Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","shortLead":"A Zenebutik volt műsorvezetőjét azzal áltatták, hogy nem ügynök vagy besúgó, hanem kapcsolat volt.","id":"20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1cea3421-8796-4141-95c7-3bcc6238be11.jpg","index":0,"item":"b0c88df1-dd40-462b-b055-a9e73aa0f16c","keywords":null,"link":"/elet/20250504_Juhasz-Elod-elarulta-hogyan-szerveztek-be-ugynoknek","timestamp":"2025. május. 04. 17:44","title":"Juhász Előd elárulta, hogyan szervezte be a Belügyminisztérium, hogy az Egyesült Államokról jelentsen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást vállaló egyetemek elestek az Erasmus programban való részvétel lehetőségétől.","shortLead":"Arról viszont már nem beszélt, hogy a helyzet azért állt elő, mert a kormány által erősen ösztönzött modellváltást...","id":"20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f0b8914-8910-4c09-9898-8e317eaed33a.jpg","index":0,"item":"e3723b36-a9df-4fed-9bd6-b089fe5614aa","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_hanko-erasmus-brusszel-pannonia-osztondijprogram","timestamp":"2025. május. 05. 13:22","title":"Hankó Balázs egy Brüsszelbe induló Wizz-Air gépre íratta fel, hogy a Pannónia Ösztöndíjprogram jobb, mint az Erasmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"657157dc-324a-43a0-a4af-2e1a963539ed","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Teamst lehet használni helyette.","shortLead":"A Teamst lehet használni helyette.","id":"20250505_skype-megszunes-teams","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/657157dc-324a-43a0-a4af-2e1a963539ed.jpg","index":0,"item":"4c7d659b-1f0c-4aed-9b0f-f2382f59f54a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_skype-megszunes-teams","timestamp":"2025. május. 05. 06:42","title":"Megszűnt a Skype","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f421cf14-9f89-4790-b887-6e52b9349b6b","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Leginkább Gyula környékén fizettek az emberek SZÉP-kártyával, de a legtöbbet a balatoni szálláskiadók kaszáltak.","shortLead":"Leginkább Gyula környékén fizettek az emberek SZÉP-kártyával, de a legtöbbet a balatoni szálláskiadók kaszáltak.","id":"20250504_szep-kartya-balaton-koltes-szallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f421cf14-9f89-4790-b887-6e52b9349b6b.jpg","index":0,"item":"f985bd36-1b61-4382-834a-89d2c60a1b3d","keywords":null,"link":"/kkv/20250504_szep-kartya-balaton-koltes-szallas","timestamp":"2025. május. 04. 11:23","title":"Idén többet költöttünk SZÉP-kártyáról, mint tavaly és ennek a Balatonnál örülhetnek a legjobban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"062b7fae-3c45-4cc2-b6ea-f6bf7c4bdaa6","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A legendás norvég szintipop trió, az A-ha három esélyt is kapott a popzeneiparban, és a terméke minden alkalommal jobb lett. Az együttes példája azt a közkeletű meggyőződést cáfolja, miszerint a kreatív produktumoknak teljesen kiforrott állapotban kell megjelenniük. Szerkesztett részlet Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvéből.","shortLead":"A legendás norvég szintipop trió, az A-ha három esélyt is kapott a popzeneiparban, és a terméke minden alkalommal jobb...","id":"20250503_A-ha-Take-On-Me-tortenete-klip-Adam_Alter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/062b7fae-3c45-4cc2-b6ea-f6bf7c4bdaa6.jpg","index":0,"item":"5c9c1050-7557-4752-9d3b-3cc8710182c3","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250503_A-ha-Take-On-Me-tortenete-klip-Adam_Alter","timestamp":"2025. május. 03. 19:15","title":"A világ egyik legsikeresebb dala majdnem a süllyesztőbe került, aztán jött hozzá egy klip","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","shortLead":"Ez lett volna a fénypontja a közös hadgyakorlatnak. ","id":"20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98fface0-eb28-41ca-8e7d-c63cb5cdb967.jpg","index":0,"item":"93ee862c-7924-4541-aa83-f34e4b4e2379","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_elmerult-egy-hajo-amelyet-egy-amerikai-fulop-szigeteki-hadgyakorlaton-akartak-elsullyeszteni","timestamp":"2025. május. 