szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság versenyjogi hivatala feltételeket kíván szabni az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához – írta pénteken megjelent számában a Frmat osztrák gazdasági-üzleti hetilap brüsszeli értesülésekre hivatkozva.

A folyóirat szerint a versenyjogi hatóság október 10-re halasztotta a döntést arról, hogy engedélyezi-e a MÁV Cargo megvételéről aláírt szerződést. A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.

A FORMAT úgy tudja, a bizottság egyik kikötése az, hogy kartellellenes megfontolásokból a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási ágazata adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését. Ezek után felmerülhet a kérdés, vajon a 400 millió eurós vételi ár jogos-e még. Ezen túlmenően a magyarok vissza is léphetnek az ügylettől, tekintettel arra, hogy az ajánlattevő konzorcium összetétele megváltozott - írta az osztrák hetilap. Értesülése szerint az ÖBB már alkalmazott is egy piárcéget, hogy közvetítse a lehetséges következményeket a nyilvánosság felé.

Ha az ÖBB nem fogadja el a bizottság kikötéseit, akkor elrendelhetik a kartellellenes eljárás második fokozatát, amely részletesebb vizsgálatot ölel fel. A bizottság szeptember 23-án közleményben jelentette be, hogy tíz munkanappal meghosszabbította az ÖBB és a MÁV Cargo szerződésének versenyjogi vizsgálatát az osztrák csoport által vállalt kötelezettségek miatt. A testület akkor azt tudatta, hogy október 13-a az ügylet jóváhagyásnak vagy egy mélyreható vizsgálat elrendelésének a következő dátuma. A bizottság nem részletezte, hogy az ÖBB milyen kötelezettségeket vállalt. Ilyen esetekben általában egy-egy üzletrész eladása szokott szerepelni a vállalások között, akkor, ha túl nagy a piaci koncentráció.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csikász Brigitta Itthon

Milliárdos MÁV-vagonügylet: roncsvas vagy aranybánya?

A MÁV hulladékáron értékesített kétezer vagonja ügyében tovább folyik a nyomozás a Budapesti Rendőr-főkapitányságon. A másfél milliárdos hűtlen kezeléssel gyanúsított volt vezetők egyikével, a jogi igazgatóval szemben viszont, aki a szerződéseket szignálta, az ügyészség nem találta alaposnak a gyanút. A "maradék" két gyanúsított szerint nemhogy kárt nem okoztak, de éppenséggel hasznot hajtottak a MÁV-nak. A rendőrség nagyon másképp gondolja.

Vélemény

Mi rejtőzik a Cargo-ügy hátterében?

A párt-és kampányfinanszírozás megoldatlansága, a számonkérési impotencia, a kontrollálhatatlanul túlburjánzó bürokrácia a szervezett korrupció terepasztalává változtatták az országot. A Strabag ügy előtt robbant a MÁV-Cargo bomba.

Vélemény

MÁV Cargo: interjú a botrány kirobbantójával

Szép Béla, a Kisvárda székhelyű, Záhonyt is magába foglaló választókerület szocialista országgyűlési képviselője, a MÁV záhonyi igazgatóságának egykori osztályvezetője figyelt fel arra, hogy a MÁV 2002 végén és 2003 elején kétezer tehervagont ócskavas áron adott el. Az ügyet a MÁV a nyilvánosság kizárásával vizsgálta, három Cargo-vezetőnek, Kovács Imre – időközben leváltott - vezérigazgatónak, Lékai Gusztáv szolgáltatási és Orosz Balázs jogi igazgatónak fegyelmit adott. Most már az ügyészség vizsgálódik hármuknál, akik az idén oroszlánszerepet játszottak a cég privatizálásában.

MTI Itthon

Nem fogadta el visszahelyezését a MÁV Cargo vezére

A MÁV Cargo Zrt. kedden közgyűlést tartott, ahol közgyűlési határozattal helyreállt Kovács Imre vezérigazgatói státusza, aki azonban a visszahelyezést nem fogadta el - áll a MÁV Zrt. közleményében, amely megnevezi a MÁV Cargo új megbízott vezérigazgatóját, Átal Lászlót.

MTI Gazdaság

Indokolatlan kötelezettségek a Cargóval aláírt szerződésben

A MÁV Cargo Zrt. értékesítésénél nem érvényesült a tartós állami tulajdonra vonatkozó jogalkotói szándék, az aláírt szerződés a MÁV Zrt. számára indokolatlan kötelezettségeket tartalmaz, a vevő által vállalt kötelezettségek aggályosak és több ponton célszerűtlenek a magyar államra nézve – áll a számvevőszék MÁV-ról készített jelentésében.