szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Index két munkatársa bemutatta a budapesti elektromos rollerezést, mire feljelentették őket, és rendőrségi figyelmeztetésben részesültek.

Az Index két újságírója még májusban a budapesti Duna-parton tesztelte a közösségi elektromos rollert, a Lime-ot, a portál egyik olvasója azonban feljelentette őket, a rendőrség pedig kisebb fokú szabálysértés miatt figyelmeztette az újságírókat, és három közlekedési pontot levont tőlük. A cikkben ugyan pontosan nem tisztázzák, hogy az olvasó mit kifogásolt, vélhetően a járdán rollerezés miatt volt a problémája.

A rendőrség azzal indokolta a büntetést, hogy az újságírók által használt Skymaster Moonster Lime Green elektromos roller 350 W teljesítményű és 25 km/óra sebességű, ezért a jogszabályok szerint segédmotoros kerékpárnak számít, azaz sem a járdán, sem a kerékpársávban nem lehet vele közlekedni, használatához pedig jogosítvány és bukósisak kell. Az más kérdés, hogy a Lime szerint a tesztben szereplő roller nem ez a típus, ők 250 W-os rollereket használnak a flottájukban.

Azt, hogy a roller megfelelne a segédmotoros kerékpárnak, az Indexnek nyilatkozó KRESZ-szakértő Pető Attila vitatja, hiszen ahhoz ülésnek is lennie kellene a járművön. Az Index ügyvédje fellebbezett a rendőrség döntése ellen.

Azt, hogy a roller nincs azok között a motorikus eszközök között, amelyek a közúti forgalomban járműként vehetnek részt, a hvg.hu megírta Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára július 31-én az Oláh Lajosnak (DK) küldött válasza alapján, amelyből kiderül, hogy a KRESZ 1. számú függeléke tételesen felsorolja a fenti kategóriába tartozó eszközöket, de az elektromos roller jelenleg nincs köztük.

Az államtitkár akkor azt is közölte, hogy az önkormányzatok a helyi sajátosságokra épülő közlekedési rendet vezethetnek majd be, ezt már a Belváros meg is tette. Az elektromos roller szabályozását azért is rendbe kellene rakni, mert számos balesetet okozott már, például Londonban, Párizsban pedig egy ember meg is halt a használata közben.

Korábban a hvg.hu is megírta, hogy milyen veszélyekkel jár a villanyrollerezés, nem véletlen, hogy Szlovákiában és Milánóban viszont szigorítják a szabályokat. Budapesten mindeközben újabb e-roller-kölcsönző nyílt meg.

Nem mellékesen a német szövetségi környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt (UBA) honlapján közzétett tanulmány szerint, bár az elektromos rollerek ökológiai lábnyoma jóval kisebb, mint az autóké, a kerékpárnál lényegesen környezetszennyezőbb megoldást jelentenek, és nem nyújtanak vele szemben előnyös közlekedési alternatívát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Indul az új karácsonyi dalok rohama

Indul az új karácsonyi dalok rohama

Bodolay Géza: Rettenetes gyávaságnak tartottam volna, ha azt mondom, nem merem csinálni

Bodolay Géza: Rettenetes gyávaságnak tartottam volna, ha azt mondom, nem merem csinálni

Tesztet csinál és a maszkhordásra figyelmeztet egy új, egyiptomi robot

Tesztet csinál és a maszkhordásra figyelmeztet egy új, egyiptomi robot