szerző:
hvg.hu

A jövőben valós idejű információ segíthet a szakembereknek abban, hol milyen állapotú az útburkolat, az adatokat pedig az autók fedélzeti számítógépe is megkapná.

Minden évben komoly fejfájást okoz az autósoknak, hogy a téli fagyok miatt az aszfalt berepedezik, majd különböző méretű kátyúk jelennek meg rajta. Jó esetben (már ha ezt lehet jó esetnek nevezni) "csak" kerülgetni kell a gödröket, rosszabb esetben az autószerelőnek lesz dolga a kocsival. Az amerikai Buffaloi Egyetem és a kínai Chang'an Egyetem kutatói azonban egy használható ötlettel álltak elő.

A Techxplore beszámolója szerint a szakemberek olyan érzékelőket fejlesztettek ki, amelyek folyamatosan monitorozzák az útburkolat állapotát, az eredményeket pedig vezeték nélküli kapcsolaton keresztül továbbítják az adatgyűjtő pontokba.

Az ötlet maga nem újdonság, sokan kísérleteznek hasonló megoldással. A legtöbb esetben azonban a problémát a szenzorok elektromos ellátása jelenti. Hiába fogyaszt kevés áramot a kütyü, ha lemerül az akkumulátor, fel kell marni az útburkolatot a cseréhez. Az ePave névre keresztelt eszköz azonban saját maga állítja elő a működéséhez szükséges elektromos áramot.

©

Az elképzelés szerint az ePave piezoelektromosság segítségével lenne képes a működésre. Ez egy olyan jelenség, amelynél valamilyen fizikai behatásra (például összenyomás) elektromos feszültség jön létre. Az előzetes tesztek alapján a slusszkulcs méretű eszközt csupán 2-3 centiméter mélyen kellene az útburkolatba telepíteni ahhoz, hogy ez működhessen. Egymástól pedig elég, ha körülbelül 150 méteres távolságban vannak.

Az ePave a megtermelt energiával az útburkolat tulajdonságait méri, majd 10 perccenként wifin keresztül elküldi az adatokat a legfeljebb 300 méterre lévő gyűjtőpontnak. Onnan már vezetéken keresztül fut be a mérési eredmény a központba, ahol feldolgozzák az információt, majd annak ismeretében kezdik meg a felújítás ütemezését. Így az is elképzelhető, hogy hamarabb szűntetik meg a kátyút a munkások, minthogy az méretes lyukká nőne.

Az információ azonban nemcsak az út kezelőjének, a közlekedőknek is ugyanolyan hasznos lehet, ugyanis az ePave a tervek szerint az autók fedélzeti számítógépére is elküldeni az információt, így kevésbé lesz balesetveszélyes a közlekedés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Romlik a Titanic állapota

Romlik a Titanic állapota

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond

Állami kitüntetést kapott a látás-visszaállító terápiát kidolgozó Roska Botond

Ezer ok miatt lehet aggódni azon, hogy belecsap-e a mennykő a világgazdaságba

Ezer ok miatt lehet aggódni azon, hogy belecsap-e a mennykő a világgazdaságba

10 hely, ahol igazi versenyre kényszerül a Fidesz

10 hely, ahol igazi versenyre kényszerül a Fidesz

Marad a hőség, jön a vihar, másodfokú figyelmeztetést adtak ki

Marad a hőség, jön a vihar, másodfokú figyelmeztetést adtak ki

A Google megcsinálta a keresője lite verzióját, már ön is kipróbálhatja

A Google megcsinálta a keresője lite verzióját, már ön is kipróbálhatja