Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a25197f9-8129-47a7-a176-3a7fe981614e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Szakértők szerint ennek akadálya lehet, hogy a kutatók díjazása messze elmarad a tengerentúli szinttől. ","shortLead":"Szakértők szerint ennek akadálya lehet, hogy a kutatók díjazása messze elmarad a tengerentúli szinttől. ","id":"20250505_egyesult-allamok-europai-unio-amerikai-tudosok-donald-trump-emmanuel-macron-konferencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a25197f9-8129-47a7-a176-3a7fe981614e.jpg","index":0,"item":"746056c4-beb3-41eb-bb7f-d328406af829","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250505_egyesult-allamok-europai-unio-amerikai-tudosok-donald-trump-emmanuel-macron-konferencia","timestamp":"2025. május. 05. 12:44","title":"Európába csábítanák a Trump elől menekülő amerikai tudósokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"546eda6c-3b11-4c5c-b24c-0a0fbe34e484","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy üzlet van abban, hogy az eladományozott ruhák után gyakran több adókedvezmény jár Franciaországban, mint amennyi a gyártási költség. A jótékonysági szervezetek már tonnaszámra kellett, hogy megsemmisítsenek adományokat, annyira sok érkezik be hozzájuk.","shortLead":"Nagy üzlet van abban, hogy az eladományozott ruhák után gyakran több adókedvezmény jár Franciaországban, mint amennyi...","id":"20250506_fast-fashion-ado-adomanyozas-adomany-kedvezmeny-ruha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/546eda6c-3b11-4c5c-b24c-0a0fbe34e484.jpg","index":0,"item":"64141f56-6401-4cc6-afa5-1be9e5728b5f","keywords":null,"link":"/kkv/20250506_fast-fashion-ado-adomanyozas-adomany-kedvezmeny-ruha","timestamp":"2025. május. 06. 15:01","title":"Hatalmasat kaszál több fast fashion cég azon, hogy olyan ruhákat gyárt, amiket senki nem fog megvenni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra kissé talán bizarr módszert dolgozták ki a Texasi Egyetem kutatói.","shortLead":"Ivóvíz kinyerése a levegőből, de ételmaradékok felhasználásával – ezt az egyszerre figyelemre méltó, és első hallásra...","id":"20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89666cd9-8853-4be9-a822-41c12a72882a.jpg","index":0,"item":"a23ccfc8-4974-45e6-9975-ec6c2150eb2a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_viz-szurese-levegobol-biomassza-hidrogel-etelmaradek","timestamp":"2025. május. 07. 08:03","title":"Naponta 14 liter tiszta ivóvizet von ki a levegőből a kidobott ételmaradékokkal működő új módszer","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f34270f-cc7c-4ab6-aae3-1dfc86cd664a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizenkilencedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250507_Gondolkozz-velunk-Medencek-Szexi-a-matek-19","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f34270f-cc7c-4ab6-aae3-1dfc86cd664a.jpg","index":0,"item":"5a12df8e-afdd-4290-8be9-61cdc0e0da93","keywords":null,"link":"/elet/20250507_Gondolkozz-velunk-Medencek-Szexi-a-matek-19","timestamp":"2025. május. 07. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Medencék – Szexi a matek 19.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","shortLead":"Az izraeli férfit a lengyel hatóságok keresték.","id":"20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a30d9d61-e834-4cf4-9367-8fa53cec3203.jpg","index":0,"item":"c54d8278-6c0e-42ad-9cd8-9f14773eb3c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_rendorseg-budapest-elfogas-nemzetkozi-bunszervezet-vezetoje","timestamp":"2025. május. 06. 09:10","title":"Budapest belvárosában fogták el egy nemzetközi bűnszervezet vezetőjét – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","shortLead":"A Singer legújabb 911-es Porschéja és pörgős szívó benzinmotort vonultat fel.","id":"20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31697a95-379d-4e71-a493-87929b5d2bfb.jpg","index":0,"item":"0940bae6-d460-4098-aafe-3a58a8f3a3f8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_a-80-as-evekbe-repit-vissza-ez-az-izgalmas-uj-retro-porsche-911-singer","timestamp":"2025. május. 