Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d99e3748-d27e-4b6a-9187-69b11d702682","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Három év alatt 15 olyan egységet nyitna a Coca-Cola, ahol gép nézi, hogy mit vásárol az ember, és automatikusan vonja le a pénzt érte.","shortLead":"Három év alatt 15 olyan egységet nyitna a Coca-Cola, ahol gép nézi, hogy mit vásárol az ember, és automatikusan vonja...","id":"20250129_Eladok-penztar-nelkuli-bolt-Coca-Cola","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d99e3748-d27e-4b6a-9187-69b11d702682.jpg","index":0,"item":"840c58c7-f777-4bfe-836e-5e754d8c7f94","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Eladok-penztar-nelkuli-bolt-Coca-Cola","timestamp":"2025. január. 29. 12:34","title":"Eladók és pénztár nélküli boltokat nyit a Coca-Cola Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"689faaab-d340-4017-85b9-ba850ccd01f3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfihoz azért mentek ki a rendőrök, mert bejelentést tett arról, hogy öngyilkosságot fog elkövetni.","shortLead":"A férfihoz azért mentek ki a rendőrök, mert bejelentést tett arról, hogy öngyilkosságot fog elkövetni.","id":"20250129_Baltat-es-fejszet-dobott-a-rendorok-fele-letartoztattak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/689faaab-d340-4017-85b9-ba850ccd01f3.jpg","index":0,"item":"5246b6d5-df03-4fa9-a0f9-cba39ac40223","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Baltat-es-fejszet-dobott-a-rendorok-fele-letartoztattak","timestamp":"2025. január. 29. 11:48","title":"Baltát és fejszét dobott a rendőrök felé, majd nem értette, miért tartóztatták le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","shortLead":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","id":"20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b.jpg","index":0,"item":"e0d96b6f-e5e4-4daa-b508-de5f4aa1d167","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","timestamp":"2025. január. 29. 16:52","title":"Becsületkasszás traffipaxot telepített a Kutyapárt Szentendrére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A munkanélküliség növekedését is nagy kockázatnak tartják.","shortLead":"A munkanélküliség növekedését is nagy kockázatnak tartják.","id":"20250129_felmeres-mesterseges-intelligencia-z-generacio-fiatalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"ffc09cda-6976-4ae1-9832-0e0cde0b45b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_felmeres-mesterseges-intelligencia-z-generacio-fiatalok","timestamp":"2025. január. 29. 11:29","title":"A legnagyobb gond a hamis információk terjesztése – vélik a fiatalok a mesterséges intelligenciáról, majd mindent elhisznek neki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa lehet a nemzeti csapatnak.","shortLead":"Ha a Real Valladolid új igazolásának, Nikitscher Tamásnak jól sikerül a klubváltás, hosszú évekig meghatározó játékosa...","id":"20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f9aeae2-3c59-4900-8d0c-6bfce9cf2e21.jpg","index":0,"item":"f261ffe7-81be-43b5-8510-54f6972763d4","keywords":null,"link":"/sport/20250129_nikitscher-tamas-palyafutas-atigazolas-real-valladolid","timestamp":"2025. január. 29. 16:48","title":"Történelmi átigazolás, amiből óriásit profitálhat a magyar fociválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbf7f5ee-82f4-4591-8cbd-c849ba39d9cf","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"A Román Nemzeti Történeti Múzeum igazgatójának kell mennie a hollandiai betörés miatt. A román kormányfő nem érti, miért nem voltak a múzeumban biztonági őrök.","shortLead":"A Román Nemzeti Történeti Múzeum igazgatójának kell mennie a hollandiai betörés miatt. A román kormányfő nem érti...","id":"20250128_romania-elrabolt-dak-mukincsek-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbf7f5ee-82f4-4591-8cbd-c849ba39d9cf.jpg","index":0,"item":"f5711a78-4347-4a4a-a96c-2b68a409f824","keywords":null,"link":"/kultura/20250128_romania-elrabolt-dak-mukincsek-kirugas","timestamp":"2025. január. 