Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","shortLead":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","id":"20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba.jpg","index":0,"item":"fd51d67e-5be0-4899-99b4-93924cab3ac3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","timestamp":"2024. november. 29. 08:37","title":"Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt mondott a kormány új gazdaságpolitikájáról, és kifejtette, hogy a hazai válság oka az infláció helytelen megítélése, viszont most az évtized legjobb két éve következik.","shortLead":"A Magyar Nemzeti Bank elnöke volt a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nagyvállalati Klubjának a vendége, ahol véleményt...","id":"20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"2f335c20-2a82-4925-a250-bfacc3a20bd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Matolcsy-Gyorgy-szerint-az-evtized-legjobb-ket-eve-kovetkezik","timestamp":"2024. november. 28. 19:33","title":"Matolcsy György jóslata: az évtized két legjobb éve vár ránk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82afbcd7-b05f-4407-837f-d407b1c785be","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az előterjesztés szerint úgy tűnik, Szabó Péter elnökben megrendült a bizalom.","shortLead":"Az előterjesztés szerint úgy tűnik, Szabó Péter elnökben megrendült a bizalom.","id":"20241128_Rendkivuli-ulest-hivott-ossze-az-OBT-miutan-megirtuk-mit-mondott-az-elnok-a-biroi-fuggetlensegrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82afbcd7-b05f-4407-837f-d407b1c785be.jpg","index":0,"item":"8bf13f5e-284f-450c-b6c3-38df3f1a5014","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Rendkivuli-ulest-hivott-ossze-az-OBT-miutan-megirtuk-mit-mondott-az-elnok-a-biroi-fuggetlensegrol","timestamp":"2024. november. 28. 19:49","title":"Rendkívüli ülést hívott össze az Országos Bírói Tanács, miután megírtuk, mit mondott az elnök a bírói függetlenségről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Semmi komoly, és inkább zápor, mint hó. ","shortLead":"Semmi komoly, és inkább zápor, mint hó. ","id":"20241129_idojaras-hozapor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5513f9de-6c69-430f-9223-f7277d8fe100.jpg","index":0,"item":"e1acfe28-b953-4b09-a026-6ed955b8e045","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_idojaras-hozapor","timestamp":"2024. november. 29. 14:28","title":"Több helyen lehet hózápor délután","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","shortLead":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","id":"20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845.jpg","index":0,"item":"488198d5-1a2b-4c21-81ce-9ece5c59221a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","timestamp":"2024. november. 29. 07:21","title":"Piros kis élményautó: 27 évesen szinte új BMW Z3 került eladósorba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai meghonosítása. A Narancs egykori főszerkesztője, Vágvölgyi B. András azóta szépíróvá képezte magát. 2023-as novelláskönyvében, az Edith Liebermann semmi kis életében akrobatikus nyelvhasználattal szikrázik a szöveg, feszes sztorikat kergetnek a filmszerű etűdök. A fikció, a tényirodalom és az újságírás aranyháromszögében megjósolhatatlanul mozog a magányos dzsungelharcos szerző. Írásai néhol megtestesítenek hagyományos irodalmi és sajtóműfajokat – másutt csak köszönőviszonyban vannak velük. Tárca, riport, karcolat, hagyományosabb novellák. Gonzó villanások a világról. A különleges mix összeáll, és Vágvölgyi egyre gazdagabb életművébe illeszkedik.","shortLead":"35 éve indult a Magyar Narancs első évfolyama, és a lappal az eredetileg amerikai gonzó újságírói stílus hazai...","id":"20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f84ac4-b570-4ddf-9456-5f652fbd5ed1.jpg","index":0,"item":"5943668d-01a8-4ded-b695-4f2cf8b6482e","keywords":null,"link":"/360/20241128_gonzo-magyarorszagon-magyar-narancs-evfordulo-vagvolgyi-b-andras-novellak-edith-liebermann-semmi-kis-elete","timestamp":"2024. november. 28. 17:30","title":"„The Orbáns” a Netflixen és a szinte szadista szerzői tekintet – száguldva szórakoztat Vágvölgyi B. András novelláskötete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Jövőre nő a parkoló autókra kivetett díj a kerületben. ","shortLead":"Jövőre nő a parkoló autókra kivetett díj a kerületben. ","id":"20241128_BKK-berlet-parkolas-II-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37743804-de7c-4d29-ba2b-85ac61863fc4.jpg","index":0,"item":"2f7a7088-1673-4ac7-930c-674b9bd96d84","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_BKK-berlet-parkolas-II-kerulet","timestamp":"2024. november. 28. 17:19","title":"BKK-bérletre cserélhetik a parkolást a II. kerületi lakosok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b50f6ff7-57d5-4489-a458-bd7e6b7e5fe4.jpg","index":0,"item":"08b1d807-49ea-48ff-bea1-45700490c9c4","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-adam-szaraz-istvan-szemerey-tamas","timestamp":"2024. november. 29. 06:40","title":"Rokonok, barátok és ismerősök sikeres feltőkésítése után távozhat a Fidesz-univerzumból Matolcsy György","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ezúttal egy olyan amerikai járgányt mutatunk be részletesen, mely V8-as motorja ellenére egyetlen gramm CO2-vel sem terheli a környezetet. Ráadásul nekünk kell összeszerelni és ehhez még a nappalit sem szükséges elhagyni.
