szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A bevásárlóközpontok és hipermarketek Magyarországon 2005-ben 1.189 milliárd forint értékű kiskereskedelmi forgalmat bonyolítottak le - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Bevásárlóközpontok, hipermarketek, 2005 című kiadványából.

Folyó áron ez 13 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, miközben az országos kiskereskedelmi forgalom növekedése csak 6,2 százalékot tett ki.

A KSH közlése szerint 2005-ben folytatódott a kiskereskedelemi tevékenység nagy alapterületű létesítményekbe koncentrálódásának folyamata. 2005-ben tíz bevásárlóközpont és 15 hipermarket nyílt meg Magyarországon, ezekkel együtt az év végére a létesítményekben a hazai kiskereskedelmi üzletállomány 4,1 százaléka, összesen 6,4 ezer kiskereskedelmi üzlet működött.

A vizsgált üzletek eladóterének összesített alapterülete 2005 végére 1,3 millió négyzetmétert tett ki, ami az összes hazai kiskereskedelemi üzletek eladóterének 9,3 százalékát jelentette. Részesedésük a kiskereskedelmi forgalomból ennél is jelentősebb volt, 2005-ben 21 százalékra nőtt.

Az átlagosnál gyorsabb forgalomnövekedés következtében a bolti kiskereskedelmi eladások egyre nagyobb hányada koncentrálódik a bevásárlóközpontokba és hipermarketekbe. Részesedésük évről évre folyamatosan nő, 1998-ban 8 százalék volt, 2000-ben 12 százalék, míg 2005-ben már 21 százalékot tett ki.

A bevásárlóközpontokban a legjelentősebb forgalmat a ruházati és lábbeli, valamint a bútor-, a műszaki üzletek bonyolítják le, míg a hipermarketekben az élelmiszer jellegű vegyes forgalom dominál.

A legelső bevásárlóközpontnak az 1976-ban átadott Flórián Bevásárlóközpont tekinthető. Az igazi felfutása ezeknek az üzleteknek mintegy 20 évvel később kezdődött el.

A bevásárlóközpontok fénykora 1998-ban kezdődött. Abban az évben nyitotta meg kapuit a legtöbb, 13 bevásárlóközpont, amelynek több mint fele a fővároson kívüli lakosság ellátását szolgálta. Ezt követően évente átlagosan 5 új központot adtak át, és mind több nyílt meg a vidéki nagyvárosokban. A 2005-ös év újabb lendületet hozott, hiszen ebben az évben kétszer annyi, 10 kezdte meg működését, így az év végére számuk 64-re emelkedett.

A bevásárlóközpontok 60 százaléka a közép-magyarországi régióba koncentrálódott. Megjelenésük új értékesítési és vásárlási szokásokat honosított meg Magyarországon. 2004-ben jelentek meg az outlet centerek, míg 2005-ben a szakosodott bevásárlóközpontok léptek színre.

A bevásárlóközpontokhoz képest másik kategóriát képviselnek a hipermarketek. Megjelenésüket 1995-től, a győri Interspar megnyitásától lehet számítani. Közéjük tartoznak az Auchan, a Cora, az Interspar, illetve a Tesco üzletei. A négy üzletlánc által üzemeltetett hipermarketek száma 2005 végén 91 volt. Közülük 11 bevásárlóközpontokban található.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Lejárt az óriás hipermarketek építésének ideje

A nagy, 10 ezer négyzetméter feletti mega hipermarketek építésének ideje lejárt Magyarországon, a jövőben kisebb, 3000 négyzetméteres áruházakat építenek majd a fejlesztők - jelentette ki Madarász Tamás, a Tesco Global Áruházak Rt. Hálózatfejlesztési igazgatója egy konferencián.