Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","shortLead":"A törökországi tárgyalások eddig nem hoztak áttörést.","id":"20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"b0a01ad7-a488-48da-8a28-8b26a3f68821","keywords":null,"link":"/vilag/20250529_orosz-ukran-haboru-targyalas-isztambul-feltetel","timestamp":"2025. május. 29. 08:47","title":"Kijev kész részt venni a hétfői tárgyalásokon az oroszokkal, de van egy feltétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e8da230-f6f7-42fe-bf2b-31e439cafedb","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Szerinte az autokráciának vége, ez itt már régen semmit érő demokratikus jegyekkel csipkézett diktatúra. ","shortLead":"Szerinte az autokráciának vége, ez itt már régen semmit érő demokratikus jegyekkel csipkézett diktatúra. ","id":"20250530_Nagy-Bando-Andras-visszavonul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e8da230-f6f7-42fe-bf2b-31e439cafedb.jpg","index":0,"item":"c9e6377d-0093-49ec-9e02-1d4bf91d0f1b","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Nagy-Bando-Andras-visszavonul","timestamp":"2025. május. 30. 13:24","title":"Nagy Bandó András visszavonul","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte meg őt mint érintettet.","shortLead":"A testület szerint jogosan marasztalták el a portált, mert a miniszterelnökre nézve sérelmes kijelentésről nem kérdezte...","id":"20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea.jpg","index":0,"item":"c5862368-81ea-4ef1-b823-a4fb2365f450","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_ab-hatarozat-pecsi-stop-orban-viktor-elutasitas","timestamp":"2025. május. 29. 15:43","title":"Az Alkotmánybíróságon is Orbán Viktor győzött a Pécsi Stoppal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"183a3518-3e94-4596-b003-17d5162c2f23","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kis áruházláncok boltbezárásokra készülnek, emiatt is el kellene engednie az árrésstopot a kormánynak.","shortLead":"Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint a kis áruházláncok boltbezárásokra készülnek, emiatt is el kellene engednie...","id":"20250528_oksz-kormany-arresstop-kivezetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/183a3518-3e94-4596-b003-17d5162c2f23.jpg","index":0,"item":"5c51c898-0fe4-41fd-9b7c-c2ae175de1c8","keywords":null,"link":"/kkv/20250528_oksz-kormany-arresstop-kivezetes","timestamp":"2025. május. 28. 19:24","title":"Kereskedelmi Szövetség: A kormány vezesse ki a legrövidebb időn belül az árrésstopot!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1893beee-8f3a-4a25-b825-3165f58df751","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A döntés alapján nem kényszeríthető a háziorvosra az általa el nem fogadott szerződés, arról a feleknek kell megállapodniuk.","shortLead":"A döntés alapján nem kényszeríthető a háziorvosra az általa el nem fogadott szerződés, arról a feleknek kell...","id":"20250529_kuria-haziorvosi-ugyelet-szerzodes-itelet-magyar-orvosi-kamara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1893beee-8f3a-4a25-b825-3165f58df751.jpg","index":0,"item":"2cb15e06-c76e-4a62-89e0-5c82251a317b","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_kuria-haziorvosi-ugyelet-szerzodes-itelet-magyar-orvosi-kamara-ebx","timestamp":"2025. május. 29. 10:10","title":"Kúria: Nem kényszeríthetik a háziorvosokat egyoldalúan meghatározott ügyeleti szerződések aláírására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","shortLead":"Időkapszulát helyezetek el a Városliget mértani közepén. Felnyitási dátuma: 3025.","id":"20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f45139c-b5da-4ce8-aab0-dec39518c39e.jpg","index":0,"item":"f844c4a2-49c0-4dbc-bd2c-3f7b0083f69b","keywords":null,"link":"/kultura/20250530_Ezer-ev-mulva-tudhatjak-meg-az-utodaink-mit-gondolunk-ma-az-o-vilagukrol","timestamp":"2025. május. 