Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"e44408f6-a5a6-4728-8d83-e0a0ec3dbf48","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Olvashatóan fel kell tüntetni, hogy melyik országból jött a hús. A változás januárban lép életbe.","shortLead":"Olvashatóan fel kell tüntetni, hogy melyik országból jött a hús. A változás januárban lép életbe.","id":"20191206_huspult_boltok_husok_eredete_szarmazasi_orszag","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=e44408f6-a5a6-4728-8d83-e0a0ec3dbf48&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"2c201606-3edd-41d6-93f6-d5387ae5df14","keywords":null,"link":"/gazdasag/20191206_huspult_boltok_husok_eredete_szarmazasi_orszag","timestamp":"2019. december. 06. 06:41","title":"Nagy változás jön a húspultoknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5882ad4-be52-4033-807d-6f6a9ff710a0","c_author":"Gécs Dániel","category":"tudomany","description":"Remek időszak ez a Csillagok háborúja rajongóinak. Nemsokára a mozikba kerül a filmeket lezáró, gigászi összecsapásokat ígérő Skywalker kora, fut egy remek élőszereplős sorozat, a Mandalorian, és már kapható a Star Wars-játék, amire sokan régóta vágytak.","shortLead":"Remek időszak ez a Csillagok háborúja rajongóinak. Nemsokára a mozikba kerül a filmeket lezáró, gigászi összecsapásokat...","id":"20191206_star_wars_jedi_fallen_order_kritika_teszt_pc","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=b5882ad4-be52-4033-807d-6f6a9ff710a0&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9357f4b2-1751-43a9-a325-72b6079846bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20191206_star_wars_jedi_fallen_order_kritika_teszt_pc","timestamp":"2019. december. 06. 20:00","title":"Elkészült végre minden Star Wars-rajongó álma: egy jó videojáték – teszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21f18298-b104-48be-89cd-316e51c915d8","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Két évvel a meggyilkolása után okozott kormányválságot és vezetett a feltételezett megbízó letartóztatásához a máltai Daphne Caruana Galizia oknyomozó újságíró ügye.","shortLead":"Két évvel a meggyilkolása után okozott kormányválságot és vezetett a feltételezett megbízó letartóztatásához a máltai...","id":"201949__malta__kormanyvalsag__ujsagirohalal__szigeti_szoveveny","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=21f18298-b104-48be-89cd-316e51c915d8&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ba146006-95d8-4213-8492-6b12e0282b83","keywords":null,"link":"/360/201949__malta__kormanyvalsag__ujsagirohalal__szigeti_szoveveny","timestamp":"2019. december. 05. 15:00","title":"A politika felső köreihez vezetett a máltai újságíró meggyilkolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ede6a91-5192-43f8-bf4d-954c92c08b2e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Köd, pára, cidri - semmi jót nem tartogat az időjárás.","shortLead":"Köd, pára, cidri - semmi jót nem tartogat az időjárás.","id":"20191206_idojaras_elorejelzes_milyen_ido_varhato","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=5ede6a91-5192-43f8-bf4d-954c92c08b2e&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"778cc032-07f9-421a-8931-c2c7d0f1a137","keywords":null,"link":"/itthon/20191206_idojaras_elorejelzes_milyen_ido_varhato","timestamp":"2019. december. 06. 07:03","title":"Ma sem lesz meleg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7bf627bc-83b7-488a-a78d-4b7def3797ae","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A magyar állami hírtelevízió, a Kárpátalján is fogható M1 úgy mutat képeket a Krímről, hogy a félszigetet Oroszország részeként tünteti fel – írják az ukrajnai médiumok. Hangsúlyozzák, hogy az M1 annak ellenére adta a Krímet az oroszoknak, hogy Magyarország hivatalosan Ukrajna részének tekinti a területet.","shortLead":"A magyar állami hírtelevízió, a Kárpátalján is fogható M1 úgy mutat képeket a Krímről, hogy a félszigetet Oroszország...","id":"20191205_Ukrajna_duhos_mert_az_M1_is_Oroszorszagnak_adta_a_Krimet","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=7bf627bc-83b7-488a-a78d-4b7def3797ae&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0812e606-0fba-40f1-beed-a8d2c8b35788","keywords":null,"link":"/vilag/20191205_Ukrajna_duhos_mert_az_M1_is_Oroszorszagnak_adta_a_Krimet","timestamp":"2019. december. 