szerző:
EUrologus
Tetszett a cikk?

A Lufthansa azt állítja, hogy ha meg akarják őrizni piaci pozícióikat, akkor felesleges járatokat kell működtetniük a rossz európai szabályozás miatt, az Európai Bizottság szerint azonban nincsenek olyan szabályok, amelyek ilyen kötelezettséget írnak elő.

Néhány nappal ezelőtt bejárta az európai sajtót a hír, hogy a Lufthansa légitársaság 18 ezer úgynevezett üres járatot üzemeltetett eddig télen, és ez a szám március végéig több mint 33 ezer lesz. A német óráscéghez – az Austrian Airlinesszal, az Eurowingsszel és a Swiss-szel együtt – tartozó Brussels Airlines szóvivője, Maaike Andries arról beszélt, hogy esetükben ez háromezer járatot jelentett, mire a belga közlekedési miniszter, George Gilkinet levélben fordult az Európai Bizottsághoz, mert szerinte az üres járatok közlekedtetése környezetvédelmi és gazdasági szempontból is nonszensz a légitársaságok számára.

A jelenség mögött az úgynevezett résidők kényszerű kihasználása áll. Ezek azok az idősávok, amikor a légitársaságok le- és felszállhatnak egy repülőtéren, de ha nem használják ki ezt az időkeretet, akkor azok elvésznek, és egy másik légitársaság veheti meg őket. Amikor a járvány kitörése után drasztikusan visszaestek a légi járatok, az Európai Bizottság a szokásos 80 százalékos kihasználtságról szóló rendelkezés alkalmazását felfüggesztette. A korlátozások enyhülésével 50 százalékos minimális repülést írtak elő erre a téli időszakra, idén nyártól pedig 64 százalékra emelik.

Ugyanakkor a brüsszeli testület magas rangú tisztviselője egy újságíróknak tartott háttérbeszélgetésen határozottan cáfolta a Lufthansa állításait, és úgy fogalmazott, hogy

valami félreértés lehet a háttérben.

A Bizottság a polgári repüléseket monitorozó Eurocontrol adataira támaszkodva azt mondja, hogy szerintük európai szinten a járatok 78 százaléka közlekedik – a két évvel ezelőtti adatok alapul véve. Sőt, ezen belül a nagy európai légitársaságok tíz járatból csak egyet törölnek. Azt Brüsszelben kizártnak tartják, hogy az uniós szabályok miatt kell olyan döntést hozni, hogy a levegőben tartsanak egy járatot. Úgy vélik, ez egy kereskedelmi döntés, azonban az “üres repülések”

károsan hatnak a gazdaságra és a környezetre egyaránt.

Ez utóbbi kitétellel már senki sem vitatkozik. Az Európai Bizottság arra is felhívja a figyelmet, hogy sok járatot tavaly ősszel csak hetekkel korábban terveztek be, nem is voltak meghirdetve ezekre a járatokra jegyek, “ezekre nem lehet azt mondani, hogy az omikron variáns miatt nem repülnek”. Hozzáteszik: eddig senki sem nyújtott be hivatalos, bizonyítékkal ellátott panasz ezzel kapcsolatban az uniós hatóságokhoz.

Stefan De Keersmaecker, az Európai Bizottság szóvivője azt mondta, hogy a követelmények az Eurocontrol foglalásaira és lemondási számaira épülnek, és „nagyon észszerűek”.

Nem lehet vitatkozni azzal, hogy az uniós szabályok repülésre kötelezik a légitársaságot

– mondta, emlékeztetve, hogy a légitársaságok mentességet kérhetnek, ha nem tudják üzemeltetni az útvonalat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!