szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A berlini PR-os Herbert Franz alig várja, hogy lecserélhesse jelenlegi BMW X3-asát. Már megvan az új kedvenc, egy Range Rover Evoque az. Egyre színesebb a választék a prémiumosztályban, ami kezd meglátszani a piaci viszonyokon.

Bár a sárga nadrágos, laza menedzser nem tartozik éppen a német prémiumgyártók legtipikusabb vásárlói közé, azért jól érzékelteti, hogyan változik a közízlés a prémium autómárkák világában is – írja a Reuters cikkében. A három legnagyobb jelenleg ugyan a piac 60 százalékát birtokolja (4,7 millió autóval 2013-ban), ám ez, a közeljövőre, a 2014–2018-as időszakra vonatkozóan is jelentősen megváltozhat – írja cikkében a gazdasági lap.

A jelenlegi status quo, a BMW első, az Audi második és Mercedes harmadik helyével rettentően erős, ám a friss és látványos modellekkel rendelkező Jaguar, Land Rover vagy Citroen DS modellek, illetőleg a Tesla egyre sikeresebbek ezen a piacon. A jelenlegi 12,5 százalékos részesedésüket akár 30 százalékosra is növelhetik az említett időszak alatt – állítja a USB Bank elemzésére hivatkozva a lap.

A jelenlegi vezető prémium márkák stratégiája, hogy elkezdtek kisebb és olcsóbb autókat gyártani (részben az emissziós normák szigorodása miatt, így szorítva lejjebb modelljeik átlagos CO2-értékét) a mennyiségi termékkel megingatták exkluzivitásukat, teret nyitottak más márkáknak. Az alacsonyabb kategóriában pedig nem ritka a 20 százalékos flottakedvezmény sem, amely miatt sokkal keményebb versenyben kell helyt állniuk.

autoblog

A kihívók közt ott a Fiat tulajdonú Maserati és Alfa Romeo – amelynek helyzete éppenséggel nem megnyugtató –, de itt a Nissan-féle Infiniti, valamint a kínai kézben lévő Volvo is. Kétség kívül a leginkább az angol márkák találtak magukra az utóbbi időben. A Range Rover az Evoque-kal óriásit szakított, teljesen új vásárlói kört ért el, első sorban a BMW és MINI célcsoportjából. A másik brit – az indiai kézben lévő – Jaguar szintén jól újította meg portfólióját, a most debütáló bébi Jaguarral az XE-vel vagy a tavaly bemutatott F-Type modelljével.

A feltörekvők közt valamennyi márka próbál egyedibb, bátrabb dizájnt felvállalva alternatívát kínálni a prémium közönségnek. Ez a hozzáállás elsősorban Kínában válhat be, ahol sokkal több a keresztvásárló, nem olyan erős a márkahűség – állítja Andy Palmer, aki az idén 25 éves Infiniti márka vezetője.

Persze a három nagynak sem kell annyira izgulnia, ha számokra tekintenek. 2007-óta 38 százalékkal nőttek eladásaik, a globális autóeladások 21 százalékos növekedése mellett, miközben az európai piac szenvedett a válság kitörése óta.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!