Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1cc1d857-7774-4c40-aff8-1761b9cdd30d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiválóan vizsgázott a szimulált harci helyzetben az az izraeli lézerfegyver, ami a jövőben a légtér védelmét láthatja el.","shortLead":"Kiválóan vizsgázott a szimulált harci helyzetben az az izraeli lézerfegyver, ami a jövőben a légtér védelmét láthatja...","id":"20250529_izrael-lezerfegyver-dron-legvedelem-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cc1d857-7774-4c40-aff8-1761b9cdd30d.jpg","index":0,"item":"a1446ab5-d691-49cd-bf5e-14bdee19ea7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_izrael-lezerfegyver-dron-legvedelem-video","timestamp":"2025. május. 29. 17:03","title":"Videón az izraeli szuperlézer, repülés közben szedi le az ellenséges drónt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","shortLead":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","id":"20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3.jpg","index":0,"item":"0c5877ed-7754-40d5-919a-cd041c44722f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","timestamp":"2025. május. 29. 12:18","title":"Ez a 30 legveszélyesebb baleseti gócpont Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9d741fa-06a1-4241-a51f-674d18147f20","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Harmadával csökkent a nyereség, de így is zsíros osztalékot szavaztak meg maguknak.","shortLead":"Harmadával csökkent a nyereség, de így is zsíros osztalékot szavaztak meg maguknak.","id":"20250529_Tavaly-is-nagyot-kaszaltak-a-Pinter-Sandorhoz-kotheto-orzo-vedo-cegek-tulajdonosai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9d741fa-06a1-4241-a51f-674d18147f20.jpg","index":0,"item":"e05aa391-672f-4f42-8bd0-b306b8b4e728","keywords":null,"link":"/kkv/20250529_Tavaly-is-nagyot-kaszaltak-a-Pinter-Sandorhoz-kotheto-orzo-vedo-cegek-tulajdonosai","timestamp":"2025. május. 29. 11:24","title":"Tavaly is nagyot kaszáltak a Pintér Sándorhoz köthető őrző-védő cégek tulajdonosai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő artistákat és hajukon lógó művészeket is láttunk.","shortLead":"Vági Bence társulatának Walk My World című előadása ősztől látható a Millenárison. A próba során húsz métert repülő...","id":"20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a53f90e5-aa8b-46af-a8d9-d8625fb5062b.jpg","index":0,"item":"e9cbaca6-aec0-4085-a3db-05072a6ba3db","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Beneztunk-a-Recirquel-uj-produkciojanak-kulisszai-mogefotok","timestamp":"2025. május. 30. 11:33","title":"Benéztünk a Recirquel új produkciójának kulisszái mögé – fotók!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f61039d-ca83-407b-9f12-b68ac7146b8e","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A tárca több vezetőjének a menesztése után egy új vállalattól várják a sikereket Nagy Istvánék.","shortLead":"A tárca több vezetőjének a menesztése után egy új vállalattól várják a sikereket Nagy Istvánék.","id":"20250529_hvg-Agrarminiszterium-Magyar-falu-program-Fejlodo-Magyar-Falvak-Kft-Nagy-Istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f61039d-ca83-407b-9f12-b68ac7146b8e.jpg","index":0,"item":"8bb78ef6-c10f-4edd-a3a5-eb3226e89ff3","keywords":null,"link":"/360/20250529_hvg-Agrarminiszterium-Magyar-falu-program-Fejlodo-Magyar-Falvak-Kft-Nagy-Istvan","timestamp":"2025. május. 29. 