Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A volt lengyel államfő által is aláírt levél szerint az Ukrajnának adott 1994-es biztonsági garanciák értelmében Washingtonnak feltételek nélkül kellene támogatnia Kijevet.","shortLead":"A volt lengyel államfő által is aláírt levél szerint az Ukrajnának adott 1994-es biztonsági garanciák értelmében...","id":"20250303_walesa-trump-level-zelenszkij-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd8d4377-66ad-4921-826f-477ae0754483.jpg","index":0,"item":"50f0128c-3907-4bd4-9288-798357802830","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_walesa-trump-level-zelenszkij-ukrajna","timestamp":"2025. március. 03. 17:22","title":"Lech Walesa: Sértő, hogy Trump hálát és tisztelet vár az Ukrajnának nyújtott támogatásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi voksoláson még 39 százalékot értek el. A CDU sokat erősödött, ahogy az AfD is.","shortLead":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi...","id":"20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d.jpg","index":0,"item":"d82a6d51-a543-4836-84d0-a50890ce4647","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","timestamp":"2025. március. 02. 19:55","title":"Az SPD szerezte a legtöbb szavazatot a hamburgi tartományi választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel messzemenően elszigetelődött Európában – írja a Frankfurter Rundschau elemzője.","shortLead":"Az illiberális magyar vezér hű marad két autokrata szellemi társához, Vlagyimir Putyinhoz és Donald Trumphoz. Ezzel...","id":"20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"f27632c5-b1dd-415a-8201-9392aef0c4b8","keywords":null,"link":"/360/20250303_Europanak-Orban-elszigetelodes-trudeau-frankfurter-rundschau-lapszemle","timestamp":"2025. március. 03. 15:45","title":"Német lap: Európának semmi szüksége nincs Orbán Viktorra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó rendező-producer, aki minimálköltségvetésből, az ismeretlen Mel Gibsonnal forgatta le az első Mad Maxet. ","shortLead":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó...","id":"20250303_george-miller-80-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b.jpg","index":0,"item":"259648fa-e2ea-4bda-abc3-00950e1bc880","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_george-miller-80-eves","timestamp":"2025. március. 03. 09:45","title":"A dühös Mad Max és a cuki Táncoló talpak mögött is az épp 80 éves George Miller áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"A nyugdíjasok áfa-visszatérítésével és a két-háromgyerekesek szja-mentességével lökte be a kampányt Orbán Viktor; az amerikai-ukrán tárgyalásokat figyelte a világ, hogy aztán azok egy egész szürreális veszekedésbe torkolljanak; Donald Trump beindította a vámháborúját az EU ellen is. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"A nyugdíjasok áfa-visszatérítésével és a két-háromgyerekesek szja-mentességével lökte be a kampányt Orbán Viktor...","id":"20250302_Es-akkor-osztogatas-adomentesseg-nyugdijasok-csalad-trump-usa-ukrajna-matolcsy-paks","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1ce385-7d6a-49f1-ac59-b84159da80ab.jpg","index":0,"item":"bdc45d22-b6c3-43ff-95d0-609951a7dd17","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250302_Es-akkor-osztogatas-adomentesseg-nyugdijasok-csalad-trump-usa-ukrajna-matolcsy-paks","timestamp":"2025. március. 02. 07:00","title":"És akkor számlaképes nagymama zöldségvásárláshoz olcsón kiadó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4","c_author":"Lenthár Balázs","category":"itthon","description":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","shortLead":"A Demokrata főszerkesztője egy kellemetlenül ismerős térképbe ágyazva próbálta előadni a geopolitikai fejtegetéseit.","id":"20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5396a71-0b0f-4feb-8cf3-4336f62fe6e4.jpg","index":0,"item":"9e903797-0d57-4632-bc27-93ac44ae0a03","keywords":null,"link":"/itthon/20250303_bencsik-terkep-szovjetunio","timestamp":"2025. március. 03. 15:40","title":"Bencsik András a Szovjetunióra fenekedő Ursula von der Leyentől óvja követőit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A hétvégén már bejelentették a segélyszállítmányok felfüggesztését, most további nyomásgyakorlás várható. Az intézkedések határozatlan ideig, vélhetően az összes túsz átadásáig lesznek életben.","shortLead":"A hétvégén már bejelentették a segélyszállítmányok felfüggesztését, most további nyomásgyakorlás várható...","id":"20250303_Izrael-gaza-segely-humanitarius-ellatas-aram-viz-korlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4.jpg","index":0,"item":"cc460da4-68d3-43cc-a4af-2d4995a86071","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_Izrael-gaza-segely-humanitarius-ellatas-aram-viz-korlatozas","timestamp":"2025. március. 03. 11:43","title":"Izrael korlátozná Gáza áram- és ivóvízellátását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"556d93b6-c0e9-42a3-9adf-ad240c42fa6b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung bemutatta a legújabb Galaxy A-szériás mobiljait: az A26, A36 és A56 készülékek fókuszában a mesterséges intelligencia áll, de vannak más érdekességek is. ","shortLead":"A Samsung bemutatta a legújabb Galaxy A-szériás mobiljait: az A26, A36 és A56 készülékek fókuszában a mesterséges...","id":"20250303_samsung-galaxy-a26-a36-a56-a-szeria-intelligencia-uj-keszulekek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/556d93b6-c0e9-42a3-9adf-ad240c42fa6b.jpg","index":0,"item":"ce1203a4-bb22-4730-99e1-4c535985a571","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_samsung-galaxy-a26-a36-a56-a-szeria-intelligencia-uj-keszulekek","timestamp":"2025. március. 03. 17:03","title":"Itt vannak a Samsung pénztárcabarát mobiljai: bemutatkozott az új Galaxy A26, A36 és A56","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új márka felépítésére szánta el magát a Seat: Cupra néven önálló brandet hozott létre a sportos modelljeinek. Hogy mindez miért is lehet jó stratégia, még nem teljesen világos, de az első fecske, a 300 lóerős Cupra Ateca izgalmas újdonsága a piacnak.
