban fejleszti ki atombombáját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok korai felismerésében, amikor a klinikai tünetek még nem jelentkeztek. A ferritin szintjének ellenőrzése kulcsfontosságú a súlyosabb vashiányos állapotok megelőzésében, különösen terhes nők és sportolók esetében, ahol nincs idő a hosszadalmas kezelésre.","shortLead":"A ferritin a vashiány és a vérszegénység egyik legfontosabb biomarkere, amely már akkor segíthet a vashiányos állapotok...","id":"20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efcb893f-961c-41f3-a16e-22221c707ea4.jpg","index":0,"item":"485cced7-f36f-495a-93ca-d4204f54abef","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Ezt-az-erteket-ellenorizze-a-laboreredmenyben-maltofer","timestamp":"2025. június. 14. 15:30","title":"Aktívan sportol, esetleg kisbabát vár? Akkor ezt az értéket mindenképpen ellenőrizze a laboreredményben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hegyi Zsolt szerint a buszok „ugrásra készen” állnak majd.","shortLead":"Hegyi Zsolt szerint a buszok „ugrásra készen” állnak majd.","id":"20250613_ketszaz-busz-hetvege-mav-vasuti-kozlekedes-hegyi-zsolt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1074f65-e3b5-416e-bba5-6dc26f42ac0e.jpg","index":0,"item":"878d8b59-85bd-40c2-8b6c-643104c3e6b2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_ketszaz-busz-hetvege-mav-vasuti-kozlekedes-hegyi-zsolt-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 12:55","title":"Kétszáz busszal, mentesítő vonatokkal készül a hétvégére a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Bejött a Renault kockázatos lépése, amikor hét éve megvette a rossz hírű román népautókat gyártó Pitesti-i Dacia gyárat. Az üzem jelenleg 680 autót állít elő naponta, év végére ezt a számot napi 800-ra emelik. A Logan két év alatt meghatszorozta értékesítését. Itthon közel 3000 Daciat adtak el, miközben a francia márka eladásai jelentősen visszaestek.
Egyszerű forma, olcsó ár
A francia Reanult-csoporthoz tartozó Dacia tavaly megkétszerezte árbevételét a Logannak köszönhetően. Az olcsó Loganból tavaly 134 ezer 887 darabot adtak el, hatszor többet, mint egy évvel korábban. Jean-Michel Sicre, Dacia-vezér elmondta: tavaly a Dacia összesen 164 ezer autó adott el. A haszonjárműveket is beleértve tavaly 70 százalékkal nőtt az értékesítés az egy évvel korábbihoz képest. A Dacia árbevétele 1,1 milliárd euró volt tavaly, tíz százalékkal haladva meg a tervet, az idén 1,5 milliárdot várnak. A fejlődés töretlen, növelik a Loganok exportját, piacra dobják az autó kombi változatát, valamint egy új, 1,6 literes motorral ellátott modellt is. Romániában már kapható, hozzánk tavasszal érkezik az ezerötös dízelváltozat. Két éven belül hat-hét személyes egyterű járművet is bemutatnak. A Bukaresttől 100 kilométerre északra lévő Pitesti-i gyárban az idén 220 ezerre növelik a gyártást a tavalyi 172 ezerről. Két éve ez a szám csak 94 ezer volt. A Dacia piaci részesedése Romániában 45 százalék.
[[ Oldaltörés: Külföldön is népszerű (Oldaltörés) ]]
Nyugaton Renault néven adják
Jól fogyott külföldön is a Logan, pedig tavaly januárban különböző, főként az elektromos rendszert érintő technikai problémák miatt több mint tizenötezer Logant hívott vissza a gyár, igaz a visszahívási akció a belföldön eladott modellekre vonatkozott. Az autót Nyugat-Európában Renault márkanéven forgalmazzák, ennek ellenére meglepő, hogy 14 ezer Logan kelt el eddig ebben a térségben, csak Franciaországban 9800-at adtak el a forgalmazás óta eltelt fél évben. Szerbia és Montenegróban a Logan lett tavaly az év autója, ahol egyben a legkelendőbb autó is volt 2005-ben. Az export eladások 2004-hez képest 210 százalékkal nőttek, közel 51 ezer Dacia talált gazdára külföldön, a világ 38 országában forgalmazzák a márkát. Az árak eltérnek, hiszen amíg Romániában 6230 euró a kocsi alapára, addig nálunk - a regisztrációs adóval 7200 euró (1,799 millió forint), Franciaországban pedig közel 8000 euró. A román piacra ugyanakkor olyan termék kerül, amelynek felszereltsége a motortól a gumiabroncsig sokkal olcsóbb. A magyar piacon a legkelendőbb a 2-2,2 milliós, egynégyes Dacia, szervokormánnyal.
