A Volkswagen 2019 őszén leplezte le első úgymond igazi villanyautóját, a Bogár és a Golf után harmadik történelmi mérföldkőnek szánt ID.3-at, mely ugyan egy szerethető koncepciójú modell, végül több tekintetben is csalódást keltett. Elég csak az unalmas szappantartó doboz formatervre, a várakozásokon aluli minőségű utastérre, vagy a komoly kihívásokkal küszködő infotainment rendszerre gondolni.
Idén tavasszal aztán megérkezett a Barcelonában tervezett, pontosabban áttervezett Cupra Born, mely tulajdonképpen nem más, mint az ID.3 sportosra hangolt testvérmodellje. A Trabantok egykori "szülőhelyén", az ID.3-hoz hasonlóan Zwickauban gyártott Bornt a katalán utakon fogtuk vallatóra.
Van benne fantázia
A formatervet illetően az ID.3-féle pajkos unalmasságnak ezúttal nyoma sincs, a Born designja maximálisan mediterrán hangvételű lett. No persze nem arról van szó, hogy ez egy teljesen új kocsi lenne, hiszen az alap vonalvezetésbe, a formaterv egészébe nagyon könnyen bele lehet látni a német testvérmodellt, azonban a rengeteg kisebb-nagyobb eltérésnek köszönhetően a spanyol tervezők munkája sokkal mélyebb nyomot hagy az emberben.
Emlékeztetőül, így fest az ID.3, melynek ugyan utána fordul az utca népe, de nem annyira a szépsége, hanem inkább a különc high-tech formaterve miatt:
És ilyen a spanyol testvér:
Kezdjük rögtön például a mérges tekintetet biztosító fényszórókkal, a most először a gépháztetőre helyezett logóval és az alatta figyelő szolid Cupra felirattal, vagy az egyedi felnikkel, melyek között azért akad némi megszokást igénylő példány is. Aztán folytathatjuk a felsorolást az egyedi díszítésű C-oszloppal, a fénycsíkkal összekötött hátsó lámpákkal vagy a diffúzor utánérzést biztosító hátsó lökhárítóval.
A tengelytávolság értelemszerűen maradt ID.3 szinten, az eltérő lökhárítók miatt a hosszúság 6,1 centiméterrel nőtt, a sportosabb hangulat jegyében pedig 1,2 centiméterrel csökkent a magasság.
Alapáron 18 colosak a kerekek, felár ellenében 19, illetve 20 colos példányok is rendelhetők. A csúcsmodellen alap a 215/40 R20-as gumi és opciós a 2 centiméterrel szélesebb, 235-ös abroncs, ami az ID.3-hoz hivatalosan nem érhető el. Utóbbi olyan széles, hogy kis műanyag elemmel kellett megtoldani a kerékjárati ívet.
Ez árulja el egyértelműen, hogy a legkomolyabb Bornhoz van szerencsénk, és csak ezekben kapcsolható ki teljesen a menetstabilizátor, a többiben be kell érnünk a visszafogott habzású ESC Sport üzemmóddal.
Minőségi ugrás
Az utastér értelemszerűen ugyanakkora méretű, mint az ID.3-ban (tehát jó nagy) és a csomagtartó is változatlanul 385 literes, 5 literrel öblösebb a 8-as Golf puttonyánál. A Born alapvetően ötszemélyes, de a legnagyobb aksicsomag esetén csak négyen foglalhatnak helyet benne, hátul középen egy kis mélyedés található:
Az ID.3-at sokat szidtuk a vártnál gyengébb minőség miatt, a Born viszont végre a konszern régi hírnevéhez méltó szintet képvisel. Itt-ott találni keményebb felületeket, azonban az összhatás mindenképpen jónak mondható, az utastér sportosan high-tech hangulatú.
Ismét emlékeztetőül, ilyen az ID.3 jelen esetben világos hangulatú belseje:
És ilyen a Borné:
A spórolás nyomai persze itt is felfedezhetők, a hátsó ablakemelők dedikált gombjait ezúttal is hiába keressük a vezető ajtaján, ezenkívül a kormány mögötti 5,3 colos panel is lehetne kicsit nagyobb, informatívabb. A középső érintőképernyő képátlója 10-ről 12 colra nőtt, a felhasználói felület továbbra sem hibátlan, a tesztautó navigációja például 5 percenként teljesen lefagyott.
Ez az első Cupra, melyben AR (kiterjesztett valóság) támogatású, szélvédőre vetítő HUD található, és ez remekül teszi a dolgát.
Indítógomb nincs, elég beülni a sofőrülésbe, lenyomni a féket, elfordítani a kormány mögötti jobb oldali bikaszarvat és már indulhatunk is, és a leállítás is hasonlóan egyszerű. A Cupra logós kormányon újak a szatelitgombok, melyekkel a különböző üzemmódok között váltogathatunk, az érintőgombok zavaróak, kanyarodás közben gyakoriak a véletlen funkcióindítások.
Állati bőr csak a kormányon található, minden más felületet vegán, újrahasznosított anyagok borítanak. Minden Bornt első kagylóülésekkel szerelnek, amelyek egyrészt látványosak, másrészt egész jól tartanak a kanyarokban, és felár ellenében akár masszíroznak is.
Az erő vele van
A barcelonai tesztre az abszolút csúcsmodellt sikerült megkaparintanunk, mely elsősorban 231 lóerős legnagyobb teljesítményéről, 310 Nm-es nyomatékáról, illetve 77 kWh kapacitású akkumulátoráról ismerszik meg. Mindez 7 másodperces 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé, ami nem rossz, de messze nem Tesla-szint. Utóbbit nem is várnánk el egy alapvetően józanra hangolt villanyautótól, de egy igazi Cuprától picit több dinamikát várnánk.
Valami olyasmit, mint amire például az általunk korábban kipróbált 390 lóerős Formentor VZ5 képes.
Itt jegyzendő meg, hogy a legfürgébb Born ennél picit dinamikusabb: a szintén 231 lovas, de csak 58-as aksival felvértezett kivitel 6,6 másodperc alatt ugrik fel 0-ról 100-ra. Fontos továbbá, hogy a 231 lóerő csak 30 másodpercig áll rendelkezésre, és vagy Cupra-mód, vagy padlóig tiport gázpedál szükséges hozzá.

