szerző:
Demeter Péter
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Új márka felépítésére szánta el magát a Seat: Cupra néven önálló brandet hozott létre a sportos modelljeinek. Hogy mindez miért is lehet jó stratégia, még nem teljesen világos, de az első fecske, a 300 lóerős Cupra Ateca izgalmas újdonsága a piacnak.

A Seat Spanyolország egyik legnagyobb vállalata, az ország nemzeti össztermékének mintegy két százalékát ők állítják elő. Barcelona mellett, Katalóniában van a központjuk, a katalánokról pedig az hír járja, igencsak szeretik a pénzt, gazdaságilag elég tudatosak és még a németeknek is elég precízek. Vélhetően ezért működik hosszú távon is a kapcsolatuk a Volkswagennel. Persze a jó katalán, úgy tűnik, amolyan nyughatatlan fajta, mindig valami függetlenedésen is töri a fejét.

KÉPGALÉRIA
©

Akár ezen a romantikus nyomvonalon is eljuthatnák a kulcskérdésig: miért is kellett a Seatnak egy új márka?  A magyarázatok között a fenti, korántsem egzakt, inkább szubjektív eszmefuttatáson túl a nemzetközi bemutató marketingesei sem segítettek sokat. Ők inkább szegmensekben és vásárlóerőben határozzák meg, kinek is szól majd ez az új márka. A CUPRA – hivatalosan így, nagybetűvel írják - kiszemelt vásárlói

a 35-55 éves, 50-70 ezer eurós éves jövedelemmel rendelkező aktív autóhasználók, akik sportos autókra vágynak.

A fenti teória mellé egyébként még egy elmélet felbukkant menet közben - de ez aztán végképp félhivatalos - mégpedig az, hogy Seat a Cuprából csinál középtávon elektromos autómárkát. Hasonlót hajtott végre lényegében a Volvo is, amikor létrehozta a Polestar nevű márkát, amely korábban a svédek sportos autóinak építését végezte, mostantól pedig külön márka - sportos és elektromos autókkal. A Seat/Cupra esetében ugyanennek a nyomvonalnak volt némi kézzelfogható bizonyítéka is. Itt is van egy képen: nem más, mint egy elektromos versenyautó Cupra e-Racer néven. Igazán lenyűgöző darab, elképesztő teljesítménnyel és megjelenéssel.

KÉPGALÉRIA
©

Ha tényleg ez az irány, akkor fejlesztési oldalról valóban nincs jobb terep, mint a versenypálya, ahol azonnal kijön minden technikai fejlesztési hiányosság. Ugyanakkor, ha ez a Cupra közeljövője, akkor meglepő, hogy elsőként egy 300 lóerős benzinmotoros szabadidő-autóval mutatkoztak be a világnak.

A Cupra Ateca, amelynek nemzetközi bemutatóján járhattunk, a lassan három éve bemutatott Seat Ateca alaposan átszabott változata. (Persze a Cupra név sem a semmiből jött, ez régóta a cég sportosított autóinál használt jelölés volt.) De persze annak, hogy önálló márkaként is definiálják, számos sajátossága is van. Az egyik legfontosabb az embléma. Lehet találgatni, mire is utal ez a törzsi kultúrákból, esetleg tetoválószalonokból ismerősnek ható márkajelzés, ami rendesen meg is osztotta a bemutatón jelenlévőket. (A megfejtés: két darab C-betű fordul egymásba.)

©

Persze egy új márkánál nemcsak az autót kell felépíteni, hanem egy új szervezetet is. A Cupránál is lesz dedikált fejlesztői csapat 70 fővel, és 277 helyszínen Seat márkakereskedésekben lesz leválasztott rész a márka értékesítésére. Pont úgy, ahogy a Mercedes-Benznél az AMG-részleg, vagy például a Fordnál, ahol a prémiumnak kikiáltott Ford Vignale változatok is külön részben vannak a szalonban.

A Cupra Ateca külsőre azért annyira nem különbözik egy fullextrás Seat Ateca FR-től. Nyilván teljesen nem is lehet elszállni, új autót építeni, de ez nem is lenne jellemző a német konszern stratégáinak szemléletmódjára. Ők éppen abban jók, hogy a készletükből - és ez nem kevés - jól válogatnak, így erre az autóra már rá lehet fogni: egészen más, mint ha egy Seat Atecát vennénk.

©

De mik ezek a fontos különbségek? Ott vannak például a domináns, rácsos hűtőrostélyok, ilyen a kötényelemen lévő Cupra felirat, vagy a sportos küszöb, a látványos egyedi Cupra-felni, jók a Pirelli P Zero abroncsok, valamint lényeges elemként hátul a dupla-dupla kipufogóvég. A belső térben ugyanez a józan, gazdaságosság-szemléletű tuning jellemző, a műszerfalat és egyéb elemeket nem cserélték ki kompletten, de van már Alcantara-szövet, itt a karbon mintájú anyag, illetve kényelemes, de jól tartó kagylóülés, amit simán átvennénk bármilyen autóba. A középső műszeregység figyelemreméltóan új, digitális, igényünk szerint variálható megjelenítési képpel. Szóval: kívül-belül megkapja a pénzéért az extra megjelenést a vevőkör, még akkor is, ha a központi kijelzőből nem az legnívósabb darab, hanem csak a 8 colos, egyszerűbb változat van benne.

