szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mi a feladata az osztályfőnöknek a kényszerű távoktatás idején? Erről írt ajánlást, illetve gyűjti a konkrét tapasztalatokat az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete.

„Évekkel ezelőtt merült fel a kérdés, hogy kell-e egyáltalán osztályfőnök az iskolában, illetve épp osztályfőnök kell-e. Akkoriban arra jutottunk, hogy nem fontos, hogy egyetlen személy cipelje az egész, sok esetben elviselhetetlenül nehéz batyut az adminisztrációtól az osztályprogramok megszervezéséig, azonban egy olyan eleme van ennek a hagyományos szerepnek, amelyről azt gondoljuk, hogy nem ereszthető el, ez pedig a személyesség. És ez az online iskolában sincs másképp…” – kezdi az ajánlását a szakmai szervezet.

A jelenlegi rendkívüli körülmények között kifejezetten fontos szerep hárul az osztályfőnökökre. Ki kell például alakítani az osztállyal való folyamatos kapcsolattartás mindenki számára otthonos kereteit. Szükség van az online együttlétre, amikor a csoport tagjai örülhetnek egymásnak, amikor ki-ki megoszthatja a problémáit, kibeszélheti a félelmeit és megbeszéljük a mindenkit érintő tanulásszervezési kérdéseket.

Az osztályfőnök sokat tehet annak érdekében is, hogy az osztályban működő tanárok összehangolják az elvárásaikat, ne zúdítsanak az elviselhetőnél nagyobb terhet a tanítványaikra. Célszerű folyamatos kapcsolatot tartani az osztályban tanító tanárokkal, jelezni, ha a diákok oldaláról problémák vetődnek fel, segíteni a feszültségek megelőzésében, feloldásában.

„Ugyanabban a feszültségektől terhes világban élünk valamennyien. A pedagógus akkor tudja a legtöbbet nyújtani, ha nyitott a gyerekek, a szülők (és a kollégák) felé, bizalmat kelt és bizalmat ad, segít, ha kell, és kész az értelmes együttműködésre. Miközben ügyel a saját jóllétére, szükségleteire, határaira is” – zárul az ofoe.hu-n megjelent írás.

Egyben arra is kérik az osztályfőnököket, hogy írják meg nekik a tapasztalataikat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Balla István Kult

Viharos gyorsasággal álltak fel a digitális operatív törzsek az iskolákban

A legtöbb helyen izgalmas kihívásként tekintenek a tanárok a közoktatás digitális térbe helyezésére, napok óta az innovációs lehetőségeken gondolkodnak a tantestületek. Mindenképp egy nagy oktatási és szociális kísérletről van szó, aminek azért megvannak a veszélyei is: a leszakadó rétegek hátrányai várhatóan még inkább nőnek.