Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db789725-0271-42b5-83e3-520be4e762ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan új keretrendszert dolgoztak ki, amivel a humanoid robotok teljes testre kiterjedő mozgását el lehet érni.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan új keretrendszert dolgoztak ki, amivel a humanoid robotok teljes testre kiterjedő mozgását el...","id":"20250206_humanoid-robot-mozgasa-mesterseges-intelligencia-cristiano-ronaldo-golorom-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db789725-0271-42b5-83e3-520be4e762ba.jpg","index":0,"item":"469c26d5-aade-4922-858f-ad626a028574","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_humanoid-robot-mozgasa-mesterseges-intelligencia-cristiano-ronaldo-golorom-video","timestamp":"2025. február. 06. 17:03","title":"Felturbózták a robot mozgását, képes leutánozni Cristiano Ronaldo gólörömét is – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","shortLead":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","id":"20250205_szlovakia-bos-eromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960.jpg","index":0,"item":"08f68cb8-736d-4600-8e86-1564a9db01da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_szlovakia-bos-eromu","timestamp":"2025. február. 05. 13:25","title":"150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt elég, hogy saját hátsó udvarában egy csöppnyi parkot felépítsen.","shortLead":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt...","id":"20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"90059fe9-f146-4ea6-8b97-994939f6ab78","keywords":null,"link":"/360/20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","timestamp":"2025. február. 06. 14:10","title":"Mini-Dubaj: Most van bajban Karácsony!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki, amiben emberek helyett robotok szerelik szét a veszélyes elektronikai hulladékokat. Mindezt nagy pontossággal.","shortLead":"A németországi Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan, a mesterséges intelligencia által vezérelt rendszert dolgoztak ki...","id":"20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d14f1a6b-6bd1-43ee-93f4-fc6d24d9999a.jpg","index":0,"item":"ffce4e2a-68c4-4e3a-8f6b-b640a2319363","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_elektronikai-hulladek-e-hulladek-feldolgozasa-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 05. 10:03","title":"Emberbarát lehet az e-hulladék újrahasznosítása, német mérnökök mutatták meg a módját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","shortLead":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","id":"20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"1ab7442a-1242-4e3e-8a42-58be149d6d69","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","timestamp":"2025. február. 06. 06:04","title":"Nem tárgyalnak a MOME hallgatói, amíg a rektor le nem mond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen kívül hagyta.","shortLead":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen...","id":"20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee.jpg","index":0,"item":"2c6543c9-0655-4ad3-ac8d-12a6555dfaad","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","timestamp":"2025. február. 05. 10:07","title":"Videó: Vonat elé hajtott a rendőr, eltiltották a vezetéstől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fájlmegosztás és üzlet: ha ingyen van a zene, ki fizeti meg a zenészeket?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A zeneipari guruk előtt az a feladat áll, hogy találjanak végre egy működő üzleti modellt a digitális zene számára. Ha ugyanis a letölthető zene ingyen van, szabadon és térítés nélkül lehet vele kereskedni, akkor ki fizeti meg a zenészeket, a hangmérnököket, a kiadócégek tisztviselőit? Jim Griffin, a Warner Music Group szakértője a Knowledge@Whartonnak kifejtette, hogy mi lehet a megoldás.
A zeneipari problémája abban áll, hogy a digitálisan megosztható felvételek megjelenése előtt az üzletet termékek eladására építették. A bakelit lemezek, a kazetták vagy a CD-k ugyan olyan modell szerint jutottak el a fogyasztókhoz, akik megvásárolták ezeket a fizikailag is megfogható hanghordozókat, s ezzel lerótták azt a díjat, amely az egész iparágat eltartotta. Hamisítás, kalózkodás persze ebben az érában is volt, de ennek mérete meg sem közelítette a digitális korszak szorosan véve illegális forrásokból táplálkozó, mégis mindent elsöprő ingyenesen terjedő zenefolyamait. Jim Griffin e helyzet kialakulását azzal magyarázza, hogy a zeneipar a termékcentrikus megközelítésről képtelen volt átállni a szolgáltatási szemléletre.
