Tetszett a cikk?

Hiába vette célba a világ negyedik legnagyobb játékgyártója a Csillagok háborújáért és Harry Potterért rajongó gyermekeket, a cég elmúlt évi pénzügyi eredményei minden eddiginél nagyobb veszteséget mutatnak.

Visszatérünk az alaptermékünkhöz, a Lego építőkockákhoz – közölte a múlt hétvégén Kjeld Kirk Kristiansen, a dán Lego játékgyár tulajdonosa, utalva arra a sikertelen kitérőre, amellyel cége megpróbálta magához édesgetni a videojátékokhoz és dvd-filmekhez vonzódó gyermekeket. 2003-ban a vállalat rekordösszegű, 1,4 milliárd dán koronás (190 millió eurós) veszteséget termelt. A Lego alapítójának, Godfred Kirk Christiansennek unokája azt is kénytelen volt elismerni: a tőzsdén amúgy nem jegyzett családi vállalatuk utóbbi években alkalmazott üzletpolitikája megbukott. „Növekedési stratégiánkat piaci részesedésünk szélesítésére és teljesen új termékek fejlesztésére alapoztuk, ez azonban nem hozta a várt eredményeket” – mondta a nevét már másképpen író Kristiansen. A cég forgalma a 2002-es 11,4 milliárd koronáról (1,53 milliárd euróról) 8,5 milliárd koronára (1,14 euróra) zuhant 2003-ban, elsősorban az ázsiai és a máskor a Lego-értékesítések 40 százalékát kitevő amerikai eladások megcsappanása miatt. Ezen belül is főleg a karácsonyi forgalom maradt el a szokásostól.

Az 1932-ben alapított Lego székhelye hetven éve ugyanabban a Billund nevű dán kisvárosban van, melynek 8700 lakosa közül minden harmadik a játékgyár alkalmazottja. Az évtizedeken keresztül prosperáló cég a kilencvenes években volt kénytelen először szembesülni azzal, hogy a gyermekek kezdenek elfordulni az építőkockáktól. A fiatal generáció – vélte a játékgyár – a hagyományos játékbábukra már csak akkor kíváncsi, ha valamilyen történet, kultusz is kapcsolódik hozzájuk. Az új kihívásra reagálva ezért a Lego megkísérelte a villogó videojátékok és digitális trükkökkel megszórt mozifilmek rajongóit visszahódítani; együttműködést kötöttek a Lucasfilmmel és a Warner Bros-szal, így csakhamar megjelentek a Csillagok áborúja és Harry Potter sorozatok szereplőit idéző játékfigurák. Létrejött emellett a Lego Interactive nevű fejlesztőrészleg, amely az Electronic Arts szoftvergyártóval karöltve videojátékok gyártásába fogott. A Bionicle márkanév alatt futó, s a legkülönbözőbb konzolgépekre készített villogó akció-kalandjátékok eladási mutatói azonban nem tudták ellensúlyozni a cég veszteségeit. A kudarcnak az irányváltáson túl vannak személyi következményei is: elsőként Poul Ploungmann helyettes vezérigazgató és Francesco Ciccolella fejlesztési vezető távozott a cégtől. Korábban két részletben a Lego 457 alkalmazottját bocsátották el, de a jelenlegi nyolcezer munkatársnak állítólag nem kell tömeges létszámcsökkentéstől tartania, s a tulajdonos állítólag a gyártás áthelyezését sem tervezi.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!