Tetszett a cikk?

Akár az új évezred szimbóluma is lehetne a zeneszámok digitális tárolására rendszeresített mp3 tömörítési eljárás - állítja Ságvári Bence szociológus, a Fanta TrendRiport című, internetező fiatalokra reprezentatív, online kérdőívvel készített "ifjúsági jelentés" szerkesztője.

A 20. század második felében a milliós példányszámban eladott slágerlemezekre épülő szórakoztatóipar, a milliós nézettségeket produkáló filmipar és a televíziós csatornák, vagyis a tömegmédia jelölte ki a könnyűzenei kultúra csapásirányait. Ma viszont a zenék megszerzésének két legfontosabb módját a barátokkal, ismerősökkel való "cserebere", illetve a világhálós fájlcserélő hálózatok használata jelenti.

Az interneten megszerzett zeneszámokért pénzt adni nem trendi - csupán minden ötödik megkérdezett fiatal vetemedik ilyenre. Az üdítőital-gyártó multi által szponzorált online kutatáson alapuló kutatás másik - ennél meglepőbb - eredménye, hogy egy átlagos magyar fiatal több mint 4 ezer mp3 (vagy más hasonló formátumú) zeneszámmal rendelkezik, a gyűjtők (13 százalék) könyvtáraiban pedig több mint 15 ezer fájl található. Ez a mennyiség albumként 10-12 számmal kalkulálva több mint ezer hagyományos cd-nek felel meg, ami a lemezbolti árakat alapul véve cirka 3-4 millió forintos értéket képvisel.

A magyar társadalom jelentős részének életéből kimaradnak a fül élvezetei: a 60 évnél idősebbeknek majdnem 80 százaléka - saját bevallása szerint - soha nem hallgat zenét. A 14-19 év közöttiek közel háromnegyede viszont egy átlagos hétvégi napon több mint három órán át: otthon a négy fal között, vagy utazás közben mobiltelefonról. Ekkora zenemennyiséget Ságvári szerint csak "junk food"-ként lehet fogyasztani. Magyarán: korántsem biztos, hogy a sebtében bekebelezett muzsikahalmaz mélyebb élményt is szerez fogyasztóinak, vagy az önkifejezés eszköze lenne.

A korábbi évtizedek zeneszociológiai alapvetései mára amúgy is érvényüket vesztették. Míg az 1970-es, 1980-as évek társadalomtudósai még azt találták, hogy a zenei ízlés szoros összefüggésben van a társadalmi státussal - a heavy metalt például az alsóbb társadalmi osztályokba tartozó, lázadó fiatalok stílusaként azonosították -, az elmúlt évtizedekben a szociológusok az eklektikus és individualizált zenei fogyasztásra figyeltek fel. Azaz arra, hogy a társadalmi hovatartozás már nem meghatározó, immár nem lehet egyértelműen megfeleltetni az egyes műfajokat és stílusokat a különböző szubkultúrákkal.

A keveredés eredménye: a 14-24 évesek 17 százaléka a már említett hazai kutatás szerint "populáris rocker", azaz a "lágyabb, szelídebb" rockzenéket hallgatja. Csak egy százalékkal vannak kevesebben a heavy metal- és a punkrockrajongók. 14 százalékot képvisel a kutatók által a "slágerlistások" megnevezéssel felcímkézett fiatalok csoportja, akik a fősodorbeli "rádióbarát" előadókat preferálják. A "fekete zenék hallgatói" ugyanekkora részt képviselnek, ők jellemzően a hiphop, a rap és az r'n'b rajongói. Az 1990-es évek elektronikus zenei divatjának lecsengését mutatja, hogy a technóban, a house-ban és a trance-ben utazó "partiarcok" alig valamivel több mint 10 százalékos részesedéssel következnek a sorban, holtversenyben a magukat mindenevőknek titulálókkal. A múlt századi zeneszociológiai elméletekhez egyedül az ínyencek "ragaszkodtak", az ő alig 6 százalékot kitevő - magas iskolai végzettséggel és elsősorban fővárosi illetőséggel fémjelezhető - csoportjuk a felkínált stílusok és műfajok közül a dzsesszt, a nép-, a világ- és a klasszikus zenét választotta.

A fiatalok többsége számára a nyári fesztiválok jelentik a vakáció csúcspontját - derül ki a Fanta TrendRiportból. A 14-24 évesek 34 százaléka teljes mértékben, 24 százalékuk pedig inkább egyetértett azzal az állítással, miszerint a nyári fieszták zenei kínálata mellett a buli, a pörgés, a barátok és az alkohol azok a hívószavak, amelyek a legfőbb vonzerőt jelentik. A kutatás szerint a magyar ifjak háromnegyede vett már részt valamilyen nyári zenei fesztiválon. A 14-19 évesek körében ez az arány némileg alacsonyabb, 70 százalék, míg a 20-24 évesek esetében magasabb, 86 százalék volt. Az aktívabb fesztiválozók a kérdőív alapján mindenképpen a városlakók.

Trend

Régi nóta

A slágergépezet tartja vissza a közízlés fejlődését, vagy a hallgatók szegényes igényei miatt annyira konzervatív a hazai rádiók zenei repertoárja? - igyekezett választ találni a HVG egy tyúk-tojás típusú problémára.

„Magyarország egy süllyedő hajó, de ez a kedvenc hajóm a világon”

„Magyarország egy süllyedő hajó, de ez a kedvenc hajóm a világon”

És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?

És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?

Legalább nyolcan meghaltak Kínában, miután tűz ütött ki egy piacon

Legalább nyolcan meghaltak Kínában, miután tűz ütött ki egy piacon

Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat

Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat