Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közepes, 3,9-es erősségű földrengés rázta meg Hollywoodot vasárnap.","shortLead":"Közepes, 3,9-es erősségű földrengés rázta meg Hollywoodot vasárnap.","id":"20250303_oscar-gala-hollywood-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f.jpg","index":0,"item":"fd5e50f9-7904-48d3-8f88-67310a7a7a95","keywords":null,"link":"/elet/20250303_oscar-gala-hollywood-foldrenges","timestamp":"2025. március. 03. 10:04","title":"Még a föld is megremegett az Oscar-gála estéjén Hollywoodban – szó szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ez a negyedik negyedév teljesítménye a harmadikhoz képest. 2023 negyedik negyedévéhez viszonyítva 137 millió euróval javult az egyenleg.","shortLead":"Ez a negyedik negyedév teljesítménye a harmadikhoz képest. 2023 negyedik negyedévéhez viszonyítva 137 millió euróval...","id":"20250303_819-millio-euroval-csokkent-a-szolgaltatasok-kulkereskedelmi-egyenlege-tavaly-ev-vegen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cf3920a-1a1f-497f-b4d7-880729f37b5f.jpg","index":0,"item":"3fab5557-c5a2-489e-b1c2-3f4ef650fccc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_819-millio-euroval-csokkent-a-szolgaltatasok-kulkereskedelmi-egyenlege-tavaly-ev-vegen","timestamp":"2025. március. 03. 08:30","title":"819 millió euróval csökkent a szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege tavaly év végén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan imámnak az elhunytával. A toleranciát hirdető, dúsgazdag filantróp nem a civilizációk közötti harcról, hanem a tudatlanságról beszélt.","shortLead":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan...","id":"20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532.jpg","index":0,"item":"9bf85de8-9dff-4e42-b5e7-4873e362c3f1","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","timestamp":"2025. március. 02. 10:30","title":"„Ha isten megadta nekünk a vagyont, hogy kiváltságosok legyünk, akkor erkölcsi felelősséggel tartozunk a társadalomnak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f7e9f9d-777c-4ff6-b26d-0d011797efb9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A február az ígérgetések jegyében telt a Fidesznél, és ez meg is látszik a számokon.","shortLead":"A február az ígérgetések jegyében telt a Fidesznél, és ez meg is látszik a számokon.","id":"20250301_republikon-intezet-februar-felmeres-tisza-part-fidesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f7e9f9d-777c-4ff6-b26d-0d011797efb9.jpg","index":0,"item":"40c9c191-ce31-412c-87a4-ca8862169ab5","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_republikon-intezet-februar-felmeres-tisza-part-fidesz","timestamp":"2025. március. 01. 14:37","title":"Republikon Intézet: Csökkent a Tisza Párt előnye a Fidesszel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87ba80ad-5468-478b-898d-dba32b20f8ad","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Az Akadémiai Dolgozók Fóruma visszautasítja, hogy a kutatói béremelés elmaradása bármilyen összefüggésben volna az MTA vagyoneladásával kapcsolatban általuk indított perrel.","shortLead":"Az Akadémiai Dolgozók Fóruma visszautasítja, hogy a kutatói béremelés elmaradása bármilyen összefüggésben volna az MTA...","id":"20250303_akademiai-dolgozok-ingatlanvagyon-hanko-balazs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87ba80ad-5468-478b-898d-dba32b20f8ad.jpg","index":0,"item":"aded2fc0-8461-495f-b3d7-8df4053278d6","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_akademiai-dolgozok-ingatlanvagyon-hanko-balazs","timestamp":"2025. március. 03. 09:53","title":"Az akadémiai dolgozók visszautasítják Hankó miniszter állítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b14b420-eda2-4a37-93ef-10c11605dd45","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Jánosi György 71 évesen nősült meg. ","shortLead":"Jánosi György 71 évesen nősült meg. ","id":"20250303_A-volt-sportminiszter-felesegul-vette-a-not-aki-megmentette-az-eletet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b14b420-eda2-4a37-93ef-10c11605dd45.jpg","index":0,"item":"f120d712-de24-4c97-9a5b-2cd377a0a304","keywords":null,"link":"/elet/20250303_A-volt-sportminiszter-felesegul-vette-a-not-aki-megmentette-az-eletet","timestamp":"2025. március. 03. 08:47","title":"A volt sportminiszter feleségül vette a nőt, aki megmentette az életét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6670deb-6b95-4987-a25e-0547204c95f6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A leggyakoribb indok a korszerűtlenség és a kevés gyerek.","shortLead":"A leggyakoribb indok a korszerűtlenség és a kevés gyerek.","id":"20250301_ovoda-bezaras-onkormanyzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6670deb-6b95-4987-a25e-0547204c95f6.jpg","index":0,"item":"c5179059-7ead-4972-9972-6213c281a330","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_ovoda-bezaras-onkormanyzat","timestamp":"2025. március. 01. 17:00","title":"Több városban is hasonló indokokkal zárnak be önkormányzati óvodákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"454eacae-3f0f-4e27-84b4-c89f4fb6c7d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szervezők szerint létezik egy gyűlölködés nélküli, európai Magyarország, ezt akarják megmutatni. ","shortLead":"A szervezők szerint létezik egy gyűlölködés nélküli, európai Magyarország, ezt akarják megmutatni. ","id":"20250301_szolidaritasi-menet-ukrajna-nagykovetseg-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/454eacae-3f0f-4e27-84b4-c89f4fb6c7d4.jpg","index":0,"item":"2a731cf4-ed11-42b2-a141-9e0c655eb41e","keywords":null,"link":"/itthon/20250301_szolidaritasi-menet-ukrajna-nagykovetseg-budapest","timestamp":"2025. március. 01. 22:55","title":"Szolidaritási menetet szerveznek Ukrajnáért Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Thököly út felújítása óta, öt éve veszélyes az a helyenként megszakadó bicikliút, ahol június végén egy BKV-busz elsodort egy, a bicikliúton szabályosan közlekedő biciklistát. A szakemberek szerint az a legfőbb probléma, hogy túl keskeny a Thököly út és az autós forgalom miatt nem mertek belevágni nagyobb átalakításba, de arról megoszlanak a vélemények, hogy szabad-e a buszsávba küldeni a bicikliseket.
A sisakjára szerelt kamerákkal vette fel egy biciklis, ahogy június 23-án Budapesten a Thököly út és a Gizella út sarkán elsodorja egy 133-as BKV-busz. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett: eltört hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét, három hetet kellett kórházban töltenie a június végén történt baleset után. A BKK az eset nyilvánosságra kerülése után úgy döntött, a buszsofőr nem ülhet többet volán mögé, vizsgálat indult ellene, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a sofőrnek nincs többé helye a vállalatnál, mert nem lett volna szabad továbbhajtania.
A BKV és a BKK ellenben azt is közölte, hogy az autóbusz vezetőjének elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, és csak akkor értesült róla, amikor az utasok szóltak neki. Ezután a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott, a rendőrségi vizsgálat pedig el is indult, cserbenhagyásos gázolás miatt nyomoznak.
A videóról a BKK szerint ugyanakkor megállapítható, hogy "a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem". A baleset azonban a szakemberek szerint nem csak a sofőrön vagy a biciklistán múlt, az útszakasz és a bicikliút kialakítása is hibás.
A bicikliutat a Thököly úton a 2009-es fejújítás során a Dózsa György út és a Bosnyák tér közötti szakaszon az út szélén helyezték el, a 7-es buszoknak kialakított buszsáv és a járda közé. A kerékpárosok által akkor sokat dicsért utat azonban nem folyamatosan festették fel: a kereszteződésekben és buszmegállókban a sárga felfestés egyszerűen beszűkül, majd abbamarad, de mivel nem alakítottak ki a járdára vezető biciklis rámpákat, ezért a kerékpárosok ilyenkor tovább szoktak tekerni az úton addig, amíg néhány méterrel később nem indul újra a bicikliút.
A főváros közlekedési ügyosztálya a 2009-es felújításkor úgy ítélte meg, hogy bizonyos csomópontokban a tömegközlekedést is akadályozó dugók alakulnának ki, ha egy normál forgalmi sávot elvennének a bicikliseknek, ez pedig felvállalhatatlan, az úttestet pedig nem akarták kiszélesíteni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a nagy port kavaró videóval kapcsolatban a Facebook-oldalára kitett bejegyzésben az "agresszív kerékpároslobbit" tette felelőssé a balesetért. A szervezet szerint hiba, hogy a biciklisek a buszsávban tekernek, holott a 18-19 méter hosszú, 18 tonnás buszoknak óriási holttere van, vagyis a buszsofőrök nem látnak be mindent maguk körül. A VEKE szerint ráadásul a BKK kötbért szab ki a buszsofőrjeire, ha nem tartják be a menetrendet, így folyamatosan kerülgetniük kell a bicikliseket.
"Aki a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket" – írta a VEKE a Facebookon Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának üzenve.
Szabályos volt a biciklis
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője többször visszanézte a videót, és véleménye szerint a biciklis szabályosan közlekedett, az ominózus baleset előtt még vissza is nézett. “A Thököly és Gizella út kereszteződés amúgy is problémás rész. Még a kereszteződés előtt véget ér a kerékpársáv egy záróvonallal, onnantól a buszsávot használhatja a bringás, így az elütött kerékpáros teljesen szabályosan közlekedett amikor egyenesen továbbhaladt. A probléma talán az lehetett, hogy a kereszteződés után nem párhuzamosan, hanem körülbelül 20 fokos szögben picit jobbra kanyarodik az út, ráadásul a sávból is elveszik vagy fél méter. A buszvezető azt gondolhatta, hogy még így is el fog férni.” Kürti hozzátette hogy Budapesten amúgy is az európai átlagnál keskenyebbek a buszsávok, és sok a kompromisszumos megoldás.
