Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"be354b55-3b06-45b2-bc43-75db50198e60","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Túl sok meglepetés nem érte a diákokat, de volt 1-2 trükkös feladat az idei középiskolai felvételi tesztben.","shortLead":"Túl sok meglepetés nem érte a diákokat, de volt 1-2 trükkös feladat az idei középiskolai felvételi tesztben.","id":"20250118_Olyan-feladatok-voltak-mint-a-korabbi-evekben-de-nehezebbek-ezt-gondoljak-a-nyolcadikosok-a-kozponti-irasbeli-felvetelirol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be354b55-3b06-45b2-bc43-75db50198e60.jpg","index":0,"item":"bd133fb6-66be-47b4-9415-50bfef0703ec","keywords":null,"link":"/elet/20250118_Olyan-feladatok-voltak-mint-a-korabbi-evekben-de-nehezebbek-ezt-gondoljak-a-nyolcadikosok-a-kozponti-irasbeli-felvetelirol","timestamp":"2025. január. 18. 13:19","title":"\"Olyan feladatok voltak, mint a korábbi években, de nehezebbek\" - ezt gondolják a nyolcadikosok a központi írásbeli felvételiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Korrupció, pénz, haverok, ablakon kizuhanás – új klippel jelentkezett Majka, amiben igazságszérum után nyilatkozik egy diktátor.","shortLead":"Korrupció, pénz, haverok, ablakon kizuhanás – új klippel jelentkezett Majka, amiben igazságszérum után...","id":"20250118_Nagyobbak-lettunk-mint-egy-gyulekezet-csak-szidnom-kellett-a-melegeket-Majka-kitalal-Bindzsisztan-miniszterelnokekent","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28.jpg","index":0,"item":"73978366-c369-4d14-849e-e1eea0958a06","keywords":null,"link":"/elet/20250118_Nagyobbak-lettunk-mint-egy-gyulekezet-csak-szidnom-kellett-a-melegeket-Majka-kitalal-Bindzsisztan-miniszterelnokekent","timestamp":"2025. január. 18. 09:46","title":"„Nagyobbak lettünk, mint egy gyülekezet, csak szidnom kellett a melegeket” – Majka kitálal Bindzsisztán miniszterelnökeként","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3848d23d-652b-469d-ac4f-f8046f783cd1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy villanyfűtőgép gyulladt ki a Keleti egyik szerelővágányán, ami részben átterjedt egy mellette lévő mozdonyra.","shortLead":"Egy villanyfűtőgép gyulladt ki a Keleti egyik szerelővágányán, ami részben átterjedt egy mellette lévő mozdonyra.","id":"20250118_Videon-mutatja-a-pentek-esti-tuz-maradvanyait-a-MAV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3848d23d-652b-469d-ac4f-f8046f783cd1.jpg","index":0,"item":"c06364b8-c63c-4523-8d36-eba17be9c2ff","keywords":null,"link":"/itthon/20250118_Videon-mutatja-a-pentek-esti-tuz-maradvanyait-a-MAV","timestamp":"2025. január. 18. 15:36","title":"Videón mutatja a péntek esti tűz maradványait a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b675e436-e563-453c-996c-6edb81b5d6b9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szijjártó Péter 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország egy 300 méteres partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt Triesztben. Az Átlátszó kérésére 2024 november közepén a projektcég, az Adria Port Zrt. megküldte a trieszti kikötő hatástanulmányát. Egy gond akadt, a 192 oldalból 167-et teljesen, 7-et pedig részlegesen kisatíroztak, így tűnt fel például egy kubista gőzmozdony is a dokumentumban. ","shortLead":"Szijjártó Péter 2019 nyarán jelentette be, hogy Magyarország egy 300 méteres partszakasszal rendelkező 32 hektáros...","id":"20250118_duma-aktual-trieszti-kikoto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b675e436-e563-453c-996c-6edb81b5d6b9.jpg","index":0,"item":"c9ab699a-1bcf-4ad1-acd1-0a37071cd1ab","keywords":null,"link":"/360/20250118_duma-aktual-trieszti-kikoto","timestamp":"2025. január. 18. 19:30","title":"Duma Aktuál: Kubista négyszögek mögé rejtették a trieszti kikötő terveit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cff7b32-4cd3-4248-9aef-dd919fa62582","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A regionális parlament elnöke is a baleset helyszínére utazott. ","shortLead":"A regionális parlament elnöke is a baleset helyszínére utazott. ","id":"20250118_Osszedolt-egy-silift-Spanyolorszagban-tobb-tucat-ember-serult-meg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cff7b32-4cd3-4248-9aef-dd919fa62582.jpg","index":0,"item":"78db2b6f-ddc1-4820-888a-f6722f451a98","keywords":null,"link":"/vilag/20250118_Osszedolt-egy-silift-Spanyolorszagban-tobb-tucat-ember-serult-meg","timestamp":"2025. január. 