Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az érintett sztrádaszakaszt teljes szélességében lezárták.","shortLead":"Az érintett sztrádaszakaszt teljes szélességében lezárták.","id":"20250512_kamionok-baleset-m5-ocsa-halalosbaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed6b1bf7-f187-4834-94cd-d27be50f81bc.jpg","index":0,"item":"109358e6-8cc9-4660-ade3-629a056742ca","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_kamionok-baleset-m5-ocsa-halalosbaleset","timestamp":"2025. május. 12. 14:04","title":"Kamionok ütköztek az M5-ösön, meghalt egy ember","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"elet","description":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","shortLead":"A Lynx típusú páncélozott harcjármű miatt esett a választásuk épp a nagymacskákra.","id":"20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68913aed-e4ed-47c1-b7fa-6fa6314c830d.jpg","index":0,"item":"5959b64f-0d6d-4de6-81fe-37b1d79e9e82","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Hiuzokat-fogadott-orokbe-a-Honvedelmi-Miniszterium","timestamp":"2025. május. 12. 15:16","title":"Hiúzokat fogadott örökbe a Honvédelmi Minisztérium","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott az Országgyűlés, és benne maradt az a kitétel is, hogy fogyasztó elkerülheti a büntetést, ha feldobja a dílerét. A Duma Aktuál csapata némi ornitológiai kitérő után elemezte a helyzetet. Mi lesz ezután a Trainspottinggal vagy Ganxsta Zolee munkásságával? Jön a DÁP mellé a DOPE? Mi lenne, ha a herbál a felsőbb, tehetősebb rétegek kábítószere lenne? És ami a legfontosabb: valóban segít az új szabályozás?","shortLead":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott...","id":"20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2.jpg","index":0,"item":"974f6f8c-536e-44bd-a3e9-e4bd5e35eaaf","keywords":null,"link":"/360/20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"„A helyzet nagyon durva\" – felszívta magát a Duma Aktuál az új drogtörvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7f8f9b82-c8bd-4291-bf71-96211805b3f6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az előző polgármester mindössze négy hónapig volt hivatalban.","shortLead":"Az előző polgármester mindössze négy hónapig volt hivatalban.","id":"20250511_A-fideszes-jelolt-nyerte-a-polgarmester-valasztast-Tiszaigaron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7f8f9b82-c8bd-4291-bf71-96211805b3f6.jpg","index":0,"item":"71588de2-8527-4274-9a16-74cabfca2bd4","keywords":null,"link":"/itthon/20250511_A-fideszes-jelolt-nyerte-a-polgarmester-valasztast-Tiszaigaron","timestamp":"2025. május. 11. 20:26","title":"A fideszes jelölt nyerte a polgármester-választást Tiszaigaron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f5eb961-28a2-4de8-8c34-60686c658d98","c_author":"Vándor Éva","category":"360","description":"A tévképzetek és az arrogancia toxikus elegye volt Harry herceg reakciója a bírósági döntésre, amely szerint nem jár neki automatikus rendőri védelem az Egyesült Királyságban. A védelemtől ugyanakkor nem fosztották meg, mint azt mindenhol állítja. A legújabb húzásával lenullázta az esélyt, hogy az apja belátható időn belül szóba álljon vele. ","shortLead":"A tévképzetek és az arrogancia toxikus elegye volt Harry herceg reakciója a bírósági döntésre, amely szerint nem jár...","id":"20250511_harry-herceg-rendori-vedelem-birosagi-dontes-karoly-kiraly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f5eb961-28a2-4de8-8c34-60686c658d98.jpg","index":0,"item":"5106a8fb-438b-424c-bfcb-6305003cad05","keywords":null,"link":"/360/20250511_harry-herceg-rendori-vedelem-birosagi-dontes-karoly-kiraly","timestamp":"2025. május. 11. 