12:15","title":"Újításra készül a Magyar Falu programban az Agrárminisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5937f51b-9294-4dfe-a7b5-c66fca7b37d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kissé szokatlan bejelentés érkezett szerdán a Google-től: a cég azt közölte az Android-felhasználókkal, hogy az Instagram kiadott egy frissítést, ami javít egy, az akkumulátort komolyan érintő hibát.","shortLead":"Kissé szokatlan bejelentés érkezett szerdán a Google-től: a cég azt közölte az Android-felhasználókkal...","id":"20250529_google-android-kozlemeny-instagram-alkalmazas-frissitese-akkumulator-problemak-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5937f51b-9294-4dfe-a7b5-c66fca7b37d9.jpg","index":0,"item":"d9ce4c8a-e945-406f-8445-9e9b7f837f3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_google-android-kozlemeny-instagram-alkalmazas-frissitese-akkumulator-problemak-javitas","timestamp":"2025. május. 29. 13:03","title":"Ezért merülhet nagyon a telefonja mostanában – és így oldhatja meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte meg őt mint érintettet.","shortLead":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte...","id":"20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea.jpg","index":0,"item":"c5862368-81ea-4ef1-b823-a4fb2365f450","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","timestamp":"2025. május. 29. 15:43","title":"Az Alkotmánybíróságon is Orbán Viktor győzött a Pécsi Stoppal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ha péntek, akkor miniszterelnöki rádiónyilatkozat.","shortLead":"Ha péntek, akkor miniszterelnöki rádiónyilatkozat.","id":"20250530_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317c3471-2765-48a4-be11-81298be6f32c.jpg","index":0,"item":"d945dc9b-0e05-4e6d-918c-81827e07fc8e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-ebx","timestamp":"2025. május. 30. 07:45","title":"Orbán Viktor: Ukrajna egy veszélyes ország, ami be akar épülni az EU-ba, de már 1,6 millióan töltötték ki ez ellen a Voks 2025 szavazólapot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hatvanas évek nagy teljesítményű modelljei iránti nosztalgiát igyekeznek meglovagolni az amerikai autógyárak, amelyek sorra rukkolnak elő legendás típusaik modernizált változatával. A retródivatot a Volkswagen Bogárja indította el, Európára mégsem jellemző a múltidézés.
Az idei detroiti autókiállításon a legnagyobb érdeklődés a német-amerikai DaimlerChrysler, illetve a General Motors standját övezte, ahol a látogatók vidám nosztalgiával gondolhattak vissza azokra az időkre, amikor még olcsón mérték a benzint, az aszfaltszaggató, bivalyerős autócsodák pedig még nem hasonlítottak egymásra meg egy aerodinamikailag kidolgozott vízcseppre. A két nagy amerikai autógyár ugyanis időutazást kínált legújabb modelljével. A Chrysler az 1960-as évek egyik legendás márkáját, a Dodge Challengert élesztette újjá, a GM pedig az ezzel egykorú - és 2002 óta semmilyen változatban nem gyártott - Chevrolet Camaro új koncepciójával állt elő. Mindkét cég az autópiacon is jelentkező retródivatot igyekszik meglovagolni. E trend, bár mostanában tetőzik, még 1998-ban indult, amikor a német Volkswagen előállt a legendás Bogár modernizált változatával.
A népautó - amelynek első típusát 1938-ban még Adolf Hitler megrendelésére készítette Ferdinand Porsche, akit a csehszlovák Tatra T97-esének formája inspirált - évtizedeken keresztül világsiker volt, ám hagyományos verzióját az USA-ban csak 1978-ig, Európában pedig 1985-ig értékesítették, utána már csupán Brazíliában és Mexikóban gyártották. A Bogár iránti szűnni nem látszó nosztalgia azonban meggyőzte a Volkswagent, amely 13 évi szünet után - az 1994-es detroiti kiállításon bemutatott koncepcióautó lelkes fogadtatására építve - előállt a modell új technológiai követelményekhez igazított, egyebek mellett már nem far-, hanem orrmotoros változatával, amely csak formájában emlékeztetett a régire. Az új modell sikeresnek bizonyult. Igaz, nem annyira Európában, mint az Egyesült Államokban, ahol a retróérzés erősítésére megjelent a kabrióváltozat is, a vevők pedig - amerikai hagyomány szerint - tovább spécizték az alapmodellt.
