szerző:
Tetszett a cikk?

A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.

A Lancia a legendás hátsókerék-hajtású Rally 037 utódjaként a Delta S4-et indította 1985-ben és 1986-ban a B-csoportos rali világbajnokságban.

A fejlesztőknek gyakorlatilag teljesen szabad kezet adtak, a szabálykönyvben lényegében csak annyi megkötés volt, hogy a B-csoportos versenyautókból minimum 200 darab közúti példányt is le kell gyártani.

Lancia Delta S4
Neil Fraser / RM Sotheby’s

Így született meg a Delta S4 Stradale, melyből rossz nyelvek szerint végül kevesebb, mint 100 példány készült, és amelyek árcéduláján ötször akkora összeg szerepelt, mint amennyibe egy amúgy abszolút nem megvetendő Delta HF Turbo került.

Legnagyobb meglepetésünkre a párizsi Rétromobile kiállítás egyik félreeső standján belebotlottunk egy remek egészségi állapotnak örvendő Delta S4 Stradaléba, ráadásul egy nem is akármilyen példányba.

Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc
Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc

A mellékelt fotókon látható kocsi 1984-ben előszériás modellként látta meg a napvilágot és 1990-ig házon belül használták a Lanciánál.

Az ezüstmetál fényezésű és bézs Alcantara belsős ritkaság több mint 20 ponton jelentős eltérést mutat a később kisszériás sorozatgyártásba került végleges verzióhoz képest.

Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc
Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc

Az Abarth erőforrással szerelt egyedi autót 1990-ben a Lanciát tulajdonló Fiat első embere, Gianni Agnelli kapta meg. Az ő garázsában nem ez volt az egyetlen ritkaság, Agnellié volt többek közt az egyetlen nyitható tetejű Ferrari Testarossa is.

A jelenlegi német tulajdonosa által árult autó árát csak a komolyabb érdeklődők számára fedik fel.

Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc
Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc

A torinói Saviónál készült üvegszálas kasztnis és csővázas Delta S4 Stradale 4 méter hosszú és 1,2 tonna tömegű. A középre szerelt 1,8 literes kompresszoros turbós 4 hengeres benzinmotor 250 lóereje és 291 Nm nyomatéka egy ötfokozatú kézi váltón keresztül érkezik meg a négy kerékre.

A 6 másodperces 0-100-as gyorsulású kocsi végsebessége 225 km/h.

Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc
Lancia Delta S4 Stradale
László Ferenc

Az Abarth által gyártott versenyautó verzió mindössze 890 kilogrammot nyom a mérlegen, amihez adott esetben 550 lóerő társul, köszönhetően a 2,4 baros turbónyomású 1,8 literes motornak.

A Rally 037-nél jelentősen gyorsabb, 45/55 tömegeloszlású Delta S4 1985-ben az utolsó brit futamon debütált, ahol rögtön kettős győzelmet aratott a finn pilótapáros, Henri Toivonen és Markku Alen.

Lancia Delta S4 Stradale
Messina Classics
Lancia Delta S4 Stradale
Messina Classics

A típus utódjának az S-csoportos Lancia ECV-t szánták, de az 1986-os halálos balesetek miatt a B-csoportot és az S-csoportot is elkaszálták.

A Lancia 1987-től az A-csoportos Delta HF-fel versenyzett, mely egymás után hatszor nyerte meg a világbajnokságot.

Lancia Delta S4 Stradale
Messina Classics
Lancia Delta S4 Stradale
Messina Classics
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!