Mifelénk csak az utóbbi években kezdett igazán felpörögni a SUV-őrület, az Egyesült Államokban viszont már jó ideje tarolnak ezek a terepjárós hangulatú modellek, csakúgy, mint a pickupok. Utóbbi platós járgányok több mint 100 éves múltra tekintenek vissza, de igazából az 50-es években ugrott meg a népszerűségük.
A Lego egyik legújabb autós építőszettje a pickupok hőskorának állít emléket, és mielőtt összeszereljük, egy kicsit körbejárjuk magát a kategóriát.
László Ferenc
Eredettörténet
Az első pickupok az 1900-as évek elején láttak napvilágot, és logikusan nem életstílus autókként, hanem olyan négykerekű igáslovakként debütáltak, melyek hathatós segítséget nyújtottak a farmerek hétköznapi munkája során. Az első komolyabb pickupot a Ford gyártotta 1917-től kezdve, még pedig a Modell TT "személyében".
Ford
A platós kocsik sokáig rétegmodellnek számítottak, az 50-es évektől azonban kezdtek azok is rájuk kapni, akiknek alapvetően semmi szükségük sem volt egy ilyen munkásautóra. A Ford ekkor is nagyon észnél volt és 1948-ban előrukkolt az első F-sorozatú pickuppal.
Vauxford
A 2-2,4 méter hosszú platóval szerelt első nekifutású Ford F-Seriest 3,7-5,5 literes 6-8 hengeres motorokkal, illetve 3-5 fokozatú kéziváltóval szerelték 1948 és 1952 között. A széria ma már a tizennegyedik generációnál tart és hihetetlenül hangzik, de a 80-as évek óta vezeti az USA új személyautó eladási toplistáját. Nem, nem a haszonjárművekét, hanem a személyautókét.
És hogy ma már mennyire divattermékek a pickupok? Konkrétan annyira, hogy az amerikai tulajdonosok mindössze 15 százaléka használja rendeltetésszerűen, legalább részben munkára ezeket a kocsikat.
Építsünk egyet!
A Lego nemrégiben dobta piacra a Creator Expert sorozat legújabb autómodelljét, a 10290-es szettet, mely ezúttal kivételesen nem egy konkrét valódi autót mintáz, hanem úgy általánosságban egy 1950-es amerikai pickupot. No persze a játékautóba nem nehéz belelátni az első Ford F modellt.
A méretes dobozban 8 számozott zacskóban összesen 1677 építőelemet, valamint egy 214 oldalon 356 építési stációt felvonultató, szokásosan részletes és egyértelmű összeszerelési instrukciót találunk. Nem tragédia, ha az utóbbit elveszítjük vagy ráömlik az üdítő, a gyártó weboldalán ugyanis könnyen hozzáférhetünk a digitális változathoz.