Az európaiak kevésbé fogékonyak a múltidézésre. A hatvanas évek egy másik újjáélesztett legendája, a Mini Cooper (a névadó John Cooper brit autóversenyző) is inkább a tengerentúlon népszerű. Az eredetileg a British Motor Corporation (BMC) számára Sir Alec Issigonis által tervezett kisautó - amint azt az Austin Powers-filmek is fölidézték - a négy évtizeddel ezelőtti Anglia jelképe volt, ám technikailag már elavultnak számított, amikor 1994-ben a német BMW megvette a BMC-ből lett Rovert. Hat évvel később a BMW szerzeményének nagy részét továbbadta, ám a Mini márkanevet megtartotta, miközben az utolsó régi modell - túlélve két kortársát-riválisát, a régi Bogárt és a Citroen 2CV-t, a Kacsát - 2000 októberében gördült le a szerelőszalagról.
Egy évre rá megjelent az új Mini, amely a retróhullám hátán 2002 márciusában érkezett az amerikai piacra, ahol az eladásoknak csak az Oxfordban lévő gyártóüzem kapacitása szab határt. A korszerűsített Miniből tavaly már majdnem 40 ezer darabot adtak el az USA-ban, kétszer annyit, mint amennyi az eredeti értékesítési tervekben szerepelt. Az új változat Hollywoodtól is reklámot kapott: a 2003-as Olasz meló című filmnek gyakorlatilag egyik főszereplője volt. Igaz, ez is a retró része, hiszen a film eredeti, 1969-ben készült változatában is Minivel menekültek az elegáns aranyrablók.
[[ Oldaltörés: A retró sikk (Oldaltörés) ]]
Az amerikai autógyártók közül a Chrysler ismerte föl elsőként a nosztalgiában rejlő lehetőséget. A 2000 áprilisában debütált PT Cruisernek nem volt ugyan elődmodellje, formája ellenben hasonlított az 1930-astól az 1950-es évekig divatban volt, gyakran faberakásos gépkocsikéra. A Cruiser olyan sikeresnek bizonyult, hogy sikk volt venni, és a Chrysler - az utóbbi években az amerikai piacon szokatlan módon - sokáig nem adott engedményt a listaárból. A Cruiser időközben megszaporodott változatait azóta világszerte mintegy hatvan országban értékesítik, idén márciusban a mexikói Tolucában az egymilliomodik darabja is elkészült. A Cruiser eladásainak elemzése során kiderült, hogy a vevők elsősorban nem az eredetileg megcélzott fiatalok közül kerültek ki, hanem az úgynevezett baby-boom generációból, akik a második világháború vége és a hatvanas évek eleje között születtek, és a Chrysler modellje gyerekkori autós emlékeket ébresztett bennük.
Ugyanerre a népes - és fizetőképes - korosztályra alapozva indult el Amerikában a gépkocsik retródivatjának újabb hulláma, amely az úgynevezett muscle car, a nagy teljesítményű, elegáns vonalú autók reneszánszát hozta el. Legújabb képviselői a Dodge Challenger és a Chevrolet Camaro lehetnek, ha - a piaci várakozásokat elégségesnek ítélve - beindítják a sorozatgyártásukat. Újraélesztésük ötletét a Ford Mustang sikere adta. A harmadik nagy detroiti autógyár 1964 óta folyamatosan gyártja a Mustangot, ám amikor a 2005-ös változatban a hatvanas évek stílusát hozta vissza, az eladások látványosan megugrottak. A Ford tavaly 160 ezer darabot értékesített a modern fölszereltségű nosztalgia-Mustangból, és a még nála is súlyosabb pénzügyi nehézségekkel küzdő GM most azt mérlegeli, vevő-e a piac egy, a Camaro képében megjelenő vetélytársra.
A Ford Mustang emblémája
A négy évtizeddel ezelőtti stílus és életérzés iránt fogékonyak ízlését ugyanis nem mindig sikerül eltalálni. A Ford például a Mustang előtt kudarcot vallott másik, 2001-ben föltámasztott legendájával, a Thunderbirddel, amelynek gyártását - fél évszázad alatt másodszor - tavaly júliusban megszüntette. A GM számításai egyelőre nem jöttek be a tavaly modern formájában ismét megjelent Pontiac GTO-val, és egyelőre a Chrysler is kevesebb mint 50 ezret értékesített 2005-ben az egykor szintén legendás Dodge Chargerből.
