Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ce09355-bc05-4598-9943-595954f29799","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"A személyzet kénytelen volt elmenekülni, egy közelben lévő konténerszállító vette fel őket. ","shortLead":"A személyzet kénytelen volt elmenekülni, egy közelben lévő konténerszállító vette fel őket. ","id":"20250605_Haromezer-autoval-sodrodik-hajo-Alaszkanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ce09355-bc05-4598-9943-595954f29799.jpg","index":0,"item":"68c2c648-26cf-46e7-9a4d-b69e56968ee4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_Haromezer-autoval-sodrodik-hajo-Alaszkanal","timestamp":"2025. június. 05. 07:18","title":"Kigyulladt Alaszkánál egy hatalmas teherhajó 3000 autóval a fedélzetén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki egy friss közvélemény-kutatásból.","shortLead":"Kétötödük, bár nem sokkal többet. Tízből kilenc viszont azt várja, hogy az állam költsön többet a megújulókra, derül ki...","id":"20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg","index":0,"item":"fdcc103f-1278-4a2c-ac54-ab159a039093","keywords":null,"link":"/zhvg/20250605_felmeres-megujulo-energia-mol-nyrt-napelem-szeleromu-geotermia-biouzemanyagok-zold-hidrogen","timestamp":"2025. június. 05. 18:32","title":"Egész sok magyar fizetne többet a tiszta energiáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Itt van azon gyógyszerek listája, amelyek árát, ha minden igaz, a tavaly december végi árszinten.„önként” befagyasztanák a gyógyszerpiaci szereplők ","shortLead":"Itt van azon gyógyszerek listája, amelyek árát, ha minden igaz, a tavaly december végi árszinten.„önként”...","id":"20250606_gyogyszerek-artsopja-arbefagyasztas-orvossagok-nagy-marton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff8ad027-7647-4953-8e20-abc991145d41.jpg","index":0,"item":"961d5597-c205-4b95-992e-ef6fa2d475c2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_gyogyszerek-artsopja-arbefagyasztas-orvossagok-nagy-marton","timestamp":"2025. június. 06. 08:54","title":"A fájdalomcsillapítóktól a körömlakkon át a végbélkenőcsig – kiszivárgott Nagy Márton árbefagyasztós gyógyszerlistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé váljon a videós azonosítás a Digitális Állampolgárság Program (dáp) applikációjában.","shortLead":"Jócskán megugrott az árbevétele tavaly a FaceKom Kft.-nek, amely novemberben nyerte el a közbeszerzést, hogy lehetővé...","id":"20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67e9f14c-7cc5-49e9-b880-3f1e6cc59475.jpg","index":0,"item":"023d0853-c85a-4c80-bc5f-fec02d8893cc","keywords":null,"link":"/360/20250605_hvg-facekom-arcfelismeres-tiborcz-istvan-digitalis-allampolgarsag","timestamp":"2025. június. 05. 09:00","title":"Jól jövedelmez az arcfelismerés Tiborcz üzleti körének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Akik szeretnék élvezni Washington védelmét, jól teszik, ha kinyilvánítják hűségüket a trumpizmus iránt. Vége annak, hogy az Egyesült Államok terjesztette a világban a demokráciát, valamint az emberi jogok tiszteletét. Németország a sarkára áll, és végre kezdi vezetni Európát. Feltámadt a Sztálin-kultusz Oroszországban. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Akik szeretnék élvezni Washington védelmét, jól teszik, ha kinyilvánítják hűségüket a trumpizmus iránt. Vége annak...","id":"20250605_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"a36a299e-fb48-4d9c-8b8d-3cc929b2cbc3","keywords":null,"link":"/360/20250605_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 05. 11:47","title":"Wall Street Journal: Az oroszok elleni ukrán dróntámadás figyelmeztetés – az USA-nak is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83edeb7b-824a-4cf1-8c4a-bda6d0be1bf9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Gyorsan elkapták. ","shortLead":"Gyorsan elkapták. ","id":"20250605_Tiz-kocsit-karcolt-vegig-egy-no-Veszpremben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83edeb7b-824a-4cf1-8c4a-bda6d0be1bf9.jpg","index":0,"item":"01448091-bf17-4dc5-9941-42511f0e0187","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_Tiz-kocsit-karcolt-vegig-egy-no-Veszpremben","timestamp":"2025. június. 05. 