Vezettük az összkerékhajtású Seat Alhambrát – teszt

Összkerékhajtással is rendelhető Magyarországon a Seat népszerű egyterűje, az Alhambra. A nemzetközi menetpróbán izgalmas és veszélyes kanyarokban bizonyította rátermettségét és időjárás-állóságát. Bónuszként kipróbáltuk a kétliteres dízelmotor takarékos, 115 lovas változatát is, amelyet adókedvezmény hiányában hazánkban nem forgalmaznak.

  • Biró Csongor Biró Csongor
Vezettük az összkerékhajtású Seat Alhambrát – teszt

Felemásra sikeredett az Alhambra 4x4-es ajánlata, az összkerékhajtás prímán működik, a gond inkább a menü összeállításával van és a kiszolgálás sem teljes: Alhambra 4WD csak hatsebességes kézi váltóval és csak a kétliteres turbódízel motor 140 lovas változatával kapható, egyelőre öt üléssel. Hazai ára még nincs, de az importőr tervei szerint a hasonló felszereltségű típusoknál félmillióval kell többet fizetni a négykerékhajtásért.

bcs


Az összkerékhajtás intelligens, Haldex-kuplungos, az elektronika dönti el, mikor kell a hátsó kerekeket is hajtania, normál útviszonyok mellett az első kerekeket hajtja a motor. A 4x4 hajtás 90 kilós többlet tömeget jelent, viszont a kocsi 2,4 tonnát képest vontatni. A DSG-váltó bevezetésének tervezését cáfolták, de ha a piac igényli, minden bizonnyal beépítik.

bcs


Furcsa, hogy a 4WD autókról nem kiabál az összkerékhajtás, sehol egy felirat, sehol egy logó, ami ezt hirdetné, semmi nem különbözteti meg az átlagos Alhambrától. Az összkerékhajtási rendszer a pillanatnyi menethelyzettől függetlenül, a motor felől érkező forgatónyomaték mindenkor villámgyors és fokozatmentes elosztásáról gondoskodik, extrém esetekben akár teljes egészében a hátsó tengelyre irányítva azt. A berendezés központi egységeként az elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsoló szolgál. A teljes egészében új fejlesztésű, különösen kompakt és nagy terhelhetőségű konstrukció az első és a hátsó tengely közötti eleve kedvező tömegeloszlás további javítása érdekében a kardántengely végén, közvetlenül a hátsó differenciálmű előtt kapott helyet.  A központi differenciálmű tengelykapcsolójában a lamella-csomag olajfürdőben forog, s tagjait a nagy pontossággal és fokozatmentesen szabályozott hidraulikus nyomás préseli egymáshoz. A központi szabályzóegység ennek érdekében folyamatosan elemzi a menetkörülményeket. Amennyiben az első kerekeken a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét érzékeli, az elektromos dugattyús szivattyú villámgyorsan megnöveli az olajnyomást, amelynek eredményeképpen a központi tengelykapcsoló a forgatónyomaték egy részét haladéktalanul a hátsó kerekekre irányítja át. A nagyméretű nyomástárolónak köszönhetően e folyamat mindössze néhány ezredmásodpercet vesz igénybe.

Seat


Az összkerékhajtásnak jelenleg csak egy hátránya van az Alhambrában, az, hogy csak ötszemélyes változatban választható. Alternatívát az év végén a hat egyéni üléssel szerelt Alhambra 4WD kínálhat majd, amelynek 2+2+2 üléselrendezése megoldást jelenthet az öt-hatfős családoknak.

Az Alhambra minden motorváltozata a 200 lovas TSI kivételével stop/start rendszerrel és fékenergia-visszanyeréssel mérsékli a károsanyag-kibocsátást. Az Alhambra 4WD mindezeken túl SCR-katalizátorral (selective catalytic reduction) készül.

bcs


Nagy motor, kevés lóerő
A 115 lovas változat nagyon halvány menetteljesítményeket csihol ki a kocsiból, a katalán szerpentineken a 140 lovas változatot is gyengének éreztük, a kis dízellel csak autópályán és városban haladtunk. Az előttünk tesztelők hét literes átlagot hoztak ki a kocsiból 1600 kilométer során, mi ezt a rövid, nem egészen 50 kilométeres nyugodt teszten 5,1 liter/100 kilométerre javítottuk. Kellett is a javítás, hisz az összkerekes változatot két személlyel hajtva, kihasználva a kanyartapadást sem tudtuk 7,3 literes átlag fölé kergetni. A 280 Nm minden porcikájára szükségünk van a dinamikus haladáshoz, ezt a hatalmas kocsit akkor éri meg a gyengébb motorral választani, ha cserébe támogatást, kedvezményt kapunk. Ilyen számos nyugat-európai országban ösztönzi az alacsony kibocsátású és lóerőszegény autók vásárlását. Nálunk nincs ösztönzés, így nem is érdemes bevezetni ezt a motort. Pedig meghálálná a gondoskodást, 70 literes tankja 1300 kilométeres hatótávot feltételez (ideális esetben).

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Kemping bicikli, felvonulás és elvtársi csók – így fogadták eddig az űrhajósokat Magyarországon

Kemping bicikli, felvonulás és elvtársi csók – így fogadták eddig az űrhajósokat Magyarországon

Jurij Gagarinnak és Farkas Bertalannak is hatalmas, nyitott autós felvonulást szerveztek Budapesten, miután visszatértek az űrből és erre a propaganda is készült rendesen. Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.