28. 17:38","title":"Megvolt az első kirúgás Romániában az elrabolt dák műkincsek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbcc3f53-3366-48f3-b242-c0e9fac3f618","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"A részletekről később fog dönteni a Magyar Bírói Egyesület. ","shortLead":"A részletekről később fog dönteni a Magyar Bírói Egyesület. ","id":"20250129_Tuntetest-szerveznek-a-magyar-birok-hogy-megvedjek-a-fuggetlenseguket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbcc3f53-3366-48f3-b242-c0e9fac3f618.jpg","index":0,"item":"280feeff-f9b5-40c8-a989-2749b31871af","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Tuntetest-szerveznek-a-magyar-birok-hogy-megvedjek-a-fuggetlenseguket","timestamp":"2025. január. 29. 18:26","title":"Tüntetést szerveznek a magyar bírók, hogy megvédjék a függetlenségüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dbf1fac6-f6fc-4b66-84ec-8a75695d0a94","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nehéz versenyképes vállalatokat kitermelni, de vannak pozitív példák a gazdaságkutató szerint, amely a Demján Sándor Programmal kapcsolatban elemezte a hazai cégek exportmutatóit. Megállapítják, hogy hiába a támogatások, a kkv-k exportképessége alig javult.","shortLead":"Nehéz versenyképes vállalatokat kitermelni, de vannak pozitív példák a gazdaságkutató szerint, amely a Demján Sándor...","id":"20250128_gki-elemzes-az-exporttamogatasokrol-demjan-sandor-program-versenykepesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dbf1fac6-f6fc-4b66-84ec-8a75695d0a94.jpg","index":0,"item":"6318de0f-c69a-4bfa-a972-53aa3a763318","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250128_gki-elemzes-az-exporttamogatasokrol-demjan-sandor-program-versenykepesseg","timestamp":"2025. január. 28. 15:02","title":"GKI: Az óriáscégek helyett inkább hazai kkv-k exportját tolhatná meg a kormány ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Thököly út felújítása óta, öt éve veszélyes az a helyenként megszakadó bicikliút, ahol június végén egy BKV-busz elsodort egy, a bicikliúton szabályosan közlekedő biciklistát. A szakemberek szerint az a legfőbb probléma, hogy túl keskeny a Thököly út és az autós forgalom miatt nem mertek belevágni nagyobb átalakításba, de arról megoszlanak a vélemények, hogy szabad-e a buszsávba küldeni a bicikliseket.
A sisakjára szerelt kamerákkal vette fel egy biciklis, ahogy június 23-án Budapesten a Thököly út és a Gizella út sarkán elsodorja egy 133-as BKV-busz. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett: eltört hét bordája, amelyek átszúrták a tüdejét, három hetet kellett kórházban töltenie a június végén történt baleset után. A BKK az eset nyilvánosságra kerülése után úgy döntött, a buszsofőr nem ülhet többet volán mögé, vizsgálat indult ellene, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató szerint a sofőrnek nincs többé helye a vállalatnál, mert nem lett volna szabad továbbhajtania.
A BKV és a BKK ellenben azt is közölte, hogy az autóbusz vezetőjének elmondása szerint nem cserbenhagyásról van szó, mert nem észlelte a balesetet, és csak akkor értesült róla, amikor az utasok szóltak neki. Ezután a megállóban félreállt és szabályszerűen intézkedést kért, rendőrt, helyszínelőt hívott, a rendőrségi vizsgálat pedig el is indult, cserbenhagyásos gázolás miatt nyomoznak.
A videóról a BKK szerint ugyanakkor megállapítható, hogy "a buszvezető nem az elvárható odafigyeléssel vezette járművét, hiszen a kerékpáros előzése során sem járt el minimálisan elvárható körültekintéssel sem". A baleset azonban a szakemberek szerint nem csak a sofőrön vagy a biciklistán múlt, az útszakasz és a bicikliút kialakítása is hibás.
