szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A Magyar Autóklub panasza nyomán indult vizsgálat. A szervezet problémákat jelzett a bonus-malus rendszer szabályozásával és a károkozói pótdíj felszámításával kapcsolatban.

A rendelet a Magyar Autóklub szerint korlátozás nélküli felhatalmazást ad a biztosítóknak, amely alapján a társaságok egyes kártörténeti adatokat korrekciós tényezőként is figyelembe vehetnek a biztosítási díjak megállapításakor. Az autóklub a biztosítási díjak gyorsan változó jellegét, valamint a károkozói pótdíj alkalmazásának gyakorlatát is sérelmezte – olvasható az Alapvető Jogok Biztosa Hivatala honlapján megjelent közleményben.

A beadvány alapján felvetődött a jogbiztonság követelményének sérelme, illetve közvetlen veszélyének a gyanúja, így az ombudsman vizsgálatot indított. Ennek keretében megkereste a pénzügyminisztert, a Magyar Biztosítók Szövetségét, valamint a biztosítási piac felügyeleti szerveként eljáró Magyar Nemzeti Bankot.

Panaszában a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke azt kifogásolta a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat érintő díjképzéssel kapcsolatban, hogy a rendszerben

a díjemelés módja és mértéke egész képtelen eredményekre vezet.

Kovács Kázmér példákat is bemutatott. Mint írta, adott esetben egy olyan biztosítottnak, aki tíz éve kármentes volt, első károkozás esetén is a 40 ezer forintos díja annak négyszeresét meghaladó összegre, akár 170 ezer forintra emelkedhet. Ha ugyanaz a tulajdonos esetleg két gépkocsit üzemeltet, akkor a 200 ezer forintos károkozása esetén a kétszer 40 ezer forintos díja kétszer 170 ezer forintra emelkedik, vagyis az okozott kár összegét is meghaladja.

Kovács szerint további anomália, hogy ugyan a bonus-malus rendelet lehetőséget nyújt arra, hogy a károkozó inkább maga rendezze a károsult kárát, és ezzel a miniszteri rendelet szerinti bonus-malus besorolása változatlan marad, ez azonban nem érinti a biztosító által alkalmazott károkozói pótdíj mértékét.

Így még akkor is károkozói pótdíjat kell fizetnie a biztosító részére, amennyiben a biztosító cég semmilyen szolgáltatást nem teljesít, mert az ügyfél maga rendezi a károsult teljes kárát.

Kovács úgy látja, a miniszteri rendelet a jogállamiság követelményét sérti azáltal, hogy a károkozás díjmegállapítási jogát az egyes biztosítókra "delegálja", továbbá átláthatatlanságot is jelent, hiszen egyes biztosítók 40-50 oldalas apró betűs feltételeikben akár naponta változtathatják a díj mértékét. Az egyik biztosító például egy hónapon belül háromszor is változtatta a díjat, a korlátozás csak annyi, hogy ezt 60 nappal előtte nyilvánosságra kell hoznia.

A Magyar Autóklub álláspontja szerint a 2009. évi vonatkozó törvény hivatkozott pontja arra nem adott felhatalmazást a pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszternek, hogy a biztosítóknak biztosítsa: a kártörténeti adatokat a biztosítási díjaik megállapítása során további korrekciós tényezőként szabadon és kizárólag saját belátásuk szerint önkényesen vehessék figyelembe. Éppen ellenkezőleg, a törvényi felhatalmazás azon szabályok megalkotására vonatkozott, melyek rögzítik a kártörténeti adatok felhasználásának kereteit. A hivatkozott NGM rendelet vonatkozó pontja túllép a törvényi felhatalmazáson, és a szabályalkotást az üzletileg érdekelt biztosítókra bízza. A Magyar Autóklub álláspontja szerint ez az eljárás sérti a jogállamiság alapvető követelményeit – olvasható a szervezet közleményében.

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az MTI-vel közölte: álláspontjuk szerint a károkozói pótdíjak kapcsán kiemelt probléma, hogy az ügyfelek emlékezetére bízzák, a tarifák megállapításánál milyen kártörténeti adatokat adnak meg.

Jelezték: a rosszul megadott dátumok is nagyon jelentős eltérést tudnak okozni a kalkulált díjakban. Mivel az egyes biztosítók nagyon eltérő károkozói szorzószámokat alkalmaznak, ráadásul az általuk vizsgált kártörténeti időszak is jelentősen eltér egymástól, könnyen előfordulhat, hogy a választott biztosító tarifája a helyes kártörténeti adatokkal számítva az ügyfél számára jóval előnytelenebb lesz, mint más biztosítók díja.

Amennyiben a mostani szabályozás a jövőben is fennmarad, a fogyasztók alapvető érdeke, hogy a pontos tarifa-megállapítás érdekében az alkuszok is hozzáférhessenek az ügyfelüknek a Központi Kártörténeti Nyilvántartó Rendszerben (KKNYR) tárolt adataihoz, így előzve meg a hibás díjkalkulációt és az előnytelen biztosítási szerződések megkötését –

olvasható a FBAMSZ közleményében.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ezrek követelték Bolsonaro leváltását Brazíliában

Ezrek követelték Bolsonaro leváltását Brazíliában

Itt vannak az ötös lottó nyerőszámai

Itt vannak az ötös lottó nyerőszámai

Törpekuvikot láttak a Mátrában

Törpekuvikot láttak a Mátrában