05. 10:43","title":"Az ukránok kiszúrták, hogy a magyar köztévé Oroszországnak adta a Krímet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"45d7496c-b658-42ff-969f-677b2a820137","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Érdekes javaslatot tesz a törvényalkotási bizottság az „egyes törvényeknek az egyfokú járási hivatali eljárások megteremtésével összefüggő módosításáról” szóló törvényjavaslathoz: magára az Országgyűlésre ne vonatkozzon az a határidő, amely mindenki mást köt.","shortLead":"Érdekes javaslatot tesz a törvényalkotási bizottság az „egyes törvényeknek az egyfokú járási hivatali eljárások...","id":"20191206_Az_Orszaggyules_attol_autonom_ha_nem_kell_hataridore_valaszolnia","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=45d7496c-b658-42ff-969f-677b2a820137&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"579d367e-81e8-4cec-89ab-2d55f6075e03","keywords":null,"link":"/itthon/20191206_Az_Orszaggyules_attol_autonom_ha_nem_kell_hataridore_valaszolnia","timestamp":"2019. december. 06. 11:38","title":"Az Országgyűlés attól autonóm, ha nem kell határidőre válaszolnia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b8fb17f-0dce-4f4c-b06f-df6ebee9afce","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Qualcomm december elejei rendezvényén jó pár partnere is részt vett. Köztük volt a Motorola is, új csúcskategóriás eszközöket ígérve a jövő év elejére.","shortLead":"A Qualcomm december elejei rendezvényén jó pár partnere is részt vett. Köztük volt a Motorola is, új csúcskategóriás...","id":"20191205_qualcomm_tech_summit_motorola_bejelentes_csucskategorias_telefonok","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=7b8fb17f-0dce-4f4c-b06f-df6ebee9afce&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"ddd17046-2599-4311-9176-f2518d685739","keywords":null,"link":"/tudomany/20191205_qualcomm_tech_summit_motorola_bejelentes_csucskategorias_telefonok","timestamp":"2019. december. 05. 19:33","title":"Bejelentették: visszatér a Motorola a csúcskategóriába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Még egy frissítéssel rukkoltak elő az Opera böngésző fejlesztői, ezúttal az androidos felhasználókra gondolva. Az Opera 55 akkor is sötét módban jeleníti meg este a felkeresett weboldalt, ha ahhoz nem is készült ilyen dizájn.","shortLead":"Még egy frissítéssel rukkoltak elő az Opera böngésző fejlesztői, ezúttal az androidos felhasználókra gondolva. Az Opera...","id":"20191205_opera_bongeszo_androidra_opera_55_sotet_mod","image":"https://img2.hvg.hu/image.aspx?id=13fd4559-dad9-4cbb-ba61-7bda1cdc3b17&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"0f988855-0a0b-4ecd-9748-065e66e544ec","keywords":null,"link":"/tudomany/20191205_opera_bongeszo_androidra_opera_55_sotet_mod","timestamp":"2019. december. 05. 16:03","title":"Androidos? Kész az új Opera böngésző, kellemesebb lesz vele este netezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Köszönjük visszajelzését!
Ha a jövőben szeretné bekapcsolni az értesítéseket, itt megteheti.
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
A hatvanas évek nagy teljesítményű modelljei iránti nosztalgiát igyekeznek meglovagolni az amerikai autógyárak, amelyek sorra rukkolnak elő legendás típusaik modernizált változatával. A retródivatot a Volkswagen Bogárja indította el, Európára mégsem jellemző a múltidézés.
Az idei detroiti autókiállításon a legnagyobb érdeklődés a német-amerikai DaimlerChrysler, illetve a General Motors standját övezte, ahol a látogatók vidám nosztalgiával gondolhattak vissza azokra az időkre, amikor még olcsón mérték a benzint, az aszfaltszaggató, bivalyerős autócsodák pedig még nem hasonlítottak egymásra meg egy aerodinamikailag kidolgozott vízcseppre. A két nagy amerikai autógyár ugyanis időutazást kínált legújabb modelljével. A Chrysler az 1960-as évek egyik legendás márkáját, a Dodge Challengert élesztette újjá, a GM pedig az ezzel egykorú - és 2002 óta semmilyen változatban nem gyártott - Chevrolet Camaro új koncepciójával állt elő. Mindkét cég az autópiacon is jelentkező retródivatot igyekszik meglovagolni. E trend, bár mostanában tetőzik, még 1998-ban indult, amikor a német Volkswagen előállt a legendás Bogár modernizált változatával.
