szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Ilyen az, amikor egy spórolási céllal megalkotott közlekedési eszköz kicsit autó, kicsit motor és kicsit repülő, miközben elképesztően bájos megjelenésű.

A második világháború utáni időszakban nem igazán vetette fel a pénz az embereket, így többek közt autóra és üzemanyagra is kevés jutott. Ez hívta életre az alacsony fogyasztású európai mikroautókat, melyek ugyan parányiak voltak, mégis elérhető áron kínáltak mobilitást a bennük helyet foglaló 1-2 személy számára.

Az egyik leghíresebb ilyen modell a Messerschmitt Kabinenroller volt, és nemrégiben Kiskőrösön járva találtunk is belőle egy kiváló egészségi állapotnak örvendő, minden részletre kiterjedően felújított hazai példányt.

©

A Kabinenroller egyfajta átmenetet képez a kétkerekű motorok és a négykerekű autók között. A háromkerekű járgányt az egykori Messerschmitt repülőgépgyár mérnöke, Fritz Fend tervezte, és ugyanott készült, ahol egykoron a legendás vadászgépek. Az viszont csak legenda, hogy repülőgép alkatrészek is találhatók benne.

©

A vadászgépek pilótafülkéjére emlékeztető buboréktetőt egy laza mozdulattal oldalirányban lehet felnyitni, ezt követően pedig két személy foglalhat helyet egymás mögött a nem túl tágas utastérben. A műszerezettség minimális, a kormány a motorkerékpárokéhoz hasonló.

©

Az elöl kettő-, hátul egy keréken gördülő csővázas apróság az 1953-as Genfi Autószalonon mutatkozott be, még pedig Messerschmitt Kabinenroller KR175 néven. A 175-ös szám az egyhengeres kétütemű motor lökettérfogatára utal: a kompakt egység 5250-es percenkénti fordulatszámon adja le 9 lóerős legnagyobb teljesítményét.

©

A 2,82 méter hosszú, 1,22 méter széles és 1,2 méter magas, 2100 márkás áron nyitott mikroautó mindössze 220 kilogrammot nyom a mérlegen. A hátramenettel nem rendelkező, 2,03 méteres tengelytávolságú járgány végsebessége 80 km/h.

©

1955-ben jelent meg a KR200-as kivitel, melynek nagyobb motorja már 10,2 lóerős teljesítményt ad le, ennek köszönhetően a végsebesség 90 km/h-ra nőtt. Ez esetben már hátramenetet is kapunk, ami a motor fordított irányban történő beindításával oldható meg. A többek közt kabrió változatban is készült típust egykoron 2500 német márkás alapáron lehetett megvásárolni, a gyártás 1964-ben fejeződött be.

©

 

©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!