Mennyire Cup Racing vagyis Cupra?

A szervezők érezték, kell valami extrát adni a közúti autózáson túl is, ezért amolyan aszfaltralis gyorsasági szakaszt is betettek programba. Gondoskodtak az útzárásról, mindenki mehetett két tempósat ezzel a 2.0 literes, turbómotoros, 300 lóerős Cupra Atecával.

©

Ennek érdemes volt eleve a rajtprogrammal nekivágni, ugyanis az autónak ilyenje is van. Ilyenkor az automata váltó és a kipörgésgátló sport-módban van, bal lábbal a féken fogjuk az autót, majd 4000-ig forgatott motornál leugrunk a fékpedálról. És valóban: komolyat gyorsul az Ateca. Csak utólag tudtuk meg, hogy 5,2 másodperc a hivatalos nulla-százas ideje, és minden további nélkül el is hisszük. Azt is rögtön érezni, hogy komoly előny, ha olyan konszern készít ilyen erős autót, amelynek ebben megbízható tapasztalatai vannak. A 300 lóerős Cupra Ateca ugyanis összkerék-hajtást is kapott, ami teljesen alapvető elvárás ma egy ilyen teljesítményű és felépítésű autónál, különben csak a félelemfaktor lenne igazán erős. Ez egy erős, de kezelhető autó, ami simán elszaladt velünk még a rövid egyenesen is közel 200 km/h-ig – egyébként papíron 247 km/h-ra a végsebessége –, hogy jöjjön az első szűkebb balkanyar, ami előtt meg is kéne fékezni a tempót.

A lassulásról itt Brembo-fékek gondoskodnak, úgyhogy bele lehet állni a fékpedálba rendesen. És nem csak az első két kanyarig, ezek nem fognak elfáradni. A futómű és kormányzás is adaptív, ami a Cupra-módban már kellően keménykarakterű ahhoz, hogy ne csak billegjünk a kasznival, amikor kanyarban vagy féktávon hirtelen átterhelődnek az erők. A hétfokozatú, duplakuplungos DSG-váltó is sok mindent kiszolgált már ebben a konszernben – az Auditól, a VW Golf GTI-ig –, itt sem lehet panasz rá. Még a "színház" is megvan: manuális módban szépen durrog oda-vissza a váltásoknál a Cupra Ateca. Szóval, van itt egy kis „autoemoszion”, amit annyi éven át keresett a Seat még a szlogenjében is.

©

Az Ateca Cupra azzal azért nem fog meglepni, hogy konkurenciát állít egy hardcore sport SUV-nak, mint mondjuk a Porsche Macan GTS. Ezt felesleges is várni tőle. Ilyen értelemben a Cupra Atecában nincs őrült meglepetés, egyszerűen jól válogatták össze a Volkswagen-konszern azon egységeit, amivel egy műszakilag erős és modern autóval lehetett előállni, ráadásul így ebben a formában teljesen közvetlen konkurenciája nincs is nagyon.

Ami az árazást illeti, még csak a német piacot vehetjük alapul, ahol 38-40 ezer euró környékén indul a terjesztés (ez most 12,9 millió forint). Azért azt is látni kell, hogy egyelőre nem lőtték túl sem itthon, sem nemzetközi szinten a Cupra Ateca értékesítési számait. Nálunk húsz autó eladása a cél jövőre, nemzetközi szinten 3500 darabé. Ez nagyjából annyi, mint amennyit Rolls-Royce-ból adnak el egy évben. Erre vélhetően még nem érdemes márkát alapítani, de várjuk ki, elvileg két éven belül máris öt modellből áll majd a Cupra márka palettája.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Támadást indít a reklámokban megjelenő szexizmus ellen a brit reklámfelügyelet

Támadást indít a reklámokban megjelenő szexizmus ellen a brit reklámfelügyelet

A kormány újra visszaüzent Brüsszelnek

A kormány újra visszaüzent Brüsszelnek

Mindig egy pingvinekkel teli szigetre vágyott? Most megveheti

Mindig egy pingvinekkel teli szigetre vágyott? Most megveheti

Meglepő, de pont a Samsung segítségével lehetnek vékonyabbak a jövő évi iPhone-ok

Meglepő, de pont a Samsung segítségével lehetnek vékonyabbak a jövő évi iPhone-ok

Itt a 450 kW-os villanyautótöltés, ami olyan gyors, hogy hűteni kell a kábeleket

Itt a 450 kW-os villanyautótöltés, ami olyan gyors, hogy hűteni kell a kábeleket

Reszkess, Európa: szélsőséges időjárás, erős áradások várhatók

Reszkess, Európa: szélsőséges időjárás, erős áradások várhatók