07:45","title":"Tíz kocsit karcolt végig egy nő Veszprémben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edb51f30-481c-4dd0-97a6-ea14d4b7f441","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pánikba eshetett, ezért zuhant tengerbe a 19 éves lány, akit előzetes tapasztalatok nélkül, a tengerpartról választottak ki, hogy egy reklámklipben szerepeljen.","shortLead":"Pánikba eshetett, ezért zuhant tengerbe a 19 éves lány, akit előzetes tapasztalatok nélkül, a tengerpartról...","id":"20250605_19-eves-lany-halt-meg-egy-reklamvideo-forgatasan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edb51f30-481c-4dd0-97a6-ea14d4b7f441.jpg","index":0,"item":"1e3baffe-b3bd-43e2-8454-e65081f7e49f","keywords":null,"link":"/elet/20250605_19-eves-lany-halt-meg-egy-reklamvideo-forgatasan","timestamp":"2025. június. 05. 14:41","title":"Szörnyethalt egy fiatal nő, mert pánikba esve kioldotta magát az ernyőjéből és lezuhant","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53776b82-411b-40b8-b8c1-754c2df9bec6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az átlagnyugdíj 240 ezer forint fölött van, de 800 ezer nyugdíjas az alapvető megélhetéshez sem kap eleget.","shortLead":"Az átlagnyugdíj 240 ezer forint fölött van, de 800 ezer nyugdíjas az alapvető megélhetéshez sem kap eleget.","id":"20250605_A-nyugdijak-harmada-a-letminimumot-sem-eri-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53776b82-411b-40b8-b8c1-754c2df9bec6.jpg","index":0,"item":"daf5ccd0-8d01-45fc-8706-d0e561e3e24a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_A-nyugdijak-harmada-a-letminimumot-sem-eri-el","timestamp":"2025. június. 05. 16:15","title":"A nyugdíjak harmada a létminimumot sem éri el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Thököly út felújítása óta, öt éve veszélyes az a helyenként megszakadó bicikliút, ahol június végén egy BKV-busz elsodort egy, a bicikliúton szabályosan közlekedő biciklistát. A szakemberek szerint az a legfőbb probléma, hogy túl keskeny a Thököly út és az autós forgalom miatt nem mertek belevágni nagyobb átalakításba, de arról megoszlanak a vélemények, hogy szabad-e a buszsávba küldeni a bicikliseket.
A sisakjára szerelt kamerákkal vette fel egy biciklis, ahogy június 23-án Budapesten a Thököly út és a Gizella út sarkán elsodorja egy 133-as BKV-busz. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett: eltört hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét, három hetet kellett kórházban töltenie a június végén történt baleset után. A BKK az eset nyilvánosságra kerülése után úgy döntött, a buszsofőr nem ülhet többet volán mögé, vizsgálat indult ellene, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a sofőrnek nincs többé helye a vállalatnál, mert nem lett volna szabad továbbhajtania.
A BKV és a BKK ellenben azt is közölte, hogy az autóbusz vezetőjének elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, és csak akkor értesült róla, amikor az utasok szóltak neki. Ezután a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott, a rendőrségi vizsgálat pedig el is indult, cserbenhagyásos gázolás miatt nyomoznak.
A videóról a BKK szerint ugyanakkor megállapítható, hogy "a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem". A baleset azonban a szakemberek szerint nem csak a sofőrön vagy a biciklistán múlt, az útszakasz és a bicikliút kialakítása is hibás.
A bicikliutat a Thököly úton a 2009-es fejújítás során a Dózsa György út és a Bosnyák tér közötti szakaszon az út szélén helyezték el, a 7-es buszoknak kialakított buszsáv és a járda közé. A kerékpárosok által akkor sokat dicsért utat azonban nem folyamatosan festették fel: a kereszteződésekben és buszmegállókban a sárga felfestés egyszerűen beszűkül, majd abbamarad, de mivel nem alakítottak ki a járdára vezető biciklis rámpákat, ezért a kerékpárosok ilyenkor tovább szoktak tekerni az úton addig, amíg néhány méterrel később nem indul újra a bicikliút.
A főváros közlekedési ügyosztálya a 2009-es felújításkor úgy ítélte meg, hogy bizonyos csomópontokban a tömegközlekedést is akadályozó dugók alakulnának ki, ha egy normál forgalmi sávot elvennének a bicikliseknek, ez pedig felvállalhatatlan, az úttestet pedig nem akarták kiszélesíteni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a nagy port kavaró videóval kapcsolatban a Facebook-oldalára kitett bejegyzésben az "agresszív kerékpároslobbit" tette felelőssé a balesetért. A szervezet szerint hiba, hogy a biciklisek a buszsávban tekernek, holott a 18-19 méter hosszú, 18 tonnás buszoknak óriási holttere van, vagyis a buszsofőrök nem látnak be mindent maguk körül. A VEKE szerint ráadásul a BKK kötbért szab ki a buszsofőrjeire, ha nem tartják be a menetrendet, így folyamatosan kerülgetniük kell a bicikliseket.
"Aki a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket" – írta a VEKE a Facebookon Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának üzenve.