A Seat Spanyolország egyik legnagyobb vállalata, az ország nemzeti össztermékének mintegy két százalékát ők állítják elő. Barcelona mellett, Katalóniában van a központjuk, a katalánokról pedig az hír járja, igencsak szeretik a pénzt, gazdaságilag elég tudatosak és még a németeknek is elég precízek. Vélhetően ezért működik hosszú távon is a kapcsolatuk a Volkswagennel. Persze a jó katalán, úgy tűnik, amolyan nyughatatlan fajta, mindig valami függetlenedésen is töri a fejét.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Akár ezen a romantikus nyomvonalon is eljuthatnák a kulcskérdésig: miért is kellett a Seatnak egy új márka? A magyarázatok között a fenti, korántsem egzakt, inkább szubjektív eszmefuttatáson túl a nemzetközi bemutató marketingesei sem segítettek sokat. Ők inkább szegmensekben és vásárlóerőben határozzák meg, kinek is szól majd ez az új márka. A CUPRA – hivatalosan így, nagybetűvel írják - kiszemelt vásárlói
a 35-55 éves, 50-70 ezer eurós éves jövedelemmel rendelkező aktív autóhasználók, akik sportos autókra vágynak.
A fenti teória mellé egyébként még egy elmélet felbukkant menet közben - de ez aztán végképp félhivatalos - mégpedig az, hogy Seat a Cuprából csinál középtávon elektromos autómárkát. Hasonlót hajtott végre lényegében a Volvo is, amikor létrehozta a Polestar nevű márkát, amely korábban a svédek sportos autóinak építését végezte, mostantól pedig külön márka - sportos és elektromos autókkal. A Seat/Cupra esetében ugyanennek a nyomvonalnak volt némi kézzelfogható bizonyítéka is. Itt is van egy képen: nem más, mint egy elektromos versenyautó Cupra e-Racer néven. Igazán lenyűgöző darab, elképesztő teljesítménnyel és megjelenéssel.
KÉPGALÉRIA
D.P.
Ha tényleg ez az irány, akkor fejlesztési oldalról valóban nincs jobb terep, mint a versenypálya, ahol azonnal kijön minden technikai fejlesztési hiányosság. Ugyanakkor, ha ez a Cupra közeljövője, akkor meglepő, hogy elsőként egy 300 lóerős benzinmotoros szabadidő-autóval mutatkoztak be a világnak.
A Cupra Ateca, amelynek nemzetközi bemutatóján járhattunk, a lassan három éve bemutatott Seat Ateca alaposan átszabott változata. (Persze a Cupra név sem a semmiből jött, ez régóta a cég sportosított autóinál használt jelölés volt.) De persze annak, hogy önálló márkaként is definiálják, számos sajátossága is van. Az egyik legfontosabb az embléma. Lehet találgatni, mire is utal ez a törzsi kultúrákból, esetleg tetoválószalonokból ismerősnek ható márkajelzés, ami rendesen meg is osztotta a bemutatón jelenlévőket. (A megfejtés: két darab C-betű fordul egymásba.)
D.P.
Persze egy új márkánál nemcsak az autót kell felépíteni, hanem egy új szervezetet is. A Cupránál is lesz dedikált fejlesztői csapat 70 fővel, és 277 helyszínen Seat márkakereskedésekben lesz leválasztott rész a márka értékesítésére. Pont úgy, ahogy a Mercedes-Benznél az AMG-részleg, vagy például a Fordnál, ahol a prémiumnak kikiáltott Ford Vignale változatok is külön részben vannak a szalonban.