Griffin a Warner Music támogatásával a háta mögött nemrégiben létrehozta a Choruss nevű céget, amely önkéntesen csatlakozó egyetemisták és zenészek bevonásával a zeneipari szolgáltató piacot modellezi, méghozzá élesben. A résztvevő zenészek lehetővé teszik műveik letöltését és megosztását, a diákok viszont bizonyos összeget fizetnek a letöltött zeneszámok után, illetve átalánydíjat fizetnek a korlátlan letöltésért.
Ez a kísérlet azt volna hivatott bizonyítani, hogy a zenefogyasztók hajlandóak lennének fizetni a zeneszámokért, ha a nekik megfelelő minőségben és sebességgel kapják meg őket. A rendszer leginkább a kábeltévék működésére hasonlít. Ha valaki belépett a rendszerbe, akkor használhatja az ott kínált tartalmakat az előfizetési díj fejében. Itt az igények felmérése után azonban az derült ki, hogy a zenefogyasztók nem hajlandóak elfogadni olyasfajta korlátozásokat, hogy a kedvenc számaikat csak otthon hallgathassák vagy egy túlzottan limitált zenei, előadói vagy zeneszám körből válogathassanak. Sőt azt sem kívánják megakadályozni, hogy a letöltött zeneszámokat megosztókon terjesszék tovább a rendszeren belül. A beszedett előfizetési díjakat éppen annak arányában osztják meg a jogosultak között, hogy az általuk létrehozott zenét mennyiszer töltötték le, a darab mennyire népszerű, hányszor játszották le. A „felhasználást” igyekeznek mérni olyanféle kutatási eszközökkel, mint például a televíziós műsorok nézettségét.
A zeneipar kezdetei
A zeneipar 1847-ben Párizsban született meg a Les Ambassadeurs (A Nagykövetek) nevű kávéházban, a Champs-Élysées-n. A kor híres komponistája Ernest Bourget vacsorázni tért be a szórakozóhelyre, ahol éppen azt a zenét játszották, amelynek ő volt a szerzője. Az étkezés után fizetés nélkül távozott arra hivatkozva, hogy miért kéne fizetnie a vacsoráért, ha neki sem fizettek a zenéért, amit írt. Az ügyből per lett, amelynek bírája azt az ítéletet hozta, hogy Bourget-nak ki kell fizetni a vacsorát, de neki is jár díj a szerzeményéért.
Ugyan ebben az időben Victor Hugo és Honoré de Balzac jogi úton kimondatták, hogy nem olvashatják fel hangosan a könyveiket, hacsak nem fizetnek nekik ezért díjat. Annak érdekében, hogy a nyilvános helyekről (kávéházakból, szállodák halljaiból, vagy bárhonnan) be tudják gyűjteni a nekik járó pénzt, megalapították a SACEM (Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique) nevű szervezetet, a zenészek és írók első érdekvédelmi tömörülését. A koncepció szétterjedt a világon és megalapozta a jogok kollektív pénzre váltásának rendszerét.
A Sacem ma is működik: már 128 ezer tagja van, 524 ezer művet védenek, az 1425 főállású munkatárs az elmúlt évben 756 millió euró jogdíjat gyűjtött be, amiből 616 millió eurót szét is osztott.
[[ Oldaltörés (2. oldal: Több frontos harc: a kalózkodás a kisebbik baj) ]]
Eminem, a digitális korszak legnagyobb sztárja. Megosztani muszáj, de fizetni is
AP
Griffin szerint ahhoz, hogy a jelenleg féltucatnyi egyetemen folyó kísérlet kiterjedhessen az egész netre, s általánosan elfogadott szolgáltatássá váljék több dolgot is meg kell oldaniuk. Az egyik a felhasználás mérése, amiről már szó volt. A másik, hogy a felhasználók hajlandóak legyenek feladni a ragaszkodásukat az ingyenes zeneletöltéshez és megosztáshoz. Ez pedig egyet jelent azzal, hogy versenyre kell kelni a kalózkodással, és jobb szolgáltatásokat kell adni a jelenlegi zeneleosztási rendszereknél. Azaz jobb minőséget, gyorsabb letöltést, könnyebb kereshetőséget, stb. kell kínálni, olyasmiket, amelyekért a felhasználók készek egy csekély díjat fizetni.