07. 06:41","title":"A 80-as évekbe repít vissza ez az izgalmas új retró Porsche","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e64fcd1-2642-4300-9de3-e576ccd72be5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Nobel-díjas közgazdász úgy ítéli meg a The Timesban közölt cikkében, hogy Donald Trump amerikai elnök olyan kereskedelmi háborúba kezdett, amely meghatározhatja a dolgok menetét az egész 21. században. Ám a jelek szerint ebben a küzdelemben Pekingnek jobb ütőkártyái vannak.","shortLead":"A Nobel-díjas közgazdász úgy ítéli meg a The Timesban közölt cikkében, hogy Donald Trump amerikai elnök olyan...","id":"20250505_Joseph-Stiglitz-Kina-Trump-EU-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e64fcd1-2642-4300-9de3-e576ccd72be5.jpg","index":0,"item":"d23e9ef9-44d0-4f1b-8f13-76d5a050f281","keywords":null,"link":"/360/20250505_Joseph-Stiglitz-Kina-Trump-EU-vamhaboru","timestamp":"2025. május. 05. 15:30","title":"Joseph Stiglitz Nobel-díjas közgazdász: Kína sakkban tudja tartani Trumpot, és erre az egységes EU is képes lenne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"044636ea-b54e-4dd1-868c-f7d6b8b124fd","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Öt éve dolgoznak a projekten. ","shortLead":"Öt éve dolgoznak a projekten. ","id":"20250506_Ferrari-szintu-szuperautoval-keszul-a-kinai-Great-Wall","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/044636ea-b54e-4dd1-868c-f7d6b8b124fd.jpg","index":0,"item":"ac3a9cf1-675a-484f-ac55-a87e5000adc2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Ferrari-szintu-szuperautoval-keszul-a-kinai-Great-Wall","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Ferrari-szintű szuperautóval készül a kínai Great Wall","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha nem is a meleg vizet, de a langyosat megint fel akarják találni az autógyárak. A legeurópaibb autótípus az ötajtós kompakt, amelyekből most ügyes trükkökkel próbálnak crossoveres divatverziókat kreálni. Ilyen a Ford Focus Active is.
Új formavilág van most terjedőben, az alapvetően ötajtós, kompakt méretű autók szabadidő-autósítása. A nyakatekert és korántsem szép kifejezés jól leírja, hogy nem egy új karosszéria-változatról van szó esetükben – mint mondjuk a Golfnál a T-Roc –, hanem csak arról, hogy látványosabb karosszériaelemek alkalmazása mellett emelnek pár centit az autón. Ilyen például a vadonatúj Kia XCeed, vagy éppen jelen tesztünk alanya, a Ford Focus Active.
Képgaléria.
D.P.
Szükséges plusz?
Meg kell hagyni, a Focus Active az utcákon tucatjával futkosó normál változatokhoz képest mutatósabb, kitűnik a masszából. A fekete hűtőmaszk, a műanyag koptatóelemek, az alapból járó tetősín, a 17 colos, magasabb oldalfalú abroncsok illenek az összképhez. Az eltérő stílus ellenére persze a paraméteri azonosak az ötajtós illetve a kombi Focuséval, így például 375 literes a csomagtér kapacitása ötajtósként, míg kombiként – Active Sportbreak néven – 608 literrel számolhatunk.
Bár, ebben a modellben magasabban ülünk, mint egy normál Focusban, de ez a gyakorlatban alig érezhető. A magasabban lévő járműtest leginkább arra jó, hogy egy-egy bukkanón magabiztosabban tudjunk áthajtani, de a valós off-road körülményeket nem érdemes célba venni vele.
D.P.
A Focus Active kabintere szokásosan fordos, sok műanyag, sok gomb a kormányon, sok információ a képernyőkön. Érdemes lehet világosabb kiegészítőkkel kérni a kabinteret, hogy az alapvetően meghatározó fekete felületeket valami ellensúlyozza. Az ülések kárpitján egyébként megjelenik egy „A” betű, ez is emlékeztet rá, hogy az Active variánsban ülünk. A műszercsoport és a középkonzol kezelhetősége a friss Focus-generációé: Ford Sync 3 szoftver fut az infotainment-rendszeren, az Apple CarPlay és Android Auto alapszolgáltatás.
A Focus Active nagyon csöndes menet közben. Ebben az osztályban egyébként ez mára lényegében alapelvárás: a hagyományosan erős konkurensek mellett – mint a Golf, vagy a Ceed – már-már top kategóriát kell adni az általános zaj, vibrációs és nyers zajok elleni védelemben.