A népautó - amelynek első típusát 1938-ban még Adolf Hitler megrendelésére készítette Ferdinand Porsche, akit a csehszlovák Tatra T97-esének formája inspirált - évtizedeken keresztül világsiker volt, ám hagyományos verzióját az USA-ban csak 1978-ig, Európában pedig 1985-ig értékesítették, utána már csupán Brazíliában és Mexikóban gyártották. A Bogár iránti szűnni nem látszó nosztalgia azonban meggyőzte a Volkswagent, amely 13 évi szünet után - az 1994-es detroiti kiállításon bemutatott koncepcióautó lelkes fogadtatására építve - előállt a modell új technológiai követelményekhez igazított, egyebek mellett már nem far-, hanem orrmotoros változatával, amely csak formájában emlékeztetett a régire. Az új modell sikeresnek bizonyult. Igaz, nem annyira Európában, mint az Egyesült Államokban, ahol a retróérzés erősítésére megjelent a kabrióváltozat is, a vevők pedig - amerikai hagyomány szerint - tovább spécizték az alapmodellt.
Az európaiak kevésbé fogékonyak a múltidézésre. A hatvanas évek egy másik újjáélesztett legendája, a Mini Cooper (a névadó John Cooper brit autóversenyző) is inkább a tengerentúlon népszerű. Az eredetileg a British Motor Corporation (BMC) számára Sir Alec Issigonis által tervezett kisautó - amint azt az Austin Powers-filmek is fölidézték - a négy évtizeddel ezelőtti Anglia jelképe volt, ám technikailag már elavultnak számított, amikor 1994-ben a német BMW megvette a BMC-ből lett Rovert. Hat évvel később a BMW szerzeményének nagy részét továbbadta, ám a Mini márkanevet megtartotta, miközben az utolsó régi modell - túlélve két kortársát-riválisát, a régi Bogárt és a Citroen 2CV-t, a Kacsát - 2000 októberében gördült le a szerelőszalagról.
Egy évre rá megjelent az új Mini, amely a retróhullám hátán 2002 márciusában érkezett az amerikai piacra, ahol az eladásoknak csak az Oxfordban lévő gyártóüzem kapacitása szab határt. A korszerűsített Miniből tavaly már majdnem 40 ezer darabot adtak el az USA-ban, kétszer annyit, mint amennyi az eredeti értékesítési tervekben szerepelt. Az új változat Hollywoodtól is reklámot kapott: a 2003-as Olasz meló című filmnek gyakorlatilag egyik főszereplője volt. Igaz, ez is a retró része, hiszen a film eredeti, 1969-ben készült változatában is Minivel menekültek az elegáns aranyrablók.
[[ Oldaltörés: A retró sikk (Oldaltörés) ]]
Az amerikai autógyártók közül a Chrysler ismerte föl elsőként a nosztalgiában rejlő lehetőséget. A 2000 áprilisában debütált PT Cruisernek nem volt ugyan elődmodellje, formája ellenben hasonlított az 1930-astól az 1950-es évekig divatban volt, gyakran faberakásos gépkocsikéra. A Cruiser olyan sikeresnek bizonyult, hogy sikk volt venni, és a Chrysler - az utóbbi években az amerikai piacon szokatlan módon - sokáig nem adott engedményt a listaárból. A Cruiser időközben megszaporodott változatait azóta világszerte mintegy hatvan országban értékesítik, idén márciusban a mexikói Tolucában az egymilliomodik darabja is elkészült. A Cruiser eladásainak elemzése során kiderült, hogy a vevők elsősorban nem az eredetileg megcélzott fiatalok közül kerültek ki, hanem az úgynevezett baby-boom generációból, akik a második világháború vége és a hatvanas évek eleje között születtek, és a Chrysler modellje gyerekkori autós emlékeket ébresztett bennük.
Ugyanerre a népes - és fizetőképes - korosztályra alapozva indult el Amerikában a gépkocsik retródivatjának újabb hulláma, amely az úgynevezett muscle car, a nagy teljesítményű, elegáns vonalú autók reneszánszát hozta el. Legújabb képviselői a Dodge Challenger és a Chevrolet Camaro lehetnek, ha - a piaci várakozásokat elégségesnek ítélve - beindítják a sorozatgyártásukat. Újraélesztésük ötletét a Ford Mustang sikere adta. A harmadik nagy detroiti autógyár 1964 óta folyamatosan gyártja a Mustangot, ám amikor a 2005-ös változatban a hatvanas évek stílusát hozta vissza, az eladások látványosan megugrottak. A Ford tavaly 160 ezer darabot értékesített a modern fölszereltségű nosztalgia-Mustangból, és a még nála is súlyosabb pénzügyi nehézségekkel küzdő GM most azt mérlegeli, vevő-e a piac egy, a Camaro képében megjelenő vetélytársra.
A Ford Mustang emblémája
A négy évtizeddel ezelőtti stílus és életérzés iránt fogékonyak ízlését ugyanis nem mindig sikerül eltalálni. A Ford például a Mustang előtt kudarcot vallott másik, 2001-ben föltámasztott legendájával, a Thunderbirddel, amelynek gyártását - fél évszázad alatt másodszor - tavaly júliusban megszüntette. A GM számításai egyelőre nem jöttek be a tavaly modern formájában ismét megjelent Pontiac GTO-val, és egyelőre a Chrysler is kevesebb mint 50 ezret értékesített 2005-ben az egykor szintén legendás Dodge Chargerből.