14:30","title":"III. Károly király tényleg úgy halhat meg, hogy már nem fog szóba állni Harry herceggel ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós forrásokból megvalósuló projekt megállíthatja a régió elnéptelenedését.","shortLead":"A nagysebességű vasúti hálózat hamarosan Olaszország déli részét is bekapcsolja Európa vérkeringésébe. A részben uniós...","id":"20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c84c36f-6227-4229-b99e-cfecd170e8cc.jpg","index":0,"item":"bb340736-6fd8-4eb9-966b-fc8d5f4087af","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-olasz-gyorsvasut-napoly-bari-mezzogiorno-del-csillaga","timestamp":"2025. május. 11. 08:30","title":"Az olaszok megmutatják, hogyan érdemes vasútra költeni az unió pénzét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor továbbra is kihívás, hogy megtalálja azokat a fejlesztéseket, amelyek gyors eredményt hozhatnak. Az autonóm mobilrobotok (AMR-ek) bevezetése intralogisztikai környezetben a klasszikus példája annak, hogy miként lehet látványos hatást elérni, gyorsan és alacsony kockázattal, a digitális érettség bármely szintjén.","shortLead":"A gyártási és logisztikai szektorban az ipar 4.0 fejlődése elképesztő tempót diktál. Sok vállalat számára ugyanakkor...","id":"20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c583ea2a-8861-4cf8-832b-eb54180bbecb.jpg","index":0,"item":"cae9fb8b-ffd4-415e-be87-497f5de7e449","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250509_sikerek-az-intralogisztikaban-amr-megoldasok-4ig-it","timestamp":"2025. május. 12. 17:30","title":"Gyors automatizálási sikerek az intralogisztikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""}]
Másként fognak kinézni az autók, de ezzel csak mi járunk jól
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az elektromos és önvezető autók megjelenése komoly feladat elé állítja az autóipart: olyan szempontokat kell figyelembe venni a járművek tervezésekor, amiket eddig még soha. A változás nemcsak a kocsik külsejében, az utastérben is megmutatkozik, de a tervezők kezére az is komoly hatást gyakorol, hogy egyre kevesebben akarnak saját autót vásárolni.
Az ma már nem is lehet kérdés, hogy az autóipar az elmúlt 100 év legnagyobb változása küszöbén áll. Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a belső égésű motorral szerelt autók sorsa megpecsételődött, és már csak idő kérdése, mikor kezdik el tömegesen lecserélni ezeket az autókat a tulajdonosok.
A változás azonban nemcsak a hajtásláncot éritni. A modern technológia az autótervezők kezét is másképpen vezeti, ami az eddig megszokottól eltérő dizájnt eredményez. A változás már elindult, az elektromos- és hibrid meghajtású autókon már látszik, milyen szempontok kerülnek előtérbe a tervezéskor. A folyamat azonban egyáltalán nem újkeletű, ebből a szempontól az elmúlt 100 évben jó néhány paradigmaváltáson esett már át az autóipar.
"Ha a rendszerváltás előtti időszakot nézzük, – a világ bármely pontján, – alapvetően ugyanazt láthattuk: szögletes autókat. Az úgynevezett Bertone-dizájn sokáig uralta az autóipart, ami az 1920-as, 1930-as évek szépen ívelt formái után kifejezetten furcsának, robosztusnak hatott. Ezt írta felül később Sergio Pininfarina aerodinamikai tanulmánya, amely visszahozta a harmonikus, ívelt vonalakat" – mondta el a hvg.hu-nak Scherer József, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) egyetemi tanára.
Sergio Pininfarina terve 1976-ból. Új irányt mutatott az autóiparnak.
MOME
A szakember szerint az, hogy a formavilág változásnak indult, nem elsősorban a dizájnerek miatt történt. "Voltak olyan külső tényezők, amiket nem lehetett figyelmen kívül hagyni. Az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a fogyasztás mértékét csökkenteni kellett. Emiatt megindult egyfajta lekerekített megformálás a modelleknél" – tette hozzá Scherer József.
A sima, plasztikus megformálás az utóbbi 20-30 év meghatározó tervezési irányvonala volt, a hibrid járművek megjelenésével azonban újabb változás indult meg. "Jó példa erre a Toyota Prius, ami az első megjelenésekor még nagyon furcsának hatott, mára azonban megszokottá vált. Az, hogy az autó hátsó része eltér a hagyományos autókétól, szintén a minél alacsonyabb fogyasztás szem előtt tartásának köszönhető" – véli a szakember.
