szerző:
Tetszett a cikk?

Ilyen az, amikor egy spórolási céllal megalkotott közlekedési eszköz kicsit autó, kicsit motor és kicsit repülő, miközben elképesztően bájos megjelenésű.

A második világháború utáni időszakban nem igazán vetette fel a pénz az embereket, így többek közt autóra és üzemanyagra is kevés jutott. Ez hívta életre az alacsony fogyasztású európai mikroautókat, melyek ugyan parányiak voltak, mégis elérhető áron kínáltak mobilitást a bennük helyet foglaló 1-2 személy számára.

Az egyik leghíresebb ilyen modell a Messerschmitt Kabinenroller volt, és nemrégiben Kiskőrösön járva találtunk is belőle egy kiváló egészségi állapotnak örvendő, minden részletre kiterjedően felújított hazai példányt.

László Ferenc

A Kabinenroller egyfajta átmenetet képez a kétkerekű motorok és a négykerekű autók között. A háromkerekű járgányt az egykori Messerschmitt repülőgépgyár mérnöke, Fritz Fend tervezte, és ugyanott készült, ahol egykoron a legendás vadászgépek. Az viszont csak legenda, hogy repülőgép alkatrészek is találhatók benne.

László Ferenc

A vadászgépek pilótafülkéjére emlékeztető buboréktetőt egy laza mozdulattal oldalirányban lehet felnyitni, ezt követően pedig két személy foglalhat helyet egymás mögött a nem túl tágas utastérben. A műszerezettség minimális, a kormány a motorkerékpárokéhoz hasonló.

László Ferenc

Az elöl kettő-, hátul egy keréken gördülő csővázas apróság az 1953-as Genfi Autószalonon mutatkozott be, még pedig Messerschmitt Kabinenroller KR175 néven. A 175-ös szám az egyhengeres kétütemű motor lökettérfogatára utal: a kompakt egység 5250-es percenkénti fordulatszámon adja le 9 lóerős legnagyobb teljesítményét.

László Ferenc

A 2,82 méter hosszú, 1,22 méter széles és 1,2 méter magas, 2100 márkás áron nyitott mikroautó mindössze 220 kilogrammot nyom a mérlegen. A hátramenettel nem rendelkező, 2,03 méteres tengelytávolságú járgány végsebessége 80 km/h.

László Ferenc

1955-ben jelent meg a KR200-as kivitel, melynek nagyobb motorja már 10,2 lóerős teljesítményt ad le, ennek köszönhetően a végsebesség 90 km/h-ra nőtt. Ez esetben már hátramenetet is kapunk, ami a motor fordított irányban történő beindításával oldható meg. A többek közt kabrió változatban is készült típust egykoron 2500 német márkás alapáron lehetett megvásárolni, a gyártás 1964-ben fejeződött be.

László Ferenc

 

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!