A romániai gyár már nem képes egymaga kielégíteni az igényeket: tavaly áprilisban gördült le a futószalagról az első Logan, amelyet Oroszországban szereltek össze, 2005 második felében pedig megkezdődött a termelés a marokkói és a kolumbiai üzemben is. A három küföldi üzemben eddig összesen 30 ezer jármű hagyta el a futószalagot. A terjeszkedés idén sem áll meg: a Renault egy éven belül gyárat létesít Iránban, Indiában és Brazíliában, s a tervek szerint 2010-től évente egymillió autót értékesítenek majd.
[[ Oldaltörés: Milliókat fektet be a Renault Romániában (Oldaltörés) ]]
Betört a magyar piacra
A Renault töretlen bizalmát jelzi – természetesen a vállalatot francia szakemberek vezetik –, hogy az eddigi 650 millió után tavaly nyáron újabb, több mint 200 millió eurós beruházással váltóműgyártó üzemet létesített Romániában. A beruházás még a tavaly beindult, a termelés 2008-ban kezdődik, évente 450 ezer váltóművet állítanak elő, kizárólag exportra, a berendezések a csoporthoz tartozó Renault, Nissan (44 százalékos francia tulajdon) és Samsung (a franciák dél-koreai leányvállalata) személyautókhoz készülnek. Bár a Dacia nem kap a szomszédban gyártandó váltóművekből, a Renault többek közt azzal indokolta a célpontválasztást, hogy már van kiépült telephelye Romániában. A döntésben közrejátszott a munkaerő képzettsége és olcsósága, s nem utolsósorban az, hogy a román kormány 38 millió euróval hozzájárul a beruházás költségeihez. A Logan-gyártás a következő egy-két évben újabb 1500 új munkahelyet hozhat létre Romániában. A Dacia-ügylet eddig jól bejött a Renault-nak, a társaság a román piac több mint 60 százalékát uralja.
Vérszemet kaptak a németek is a Logan sikerei láttán. A Volkswagennél bejelentették egy olcsó, nagy befogadóképességű kínai személyautó gyártására készülhet 2008-tól, amely felveheti a versenyt a Dacia Logannal a fejlődő országok piacain. A háromezer eurós gyártási költségű autót várhatóan Nyugat-Európában 7500 euróért lehet majd érétkesíteni.
Átütő sikert aratott Belgiumban a Renault konszern új, olcsó árfekvésű személyautója. A romániai Pitesti-ben készülő Dacia Logan első szállítmányának minden darabja gazdára talált a második márciusi hétvégén - írta a belga sajtó.
A Dacia román autógyár, amely a francia Renault tulajdonában van, 15 ezer darabot hívott vissza különféle - elsősorban az elektromos berendezéssel kapcsolatos - technikai problémák miatt a nemrégiben kibocsátott Logan modellek közül.
A Logan vártnál jobb piaci fogadtatásán felbuzdulva a Renault csoport további 300 millió eurót fektet a romániai Dacia gyárba – jelentette a Ziarul Financiar román napilap. Az új, olcsó árfekvésű személyautót előállító Pitesten lévő gyár fejlesztésére eddig 700 millió eurót fordított a Renault.
A román Dacia Group Renault három éven belül 1500 fővel bővíti alkalmazottai létszámát, így a mostani 12500 helyett 14 ezer munkavállalót foglalkoztat majd a cég.