További gondot okoz, hogy a jelenlegi jogi környezetben a zeneszolgáltatások után jogdíjat csak a szerzők kapnak, a zenészek és a kiadóvállalatok szakemberei, tulajdonosai, akik a zene és a hanghordozók előállításával igen fontos szerepet visznek, nem jut semmi. Ezért a kalózkodás jogi eszközökkel való támadása és technológiai megoldásokkal (például DRM) való akadályozása Griffin olvasatában meglehetősen értelmetlen, hiszen erre a kihívásra csak üzleti választ lehet adni, ha mindenki a pénzéhez akar jutni.
Végül pedig egy olyan megoldást kell kidolgozni, amely nyilvánvalóan nem jelenti a fájlcserélés megadóztatását. Ez ugyanis akkora ellenérzést szülne a felhasználók körében, amely megakadályozhatná a szolgáltatás meggyökeresedését. A Choruss-kísérlet éppen ezért az önkéntességet hangsúlyozza. A zenészek is és a felhasználók is önként csatlakozhatnak, s ki is léphetnek, ha rosszak a tapasztalataik.
Jim Griffin arra számít, hogy öt-tíz év múlva már a jogtulajdonosok érdekeit védő szervezetek (például az Ascap, a BMI, a Sesac vagy idehaza az Artisjus) megegyeznek abban, hogy a fennhatóságuk alá tartozó zeneszámokkal belépnek a rendszerbe. A fizetések megosztásában is talán elfogadható lesz a lejátszások utáni részesedés. Eddig ugyanis a termékorientált világban a kiadók azt akarták, hogy mindenki vegye meg a maga CD-it és hallgassa, amennyit akarja. Ebben a rendszerben az egyik tetszett és mindennap pörgött, a másik meg nem, és a polcon porosodott. De a zenészek ugyan annyit kaptak. A digitális világban ennek változnia kell, az kapjon többet, akinek a zenéje népszerűbb.
A fizetések technikája azonban ma még nem kiforrott. Griffin példája szerint aki a jazzt szereti, az nem akar a polkáért fizetni, ezért az előfizetési díjak eleve csak alacsonyak lehetnek, ahol ez az érzés nem jelenik meg. Hogy a fizetésnek milyen más megoldásai lehetnek, arra talán a kísérlet választ ad, amely igyekszik felmérni, hogy e téren a felhasználók pontosan mit is szeretnének, vagy mi volna az elfogadható a számukra.
Amikor arról van szó, hogy a kalózokkal versenyezünk, ez nem jelenti, hogy a kalózok részesei lennének a versenynek – mondja a szakember. Szerinte ugyanis a verseny legfontosabb elemei a zenén kívüli dolgok, amelyekre pénzt és időt lehet fordítani a zene helyett. Amíg például nem voltak mobiltelefonok, ilyesmire senki sem költött, ma viszont a mobilkommunikáció fontos része a személyes költéseknek. Először ezzel a konkurenciával kell megküzdeni, és csak utána jönnek a kalózok – állítja Griffin.
A Warner Music szakértője azzal zárta gondolatait a Knowledge@Wharton hasábjain, hogy előbb-utóbb mindenki nyilvánvalóan fizetni fog, mert fizetni hajlandó a letöltött zenéért. De eddig senki sem ajánlott számukra korlátlan letöltési lehetőséget, korlátlan elérést egy csekély előfizetésért cserébe méghozzá minden technikai korlátozás és ellenőrzés nélkül. A felhasználók eddig még sohasem kaptak olyan ajánlatot, amelyet a legnagyobb valószínűséggel használni akartak volna.