30. 15:12","title":"Ezer év múlva tudhatják meg az utódaink, mit gondolunk ma az ő világukról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83 csontszerű tárgyat vizsgált a megállapításokhoz.","shortLead":"Mintegy húszezer évesek lehetnek az első bálnacsontból készített eszközök – állapította meg egy kutatócsoport, mely 83...","id":"20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b88ec449-614e-4756-a670-0a8ed05b8375.jpg","index":0,"item":"7f1cea99-45f7-4487-9f38-01e09da663bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_balnacsontbol-keszult-eszkozok-osemberek-kutatas","timestamp":"2025. május. 29. 12:03","title":"Már 20 000 éve is készítettek bálnacsont-eszközöket az ősemberek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b171af2-935e-43ec-8799-1af6ac4e4c54","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A 24.hu szerint több mint 9 milliárd forintot inkasszóztak a lebukott cégek számláin.","shortLead":"A 24.hu szerint több mint 9 milliárd forintot inkasszóztak a lebukott cégek számláin.","id":"20250530_Budapesti-Nagybani-Piac-NAV-kommandosok-akcio-letartoztatasok-inkasszo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b171af2-935e-43ec-8799-1af6ac4e4c54.jpg","index":0,"item":"82e05a41-3662-468f-9640-36c8fdafa46d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_Budapesti-Nagybani-Piac-NAV-kommandosok-akcio-letartoztatasok-inkasszo","timestamp":"2025. május. 30. 12:41","title":"Legalább 70 embert elvitt a kommandósokkal megerősített NAV-különítmény a Budapesti Nagybani Piacról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fizikusok, repülőmérnökök pontosan el tudják mondani az elméleti hátteret, de vannak a néhányan, akik a saját bőrükön is megtapasztalták, mire képes a légnyomáskülönbség.
1990. június 10-én a British Airways 5390-es járata Birminghamből Málagába tartó járata a szokásos háromórás út helyett csupán bő fél órát töltött a levegőben. Az ok igazán szürreális volt: a pilótafülke egyik szélvédője kiszakadt a helyéről. Ezzel gyakorlatilag egy időben az utastér és a pilótafülke között lévő ajtót is kitépte anyomáskülönbség, a légáramlás pedig szinte mindent mozdítható kisebb-nagyobb tárgyat – például egy tűzoltókészüléket is – kiszippantott, valamint a pilóta Tim Lancestert is felkapta, és ha a lába nem akad bele a műszerfalba, minden bizonnyal fejjel előre kirepül a gépből. A nagy csattanásra Nigel Ogden légiutaskísérő is felfigyelt, a pilótafülkébe lépve pedig az a látvány fogadta, hogy Lancester felsőteste kilóg a gép szélvédőjén. Ogden természetesen egyből odasietett és megragadta a pilóta derekát, hogy valahogy a repülőben tartsa.
Miközben az életéért küzdöttek, a robotpilóta kikapcsolt, a gép pedig vészesen zuhanni kezdett. Ekkor vette át az irányítást a másodpilóta, Alistair Atchinson, akinek szerencsére Lancesterrel ellentétben be volt kötve a biztonsági öve. Atchinson vészjelzést adott le, a légi irányítók pedig arra utasították, hajtson végre kényszerleszállást Southampton repülőterén.
Míg Atchinson a gépet próbálta kordában tartani, addig a légiutaskísérők a fedélzeten igyekeztek rögzíteni minden mozdíthatót, és felkészíteni az utasokat a leszállásra. Lancester azonban még ekkor is kilógott az ablakon, és ekkorra már az eszméletét is elvesztette – a több száz kilométer/órás menetszélben elég ritka volt a levegő, és a -17 fokos hőmérséklet sem tett jót neki. Ogden közben kezdett teljesen kimerülni. „Még mindig Timbe kapaszkodtam, de a nyomástól körülbelül 200 kilogrammnak megfelelő súlyt kellett megtartani. Még jó, hogy ennyit gyakoroltam a rögbifogásokat, de a karjaim egyre jobban kihűltek, és úgy éreztem, hogy mindjárt kiszakadnak a helyükről.”
