szerző:
Tetszett a cikk?

Érezni lehetett, hogy meg akarták nyerni a megmérettetést a Volkswagennél. A Golf megint majdnem tökéletes.

Alig néhány perce Genfben megtartották az Év Autója díj átadását. A nyolcas listára, a döntősök közé a Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A-Klasse, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ/Toyota GT86, Volkswagen Golf és a Volvo V40 került. Az idén éppen 50 éves díjat végül a németek autója tudhatja magáénak egy éven át, nem mellesleg dupla annyi pontot szerezve, mint a második helyezett.

Mindent egybevetve meglepetés lett volna, ha nem a Golf győz. A német márka saját maga által is „Das Auto”-nak titulált tagja minden porcikájában egy közel negyvenéves történet következetesen továbbvitt állomása. A hetedik generáció már most tudni, mérföldkő lesz. A modell ezzel a szériával bekerül a 30 milliós darabszámú autók nagyon exkluzív – ez idáig kéttagú – klubjába. Szerencsés dramaturgiával pont úgy jött ki, hogy a múlt héten tesztelte a hvg.hu.

A hetedik generáció persze nem úgy forradalmi, ahogyan azt normál esetben gondolnánk. Az új Golf nagyon hasonlít az előd modellre, történetesen annyira, hogy kérdés, reagál-e rá a többség, hogy ez már a hetes. Mint ahogyan ez konkrétan meg is történt a tesztautónk körül gyanúsan keringőző párossal, akik végül megkérdezték, hogy ez már a hetes? Gyorsan összefoglalva számukra, hogy mi változott, bizony el kellett árulni, hogy az egyik legnagyobb újdonság a külsőben, hogy a korábban kör alakú üzemanyagbeöntő-nyílás mostantól rombusz alakú. Viccen kívül, a kocsi legfontosabb jegyei a híres C-oszlop, most egy kicsit vastagabb és nyílszerűbb lett, a kocsi szintén ismerős eleje most éppen keskenyebb fekete hűtőmaszkot és ehhez illeszkedő csíkszemű lámpákat kapott. Tulajdonképpen maradt minden ugyanolyan, egy kicsit másképp.

Képgaléria a 2013. év autójáról.
D.P.

A kocsi 4,255 milliméteres hosszúsága egyébként 56 milliméterrel múlja felül elődjét, míg tengelytávja 59 milliméterrel, 2,637 milliméterre nőtt, a csomagtere pedig 30 literrel nagyobb lett (380 liter, még mindig nem hatalmas) az elődhöz képest. Sőt, mint igyekeztek hangsúlyozni, nem pusztán nagyobb, hanem a rakodópereme a legalacsonyabb a kategóriában.

Ami a belső terét illeti viszont egészen forradalmi az új Golf. A revolúció itt sem a formákat és a gombok, kapcsolók elhelyezését illeti, hanem az egészen magas minőséget. Kiváló minden a műszerfalon, a tapintás, az illatok a színek és az egyes felületek találkozásánál is olyan pontos minden, hogy az már audis. Mindezek mellé berakták a mostanság létező talán legjobb infotainment-rendszert.  Egy szenzoros, okostelefonos megoldásút. A képernyő felé nyúlva megjelennek a navigáció vagy a médiarendszer opciói, az egyes elemek ujjal történő lapozása vagy a navigáció kétujjas zoomolása egy az egyben ismert a telefonokról, ezzel pedig a jövő egyik slágere lehet más modellekben is.  

Az általunk tesztel modell motorját illetően is forradalmi darab. A Blue Motion Technológiás 1.4 TSi vadonatúj kis turbós konstrukció, az érdekessége, hogy bizonyos helyzetekben a négy hengerből kettőt lekapcsol a vezérlés. Meglehet, a rendszernek éppen a takarékosság az elsődleges feladata, de az átlagfogyasztást jelző 8,4 liter/100 km-es érték a legkevésbé tükrözik ezt. Kétségtelen ebben van némi szándékosság is. A Golfot ugyanis érdemes volt kivinni egy kicsit zárt pályára is, mert a Kakucsringi próbán, komoly elismerést érdemelt ki a kocsi. Pedig ebben a Golfban „csak” az olcsóbb csatolt-lengőkaros hátsó felfüggesztés kapott helyet, szemben az erősebb, 150 lóerő felettiek független felfüggesztésétől. Tapasztalt pilóta ismerősünk csak annyit mondott: ha ilyen az egyszerűbb, akkor miről beszélünk!

A Golf tényleg alkalmas a vadulásra, már ezzel a motormérettel is. A 140 lóerő olyan sebességmérő kúszást eredményez, teljes zajtalansággal a kabinban, hogy csak forgatjuk a fejünket lehet-e, hogy már 100 fölött vagyunk? És igen, a DGS, duplakuplungos váltó a felfele váltásoknál villámgyors. A kocsi a jól kimért menetstabilizáló programmal pedig elképesztően tartja az utat.

Az egyetlen hibája a duplakuplungos rendszernek a start-stop mechanizmus összehangolásából adódik. Álló helyzetből, pont, amikor a legnagyobb szükség volna az egyértelmű erős reakcióra, mondjuk egy kereszteződében kigyorsítva, akkor keresgél a legtovább, mi is a feladat.

Negyven év "C-oszlopa" egy sorban
Volkswagen

A Highline vagyis a legmagasabb felszereltség persze már más világ. A kocsi ára is ezt tükrözi. Egy Golfról beszélünk és 8,75 milliós árról. Az üvegtetőért közel 270 ezret kell kiadnunk, a Bi-Xenon fényszóró, LED-nappali fény 370 ezer, a rádió-navi egyben 530 ezer forint. Ha csak az alapot választjuk, azért 6,92 milliót kérnek és szinte tényleg minden benne van. Így például az úton maradást segítő friss fejlesztésű rendszer az XDS, amely egy elektronikus differenciál zár. Valamint a Golf biztonsági rendszerében talán a legelőremutatóbb újdonsága egy úgynevezett másodlagos ütközés védelmi rendszer is. Ennek lényege, hogy az első ütközés után, ha kocsi még tovább sodródna, megakadályozza azt.

Húzós árak, de egy nagyon kompakt autóért. Ami nem mellesleg az Év Autója is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!