Maurice Wilks, a Rover főtervezője és testvére, Spencer, a cég igazgatója 1947-ben kezdett dolgozni egy remek munkabíró képességű terepjárón, majd pedig a következő évben már be is mutatták a végeredményt, a Land Rover első szériáját. A típus rendkívül sikeres lett és többszöri frissítést követően 1976-ban már az egymilliós eladási mennyiséget is sikerült túllépni.
1983-ban aztán kijött a 110-es modell, melynek típusjelzése az új terepjáró 110 colos, vagyis 2,8 méteres tengelytávjára utalt, majd pedig 1984-ben a 90-es és 1985-ben a 127-es verzió is napvilágot látott. Végül 1990-től kezdve már Defender névre hallgatott az egészen 2016-ig gyártott és forgalmazott típus.
A márka fennállásának 75. évfordulóját a Lego teszi igazán emlékezetessé, még pedig az 1983 és 2016 között gyártott modell kockákból összeépíthető, végletekig élethű kicsinyített verziójával.
Nem az első
A Lego kínálatában nem ez az első Defender, ugyanis a 2019-ben debütált 42110-es szettből is egy Defendert lehetett építeni, igaz teljesen másfélét. A négy éve kijött csomag az akkor leleplezett újkori, elsőtől utolsó csavarig új Defendert vonultatta fel.
Ez az általunk is alaposan letesztelt, retró külsejű, de szupermodern technikájú "Defi" 90-es, 110-es és 130-as kivitelben, vagyis háromféle tengelytávval kapható.

Az új Defender háromajtós Lego verziója
Lego
Legolcsóbban 26,3 millió forintból úszható meg egy új Defender megvásárlása, ennyibe kerül ugyanis a 200 lóerős dízel alapmodell.
A csúcsot pedig az az 57,6 millió forinttól induló kivitel jelenti, melynek mozgatásáról egy 525 lóerős teljesítményű 5 literes kompresszoros V8-as benzinmotor gondoskodik.

Az igazi új Defender ötajtós kivitele
László Ferenc
Az új Lego
A most kijött szett 10317-es sorszámot visel magán, és az elődjétől eltérően nem Technic, hanem Icons besorolású. Ennek jegyében ezúttal nincsenek fel-le mozgó dugattyúk, illetve a váltó és differenciálmű is hiányzik a fedélzetről, viszont a részletes kidolgozottságra és az ötletességre így sem lehet panasz.
Az előző Defendertől eltérően ezúttal nem 11+, hanem 18+ besorolású csomag 15 zacskóban 2336 kisebb-nagyobb alkatrészt vonultat fel. Az összeépítést egy 310 oldalas részletes, egyértelmű és tapasztalataink szerint hibátlan nyomtatott dokumentáció segíti, melynek digitális verziója egyszerűen letölthető a gyártó weboldaláról.
Bár kifejezetten felnőtteknek szól a szett, véleményünk szerint 12 éves kortól felfelé a gyermekek számára sem okoz gondot a megépítése, mely ügyességtől függően körülbelül 4-6 órányi időt vesz igénybe.
A homokzöld karosszériájú, fehér tetejű és barna utasterű kocsi nagyjából 1:12 méretarányú. A 32x16x16 centiméteres autó kisebb az előző Defendernél, mely körülbelül 42x22x20 centiméter méretű, és amely egyébként 237-tel több alkatrészt vonultat fel.
A változatosság gyönyörködtet
A Legónak külön kijár a dicséret azért, mert az új csomagból többféle Defender verzió is megépíthető. Motorból kapásból kétfélét kapunk, a V8-as szívó benzinest és az 5 hengeres turbódízelt, és ezekhez valósághű módon eltérő kialakítású, kitámasztható gépháztetők társulnak.
Ugyancsak rajtunk áll, hogy teljesen csupasz alapváltozatban építjük meg a britek ikonikus terepjáróját, vagy egy többek közt bukócsővel, tetőcsomagtartóval és a motort magas vízállás esetén is friss levegővel ellátó pipával felvértezett kivitelt készítünk.
A fullextrás variáns elején kiegészítő fényszórók és csörlő is található, a géptetőt pótkerék, ásó és csákány ékesíti, és bizony a marmonkannák, a szerszámosláda, az emelő és a trepnik sem hiányoznak a fedélzetről. A tetőcsomagtartón szállított eszközöket le lehet kötözni, így azok terepezés közben sem esnek le onnan.
A gépháztetőhöz hasonlóan az oldalajtók és az oldalra nyíló pótkerekes hátsó ajtó is nyitható, illetve adott esetben könnyen levehető a tető. Az ily módon kabrióvá alakított Defenderben jól szemügyre vételezhető a jobb oldali kormány, a műszerfal, a váltó és az anyósülés előtti kapaszkodó, illetve a hátul kialakított hosszanti ülőpadokra is remek rálátás nyílik.
A grafikát, feliratot tartalmazó elemek ezúttal nem nyomtatott, hanem olcsóbb, általunk matricázandó kivitelűek. Az "L316 HUE" rendszám első része a típus gyári kódjelére, a második rész pedig az első Land Rover HUE 166-os rendszámára utal – a Lego szokás szerint minden apróságra odafigyelt.
A csörlőn kívül nemcsak a kormány, hanem a kocsi méreteihez és adottságaihoz képest picit túl kemény rugós felfüggesztés is működik, az Icons, illetve Creator Expert sorozatban erre még nem volt példa.
Konklúzió, árak
A 27 éve eleinte különböző pozíciókban és 17 éve már tervezőként a Legónál dolgozó Kurt Kristiansen korábban Star Wars szetteket készített, és első autós tematikájú munkája rögtön zseniálisan sikerült. Persze azért egy alapvetően szögletes formatervű terepjárót relatíve egyszerűbb lehetett Lego elemekből megálmodni, mint például az igen szofisztikált dizájnú Ferrari Daytona SP3-at.
A 10317-es Lego szettből mintegy 100 ezer forint ellenében építhető meg a jó öreg Land Rover Defender rendkívül élethű és kiválóan személyre szabható, jól felszerelt miniatűr kivitele.
Ennél olcsóbbak és egyben kevesebb elemet is vonultatnak fel a sorozat kisebb autói, így például a Chevrolet Camaro Z28, a Porsche 911 vagy a Ford Mustang. Immár ugyancsak az Icons sorozatba tartoznak a korábbi Creator Expert autók, így például az általunk már részletesen bemutatott Szellemirtók járgány, a DeLorean időgép és a V8-as veterán pickup.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.