A Cupra Ateca külsőre azért annyira nem különbözik egy fullextrás Seat Ateca FR-től. Nyilván teljesen nem is lehet elszállni, új autót építeni, de ez nem is lenne jellemző a német konszern stratégáinak szemléletmódjára. Ők éppen abban jók, hogy a készletükből - és ez nem kevés - jól válogatnak, így erre az autóra már rá lehet fogni: egészen más, mint ha egy Seat Atecát vennénk.
D.P.
De mik ezek a fontos különbségek? Ott vannak például a domináns, rácsos hűtőrostélyok, ilyen a kötényelemen lévő Cupra felirat, vagy a sportos küszöb, a látványos egyedi Cupra-felni, jók a Pirelli P Zero abroncsok, valamint lényeges elemként hátul a dupla-dupla kipufogóvég. A belső térben ugyanez a józan, gazdaságosság-szemléletű tuning jellemző, a műszerfalat és egyéb elemeket nem cserélték ki kompletten, de van már Alcantara-szövet, itt a karbon mintájú anyag, illetve kényelemes, de jól tartó kagylóülés, amit simán átvennénk bármilyen autóba. A középső műszeregység figyelemreméltóan új, digitális, igényünk szerint variálható megjelenítési képpel. Szóval: kívül-belül megkapja a pénzéért az extra megjelenést a vevőkör, még akkor is, ha a központi kijelzőből nem az legnívósabb darab, hanem csak a 8 colos, egyszerűbb változat van benne.
Mennyire Cup Racing vagyis Cupra?
A szervezők érezték, kell valami extrát adni a közúti autózáson túl is, ezért amolyan aszfaltralis gyorsasági szakaszt is betettek programba. Gondoskodtak az útzárásról, mindenki mehetett két tempósat ezzel a 2.0 literes, turbómotoros, 300 lóerős Cupra Atecával.
D.P.
Ennek érdemes volt eleve a rajtprogrammal nekivágni, ugyanis az autónak ilyenje is van. Ilyenkor az automata váltó és a kipörgésgátló sport-módban van, bal lábbal a féken fogjuk az autót, majd 4000-ig forgatott motornál leugrunk a fékpedálról. És valóban: komolyat gyorsul az Ateca. Csak utólag tudtuk meg, hogy 5,2 másodperc a hivatalos nulla-százas ideje, és minden további nélkül el is hisszük. Azt is rögtön érezni, hogy komoly előny, ha olyan konszern készít ilyen erős autót, amelynek ebben megbízható tapasztalatai vannak. A 300 lóerős Cupra Ateca ugyanis összkerék-hajtást is kapott, ami teljesen alapvető elvárás ma egy ilyen teljesítményű és felépítésű autónál, különben csak a félelemfaktor lenne igazán erős. Ez egy erős, de kezelhető autó, ami simán elszaladt velünk még a rövid egyenesen is közel 200 km/h-ig – egyébként papíron 247 km/h-ra a végsebessége –, hogy jöjjön az első szűkebb balkanyar, ami előtt meg is kéne fékezni a tempót.
A lassulásról itt Brembo-fékek gondoskodnak, úgyhogy bele lehet állni a fékpedálba rendesen. És nem csak az első két kanyarig, ezek nem fognak elfáradni. A futómű és kormányzás is adaptív, ami a Cupra-módban már kellően keménykarakterű ahhoz, hogy ne csak billegjünk a kasznival, amikor kanyarban vagy féktávon hirtelen átterhelődnek az erők. A hétfokozatú, duplakuplungos DSG-váltó is sok mindent kiszolgált már ebben a konszernben – az Auditól, a VW Golf GTI-ig –, itt sem lehet panasz rá. Még a "színház" is megvan: manuális módban szépen durrog oda-vissza a váltásoknál a Cupra Ateca. Szóval, van itt egy kis „autoemoszion”, amit annyi éven át keresett a Seat még a szlogenjében is.
D.P.
Az Ateca Cupra azzal azért nem fog meglepni, hogy konkurenciát állít egy hardcore sport SUV-nak, mint mondjuk a Porsche Macan GTS. Ezt felesleges is várni tőle. Ilyen értelemben a Cupra Atecában nincs őrült meglepetés, egyszerűen jól válogatták össze a Volkswagen-konszern azon egységeit, amivel egy műszakilag erős és modern autóval lehetett előállni, ráadásul így ebben a formában teljesen közvetlen konkurenciája nincs is nagyon.
Ami az árazást illeti, még csak a német piacot vehetjük alapul, ahol 38-40 ezer euró környékén indul a terjesztés (ez most 12,9 millió forint). Azért azt is látni kell, hogy egyelőre nem lőtték túl sem itthon, sem nemzetközi szinten a Cupra Ateca értékesítési számait. Nálunk húsz autó eladása a cél jövőre, nemzetközi szinten 3500 darabé. Ez nagyjából annyi, mint amennyit Rolls-Royce-ból adnak el egy évben. Erre vélhetően még nem érdemes márkát alapítani, de várjuk ki, elvileg két éven belül máris öt modellből áll majd a Cupra márka palettája.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.