Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1741fda2-0b8d-4d10-bdc9-46ff1a4696bd.jpg","index":0,"item":"69b60162-ae7c-44d1-a0e8-88811aa9de9d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250223_aram-vezetese-levegoben-szen-dioxidot-megkoto-por-quipu-struktura-vernyomasmeros-ora-cpu-teljesitmeny-csokken","timestamp":"2025. február. 23. 12:00","title":"Ez történt: Sikerült rájönni, hogyan lehet áramot vezeték nélkül elvezetni a levegőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar kormány, amit az EU kért a gazdaságpolitikában; gyengülni kezdett a forint, miután Orbán Viktor megmondta, hogy erősödni fog. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.","shortLead":"Európát és Ukrajnát kihagyva vállalnának az USA vezetői majdnem mindent, amit az oroszok kérnek; elfogadta a magyar...","id":"20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae5eae-c8ec-4f1c-a839-beb7d34f2949.jpg","index":0,"item":"cb17bdd4-b137-493d-87ef-331a94052afd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250223_Es-akkor-usa-trump-putyin-forint-eu-akku-aszaly-vegrehajto","timestamp":"2025. február. 23. 07:00","title":"És akkor az USA új elnöke mégsem Elon Musk, hanem Vlagyimir Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0","c_author":"Weyer Béla","category":"360","description":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást találniuk a migráció, a gazdaság gondjaira, hogy megakadályozzák a szélsőségek előretörését.","shortLead":"Hatalmas a vasárnapi német parlamenti választás tétje: a leendő koalíciós kormány pártjainak úgy kell megoldást...","id":"20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19946c8d-34a2-47c5-a8fa-ae62055ddfb0.jpg","index":0,"item":"a3e99525-7880-493c-b8b3-f6c1c23210fb","keywords":null,"link":"/360/20250223_hvg-valasztas-nemetorszag-afd-cdu-menekultek-gazdasag-egymasra-utalva","timestamp":"2025. február. 23. 08:30","title":"„Ez az egyetlen, utolsó töltényünk van” – így készül Németország a választásokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Közel 40 százalékkal kevesebb a profit, miközben a bevételei nőttek.","shortLead":"Közel 40 százalékkal kevesebb a profit, miközben a bevételei nőttek.","id":"20250223_Oriasit-esett-a-Shein-nyeresege-egyre-rosszabb-helyzetben-keszul-a-londoni-tozsdere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55817588-dff1-422c-818e-1c98496f63e6.jpg","index":0,"item":"4ea1d2dd-1485-4b59-ac1b-02327d228c6e","keywords":null,"link":"/kkv/20250223_Oriasit-esett-a-Shein-nyeresege-egyre-rosszabb-helyzetben-keszul-a-londoni-tozsdere","timestamp":"2025. február. 23. 15:50","title":"Óriásit esett a Shein nyeresége, egyre rosszabb helyzetben készül a londoni tőzsdére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5031a1d3-fdc7-4bb0-93a5-bc1b734d184a","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Az utóbbi években már 600 köbméter olyan fa került rászorulókhoz, amit azok betegsége miatt kellett kivágni a II. kerületben.","shortLead":"Az utóbbi években már 600 köbméter olyan fa került rászorulókhoz, amit azok betegsége miatt kellett kivágni a II...","id":"20250223_Raszorulokhoz-kerultek-a-betegseg-miatt-kivagott-II-keruleti-fak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5031a1d3-fdc7-4bb0-93a5-bc1b734d184a.jpg","index":0,"item":"499d6ebe-a9d7-4551-8967-8357d4090f99","keywords":null,"link":"/zhvg/20250223_Raszorulokhoz-kerultek-a-betegseg-miatt-kivagott-II-keruleti-fak","timestamp":"2025. február. 23. 15:58","title":"Rászorulókhoz kerültek a betegség miatt kivágott II. kerületi fák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól. De még nem hárult el minden akadály az új kezdet elől.","shortLead":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól...","id":"20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04.jpg","index":0,"item":"973f288a-923c-4243-8a3a-eec6f96badbb","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","timestamp":"2025. február. 