A Chrysler viszont mindenki mástól eltérő, rendkívül sikeres módon lovagolja meg a retródivatot. A csipgyártó Intel módszerét - az Intel Inside logó feltüntetése a személyi számítógépeken - átvéve jelzi, melyik autójába építette be V8-as, 6 literes Hemi motorját, amely 425 lóerős teljesítményre is képes. A Hemi - amely nevét a félgömb alakú égésteréről kapta - az 1960-as években legendás motornak számított, amelyet a Chrysler 2002-ben reaktivált.
A sikeres reklámkampánnyal kísért Hemivel szerelt Chrysler-modellek általában mintegy 5 ezer dollárral - a stílusos karosszériája miatt önmagában is népszerű Chrysler 300-as szedán esetében pedig csaknem 10 ezerrel - drágábbak a "szimpla" V6-os motorral készülteknél, és a különbözet nagy része színtiszta nyereség az autógyár számára. Ennek dacára az amerikai piacon értékesített Chargerek 70 százalékát és a 300-asok csaknem felét Hemivel rendelték a vevők. Akik megnyugtathatják a lelkiismeretüket is, hiszen a nagy teljesítmény dacára az új Hemi - amely túl van az 1 millió darabon - nem falja úgy a benzint, mind korábbi változata. A fedélzeti számítógép ugyanis a másodperc törtrésze alatt lekapcsol a nyolc hengerből négyet, ha például az autópályán egyenletesen haladva vagy a pirosnál várakozva nincs szükség rájuk, amivel a fogyasztást a hivatalos adatok szerint országúton 9,5 liter közelébe lehet leszorítani. A detroiti bemutató alapján ugyanezt a megoldást használná a GM is az új Camaro V8-as motorjában, amelynek teljesítménye szintén elérné az ismét divatba jött 400 lóerős határt.
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.
Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.
A Hummer egy ikon. Amerikai sportolók, rap- és tévésztárok legkedveltebb autója. Rajongói klubja van, rengeteg filmben szerepelt. Mindezt egy osztrák testépítőnek, Arnold Schwarzeneggernek köszönheti. Európát nehezen hódította meg a monstrum, Nagy Britanniába például csak januártól forgalmazzák, igaz, a legvisszafogottabb H3-as változatot. Nálunk mindhárom típus kapható. A legolcsóbb nettó 12 millió, a legdrágább nettó 35 millió. Türelem, ne rohanjanak, az ünnepek alatt kifogyott a hazai készlet.
Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.
A hazai újautó-eladások 4,3 százalékkal estek vissza a tavalyihoz képest – ez derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közzétett jelentésből. A márkák közül a legnagyobb növekedést a Dacia és a Subaru érte el, míg az Alfa Romeo, a Lancia, a Rover és a Tata nagyon gyengén szerepelt a személyautó-piacon. 2005-ben Magyarországon 199 068 újautót értékesítettek, az egy évvel korábban eladott 208 044-hez képest.
Általában bizakodva tekintenek az idei év elé a nagy autógyárak, de a vezető amerikai autóipari cégek kilátásaira árnyékot vetnek az ázsiai gyártók, amelyek továbbra is rohamosan terjeszkednek az amerikai piacon is, mondják piaci elemzők annak kapcsán, hogy vasárnap Detroitban megnyílt a világ legjelentősebb nemzetközi autószalonja.
Az autógyűjtők nem a lóerőkre és a fejlett technológiákra buknak, még nem is a futurisztikus formákra, hanem az örök szépségre és az egyediségre. Újabban a veteránautók és a legendás sportkocsik mellett az aukciós házak kínálatában megjelentek kortalan és a jövőt hirdető tanulmányautók.
Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.
Idén újabb autócsodákkal gazdagodik a hazai választék, szinte minden autómárka kínál teljesen új vagy felújított típust. A fejlődés annyira felgyorsult, a piac annyira mohó, hogy az autógyárak tervezői műhelyeiben nincs pihenés, már most a hatos Golf finomításán dolgoznak, pedig alig mutatták be elődjét.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.