Nincs első csomagtartó
László Ferenc
Az erő a hátsó kerekekre érkezik meg, és bár messze nem egy driftkirály a Born, kanyarodni, pontosan ívet venni remekül lehet vele. A kormány pontos, de nem sok visszajelzést biztosít, az 1,7 tonnát meghaladó tömeg (a 8-as Golf 1,25 tonnától indul) pedig minden egyes féktávon érződik és a fékpedál-érzet is messze van az ideálistól.
A rekuperáció nem pont az élvezetes autózás barátja, tárcsafék csak elöl van (330-340 milliméteres), a hátsó dobfék szomorú látványától viszont szerencsére egész jól megkímélnek az egyedi formájú felnik. A futómű elöl 15, hátul 10 milliméteres ültetést kapott a VW testvérhez képest, az adaptív futóművet Individual módban 15 fokozatban lehet finomhangolni.

Az első kamera a P és R karakterek között rejtőzik
László Ferenc
Hatótáv, para?
A 77-es telep a WLTP-szabvány szerint 540 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, tapasztalataink szerint a gyakorlatban inkább 450 kilométer alatti értékre lehet számítani. Ha pedig Cuprákhoz méltó módon vezetjük a Bornt, sokkal inkább a 400 kilométerről szól a történet.
A csúcsmodell akár 170 kW-tal is tölthető DC-n, és már 120 kW esetén is elég 38 perc egy 0-ról 80 százalékra történő feltöltéshez, AC-n 11 kW jelenti a plafont. A kisebb aksis Bornok esetében 50-110 kW a legnagyobb töltési teljesítmény.
A 45 kWh-s és 150 lóerős alapmodell a WLTP szerint 340 kilométert tud és 8,9 másodperc alatt van 100-on, az 58 kWh-s középső verzió 204 lovas, 420 kilométeres hatótávú és 7,3 másodperces 0-100-as szintidejű. Első körben ez utóbbi verzió lesz kapható, Magyarországra várhatóan 10 példány fog érkezni az első szállítmányban.
Konklúzió, árak
+: karakteres formaterv, tágas és minőségi utastér, korrekt dinamika és hatótáv, remek adaptív futómű. –: az infotainment még mindig nem az igazi, lehetne sportosabb, a fékérzet nem az igazi, adott esetben csak 4 személyes. |
A Cupra Born nem más, mint egy izgalmasabb külsejű, minőségibb utasterű, sportosra hangolt spanyol Volkswagen ID.3. Messze nem hibátlan, megmaradt néhány ID.3 eredetű probléma, de összességében véve sokkal kerekebb történet, mint amit Wolfsburgból kapunk.
Mivel a Born egész jól felszerelt és az ára is rendben van, nehezen találnánk olyan indokot, ami miatt inkább ID.3-at vásárolnánk helyette. Mondhatnánk úgyis, hogy a Born házon belül picit túl jól sikerült. Izgalmas, hamisítatlan hot-hatch életérzést azonban senki se várjon tőle, ahhoz túl nehéz és politikailag túl korrekt ez a maximálisan 21. századi Cupra.
A hivatalos magyarországi árak egyelőre ismeretlenek, azt viszont már tudjuk, hogy Németországban 37 220 euróba (13,6 millió forint) kerül az úgymond arany középutas 204 lóerős, 58 kWh-s Cupra Born. Egy hasonló Volkswagen ID.3-ért 36 960 eurót (13,5 millió forint) kérnek el a németeknél. Van még kérdés?
A hozzánk érkező Bornok alapáron hőszivattyúsak lesznek, a németeknél 990 eurót kérnek el ezért a hatótávra jó hatást gyakorló extráért. Ugyanennyibe kerül egyébként a panorámaüveg tető, illetve az AR HUD is.

A brand még messze nem olyan erős, mint a VW, de maga a termék jobb az ID.3-nál
László Ferenc
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.