22. 10:30","title":"Fordulatot hoz Libanonban az új kormány megalakulása, de a Hezbollah boríthat mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51674726-0233-4489-bffc-1d96d14d49c2","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Premier League éllovasa 2–0-ra győzött Manchesterben.","shortLead":"A Premier League éllovasa 2–0-ra győzött Manchesterben.","id":"20250223_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-FC-gol-golpassz-manchester-city-rangado-premier-league-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51674726-0233-4489-bffc-1d96d14d49c2.jpg","index":0,"item":"dff7ee73-3042-426c-856e-13e67371662e","keywords":null,"link":"/sport/20250223_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-FC-gol-golpassz-manchester-city-rangado-premier-league-ebx","timestamp":"2025. február. 23. 18:31","title":"Szoboszlai Dominik egy félidő alatt gólt lőtt és gólpasszt adott a Manchester City elleni rangadón – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","shortLead":"A falvakban élők, a közepesen és a rosszul kereső autósok jókora többsége 15 évesnél idősebb kocsit használ.","id":"20250222_auto-jarmu-kozepkoru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb03e3c-7021-42a0-970a-187f71a3680a.jpg","index":0,"item":"b5c49f37-8875-4089-91af-0d58ac974467","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_auto-jarmu-kozepkoru","timestamp":"2025. február. 22. 13:14","title":"Nem tudják lecserélni a középkorú magyarok az autóikat, egyre öregebb a járműpark","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha nem is a meleg vizet, de a langyosat megint fel akarják találni az autógyárak. A legeurópaibb autótípus az ötajtós kompakt, amelyekből most ügyes trükkökkel próbálnak crossoveres divatverziókat kreálni. Ilyen a Ford Focus Active is.
Új formavilág van most terjedőben, az alapvetően ötajtós, kompakt méretű autók szabadidő-autósítása. A nyakatekert és korántsem szép kifejezés jól leírja, hogy nem egy új karosszéria-változatról van szó esetükben – mint mondjuk a Golfnál a T-Roc –, hanem csak arról, hogy látványosabb karosszériaelemek alkalmazása mellett emelnek pár centit az autón. Ilyen például a vadonatúj Kia XCeed, vagy éppen jelen tesztünk alanya, a Ford Focus Active.
Képgaléria.
D.P.
Szükséges plusz?
Meg kell hagyni, a Focus Active az utcákon tucatjával futkosó normál változatokhoz képest mutatósabb, kitűnik a masszából. A fekete hűtőmaszk, a műanyag koptatóelemek, az alapból járó tetősín, a 17 colos, magasabb oldalfalú abroncsok illenek az összképhez. Az eltérő stílus ellenére persze a paraméteri azonosak az ötajtós illetve a kombi Focuséval, így például 375 literes a csomagtér kapacitása ötajtósként, míg kombiként – Active Sportbreak néven – 608 literrel számolhatunk.
Bár, ebben a modellben magasabban ülünk, mint egy normál Focusban, de ez a gyakorlatban alig érezhető. A magasabban lévő járműtest leginkább arra jó, hogy egy-egy bukkanón magabiztosabban tudjunk áthajtani, de a valós off-road körülményeket nem érdemes célba venni vele.
D.P.
A Focus Active kabintere szokásosan fordos, sok műanyag, sok gomb a kormányon, sok információ a képernyőkön. Érdemes lehet világosabb kiegészítőkkel kérni a kabinteret, hogy az alapvetően meghatározó fekete felületeket valami ellensúlyozza. Az ülések kárpitján egyébként megjelenik egy „A” betű, ez is emlékeztet rá, hogy az Active variánsban ülünk. A műszercsoport és a középkonzol kezelhetősége a friss Focus-generációé: Ford Sync 3 szoftver fut az infotainment-rendszeren, az Apple CarPlay és Android Auto alapszolgáltatás.
A Focus Active nagyon csöndes menet közben. Ebben az osztályban egyébként ez mára lényegében alapelvárás: a hagyományosan erős konkurensek mellett – mint a Golf, vagy a Ceed – már-már top kategóriát kell adni az általános zaj, vibrációs és nyers zajok elleni védelemben.