[[ Oldaltörés (3. oldal: A zeneipar számai - digitalizálódás) ]]
hvg.hu
Amerikai piac
A világ zeneipara kétségtelenül átrendeződik, hiszen 2004 és 2009 között a zenepiac 30 százalékot esett, de a digitális zene piaca 940 százalékkal nőtt az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) adatai szerint. A digitális piac méretét jelenleg 4,2 milliárd dollárosra teszik (ami 27 százalékos részesedésnek felel meg), de több piackutató cég is egyetért abban, hogy 2013-ra a növekedés elérheti a 13,7 milliárdos határt.
Az amerikai zeneipar a válság ellenére sem panaszkodhat. A Nielsen piackutató cég felmérése szerint ugyanis az eladási tranzakciók száma 2,1 százalékkal emelkedett, s meghaladta az 1,545 milliárd esetet. Eközben a digitális zeneértékesítés a tranzakciós darabszámok alapján már a teljes forgalom 40 százalékára emelkedett az Egyesült Államokban. Összességében egy évtized alatt több mint 10 milliárd tételt értékesítettek az USA hanghordozó piacán.
Tavaly a legnagyobb szereplők az amerikai piacon a Universal (30,20 százalék), a Sony (28,58), a Warner (20,55) és az EMI (9,20) voltak, a többieknek csak 11,47 százalék maradt.
Az USA-ban 2009-ben összesen 397 ezer különféle albumot adtak el legalább egy példányban, ami alatta marad a 2008-as 540 ezre s csúcsnak.
A digitális zenepiac bővülését jól mutatja, hogy a 2009-cel záruló tíz esztendőben 10,4 milliárd zenehordozó eladási tranzakcióra került sor. De 4,1 milliárd dalt töltöttek le az elmúlt hat évben, amióta a Nielsen figyeli ezt a piaci szegmenst. Ugyanakkor 5,6 milliárd DC-album, 187 millió kazetta, 13,8 millió LP és 246 millió digitálisan letöltött album talált gazdára.
Magyar adatok
Összehasonlításképpen a magyar piacon a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) statisztikái alapján 2009-ben 3 646 358 darab hanghordozót értékesítettek, s a teljes kiskereskedelmi forgalmi érték 5,808 milliárd forint volt.
A digitális értékesítés 2008-ban 101 243 egyedi zeneszám, és 11 032 teljes album letöltését hozta, míg streaminggel 41 131 777 zeneszámot tettek elérhetővé. A digitális eladások teljes értéke meghaladta a 115 millió forintot.
A teljes digitális zenepiac forgalma, beleértve a mobilletöltéseket is összesen nem egészen 196 millió forint volt 2008-ban.
A brit zeneipar aktuális helyzetéről publikálta tanulmányát a brit szerzői jogdíjkezelő társaság vezető elemzője, Will Page. A PRS for Music közgazdásza meglepő módon gyakorlatilag arra mutat rá anyagában, hogy a filecserélés jótékony hatással van a zeneiparra - írja a Zeropaid.
Magasra csapó érzelmi hullámokat kavartak a britek körében a londoni Abbey Road legendás – elsősorban a Beatles által világhírűvé tett – zenestúdiójának állítólagos eladási tervei. Ezért az angliai történelmi épületörökséget kezelő szervezet, a National Trust a néphez fordult azzal a kérdéssel, indítson-e kampányt a világ talán legismertebb stúdiójának megmentéséért.
Manapság már feleannyira sem kíváncsiak a Grammy-gálára, mint két évtizeddel korábban. A tévés reklámárak mélypontra estek az Egyesült Államokban. A zeneipari bevételek azonban szépen gyarapodnak.
Újra farkast kiált a média a zeneipar haláláról: most a New York Times publikált egy véleményt, ami szerint a zeneipar 1999-es csúcseladásaihoz képest a számok folyamatosan csökkennek, a kalózok okozta problémákat pedig az online streaming zeneszolgáltatások örökölték át.