A bicikliutat a Thököly úton a 2009-es fejújítás során a Dózsa György út és a Bosnyák tér közötti szakaszon az út szélén helyezték el, a 7-es buszoknak kialakított buszsáv és a járda közé. A kerékpárosok által akkor sokat dicsért utat azonban nem folyamatosan festették fel: a kereszteződésekben és buszmegállókban a sárga felfestés egyszerűen beszűkül, majd abbamarad, de mivel nem alakítottak ki a járdára vezető biciklis rámpákat, ezért a kerékpárosok ilyenkor tovább szoktak tekerni az úton addig, amíg néhány méterrel később nem indul újra a bicikliút.
A főváros közlekedési ügyosztálya a 2009-es felújításkor úgy ítélte meg, hogy bizonyos csomópontokban a tömegközlekedést is akadályozó dugók alakulnának ki, ha egy normál forgalmi sávot elvennének a bicikliseknek, ez pedig felvállalhatatlan, az úttestet pedig nem akarták kiszélesíteni.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a nagy port kavaró videóval kapcsolatban a Facebook-oldalára kitett bejegyzésben az "agresszív kerékpároslobbit" tette felelőssé a balesetért. A szervezet szerint hiba, hogy a biciklisek a buszsávban tekernek, holott a 18-19 méter hosszú, 18 tonnás buszoknak óriási holttere van, vagyis a buszsofőrök nem látnak be mindent maguk körül. A VEKE szerint ráadásul a BKK kötbért szab ki a buszsofőrjeire, ha nem tartják be a menetrendet, így folyamatosan kerülgetniük kell a bicikliseket.
"Aki a közös busz- és kerékpársávot, illetve a keskeny buszsávokban a kerékpárhasználatot támogatja ott, ahol annak nincsenek meg a feltételei, az potenciális gyilkos. Ugyanúgy az is, aki politikai okokból enged az agresszív lobbinak és megenged ilyen helyzeteket" – írta a VEKE a Facebookon Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának üzenve.
Szabályos volt a biciklis
Kürti Gábor, a Critical Mass szervezője többször visszanézte a videót, és véleménye szerint a biciklis szabályosan közlekedett, az ominózus baleset előtt még vissza is nézett. “A Thököly és Gizella út kereszteződés amúgy is problémás rész. Még a kereszteződés előtt véget ér a kerékpársáv egy záróvonallal, onnantól a buszsávot használhatja a bringás, így az elütött kerékpáros teljesen szabályosan közlekedett amikor egyenesen továbbhaladt. A probléma talán az lehetett, hogy a kereszteződés után nem párhuzamosan, hanem körülbelül 20 fokos szögben picit jobbra kanyarodik az út, ráadásul a sávból is elveszik vagy fél méter. A buszvezető azt gondolhatta, hogy még így is el fog férni.” Kürti hozzátette hogy Budapesten amúgy is az európai átlagnál keskenyebbek a buszsávok, és sok a kompromisszumos megoldás.
A Thököly úton nagy a buszforgalom a bicikliút mellett
MTI / Máthé Zoltán
“A videóban látható baleset a biciklisek rémálma, mivel a veszélyforrás hátulról érkezik, fel sem tudnak rá készülni. De a bringásoknak is oda kell figyelniük az úgynevezett kiflizés veszélyeire. Kiflizésnek hívja a szakzsargon azt az esetet, amikor a biciklis az út szélén halad, majd látva az előtte lévő akadályt balra kitér, miközben suhannak el mellette a kocsik” – mondta Kürti.
Biciklisek a buszsávban
Dorner Lajos, a VEKE elnöke a hvg.hu-nak elmondta, az egyesülete már korábban is felhívta a figyelmet arra, hogy ilyen bármikor előfordulhat, ha a hatalmas holttérrel rendelkező nagy buszok mellé beterelik a bicikliseket. Szerinte a baleset felvételén jól látszik, hogy a biciklis alatt elfogy a kerékpársáv, mert szűkül az út és a továbbiakban kevés a hely ahhoz, hogy kerékpársávot lehessen kijelölni, a busz és a biciklis ezért már nem fér el egymás mellett. Ezen a helyen tehát kódolva van a hasonló baleset lehetősége.
