szerző:
Tetszett a cikk?

Versengő osztály a luxus kompaktok világa. A válságban is kelendő csoport márkái – Mercedes, BMW, Volvo, Audi – mind nagyon spiccen lévő autót kínálnak. A négykarikások, modelljük időtlen stílusában bízva nem szabták át nagyon, inkább még tökéletesebbé reszelgették az új A3-ast.

Külsejét illetően nem sokat változott az Audi kompaktja. Maradt a hatalmas száj a fekete ráccsal, a lámpatestek keskenyedtek el még jobban és harcias LED-es nappali szemöldököt kapott az újdonság. Minden vonal kicsit élesebb lett, meghúzták a ceruzát a tervezők rendesen. Ez a könnyebbik feladat, a gyártásban biztos, hogy nehéz ilyen szép éles vonalakat préselni. Az összkép leginkább a hideg profizmust tükrözi, a legtöbbet a tesztautón lévő 18-colos kerekek dobnak. A könnyűfém, polírozott, késszerű küllős kerekek sokkal fiatalosabbá, agresszívabbá teszik az összképet.

Az egész faceliftre egyébként amiatt a bizonyos MQB-padlólemez miatt került sor, amelyről mostanság minden szól a Volkswagen csoportnál. Mindez egy olyan autóépítési standardot jelent, amelynek révén a konszern autói 65-75 százalékban ugyanazon elemekből épülhetnek. A fix pont a motor, a pedálok és az első tengely helye. Ezeken kívül azt építenek köré, amit akarnak. A VW Polotól a Passatig, bármit. Jelen esetben Audi A3-ast, amely egyébként elsőként épült erre.

Ha megküzdöttünk az A3-as igen széles, súlyos ajtajával, bármilyen méretűek is legyünk, lesz elegendő helyünk elől. A B-oszlop ugyanakkor annyira hátul van, hogy alacsonyabb testmagassággal alig érni el a biztonsági övet. Az előző A3-ashoz képest egyébként ránézésre nem ugrott akkorát a modell összképben, de talán a konszern többi tagjának felsőbb régióba eső modelljei is közelítenek hozzá.  A Golf, illetve a Seat Leon jobban felszerelt változatai és az A3-as közt nincs jelentős kidolgozásbeli különbség.

Az egyik közvetlen konkurens, a nemrégiben tesztelt Mercedes A-osztály CDI 200-ashoz képest elsőre dinamikusabbnak, direktebbnek tűnik az első kilométereken az Audi. Nyilván ebben a legnagyobb szerepe a kézi váltós kivitelnek van. Az Audiban lévő 2.0 literes TDi motor, amely 150 lóerős, már nagyon alacsony (1200 körüli) fordulatszámtól jó erőben van.  Az Audival, akárcsak a Mercedes A-osztállyal megtett Kakucs Ring-i próbán viszont már nem volt érezhető az Audi elsőre érzett előnye. Itt jutnak talán a napi használathoz képest jobban szerephez a jobban leültetett, szintén sport-futóműves karosszéria, a gumik és a nyomtáv szélessége. Ezek, ha néhány fokkal, illetve milliméterrel, de kedvezőbbek a Merci esetében.

Kivül belül profi. Képgaléria.
D.P./Helyszín:Kakucs ring (kakucsring.hu)

A kocsi persze igazán remekül viselkedik a tempósabb kanyarokban is, gázelvételre vagy fékezésre sem szándékozik kitörni. Kikapcsolt menetprogrammal is kezes marad, nyilván teljes egészében nem hagyja magára ilyenkor sem az elektronika a tulajdonost, nem lehet teljesen megőrülni ezekkel a gépekkel.  Városi élményautózásra egészen kiváló, az biztos. Lámpás rajtoknál és a rosszabb utakon is nagyon jó vezetni. A motor és a váltó összhangját dicséri az is, hogy a hatfokozatú rendszert szinte bárhogy lehet használni. Így az is belefér, hogy 60-nál berakjuk hatodikba és elfelejtjük. Ha valamiért le kell lassítani, akkor sem fog lefulladni – különösen a start-stop rendszer miatt – nem fog rángatni, elboldogul minden helyzetben. Az üzemmód-kapcsoló révén az alapból Auto-módban lévő rendszert, első sorban Dynamic menettulajdonságokkal fogjuk még értékelni, az Economy, az Individual, Comfort inkább csak a választékbővítésnek jó.

Műszaki adatok
Lökettérfogat (cm3): 1968
Teljesítmény (LE): 150
Gyorsulás (0-100 Km/h): 8,6 mp
Végsebesség (Km/h): 216
Fogyasztás vegyes(l/100 Km): 4,1
Üzemanyagtartály (l): 50
A rengeteg vezetéstámogató-rendszer között volt kiváló, némelyik pedig kevésbé az. A sávtartó berendezés például indokolatlanul poroszosan keménykedik. Néha egyenesen küzdeni kell, annyira befeszül, hogy visszatereljen a helyes útra. Az adaptív tempomatot is ki kell kísérletezni, de ha vesszük a fáradságot, hogy kiismerjük, kiváló. Városban, a rakparti forgalomban is nagyon működőképes, megkönnyíti az araszolgatást, nyilván egy automata váltóval meg különösen.  Jópofa részlet a navigáció világítása is, ha felkapcsoljuk a tompított világítást átvált éjszakai színezetbe. Ugyancsak említést érdemel a navigációs gomb rajzolásérzékeny felülete, amellyel az utcacímeket lehet gyorsan és hatékonyan bevinni. (Egy balkezesnek persze itt se lesz könnyű dolga, de még a jobb kézzel rajzolt girbegurba betűket is jól felismeri a rendszer.) A 3D-s navigáció grafikája egyébként is a legszebbek közé tartozik: az áttetsző felületekkel és a közeli részletek igényességével. Az pedig külön bónuszos, ahogyan kiemelkedik a műszerfalból.

Egy igazán jó kocsiba a legkönnyebben a térdhelynél lehet belekötni. Nyom vagy nincs is elég hely. Nos az A3-sem kivétel: a térdnél lévő magas műanyagelem kínozza a térdünket. Persze ebben is létezik puha bőrrel varrott változat. Ami a meg a hátsó helyeket illeti, nyilván egy háromajtós modellnek nem célja, hogy maradéktalanul szolgálja ki a gyerekeseket, de megpróbáltunk azért bepasszírozni két gyerekülést hátra: majdnem ki kellett venni hozzá a két első ülést. Kíváncsian várjuk az ötajtós mennyire lesz hátul is használható. (Elvileg sokkal jobban: a hat centivel megnövelt tengelytávból bőven elég, ha a B-oszlop mögötti terület profitál.)

Az új Audi A3 Ambition 2.0 TDi alapára 7 615 300 forint, amely kiindulási pontnak teljesen elfogadható. Az opciós listán végigfutva máris megváltozik a helyzet. Polírozott keréktárcsánk 354 ezer forint, az MMI touch-pados navigációs rendszer 965 ezer, a Bang & Olufsen hangrendszer 279 ezer, a parkolást segítő radaros rendszer 314 ezer, a xenon plus első-hátsó lámpák 344 ezerért és még megannyi más finomság és máris megvan a tesztautónk 12,29 milliós végösszege. Persze ugyanez DSG-s duplakuplungos hatfokozatú váltóval, ami igazán tökéletes választás lenne ehhez a motorhoz: még egymilliót hozzáadhatunk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!