szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Indiában egy új ötlettel kívánják felvenni a harcot a folyamatosan dudáló sofőrök ellen.

Mumbai egy Budapestnél nem sokkal nagyobb alapterületű, de több mint 12,4 millió lakosú indiai nagyváros. A korábban Bombay néven ismert városban szinte állandóak a kisebb-nagyobb forgalmi dugók, és a sofőrök igen gyakran úgy gondolják, hogy a duda használatával felgyorsíthatják a közlekedést.

A helyi rendőrség megelégelte a folyton dudáló autósokat és egy kísérleti projektben új közelekedési lámpákat helyezett üzembe. A rendszer működése nagyon egyszerű: amennyiben a hangérzékelő 85 dB-nél nagyobb zajt, dudálást észlel, akkor a lámpa hosszabb ideig mutat piros jelzést.

Mi sem egyszerűbb a duda használatánál, egyszerűen csak be kell nyomni a kormány közepét és máris megszólal az egyik autóban halkabb, a másikban pedig hangosabb hangkeltő eszköz. Azonban jogosan merülhet fel a kérdés, hogy Magyarországon mikor és hogyan használhatjuk szabályosan a dudát?

Nos, a KRESZ konkrétan így fogalmaz a kérdéskörrel kapcsolatban: "Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - lakott területen kívül - az előzési szándék jelzése céljából szabad."

Magyarul az előírások szerint akkor dudálhatunk, ha azzal balesetet tudunk megelőzni, illetve meglepő módon akkor is használhatjuk autónk hangjelzését, ha lakott területen kívül előzni szándékozunk. Ami persze nem jelenti azt, hogy mindenféle alapos indok nélkül ildomos lenne előzéskor dudálásba kezdenünk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!