szerző:
Tetszett a cikk?

Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely rangos oldtimer rendezvény jellemzően méregdrága csillogó autókat felvonultató mezőnye ezúttal Tokaj környékét vette célkeresztbe.

Legutóbb 2021-ben indultunk Mercedes-Benz Classic Csillagtúrán, amikor is egy vadonatúj S-osztály limuzinnal vágtunk neki az akkor éppen Zalára fókuszáló veterán rendezvénynek.

Idén egy teljesen más kategóriás járgánnyal, egy 30 éves kombi E-osztállyal indultunk a kétévente megrendezett versenyen: az 5 hengeres szívó dízel autót és a vezetési tudást Szörényi András (vezess.hu) biztosította, szerkesztőségünk pedig a navigátori feladatok végrehajtásáról gondoskodott.

A nulladik nap délutánja a regisztrációval, az itiner átvételével, a rajtszám felragasztásával és az időmérős gyakorlással zajlott abban a most megújult budapesti kereskedésben, melynek elképesztő felhozatalú oldtimer gyűjteményében többek közt egy általunk korábban már alaposan kivesézett Vörös Disznó is fellelhető.

A szorgos előkészületek
László Ferenc
A cikk szerzője, a Mercedes E 250 Diesel és a jármű tulajdonosa, Szörényi András
László Ferenc
A 420 lovas 300 SEL 6.8 AMG 1971-ben egyenesen sokkolta a riválisokat
László Ferenc

A mintegy száz, zömében OT rendszámú patinás autót felvonultató mezőny péntek reggel Fótról rajtolt el, és az első nap 300 kilométert tett meg a tokaji célig, szombaton pedig további 200 kilométer autózás következett Miskolc környékén.

A legtöbb veterán versenyhez hasonlóan a Mercedes Csillagtúra sem az őrült tempóról, hanem a közlekedési szabályok betartása melletti, gyönyörű tájakon történő élményautózásról szól.

A navigátor a vaskos itinert lapozgatva megállás nélkül duruzsolja a sofőrnek, hogy mikor, merre, hány óra, és közben gyerekek seregétől övezett pecsételő pontokon, történelmi helyszíneken található pihenőhelyeken és úgynevezett 1/100-as időmérő szakaszokon kell áthaladni.

Az itinerben minden részletesen fel van tüntetve, de így is könnyű hibázni
László Ferenc
A legfiatalabb rajongók
László Ferenc
Pacsi után jöhet a pecsét
László Ferenc

Az 1/100-as etapok adják a verseny savát-borsát, ilyenkor néhány 10 vagy 100 méteres szakaszokon kell lehetőség szerint tűpontosan, jellemzően 10-20 másodperc körüli idő alatt áthaladni.

Minden egyes századmásodperc büntetőpontokkal jár, a győztes pedig az a páros, aki a legkevesebb ilyen pontot nyeli be.

Idén az 1991-es évjáratú 500 E-t terelgető Marosi György és Marosiné Vince Ágota diadalmaskodott, akik a két nap során összesen alig 1,89 másodpercnyi büntetőpontot gyűjtöttek be.

Századmásodpercek döntenek
László Ferenc
A győztes páros
László Ferenc

A mezőny javát a változatos évjáratú gyönyörű SL kupék és kabriók tették ki, az egyetlen kombival és egyben az egyetlen 7 üléses kocsival mi indultunk.

Félmillió kilométer ide vagy oda, a messze nem OT állapotú S124-es kiválóan és megbízhatóan tette a dolgát, ráadásul a fénykorában 113 lóerőt tudott ötfokozatú kéziváltós kocsi 7-8 literes fogyasztására sem lehetett panaszunk.

Eger főterén is áthaladtunk
László Ferenc

Az eredményeinkről pedig röviden és szépen fogalmazva csak annyit, hogy számunkra nem igazán a győzelem, hanem sokkal inkább a részvétel és a célba érkezés volt a fontos.

A kombi 124-es egyébként idén ünnepli negyvenedik születésnapját, a hatalmas csomagterű praktikus modell az 1985-ös Frankfurti Autószalonon mutatkozott be.

Útközben az egyik pecsételőpontnál
László Ferenc
Egyszerre akár heten is utazhatnak benne
László Ferenc

A 124-es sorozat kicsúcsosodása az általunk a közelmúltban rendesen meghajtott E 500 volt, mely öltönyös bokszoló kategóriás igazi sleeper szedánból a mostani Csillagtúrán két példány is képviseltette magát.

A normál kivitelnél finoman szélesebb, ültetett sportfutóműves és a Porsche segítségével készült különlegességet egy 326 lóerős 5 literes szívó V8-as benzinmotor hajtja.

Beszédesek a kiszélesített kerékjárati ívek
László Ferenc
6 másodperc körüli 0-100, 250-es végsebesség
László Ferenc

A 2025-ös mezőny két legöregebb Mercedese 1954-ben látta meg a napvilágot, az egyik egy W120-as 180D, a másik pedig egy W198-as 300 SL Gullwing volt.

Az általunk korábban már részletesen bemutatott legendás sirályszárnyas Mercedes kupéból az 50-es években alig 1400 példány készült, melyek manapság jellemzően 1,5-2 millió euró magasságában szoktak gazdát cserélni.

A mostani Csillagtúrán indult 300 SL a tulajdonos elmondása szerint egyike annak a 29 példánynak, melynek karosszériája alumíniumból készült. A normál kivitelnél 80 kilogrammal könnyebb alumínium kasztnis 300 SL-ek árcéduláján mintegy 7-9 millió eurós összeg szerepel.

A Szerencsi Rákóczi-várban is jártunk
László Ferenc
A Gullwing utastere
László Ferenc
Így fest a kupé, de roadster verzió is készült belőle
László Ferenc

A 3 literes 6 hengeres szívómotor 215 lóereje mai mércével mérve már kevés a számháborúzáshoz, de a váltó áttételezésétől függően 7-9 másodperces 0-100-as gyorsulás, illetve az akár 260 km/h végsebesség még a gyártás után 70 évvel is tiszteletet parancsol.

Az pedig majd idővel kiderül, hogy az itthon ezen a tokaji rendezvényen debütált, luxussal alaposan nyakon öntött kései leszármazott Mercedes-Maybach SL 680 hét évtized múlva hasonló tekintetmágnes lesz-e az akkori Csillagtúrán. 2095-ben.

A 120 millió forintos Mercedes‑Maybach SL 680
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
XIV. Mercedes-Benz Classic Csillagtúra
László Ferenc
A rajt…
László Ferenc
…és a célba érkezés
László Ferenc
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!