Egy magyar terv: Jónás Attila így képzelné el a jövő luxus Maybach-ját.
Jónás Attila / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
Scherer József szerint az új hajtásláncok érkezésével a mérnököknek újabb szempontokat kell figyelembe venniük a tervezésnél. A hajtáslánc átalakulása, méretcsökkenése nagyobb hasznos teret enged az utasok és a csomagok számára. Az akkumulátorok padló alá helyezése pedig növeli a jármű stabilitását.
A tervezés során egy másik fontos szempont lehet, hogy az autógyártás során ma már egyre bátrabban nyúlnak az új technológiákhoz is. "A kompozit anyagok vagy éppen a 3D-nyomtatás új tervezési koncepciót szül. Előbbi miatt jóval stapabíróbb lesz a kocsi, utóbbi pedig valódi szabadságot hoz a tervezők számára. Ugyanis míg korábban az anyag megformálhatósága miatt voltak bizonyos határok, a 3D-nyomtatással ma már szinte bármilyen elemet le lehet gyártani, sőt, akár komplett autókat is ki lehet nyomtatni. Korábban ilyesmire nem volt lehetőség, ami jelentősen behatárolta a tervezők mozgásterét" – mondja a MOME egyetemi tanára.
Takács Árpád egy digitális műszerfalat tervezett.
Takács Árpád / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
A szakember úgy látja, az elmúlt években egy új faktor is belészól az autók tervezésébe: a divat. "Az láthatjuk, hogy a hasznosság és a kinézet között egyre jobban nyílik szét az olló. Remekül megfigyelhető ez például a városi terepjárókon, ahol a tisztán funkcionális tervezést szinte teljesen felváltotta egy gazdagabb formavilág" – véli Scherer József. Ugyanakkor azt a szakember is mindenképpen üdvözli, hogy a biztonság is elsődleges szemponttá vált a kocsik készítésekor. "A gyűrődési zónák alkalmazása és a szilárdsági követelmények növelik az autók méretét és súlyát , amit az új szerkezeti anyagok használata ellensúlyoz –ez is nagy befolyással van a formaképzésre."
Az igazi izgalmakat ugyanakkor nemcsak az autó külső formája, hanem az utastér formatervezése jelenti majd. Az önvezető autók megjelenésével ugyanis teljesen újra kell gondolni azt, amit eddig az autózásról gondoltunk. "Láttunk már olyan koncepciókat, amelyekben a kormány visszahúzódik a műszerfalba, az üléseket pedig egymással szembe lehet fordítani. Ezeknél az autóknál a kényelem még az eddigieknél is fontosabb szerepet játszik majd, illetve lehetővé kell tenni azt is, hogy egy ilyen autóban dolgozzon vagy épp tárgyaljon az ember" – mondja Scherer József.
Csihar Marcell a car sharing rendszereknek tervezett egy autót.
Csihar Marcell / Moholy Nagy Művészeti Egyetem Jármű formatervezési részlege
A MOME egyetemi tanára szerint a technológiai mellett a szociológiai változásokkal is számolni kell. "Azt látni, hogy a mai 30-as korosztály nem nagyon akar saját autót vásárolni. A jövő is efelé mutat, egyre több helyen jelenik meg a car sharing, ami szintén erre a változásra erősít rá: miért kellene saját autó, ha lehet közösségit használni? Itt ismét új szempontokat kell figyelembe venni: az anyaghasználat során olyanokat kell alkalmazni, amelyek könnyen tisztíthatók, ellenállnak a rongálásnak: (például nem lehet bőr a kocsi utasterében), az anyagoknak víztaszítónak kell lenniük. A kezelő felületnek fokozottan felhasználó barát kialakításúnak kell lennie, hogy idősek vagy gyermekek is használni tudják. Ezek nélkül a car sharing elképzelhetetlen" – mondja a szakember.
Bolla Tiborról hétfőn jelent meg egy cikk, amely szerint közeli ismerőse a „Nagymester”, az utóbbi évek egyik legsúlyosabb korrupciós bűncselekményének vádlottja.