Ugyanaz a hozzáállás figyelhető meg az asszisztensrendszerek esetében is: sebességtartó automatika, adaptív fényszórórendszer, aktív parkolóasszisztens, sőt szemből történő behajtásra figyelmeztetés is van. Sőt, még head-up kijelző is van az Active-hoz, ezt eddig nem kínálta a Ford ebben a méretosztályban.
D.P.
Erős motor, lusta váltó
Az autóban egy papíron igazán potens, 185 lóerős, háromhengeres Ecoboost motor van, amely azért a való életben nem érződőik ennyinek. Az elsőre kicsit szokatlan, tekerőgombos, 8 fokozatú automata váltó programozása még Sport módban sem teszi igazán agilissá a kocsit. Persze ez a teljesítmény és a 240 Nm-es nyomaték elég mindenre, csak nem kell azt képzelni, hogy egy Focus ST-ben ülünk.
A kicsit megemelt karosszéria ellenére kifejezetten jó a vezethetőség, amely a Focusoknak mindig is sajátja volt. Sport módban feszes a kormányzás, direkt a futómű, amelyet szintén átdolgoztak ehhez a modellhez. Ami talán nem tudja megfelelően követni ezt a direktebb futóművet, az a váltó, amely ilyenkor sem túl élénken teszi a dolgát, még ha manuálisan, a váltófülekkel noszogatjuk is a fel- vagy lekapcsolásra.
Egyébiránt igen kulturáltan járó darab ez a háromhengeres, ami meg is kapott minden olyan technológiai fejlesztést, amelyeknek hála biztosan nem kell azon siránkozni, hogy alapjáraton billeg miatta a kocsiszekrény, vagy „wartburgos” a hangja.
D.P.
A menetmódokból az Active-ban extraként megtaláljuk a havas és terepes üzemmódot is, amely az ABS vezérlésen keresztül okosítja fel a hajtást, illetve még inkább elveszi a motorerőt. Itt ez is a cél: amikor kevésbé tapadásbiztos terepen autózunk, akkor finomabban jusson el a nyomaték a talajra, illetve, ha szükséges, kicsit igenis elforoghassanak a kerekek.
Mivel tesztalanyunk a maga 182 lóerejével meglehetősen nagy teljesítményű kiadás, nem is igazán sikerült takarékosan bánni vele. A 9,9 literes átlagfogyasztás talán kicsit túlzásnak tűnik ahhoz képest, amit az autó menetdinamikában ad. Vélhetően egy szerényebb, 125 lóerős változat is bőségesen elég az Active-ból, és akkor a fogyasztás oldaláról is barátságosabb lesz az összkép.
D.P.
Konklúzió, árak
Ha a Focus Active-ot választja, meglehet, a többségnek az utcán nem is fog feltűnni, hogy más lenne, mint egy sima Focus. Ha valaki arra vágyik, hogy gondtalanul hajtson át nagyobb tempóban a fekvőrendőrökön, úgy, hogy közben a Focus egyébként mindig meglepően jó vezethetőségéről sem kell lemondania, akkor meg fogja találni benne a szükséges pluszt. Az pedig nagyon szubjektív, hogy megéri-e azt a pár extrát, ami mondjuk egy Trend+ felszereltségű sima Focus-szal szemben tud, mindenki saját használati szokásai alapján döntheti el, fontos-e neki a kicsit eltérő külső, az egyedibb kerekek, az egyedibb menetmód-opciók, vagy a tetősín.
A tesztre kapott autók pontos specifikációt nem tartalmaztak, mert német rendszámmal érkeztek, de megközelítőleg 9 millió forintos árral kell számolni annak, aki egy ilyen példányra szavaz vásárláskor.
Meglepően erős német-francia motor dolgozik ebben a román divatterepjáróban, amely olyan vehemensen mozog, mint egyetlen korábbi Dacia sem. Olcsó sportautó lett a Dusterből? Jövünk a válasszal.
Nem csalás, nem ámítás, ezt a Toyotát tényleg pár perc alatt fel lehet tölteni. És bár villannyal megy az autó, mégsem árammal kell táplálni, hanem valami sokkal izgalmasabb anyaggal, amiből a végén aztán víz lesz.