Ekkor sietett a segítségére Simon Rogers utaskísérő, aki beült a harmadik pilótaülésbe, becsatolta magát, átvette Lancester tartását és beakasztotta a pilóta lábát a széktámlába. Mivel a pilótafülkéből azt lehetett látni, hogy a fejét folyamatosan az ablakba veri a menetszél, vérzik az orra és a szeme mindeközben nyitva van, ekkor már többen azt szorgalmazták, engedjék el Lancestert. Nigel Ogden azonban nem egyezett bele ebbe. Mint mondta, nem tudott volna a családja szemébe nézni, ha nem tett volna meg mindent, hogy a gépen belül tartsa a kollégáját, ráadásul a repülőből kiszálló test megrongálhatta volna a szárnyakat vagy a hajtóműveket.
A társak küzdelme közepette Alistair Atchinson sikeresen tette le a gépet a southamptoni reptér leszállópályáján. Csodák csodájára a repülőn tartózkodó 85 ember közül senki nem vesztette életét, még Tim Lancaster sem. A pilóta csupán fagyási sérüléseket, néhány törést és zúzódást szenvedett, és mivel percekig eszméletlen volt, a történteknagy részére nem is emlékezett.Mikor az őt sokáig hősiesen tartó Ogden a leszállást követően visszatért a pilótafülkébe, Lancaster már magához tért, egy hordágyon feküdt és csak ennyit mondott: „Éhes vagyok”. Ekkor Ogden sírva kifutott és azt kiáltotta a kint várakozóknak:
Életben van!
Egyébként a légiutaskísérő sem úszta meg ép bőrrel a kalandot, a karján kisebb fagyási sérüléseket szenvedett, és kiment a válla.
Évekkel később Tim Lancaster a Mayday című kanadai dokumentumsorozat egyik részében mesélt arról, hogyan élte meg azt a 20 percet, amíg kilógott a szélvédőn. Elmondása szerint tudatában volt, hogy a gépen kívülre került. „Amire a legvilágosabban emlékszem, hogy nem tudtam lélegezni” – mondta. Mivel nem szenvedett komoly sérüléseket, öt hónappal az incidens után már újra repülőt vezetett.
Mielőtt legközelebb repülőre száll, olvassa el ezeket a tanácsokat.
Az egész baleset néhány rossz csavar eredménye volt. Mikor 27 órával az út előtt kicserélték a szélvédőt, a 90 csavarból 84-nek túl kicsi volt az átmérője, a maradék hat pedig túl rövid volt. Ezt azért nem vette észre a szerelő, mert a korábbi csavarok mérete sem volt megfelelő, a szoros időbeosztás közepette pedig nem ellenőrizte a pontos paramétereket, csupán ránézésre ugyanakkora csavarokat választott. Ráadásul a szélvédőt nem belülről rögzítették, hanem kívülről, így sokkal kisebb nyomásnak tudott ellenállni.
Nem ez volt az egyetlen eset, hogy kitört egy utasszállító ablaka, a 2018-as baleset azonban nem végződött ilyen szerencsésen. Akkor a Southwest Airlines New Yorkból Dallasba tartó gépének motorjából leszakadó alkatrész törte be az utastér egyik ablakát, a légnyomáskülönbség pedig félig kiszippantatott egy 43 éves nőt, akit bár hosszú percek küzdelmével vissza tudtak húzni az utastársai, de belehalt a sérüléseibe, miután a gép sikeres kényszerleszállást hajtott végre Philadelphiában.
A rutinos repülők már megszokták azokat a biztonsági figyelmeztetéseket, amelyek minden utazás elején és végéhez közeledve elhangzanak a légiutas-kísérőktől vagy az előre rögzített felvételekről. Így eszünkbe sem jut megkérdőjelezni az előírásokat, de mégis miért olyan fontos, hogy felhúzzuk a napellenzőt fel- és leszálláskor? És miért kapcsolják ki még a világítást is?
Nyitóképünk forrása: Youtube / Mayday: Air Disaster