Szabályos volt a biciklis
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője többször visszanézte a videót, és véleménye szerint a biciklis szabályosan közlekedett, az ominózus baleset előtt még vissza is nézett. “A Thököly és Gizella út kereszteződés amúgy is problémás rész. Még a kereszteződés előtt véget ér a kerékpársáv egy záróvonallal, onnantól a buszsávot használhatja a bringás, így az elütött kerékpáros teljesen szabályosan közlekedett amikor egyenesen továbbhaladt. A probléma talán az lehetett, hogy a kereszteződés után nem párhuzamosan, hanem körülbelül 20 fokos szögben picit jobbra kanyarodik az út, ráadásul a sávból is elveszik vagy fél méter. A buszvezető azt gondolhatta, hogy még így is el fog férni.” Kürti hozzátette hogy Budapesten amúgy is az európai átlagnál keskenyebbek a buszsávok, és sok a kompromisszumos megoldás.
A Thököly úton nagy a buszforgalom a bicikliút mellett
MTI / Máthé Zoltán
“A videóban látható baleset a biciklisek rémálma, mivel a veszélyforrás hátulról érkezik, fel sem tudnak rá készülni. De a bringásoknak is oda kell figyelniük az úgynevezett kiflizés veszélyeire. Kiflizésnek hívja a szakzsargon azt az esetet, amikor a biciklis az út szélén halad, majd látva az előtte lévő akadályt balra kitér, miközben suhannak el mellette a kocsik” – mondta Kürti.
Biciklisek a buszsávban
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a hvg.hu-nak elmondta, az egyesülete már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy ilyen bármikor előfordulhat, ha a hatalmas holttérrel rendelkező nagy buszok mellé beterelik a bicikliseket. Szerinte a baleset felvételén jól látszik, hogy a biciklis alatt elfogy a kerékpársáv, mert szűkül az út és a továbbiakban kevés a hely ahhoz, hogy kerékpársávot lehessen kijelölni, a busz és a biciklis ezért már nem fér el egymás mellett. Ezen a helyen tehát kódolva van a hasonló baleset lehetősége.
A VEKE elnöke szerint egyértelműen a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út a legveszélyesebb útszakasz a bicikliseknek, ennek a folytatása a Thököly út is, ahol véleménye szerint rosszul oldották meg a kerékpársáv kialakítását. Az ehhez hasonló tengelyeken, vagy más olyan utakon, ahol erős a buszforgalom, a legjobb megoldás az lenne, ha középre vinnék a buszsávokat, ebben az esetben az út szélén ki lehet jelölni végig a biciklisávot is.
Dorner úgy tudja, a BKK szerette volna ezt a megoldást alkalmazni a Kossuth Lajos utcában, de ekkor viszont az autós forgalmat kellene korlátozni a város egyik legfőbb ütőerén, mert nem elég széles az út. De mivel az mostanában tabu, így végül beengedték a bicikliseket a buszsávba, és ez mára programmá lett, azaz az autók és a kerékpárok igényei miatt a közösségi közlekedést szorították háttérbe.
Egyre több buszsávban hajthatnak a biciklisek is
BKK / Facebook
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közleményében ellenben kifejtette, a "közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ".
Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse úgy fogalmazott, ők továbbra is pozitívan értékelik, hogy egyre több buszsáv vált használhatóvá a biciklisek számára. A videón látható baleset viszont arra figyelmeztet, hogy mindkét félnek – de elsősorban az erősebb jármű vezetőjének – figyelnie kell a másikra. A kerékpárosklub sajnálatosnak tartja, hogy a KRESZ-nek még mindig nem része a "gyengébb védelme"-elv, amit a Magyarország által is aláírt Bécsi Egyezmény is tartalmaz. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők.”
Jó példák
A kerékpároskub oldalán olvasható állásfoglalás is több pontban sorolja fel, hogyan kell biztonságosan használni a közös sávot. Eszerint a biciklivel közlekedőnek mindig lehetőség szerint jobb oldalra kell tartania, nem szabad hirtelen balra húzódnia, nem szabad a buszt jobbról előznie, és lehetőség szerint nem szabad akadályoznia a busz vezetőjét. Dormán hozzátette, minden fórumon hangsúlyozzák, hogy az oldaltávolság mindkét irányban másfél méter legyen. “Ez a távolság a videó tanúsága szerint a balesetnél egyáltalán nem volt meg, a buszvezető túl közelről előzte a bringást” – tette hozzá Dormán.
A Károly körúton a VEKE szerint jól oldották meg
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A kerékpárosklub szerint főleg a BuBi elindítása gyorsította fel a biciklis közlekedés biztonságosabbá tételét a fővárosban, egyre több buszsáv és egyirányú utca nyílik meg, úgynevezett előretolt felállóhelyek épülnek ki, illetve tovább szaporodnak a kerékpáros sávok és utak is, de ez egy folyamat, így bőven van még mit javítani.
Jó példaként Dorner Lajos a Kiskörutat említette, ahol viszont sikerült középre vinni a buszközlekedést, van jól jelzett biciklisáv is, és az autók is elférnek, mert elég széles volt az úttest ehhez a megoldáshoz. A VEKE elnöke hozzátette, a Nagykörúton a buszok ugyan nem okoznak gondot, mert csak villamos jár, és az is középen, a parkoló autók miatt azonban a kerékpárosok számára továbbra is veszélyes az útvonal.