05. 13:46","title":"Magától merült el egy hadihajó, amelyet az USA és a Fülöp-szigetek közösen akart elsüllyeszteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki Adam Klein, a New York-i Pace Egyetem kommunikációval és médiával foglalkozó tanára a nonprofit Conversation honlapján, amely tudományos igényű elemzéseket közöl.","shortLead":"Az amerikai elnök a tekintélyuralmi magyar vezető modelljét követi, amikor kiterjeszti befolyását a médiában – fejti ki...","id":"20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"2c006747-81b4-40b0-ab94-f1467b98ce57","keywords":null,"link":"/360/20250505_Orban-Trump-sajto-Adam-Klein-Conversation","timestamp":"2025. május. 05. 07:10","title":"Amerikai médiaszakértő: Trump Orbán forgatókönyvét vette át a sajtó átalakításához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi főtanácsadója, Peter Navarro.","shortLead":"Demokratából republikánus, a szabadkereskedelem hívéből a vámháború szorgalmazója lett Donald Trump kereskedelmi...","id":"20250504_peter-navarro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9855f0c-9cb9-496d-a3d8-90a53fd31631.jpg","index":0,"item":"2e7dd4d1-b531-4992-8cce-da5e2837a339","keywords":null,"link":"/360/20250504_peter-navarro","timestamp":"2025. május. 04. 12:00","title":"Börtönbe ment Trumpért és pitbullként küzd Kína megbüntetéséért a vámháború tábornoka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Scott Price: a válság mindenkinek feladja a leckét
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A pénzpiacról kiinduló válság már a reálgazdaság határait is átlépte. Az új trendek irányai gyakorta a szállítmányozási szektorban mutatkoznak meg legkorábban. A kereslet változásának hatására akár az ágazat globális térképe is átrajzolódhat. Scott Price-szal, a DHL Express európai igazgatójával a várható fejleményekről beszélgettünk.
hvg.hu: Ön hogy látja, a jelenlegi gazdasági helyzet milyen hatással lesz az expressz és logisztikai szektorra?
Scott Price: Nagyon sok kihívásnak nézünk elébe. Egyelőre sajnos egyáltalán nem lehet tudni, hogy a pénzügyi és hitelezési szektor mikor tér vissza a normális kerékvágásba. Részben ennek tudható be a számunkra nem elhanyagolható fogyasztói és üzleti bizalom visszaesése. Az emberek aggódnak a jövőjük miatt, visszafogják a fogyasztásukat. A gazdaság lassulása a logisztikában is érezhető, sajnos mi sem vagyunk immunisak a gazdasági változásokra. Ez a helyzet mindenkinek feladja a leckét.
S.P.: Biztosat még nem tudok mondani, jelenleg a helyzet felmérése és értékelése folyik. Igaz ugyan, hogy az előző félévben elég jól teljesítettünk, június végén még globálisan 8 százalékos növekedést értünk el, a gazdasági környezet azonban az elmúlt pár hétben drasztikusan megváltozott.
hvg.hu: Most a gazdasági lassulás, az év elején viszont a magas olajár adhatta fel alaposan a leckét az üzletágnak. Az olajár-emelkedés milyen hatással volt a szektorra?
S.P.: A piacok globalizálódásával olyan komplexszé váltak a szállítási útvonalak, hogy csupán az olajár változása miatt nem lehet ezeket egy csapásra megváltoztatni. A vállalatok nem tudnak azonnal reagálni az ilyen jellegű változásokra. Amit viszont tapasztaltunk, hogy a cégek az olajár alakulása miatt hosszabb távon kezdtek el gondolkodni. Ez a véleményem szerint a globalizálódás helyett inkább a regionalizálódási folyamatokat fogja erősíteni.
hvg.hu: Mit ért ezen? S.P.: Jelenleg a gyártási folyamatok nagy része Kínában koncentrálódik. Az olaj árának változása illetve az emiatt megemelkedő szállítási költségek hatására azonban, úgy gondolom, a gyártási folyamatok decentralizálódnak és a jövőben ismételten az egyes régiókhoz fognak kötődni. Ezen azt értem, hogy Kína például valószínűleg elsősorban a saját belső piacát illetve Ázsiát fogja ellátni, az észak-amerikai piacokra szánt termékek gyártása visszakerül például Mexikóba, a nyugat-európai piac gyártási központja pedig Kelet-Közép-Európa lesz.
hvg.hu: Az olajárak azonban most ismételten esnek a kereslet csökkenése miatt.