A Thököly úton nagy a buszforgalom a bicikliút mellett
MTI / Máthé Zoltán
“A videóban látható baleset a biciklisek rémálma, mivel a veszélyforrás hátulról érkezik, fel sem tudnak rá készülni. De a bringásoknak is oda kell figyelniük az úgynevezett kiflizés veszélyeire. Kiflizésnek hívja a szakzsargon azt az esetet, amikor a biciklis az út szélén halad, majd látva az előtte lévő akadályt balra kitér, miközben suhannak el mellette a kocsik” – mondta Kürti.
Biciklisek a buszsávban
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a hvg.hu-nak elmondta, az egyesülete már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy ilyen bármikor előfordulhat, ha a hatalmas holttérrel rendelkező nagy buszok mellé beterelik a bicikliseket. Szerinte a baleset felvételén jól látszik, hogy a biciklis alatt elfogy a kerékpársáv, mert szűkül az út és a továbbiakban kevés a hely ahhoz, hogy kerékpársávot lehessen kijelölni, a busz és a biciklis ezért már nem fér el egymás mellett. Ezen a helyen tehát kódolva van a hasonló baleset lehetősége.
A VEKE elnöke szerint egyértelműen a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út a legveszélyesebb útszakasz a bicikliseknek, ennek a folytatása a Thököly út is, ahol véleménye szerint rosszul oldották meg a kerékpársáv kialakítását. Az ehhez hasonló tengelyeken, vagy más olyan utakon, ahol erős a buszforgalom, a legjobb megoldás az lenne, ha középre vinnék a buszsávokat, ebben az esetben az út szélén ki lehet jelölni végig a biciklisávot is.
Dorner úgy tudja, a BKK szerette volna ezt a megoldást alkalmazni a Kossuth Lajos utcában, de ekkor viszont az autós forgalmat kellene korlátozni a város egyik legfőbb ütőerén, mert nem elég széles az út. De mivel az mostanában tabu, így végül beengedték a bicikliseket a buszsávba, és ez mára programmá lett, azaz az autók és a kerékpárok igényei miatt a közösségi közlekedést szorították háttérbe.
Egyre több buszsávban hajthatnak a biciklisek is
BKK / Facebook
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közleményében ellenben kifejtette, a "közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ".
Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse úgy fogalmazott, ők továbbra is pozitívan értékelik, hogy egyre több buszsáv vált használhatóvá a biciklisek számára. A videón látható baleset viszont arra figyelmeztet, hogy mindkét félnek – de elsősorban az erősebb jármű vezetőjének – figyelnie kell a másikra. A kerékpárosklub sajnálatosnak tartja, hogy a KRESZ-nek még mindig nem része a "gyengébb védelme"-elv, amit a Magyarország által is aláírt Bécsi Egyezmény is tartalmaz. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők.”
Jó példák
A kerékpároskub oldalán olvasható állásfoglalás is több pontban sorolja fel, hogyan kell biztonságosan használni a közös sávot. Eszerint a biciklivel közlekedőnek mindig lehetőség szerint jobb oldalra kell tartania, nem szabad hirtelen balra húzódnia, nem szabad a buszt jobbról előznie, és lehetőség szerint nem szabad akadályoznia a busz vezetőjét. Dormán hozzátette, minden fórumon hangsúlyozzák, hogy az oldaltávolság mindkét irányban másfél méter legyen. “Ez a távolság a videó tanúsága szerint a balesetnél egyáltalán nem volt meg, a buszvezető túl közelről előzte a bringást” – tette hozzá Dormán.
A Károly körúton a VEKE szerint jól oldották meg
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A kerékpárosklub szerint főleg a BuBi elindítása gyorsította fel a biciklis közlekedés biztonságosabbá tételét a fővárosban, egyre több buszsáv és egyirányú utca nyílik meg, úgynevezett előretolt felállóhelyek épülnek ki, illetve tovább szaporodnak a kerékpáros sávok és utak is, de ez egy folyamat, így bőven van még mit javítani.
Jó példaként Dorner Lajos a Kiskörutat említette, ahol viszont sikerült középre vinni a buszközlekedést, van jól jelzett biciklisáv is, és az autók is elférnek, mert elég széles volt az úttest ehhez a megoldáshoz. A VEKE elnöke hozzátette, a Nagykörúton a buszok ugyan nem okoznak gondot, mert csak villamos jár, és az is középen, a parkoló autók miatt azonban a kerékpárosok számára továbbra is veszélyes az útvonal.