szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Európai Bizottság versenyjogi hivatala feltételeket kíván szabni az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) és a MÁV Cargo adásvételi szerződésének jóváhagyásához – írta pénteken megjelent számában a Frmat osztrák gazdasági-üzleti hetilap brüsszeli értesülésekre hivatkozva.

A folyóirat szerint a versenyjogi hatóság október 10-re halasztotta a döntést arról, hogy engedélyezi-e a MÁV Cargo megvételéről aláírt szerződést. A MÁV Zrt. és a MÁV Vagyonkezelő Zrt. 2007. május 29-én nyilvános, kétfordulós pályázatot hirdetett a tulajdonában lévő MÁV Cargo Zrt. 100 százalékos részvénycsomagjának értékesítésére. A privatizációs pályázat első helyezettje a Rail Cargo Austria AG és a GYSEV Zrt. konzorciuma lett 102,5 milliárd forintos ajánlatával. A konzorcium a vételáron felül öt év alatt 43,5 milliárd forint fejlesztésre vállalt kötelezettséget. A szerződést 2008. január 2-án kötötték meg, hatályba akkor léphet, ha az uniós versenyhivatal jóváhagyja.

A FORMAT úgy tudja, a bizottság egyik kikötése az, hogy kartellellenes megfontolásokból a nyertes konzorciumból váljon ki a GYSEV Zrt. A bizottság valószínűleg követelni fogja azt is, hogy az ÖBB szállítmányozási ágazata adja fel a GYSEV Zrt.-ben meglévő részesedését. Ezek után felmerülhet a kérdés, vajon a 400 millió eurós vételi ár jogos-e még. Ezen túlmenően a magyarok vissza is léphetnek az ügylettől, tekintettel arra, hogy az ajánlattevő konzorcium összetétele megváltozott - írta az osztrák hetilap. Értesülése szerint az ÖBB már alkalmazott is egy piárcéget, hogy közvetítse a lehetséges következményeket a nyilvánosság felé.

Ha az ÖBB nem fogadja el a bizottság kikötéseit, akkor elrendelhetik a kartellellenes eljárás második fokozatát, amely részletesebb vizsgálatot ölel fel. A bizottság szeptember 23-án közleményben jelentette be, hogy tíz munkanappal meghosszabbította az ÖBB és a MÁV Cargo szerződésének versenyjogi vizsgálatát az osztrák csoport által vállalt kötelezettségek miatt. A testület akkor azt tudatta, hogy október 13-a az ügylet jóváhagyásnak vagy egy mélyreható vizsgálat elrendelésének a következő dátuma. A bizottság nem részletezte, hogy az ÖBB milyen kötelezettségeket vállalt. Ilyen esetekben általában egy-egy üzletrész eladása szokott szerepelni a vállalások között, akkor, ha túl nagy a piaci koncentráció.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Csikász Brigitta Itthon

Milliárdos MÁV-vagonügylet: roncsvas vagy aranybánya?

A MÁV hulladékáron értékesített kétezer vagonja ügyében tovább folyik a nyomozás a Budapesti Rendőr-főkapitányságon. A másfél milliárdos hűtlen kezeléssel gyanúsított volt vezetők egyikével, a jogi igazgatóval szemben viszont, aki a szerződéseket szignálta, az ügyészség nem találta alaposnak a gyanút. A "maradék" két gyanúsított szerint nemhogy kárt nem okoztak, de éppenséggel hasznot hajtottak a MÁV-nak. A rendőrség nagyon másképp gondolja.

Vélemény

Mi rejtőzik a Cargo-ügy hátterében?

A párt-és kampányfinanszírozás megoldatlansága, a számonkérési impotencia, a kontrollálhatatlanul túlburjánzó bürokrácia a szervezett korrupció terepasztalává változtatták az országot. A Strabag ügy előtt robbant a MÁV-Cargo bomba.

Vélemény

MÁV Cargo: interjú a botrány kirobbantójával

Szép Béla, a Kisvárda székhelyű, Záhonyt is magába foglaló választókerület szocialista országgyűlési képviselője, a MÁV záhonyi igazgatóságának egykori osztályvezetője figyelt fel arra, hogy a MÁV 2002 végén és 2003 elején kétezer tehervagont ócskavas áron adott el. Az ügyet a MÁV a nyilvánosság kizárásával vizsgálta, három Cargo-vezetőnek, Kovács Imre – időközben leváltott - vezérigazgatónak, Lékai Gusztáv szolgáltatási és Orosz Balázs jogi igazgatónak fegyelmit adott. Most már az ügyészség vizsgálódik hármuknál, akik az idén oroszlánszerepet játszottak a cég privatizálásában.

MTI Itthon

Nem fogadta el visszahelyezését a MÁV Cargo vezére

A MÁV Cargo Zrt. kedden közgyűlést tartott, ahol közgyűlési határozattal helyreállt Kovács Imre vezérigazgatói státusza, aki azonban a visszahelyezést nem fogadta el - áll a MÁV Zrt. közleményében, amely megnevezi a MÁV Cargo új megbízott vezérigazgatóját, Átal Lászlót.

MTI Gazdaság

Indokolatlan kötelezettségek a Cargóval aláírt szerződésben

A MÁV Cargo Zrt. értékesítésénél nem érvényesült a tartós állami tulajdonra vonatkozó jogalkotói szándék, az aláírt szerződés a MÁV Zrt. számára indokolatlan kötelezettségeket tartalmaz, a vevő által vállalt kötelezettségek aggályosak és több ponton célszerűtlenek a magyar államra nézve – áll a számvevőszék MÁV-ról készített jelentésében.

Mol: Vizsgáljuk a hulladékkoncesszióról benyújtott törvényt

Mol: Vizsgáljuk a hulladékkoncesszióról benyújtott törvényt

Kováts Adél vezetheti tovább a Radnóti Színházat

Kováts Adél vezetheti tovább a Radnóti Színházat

Meghalt Barrel Zoltán újpesti önkormányzati képviselő

Meghalt Barrel Zoltán újpesti önkormányzati képviselő