Ugyanaz a hozzáállás figyelhető meg az asszisztensrendszerek esetében is: sebességtartó automatika, adaptív fényszórórendszer, aktív parkolóasszisztens, sőt szemből történő behajtásra figyelmeztetés is van. Sőt, még head-up kijelző is van az Active-hoz, ezt eddig nem kínálta a Ford ebben a méretosztályban.
D.P.
Erős motor, lusta váltó
Az autóban egy papíron igazán potens, 185 lóerős, háromhengeres Ecoboost motor van, amely azért a való életben nem érződőik ennyinek. Az elsőre kicsit szokatlan, tekerőgombos, 8 fokozatú automata váltó programozása még Sport módban sem teszi igazán agilissá a kocsit. Persze ez a teljesítmény és a 240 Nm-es nyomaték elég mindenre, csak nem kell azt képzelni, hogy egy Focus ST-ben ülünk.
A kicsit megemelt karosszéria ellenére kifejezetten jó a vezethetőség, amely a Focusoknak mindig is sajátja volt. Sport módban feszes a kormányzás, direkt a futómű, amelyet szintén átdolgoztak ehhez a modellhez. Ami talán nem tudja megfelelően követni ezt a direktebb futóművet, az a váltó, amely ilyenkor sem túl élénken teszi a dolgát, még ha manuálisan, a váltófülekkel noszogatjuk is a fel- vagy lekapcsolásra.
Egyébiránt igen kulturáltan járó darab ez a háromhengeres, ami meg is kapott minden olyan technológiai fejlesztést, amelyeknek hála biztosan nem kell azon siránkozni, hogy alapjáraton billeg miatta a kocsiszekrény, vagy „wartburgos” a hangja.
D.P.
A menetmódokból az Active-ban extraként megtaláljuk a havas és terepes üzemmódot is, amely az ABS vezérlésen keresztül okosítja fel a hajtást, illetve még inkább elveszi a motorerőt. Itt ez is a cél: amikor kevésbé tapadásbiztos terepen autózunk, akkor finomabban jusson el a nyomaték a talajra, illetve, ha szükséges, kicsit igenis elforoghassanak a kerekek.
Mivel tesztalanyunk a maga 182 lóerejével meglehetősen nagy teljesítményű kiadás, nem is igazán sikerült takarékosan bánni vele. A 9,9 literes átlagfogyasztás talán kicsit túlzásnak tűnik ahhoz képest, amit az autó menetdinamikában ad. Vélhetően egy szerényebb, 125 lóerős változat is bőségesen elég az Active-ból, és akkor a fogyasztás oldaláról is barátságosabb lesz az összkép.
D.P.
Konklúzió, árak
Ha a Focus Active-ot választja, meglehet, a többségnek az utcán nem is fog feltűnni, hogy más lenne, mint egy sima Focus. Ha valaki arra vágyik, hogy gondtalanul hajtson át nagyobb tempóban a fekvőrendőrökön, úgy, hogy közben a Focus egyébként mindig meglepően jó vezethetőségéről sem kell lemondania, akkor meg fogja találni benne a szükséges pluszt. Az pedig nagyon szubjektív, hogy megéri-e azt a pár extrát, ami mondjuk egy Trend+ felszereltségű sima Focus-szal szemben tud, mindenki saját használati szokásai alapján döntheti el, fontos-e neki a kicsit eltérő külső, az egyedibb kerekek, az egyedibb menetmód-opciók, vagy a tetősín.
A tesztre kapott autók pontos specifikációt nem tartalmaztak, mert német rendszámmal érkeztek, de megközelítőleg 9 millió forintos árral kell számolni annak, aki egy ilyen példányra szavaz vásárláskor.
Meglepően erős német-francia motor dolgozik ebben a román divatterepjáróban, amely olyan vehemensen mozog, mint egyetlen korábbi Dacia sem. Olcsó sportautó lett a Dusterből? Jövünk a válasszal.
Nem csalás, nem ámítás, ezt a Toyotát tényleg pár perc alatt fel lehet tölteni. És bár villannyal megy az autó, mégsem árammal kell táplálni, hanem valami sokkal izgalmasabb anyaggal, amiből a végén aztán víz lesz.
Kilencven éves korában elhunyt Harkányi Endre Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes- és kiváló művész, a Halhatatlanok Társulatának tagja – közölte a Vígszínház.