Mindenki tudja, hogy manipulatív a Fidesz módszere, de akkor mire jó a Voks 2025?
A nemzeti konzultációk soha nem vonják be érdemben az embereket semmilyen döntés-előkészítésbe.
Megérkezett a 310 lóerős spanyol crossover első példánya Magyarországra, amit gyorsan össze is vetettünk a megújult Cupra Atecával.
A Seat sokáig Cupra típusjelzéssel dobta különböző típusainak sportos modelljeit, a közelmúltban azonban a Cupra különálló márkaként folytatta tovább az útját a Volkswagen csoporton belül.
A Cupra Ateca és a Cupra Leon könnyen kikövetkeztethető módon nem más, mint a Seat Ateca és a Seat Leon szupersportos változata, az idén márciusban leleplezett Cupra Formentor viszont már a márka első igazi saját modellje, melynek első hazai példányával a Balaton környékén ismerkedtünk meg közelebbről.
Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a Cupra Formentor mellett a nemrégiben ráncfelvarrt Cupra Atecát is ki tudtuk próbálni és egymás mellé tudtuk állítani a két modellt.
Az Ateca 6,9 centiméterrel rövidebb, viszont 10,4 centiméterrel magasabb a Formentornál, ami miatt a külseje sokkal divatterepjárósabb. A nyúlánk kialakítású, szemrevaló formatervű Formentor emiatt közelebb áll a Seat Golf technológiára épülő kompaktjához, a Leonhoz.
A Formentor tengelytávja 4 centiméterrel hosszab az Atecáénál, a két modell szélessége viszont lényegében megegyezik egymással. Az utastér széltében és hosszában a Formentorban tűnik szellősebbnek, a fejtér viszont a magasabb Atecában nagyobb.
Az egyedi logót egyelőre még szoknunk kell, az utca népének pedig fogalma sincs, hogy milyen gyártmányú autóhoz van szerencséje. A Formentor és a faceliftes Ateca fényszórói nagyon hasonlítanak egymásra, a Formentor látványos fénycsíkkal összekötött hátsó lámpái viszont egyértelműen látványosabbak az Ateca konzervatív megjelenésű lámpatestjeinél.
A Formentor műszerfala modernebb tűnik, a leglátványosabb különbség, hogy míg az Atecában méretes konzervatív váltókar található, addig a Formentorban a 8-as Golféhoz hasonló apró menetirányválasztóra lehetünk figyelmesek. Közös vonás az alul csapott kormány és az azon elhelyezett start/stop-, illetve Cupra nyomógomb. Utóbbi nyomkodásával váltogathatunk a különböző üzemmódok között.
A legsportosabb módban mindkét autó felhangosodik, de a kipufogóhang minimális, a mechanikus muzsika elölről érkezik. Az Ateca sportos négyhengeres hangzású, a Formentorban viszont picit túltolták az első hangszórókból érkező szintetikus motorhangot.
A Formentor csomagtartója 420 literes, ily módon jelentősen elmarad a testvérmodell 510 literes puttonyától.
A 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor vizuális díszítésével nem igazán foglalkoztak a gyáriak:
A Formentor 310 lóerős teljesítményt, illetve 400 Nm-es nyomatékot ad le a négy kerékre, ami 4,9 másodperces 0-100-as gyorsulást és 250 km/h végsebességet tesz lehetővé. A gyorsulás minden sebességtartományban több mint korrekt, a hétfokozatú DSG automata váltó villámgyorsan kapcsolgat és a dinamikus haladást a kiváló futómű és az opcionális Brembo fék is maximálisan támogatja.
Az Ateca hasonló nyomaték mellett 10 lóerővel kisebb teljesítményű, de a 4,9 másodperces 0-100-as szintidő itt is adott, és a vélhetően a nagyobb légellenállás miatt "csak" 247 km/h végsebességre sem igazán lehet panaszunk.
A Cupra Ateca magyarországi alapára 17,8 millió forint, de néhány extra megrendelésével könnyen 20 millió forint fölé ugorhatunk. A Cupra Formentort egyelőre nem árazták be, információnk szerint az újdonság a testvérmodellnél kicsit drágábban fog nyitni.
Az autókat Cupra kereskedésekben lehet megtekinteni és megvásárolni, melyből eddig csak egy volt Budapesten, de novemberben három új nyílik vidéken.
2021 elején érkezik a Formentor plugin hibrid változata, mely a jelenlegi szabályozás értelmében itthon minden további nélkül megkaphatja a zöld rendszámot. Ennek mozgatásáról egy 150 lóerős 1,4 literes turbós benzinmotor és egy 115 lóerős villanymotor gondoskodik. A 245 lóerős összteljesítményű és 400 Nm-es nyomatékú, elsőkerék-hajtású modell a 13 kWh kapacitású akkumulátora révén 50 kilométert akár elektromosan is meg tud tenni, a DSG-váltó ez esetben hat fokozattal rendelkezik.
Érkezőben továbbá a spanyolok első olyan modellje, melyet már a kezdetektől fogva elektromos autónak terveztek. Az újdonság 2019-ben még Seat El-Born tanulmányként mutatkozott be, idén viszont a végleges változat már Cupra El-Born néven látta meg a napvilágot.
Az El-Born 4,33 méter hosszú, vagyis csak 5 centiméterrel hosszabb, mint az új Leon. A 2,77 méteres tengelytávolságú típus alsó részében kapott helyet a 14 centiméter magas akkumulátorcsomag, mely 77 kWh kapacitású, és egy feltöltéssel mintegy 500 kilométeres hatótávolságot biztosít.
Gyorstöltővel 30 perc alatt akár annyi energiát is képes felvenni az El-Born, amivel aztán 260 kilométert lehet autózni. 100 kW-os töltési teljesítmény mellett 47 perc alatt letudható egy 0-80 százalékos töltés.
A teljesítményről egyelőre nem nyilatkozott a gyártó, mindenesetre a tavalyi koncepcióautó 204 lóerős volt, és 7,5 másodperces 0-100-as gyorsulással rendelkezett. A Cupra El-Bornról egyelőre annyi derült ki, hogy 0-ról 50-re 2,9 másodperc alatt gyorsul fel, illetve, hogy adaptív futóművét alapvetően sportosra hangolták.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
A nemzeti konzultációk soha nem vonják be érdemben az embereket semmilyen döntés-előkészítésbe.
Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
Ma egy éve szűnt meg a kötelező akciózás, a kormány azonban nem tudta elengedni.
Visszaállt a háború kitörése előtti vámrendszer az EU és Ukrajna között.
Még mindig téma a szombati budapesti Pride a világsajtóban.
A szakértő szerint Európa vezetői végre ráébredtek a geopolitikai veszélyekre.