László Ferenc
László Ferenc
Creator sorozat ide vagy oda, az alvázat jól ismert Technic alkatrészekből kell összeszerelni, és a működőképes kormánymű elemei is ismerősek lehetnek az utóbbi sorozatból. A lehetőségekhez képest a V8-as motort is egész jól lemodellezték, de mivel nem Technic autóhoz van szerencsénk, nincsenek mozgó dugattyúk és egyéb hasonló technikai nyalánkságok.
Az alváz és a motortér után következik a karosszéria és a plató összeszerelése, melynek során semmilyen nehézségbe nem ütköztünk bele. Bár a dobozon 18+ besorolás szerepel, akár 9-10 éves kortól simán be lehet vállalni a kis pickupot, az összeépítés szerintünk 9 és 99 év között mindenkinek komoly örömet okozhat.
László Ferenc
László Ferenc
Vesszünk el a részletekben!
Az ajtók finoman nyílnak, szépen csukódnak, a plató hátsó része lenyitható, ezenkívül pedig az oldalrácsok is kivehetők. Természetesen a motorháztetőt is fel lehet nyitni és a kitámasztóról is gondoskodott a gyártó. A tizenegy osztatú hűtőrács remekül mutat, közepén V8 logó díszeleg.
A tervezők számára a kerekded formavilágú karosszéria alapvetően szögletes elemekből történő összeállítása jelentette a legkomolyabb kihívást, mindenesetre sikerült remek munkát végezniük.
Apró figyelmesség, hogy az oldalajtók logóján látható képzeletbeli Green Farm 1932-es alapítási éve a Lego alapítására utal, a dán cég ugyanis ekkor kezdett fajátékokat gyártani. Az első műanyag építőkockákat amúgy 1958-ban dobták piacra.
László Ferenc
László Ferenc
A rendszám ezúttal nem a tervezők személyére utal rejtett formában, hanem szimplán a szett sorozatszámát vonultatja fel, és nem mehetünk el szó nélkül a belső visszapillantó-tükör remek grafikája mellett sem.
A fejlesztők a bal oldali ajtó mellett üzemanyag betöltőnyílásról és a stilizált műszerfalról, valamint a hosszú váltókarról sem feledkeztek meg, az ajtók belső kilincsét pedig más sorozatú Lego figurák apró korcsolyájából alakították ki.
A 49,5x14-es gumikkal szerelt kerekek közepét króm dísztárcsa díszíti, hátul apró lámpákra és egy szimpla jobb oldali kipufogóvégre lehetünk figyelmesek. Ezenkívül az első-hátsó ütközőket, a külső visszapillantó tükröket és kilincseket, valamint az oldalsó fellépőket is igényesen alakították ki. Az utastér feletti tetőt egyszerűen le lehet venni, csakúgy, mint a szerintünk már-már túl lazán rögzített platót.
László Ferenc
László Ferenc
Kellékek
Bár figurák szokás szerint ehhez a komolyabb autóhoz sem járnak, egyszerűbb diorámákat azért könnyen össze tudunk állítani, melyben a szett részét képező szezonális kiegészítők vannak segítségünkre.
A tavaszt a virágokkal megpakolt talicska és a locsolókanna jelképezi, a paradicsommal és répákkal pakolt kosarak, illetve a fejővödör pedig a nyárra utal. Az ősz a tökökről szól, a téli hangulatról pedig a kis ajándékdoboz és a koszorú gondoskodik.
Érdekesség, hogy ez utóbbi apró díszítőelem összeszerelése okozza a legtöbb bonyodalmat, egyedül ehhez lehet szükség szülői segítségre.
László Ferenc
László Ferenc
Konklúzió
A 33x14x14 centiméteres pickup összeszerelése és a végeredményben történő gyönyörködés egyaránt jelentős mennyiségű boldogsághormont szabadít fel bennünk,és bár a szettért elkért 50 ezer forint nem aprópénz, tulajdonképpen soknak sem mondható.
Csalódás maximum akkor érhet, ha fel-le mozgó dugattyúkra és működőképes rugózásra számítunk, de a Lego nem árul zsákbamacskát: ez nem egy Technic, hanem egy Creator Expert csomag. És azért sem érheti kritika a gyártót, hogy ezúttal nem egy brandingelt valódi autótípust, hanem csak egy stilizált modellt prezentált nekünk.