18. 14:43","title":"Összedőlt egy sílift Spanyolországban, több tucat ember sérült meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79d9990c-26c2-49ee-bbd3-155662522da1","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A bíróság szerint „státuszukat kihasználva” üzeneteket közvetítettek Navalnij és kollégái között.","shortLead":"A bíróság szerint „státuszukat kihasználva” üzeneteket közvetítettek Navalnij és kollégái között.","id":"20250117_oroszorszag-alekszaj-navalnij-ugyved-bortonbuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79d9990c-26c2-49ee-bbd3-155662522da1.jpg","index":0,"item":"5593bdf7-40d7-4c50-bddc-3b686eee4064","keywords":null,"link":"/vilag/20250117_oroszorszag-alekszaj-navalnij-ugyved-bortonbuntetes","timestamp":"2025. január. 17. 12:05","title":"Börtönbüntetésre ítélték Navalnij három ügyvédjét Oroszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeb50c1a-4a66-4594-9045-c3c27fbbeb45","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A Bournemouth idegenben 4-1-re verte a Newcastle-t.","shortLead":"A Bournemouth idegenben 4-1-re verte a Newcastle-t.","id":"20250118_Kerkez-Milos-golt-szerzett-a-Premier-League-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeb50c1a-4a66-4594-9045-c3c27fbbeb45.jpg","index":0,"item":"c642f777-da88-476b-9c77-7814b2bf7bbc","keywords":null,"link":"/sport/20250118_Kerkez-Milos-golt-szerzett-a-Premier-League-ben","timestamp":"2025. január. 18. 16:58","title":"Kerkez Milos gólt szerzett a Premier League-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d96c1a04-b4d2-4bee-8045-ef23c1d2bb19","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Napokon belül megtörténik a hatalomváltás a Fehér Házban, és megkezdi munkáját a Trump-adminisztráció. Ennek kapcsán vádolja képmutatással több technológiai óriáscég vezetőjét is az Epic Games vezérigazgatója.","shortLead":"Napokon belül megtörténik a hatalomváltás a Fehér Házban, és megkezdi munkáját a Trump-adminisztráció. Ennek kapcsán...","id":"20250117_epic-games-tim-sweeney-techcegek-trump-adminisztracio-dorgolozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d96c1a04-b4d2-4bee-8045-ef23c1d2bb19.jpg","index":0,"item":"25be2816-a283-4960-995b-076a5ddea394","keywords":null,"link":"/tudomany/20250117_epic-games-tim-sweeney-techcegek-trump-adminisztracio-dorgolozes","timestamp":"2025. január. 17. 13:03","title":"Dörgölőznek Trumphoz – több techvezetőt is megvádolt az Epic Games vezére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ha nem is a meleg vizet, de a langyosat megint fel akarják találni az autógyárak. A legeurópaibb autótípus az ötajtós kompakt, amelyekből most ügyes trükkökkel próbálnak crossoveres divatverziókat kreálni. Ilyen a Ford Focus Active is.
Új formavilág van most terjedőben, az alapvetően ötajtós, kompakt méretű autók szabadidő-autósítása. A nyakatekert és korántsem szép kifejezés jól leírja, hogy nem egy új karosszéria-változatról van szó esetükben – mint mondjuk a Golfnál a T-Roc –, hanem csak arról, hogy látványosabb karosszériaelemek alkalmazása mellett emelnek pár centit az autón. Ilyen például a vadonatúj Kia XCeed, vagy éppen jelen tesztünk alanya, a Ford Focus Active.
Képgaléria.
D.P.
Szükséges plusz?
Meg kell hagyni, a Focus Active az utcákon tucatjával futkosó normál változatokhoz képest mutatósabb, kitűnik a masszából. A fekete hűtőmaszk, a műanyag koptatóelemek, az alapból járó tetősín, a 17 colos, magasabb oldalfalú abroncsok illenek az összképhez. Az eltérő stílus ellenére persze a paraméteri azonosak az ötajtós illetve a kombi Focuséval, így például 375 literes a csomagtér kapacitása ötajtósként, míg kombiként – Active Sportbreak néven – 608 literrel számolhatunk.
Bár, ebben a modellben magasabban ülünk, mint egy normál Focusban, de ez a gyakorlatban alig érezhető. A magasabban lévő járműtest leginkább arra jó, hogy egy-egy bukkanón magabiztosabban tudjunk áthajtani, de a valós off-road körülményeket nem érdemes célba venni vele.
D.P.