A Chrysler viszont mindenki mástól eltérő, rendkívül sikeres módon lovagolja meg a retródivatot. A csipgyártó Intel módszerét - az Intel Inside logó feltüntetése a személyi számítógépeken - átvéve jelzi, melyik autójába építette be V8-as, 6 literes Hemi motorját, amely 425 lóerős teljesítményre is képes. A Hemi - amely nevét a félgömb alakú égésteréről kapta - az 1960-as években legendás motornak számított, amelyet a Chrysler 2002-ben reaktivált.
A sikeres reklámkampánnyal kísért Hemivel szerelt Chrysler-modellek általában mintegy 5 ezer dollárral - a stílusos karosszériája miatt önmagában is népszerű Chrysler 300-as szedán esetében pedig csaknem 10 ezerrel - drágábbak a "szimpla" V6-os motorral készülteknél, és a különbözet nagy része színtiszta nyereség az autógyár számára. Ennek dacára az amerikai piacon értékesített Chargerek 70 százalékát és a 300-asok csaknem felét Hemivel rendelték a vevők. Akik megnyugtathatják a lelkiismeretüket is, hiszen a nagy teljesítmény dacára az új Hemi - amely túl van az 1 millió darabon - nem falja úgy a benzint, mind korábbi változata. A fedélzeti számítógép ugyanis a másodperc törtrésze alatt lekapcsol a nyolc hengerből négyet, ha például az autópályán egyenletesen haladva vagy a pirosnál várakozva nincs szükség rájuk, amivel a fogyasztást a hivatalos adatok szerint országúton 9,5 liter közelébe lehet leszorítani. A detroiti bemutató alapján ugyanezt a megoldást használná a GM is az új Camaro V8-as motorjában, amelynek teljesítménye szintén elérné az ismét divatba jött 400 lóerős határt.
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.
Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.
A Hummer egy ikon. Amerikai sportolók, rap- és tévésztárok legkedveltebb autója. Rajongói klubja van, rengeteg filmben szerepelt. Mindezt egy osztrák testépítőnek, Arnold Schwarzeneggernek köszönheti. Európát nehezen hódította meg a monstrum, Nagy Britanniába például csak januártól forgalmazzák, igaz, a legvisszafogottabb H3-as változatot. Nálunk mindhárom típus kapható. A legolcsóbb nettó 12 millió, a legdrágább nettó 35 millió. Türelem, ne rohanjanak, az ünnepek alatt kifogyott a hazai készlet.
Ferrari Testarossa. Lamborghini Diablo. Dodge Viper. Ford Thunderbird. Chevrolet Corvette. Pontiac Firebird. Ford Mustang. Szép emlékek. Hová tűntek az ütős márkanevek? Az autógyártók milliókat áldoznak a beszélő nevekért, ám új autóik sokszor nyelvi zsákutcába hajtanak.
A hazai újautó-eladások 4,3 százalékkal estek vissza a tavalyihoz képest – ez derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közzétett jelentésből. A márkák közül a legnagyobb növekedést a Dacia és a Subaru érte el, míg az Alfa Romeo, a Lancia, a Rover és a Tata nagyon gyengén szerepelt a személyautó-piacon. 2005-ben Magyarországon 199 068 újautót értékesítettek, az egy évvel korábban eladott 208 044-hez képest.
Általában bizakodva tekintenek az idei év elé a nagy autógyárak, de a vezető amerikai autóipari cégek kilátásaira árnyékot vetnek az ázsiai gyártók, amelyek továbbra is rohamosan terjeszkednek az amerikai piacon is, mondják piaci elemzők annak kapcsán, hogy vasárnap Detroitban megnyílt a világ legjelentősebb nemzetközi autószalonja.
Az autógyűjtők nem a lóerőkre és a fejlett technológiákra buknak, még nem is a futurisztikus formákra, hanem az örök szépségre és az egyediségre. Újabban a veteránautók és a legendás sportkocsik mellett az aukciós házak kínálatában megjelentek kortalan és a jövőt hirdető tanulmányautók.
Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.
Idén újabb autócsodákkal gazdagodik a hazai választék, szinte minden autómárka kínál teljesen új vagy felújított típust. A fejlődés annyira felgyorsult, a piac annyira mohó, hogy az autógyárak tervezői műhelyeiben nincs pihenés, már most a hatos Golf finomításán dolgoznak, pedig alig mutatták be elődjét.
Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.