szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A világon a legtöbb autót értékesítő járműgyárcsoport, az amerikai General Motors 300 millió dollárért eladja 7,9 százalékos részesedését a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból. Noha minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez, a szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják.

A vevők 3,5-3,5 százalékra a japán Mitsubishi Corp. és az Itochu Corp. kereskedőház - eddig is az Isuzu-termékek jelentős forgalmazói külföldön -, és 0,9 százalékra a Mizuho Corporate Bank. Az Isuzu bevételének 12 százaléka eddig a General Motors évi másfél milliárd dolláros vásárlásaiból származott.
   
Márciusban közölték, hogy a General Motors 2 milliárd dollárért 17,4 százalékot eladott az ugyancsak japán Suzuki Motor Corp.-ból - ezt a Suzuki maga vásárolta vissza -, de 3 százalékot megtartott, és vele folytatni akarják a partneri együttműködést is. A tőketársítás 1981-re nyúlik vissza. A General Motors tavaly októberben eladta a 20 százalékát a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ből is.
   
A General Motors tavaly 2 milliárd dollárral nagyobb veszteséget szenvedett (adózás után), mint az éves beszámolóban januárban közölték. A veszteség 10,6 milliárd dollár volt a korábban közölt 8,6 milliárd helyett. Ezt az átszervezéssel, továbbá a csődbe ment egykori alkatrészgyártó leányvállalat és partnercég Delphi Corp. miatt és a finanszírozó részleg, az eladás előtt álló GMAC miatt megnövekedett költségekkel magyarázták, mondván, hogy a korábbi elszámolás hiányos volt.     A tavalyi évet már a januári beszámolóban is az "egyik legnehezebbnek" minősítették a cég történetében.
   
A januári beszámolóban 3,4 milliárd dolláros adó utáni veszteséget jelentettek egyszeri tételek nélkül tavalyról, a 2004-es, 3,6 milliárdos adózott eredmény helyett. A bevétel tavaly 192,6 milliárd dollárra csökkent a 2004-es, 193,6 milliárdról, az utolsó negyedévben 51,2 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 51,4 milliárd helyett.
   
Tavaly az autógyártás 5,3 milliárd dolláros adó utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,2 milliárdos adózott eredmény helyett.
   
A GMAC finanszírozó részleg tavaly 2,8 milliárd dolláros adózott eredményt el, kissé elmaradva a 2004-es, rekord szintű 2,9 milliárdtól.
   
A General Motors eladásai tavaly 27 éves rekordot értek el, de kizárólag az ázsiai és a latin-amerikai piacnak köszönhetően. Tavaly a General Motors 9,2 millió autót értékesített világszerte; 9 milliónál többet utoljára 1978-ban adtak el. Az Egyesült Államokban azonban az ott eladott 4,4 millió autójával 26 
százalékos részesedést ért el, visszaesve a 2004-es 27,3 százalékról. Amerikában a Chevrolet márka eladása 3,2 százalékkal csökkent. Az éves veszteséget ezen kívül az öldöklő versenyben adott nagy árengedmények is okozták, együtt a termelési költségek, egyebek közt a nyersanyagárak emelkedésével.
   
A válságból a vállalat gyors költségcsökkentéssel igyekszik kimenekülni. Az átszervezés a karcsúsítás, a kapacitás-kihasználás növelése, a részlegek eladása közben a dolgozóktól is áldozatokat követel: már megállapodtak az amerikai szakszervezettel az új egészségbiztosítási rendszerről, ez évi 3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégnek. 2008-ig 30 ezer alkalmazottól akarnak
megválni és 12 üzemet bezárni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

K.O.-val győznek az ázsiai autók Amerikában

Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.