A Focus Active kabintere szokásosan fordos, sok műanyag, sok gomb a kormányon, sok információ a képernyőkön. Érdemes lehet világosabb kiegészítőkkel kérni a kabinteret, hogy az alapvetően meghatározó fekete felületeket valami ellensúlyozza. Az ülések kárpitján egyébként megjelenik egy „A” betű, ez is emlékeztet rá, hogy az Active variánsban ülünk. A műszercsoport és a középkonzol kezelhetősége a friss Focus-generációé: Ford Sync 3 szoftver fut az infotainment-rendszeren, az Apple CarPlay és Android Auto alapszolgáltatás.
A Focus Active nagyon csöndes menet közben. Ebben az osztályban egyébként ez mára lényegében alapelvárás: a hagyományosan erős konkurensek mellett – mint a Golf, vagy a Ceed – már-már top kategóriát kell adni az általános zaj, vibrációs és nyers zajok elleni védelemben.
Ugyanaz a hozzáállás figyelhető meg az asszisztensrendszerek esetében is: sebességtartó automatika, adaptív fényszórórendszer, aktív parkolóasszisztens, sőt szemből történő behajtásra figyelmeztetés is van. Sőt, még head-up kijelző is van az Active-hoz, ezt eddig nem kínálta a Ford ebben a méretosztályban.
D.P.
Erős motor, lusta váltó
Az autóban egy papíron igazán potens, 185 lóerős, háromhengeres Ecoboost motor van, amely azért a való életben nem érződőik ennyinek. Az elsőre kicsit szokatlan, tekerőgombos, 8 fokozatú automata váltó programozása még Sport módban sem teszi igazán agilissá a kocsit. Persze ez a teljesítmény és a 240 Nm-es nyomaték elég mindenre, csak nem kell azt képzelni, hogy egy Focus ST-ben ülünk.
A kicsit megemelt karosszéria ellenére kifejezetten jó a vezethetőség, amely a Focusoknak mindig is sajátja volt. Sport módban feszes a kormányzás, direkt a futómű, amelyet szintén átdolgoztak ehhez a modellhez. Ami talán nem tudja megfelelően követni ezt a direktebb futóművet, az a váltó, amely ilyenkor sem túl élénken teszi a dolgát, még ha manuálisan, a váltófülekkel noszogatjuk is a fel- vagy lekapcsolásra.
Egyébiránt igen kulturáltan járó darab ez a háromhengeres, ami meg is kapott minden olyan technológiai fejlesztést, amelyeknek hála biztosan nem kell azon siránkozni, hogy alapjáraton billeg miatta a kocsiszekrény, vagy „wartburgos” a hangja.
D.P.
A menetmódokból az Active-ban extraként megtaláljuk a havas és terepes üzemmódot is, amely az ABS vezérlésen keresztül okosítja fel a hajtást, illetve még inkább elveszi a motorerőt. Itt ez is a cél: amikor kevésbé tapadásbiztos terepen autózunk, akkor finomabban jusson el a nyomaték a talajra, illetve, ha szükséges, kicsit igenis elforoghassanak a kerekek.
Mivel tesztalanyunk a maga 182 lóerejével meglehetősen nagy teljesítményű kiadás, nem is igazán sikerült takarékosan bánni vele. A 9,9 literes átlagfogyasztás talán kicsit túlzásnak tűnik ahhoz képest, amit az autó menetdinamikában ad. Vélhetően egy szerényebb, 125 lóerős változat is bőségesen elég az Active-ból, és akkor a fogyasztás oldaláról is barátságosabb lesz az összkép.
D.P.
Konklúzió, árak
Ha a Focus Active-ot választja, meglehet, a többségnek az utcán nem is fog feltűnni, hogy más lenne, mint egy sima Focus. Ha valaki arra vágyik, hogy gondtalanul hajtson át nagyobb tempóban a fekvőrendőrökön, úgy, hogy közben a Focus egyébként mindig meglepően jó vezethetőségéről sem kell lemondania, akkor meg fogja találni benne a szükséges pluszt. Az pedig nagyon szubjektív, hogy megéri-e azt a pár extrát, ami mondjuk egy Trend+ felszereltségű sima Focus-szal szemben tud, mindenki saját használati szokásai alapján döntheti el, fontos-e neki a kicsit eltérő külső, az egyedibb kerekek, az egyedibb menetmód-opciók, vagy a tetősín.
A tesztre kapott autók pontos specifikációt nem tartalmaztak, mert német rendszámmal érkeztek, de megközelítőleg 9 millió forintos árral kell számolni annak, aki egy ilyen példányra szavaz vásárláskor.
Meglepően erős német-francia motor dolgozik ebben a román divatterepjáróban, amely olyan vehemensen mozog, mint egyetlen korábbi Dacia sem. Olcsó sportautó lett a Dusterből? Jövünk a válasszal.
Nem csalás, nem ámítás, ezt a Toyotát tényleg pár perc alatt fel lehet tölteni. És bár villannyal megy az autó, mégsem árammal kell táplálni, hanem valami sokkal izgalmasabb anyaggal, amiből a végén aztán víz lesz.