A VEKE elnöke szerint egyértelműen a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út a legveszélyesebb útszakasz a bicikliseknek, ennek a folytatása a Thököly út is, ahol véleménye szerint rosszul oldották meg a kerékpársáv kialakítását. Az ehhez hasonló tengelyeken, vagy más olyan utakon, ahol erős a buszforgalom, a legjobb megoldás az lenne, ha középre vinnék a buszsávokat, ebben az esetben az út szélén ki lehet jelölni végig a biciklisávot is.
Dorner úgy tudja, a BKK szerette volna ezt a megoldást alkalmazni a Kossuth Lajos utcában, de ekkor viszont az autós forgalmat kellene korlátozni a város egyik legfőbb ütőerén, mert nem elég széles az út. De mivel az mostanában tabu, így végül beengedték a bicikliseket a buszsávba, és ez mára programmá lett, azaz az autók és a kerékpárok igényei miatt a közösségi közlekedést szorították háttérbe.
Egyre több buszsávban hajthatnak a biciklisek is
BKK / Facebook
A BKV Zrt. és a Budapesti Közlekedési Központ közleményében ellenben kifejtette, a "közös busz- és kerékpársávok Európában széles körben elterjedtek, biztonságos használatuk nem igényel nagyobb odafigyelést, mint bármely más olyan útfelületé, csomóponté, kereszteződésé, amelyet többféle sebességgel közlekedő jármű vagy esetleg gyalogos használ".
Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub sajtófelelőse úgy fogalmazott, ők továbbra is pozitívan értékelik, hogy egyre több buszsáv vált használhatóvá a biciklisek számára. A videón látható baleset viszont arra figyelmeztet, hogy mindkét félnek – de elsősorban az erősebb jármű vezetőjének – figyelnie kell a másikra. A kerékpárosklub sajnálatosnak tartja, hogy a KRESZ-nek még mindig nem része a "gyengébb védelme"-elv, amit a Magyarország által is aláírt Bécsi Egyezmény is tartalmaz. Az egyezmény kimondja, hogy “A járművezetők különös figyelmet/gondosságot kell, hogy tanúsítsanak a legsebezhetőbb közlekedők iránt, úgymint a gyalogosok, kerékpárosok, de mindenekelőtt a gyerekek, idősek és fogyatékkal élők.”
Jó példák
A kerékpároskub oldalán olvasható állásfoglalás is több pontban sorolja fel, hogyan kell biztonságosan használni a közös sávot. Eszerint a biciklivel közlekedőnek mindig lehetőség szerint jobb oldalra kell tartania, nem szabad hirtelen balra húzódnia, nem szabad a buszt jobbról előznie, és lehetőség szerint nem szabad akadályoznia a busz vezetőjét. Dormán hozzátette, minden fórumon hangsúlyozzák, hogy az oldaltávolság mindkét irányban másfél méter legyen. “Ez a távolság a videó tanúsága szerint a balesetnél egyáltalán nem volt meg, a buszvezető túl közelről előzte a bringást” – tette hozzá Dormán.
A Károly körúton a VEKE szerint jól oldották meg
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
A kerékpárosklub szerint főleg a BuBi elindítása gyorsította fel a biciklis közlekedés biztonságosabbá tételét a fővárosban, egyre több buszsáv és egyirányú utca nyílik meg, úgynevezett előretolt felállóhelyek épülnek ki, illetve tovább szaporodnak a kerékpáros sávok és utak is, de ez egy folyamat, így bőven van még mit javítani.
Jó példaként Dorner Lajos a Kiskörutat említette, ahol viszont sikerült középre vinni a buszközlekedést, van jól jelzett biciklisáv is, és az autók is elférnek, mert elég széles volt az úttest ehhez a megoldáshoz. A VEKE elnöke hozzátette, a Nagykörúton a buszok ugyan nem okoznak gondot, mert csak villamos jár, és az is középen, a parkoló autók miatt azonban a kerékpárosok számára továbbra is veszélyes az útvonal.
Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni!. Pedig semmilyen bizonyíték nincs az elkövető kilétére, sőt az érintett országok egyikében sem találtak elkövetőt, ahogy bombát sem.