S.P.: Valóban, de a szállítmányozási ágazatban arra is gondolni kell, hogy a jelenlegi olajtartalékok is jóval szűkösebbek, mint 6-7 évvel ezelőtt voltak. A kitermelés is egyre drágábbá válik, ami miatt a szakemberek a jövőben 100-120 dolláros hordónkénti olajárral számolnak. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy a jelenlegi szállítási útvonalakra készített számítások is öt-hét évvel ezelőtt készültek. Ezek még 30-40 dolláros olajárra alapoztak. Emiatt gondolom, hogy az elkövetkezendő 3-5 évben ezek a szállítási útvonalak jelentősen átalakulnak.
A levegőből a földre szállnak (Oldaltörés)
hvg.hu: Ezek szerint a szállítási csatornák igénybevételében is átrendeződésre lehet számítani?
S.P.: Véleményem szerint a szállítmányozási útvonalak lerövidülnek és a szárazföldi szállítás felé mozdul el az ágazat. Vagyis az interkontinentális légi szállítás például visszább szorul, az Európán belüli szárazföldi szállítás pedig jelentősen növekedni fog.
hvg.hu: Ez esetleg azt is jelentheti, hogy a vasúti szállítás is fellendül? S.P.: Nagyon jó lenne, de ettől úgy érzem, még messze vagyunk. Európán belül vannak ugyan ilyen irányú törekvések, de egyrészt a szabályozások sokrétűsége miatt nagyon nehézkes ezt a szállítási csatornát használni, másrészt a vasúti közlekedés nagyon utasközpontú. Áruszállításra nem lehet megbízhatóan használni a meglévő hálózatot, ami miatt a logisztikai üzletágban egyelőre nem is prioritás.
hvg.hu: Az elmúlt időszak eseményeinek tükrében mire számítanak a régióban?
S.P.: A szállítmányozási szektor üzleti lehetőségeinek mérlegelésénél elsősorban az adott ország gazdasági növekedését, valamint az export-import volument kell figyelembe venni. Ezek az adatok kapcsolódnak ugyanis szorosan a szállítmányozási szektor növekedéséhez, ám jelenleg képlékenyek, bizonytalanságuk miatt most nem lehet megmondani, mi várható az egyes piacokon. Mindezek ellenére a kelet-közép-európai régió tekintetében optimista vagyok. Szerintem ezek az országok jobban át fogják vészelni a krízist, mint a nyugat-európaiak, még ha vissza is esik a gazdasági növekedésük.
hvg.hu: A magyar piacon milyen változással számol?
S.P.: Magyarország növekedése erősen függ más országok növekedési lehetőségeitől, keresletétől. Igaz, ez a kereslet most visszaesik, de úgy gondolom, hogy az országnak megvannak az adottságai arra, hogy a jövőben ismét vonzó befektetési célponttá váljon. Különösen akkor, ha a vállalatok a regionalizálódás felé fordulnak. Emellett úgy gondolom, hogy a közvetlen külföldi tőkebefektetések (FDI) terén nagy átrendeződésre is lehet számítni. Az elkövetkezendő öt évben akár két-háromszorosára is nőhet az FDI a régióban az Ázsiából Kelet-Európába átcsoportosított gyártás miatt.
hvg.hu: Miből gondolja, hogy ez a változás bekövetkezik?
S.P.: Abból, hogy a termelési költségek Ázsiában is emelkednek. Egy régiókat összehasonlító tanulmány szerint 1996-ban egy magyar vagy román munkaerő még 6,4-szeresét kereste egy kínainak. Ez a különbség azonban 2015-re 2,4-szeresre olvadhat. Ha ehhez még 120 dolláros olajárszint is társul, akkor az olló be is zárul. Ez a várható változás pedig nagy lehetőségeket nyithat meg Magyarország előtt is.
hvg.hu: A magyar kormány egyik prioritásként jelölte meg, hogy Magyarország logisztikai központtá váljon. Ön milyen esélyt lát erre?
S.P.: Úgy gondolom, a szektorban jelentős változások történnek majd az elkövetkezendő három-nyolc évben, aminek következtében Európa a főként összeszerelő és disztribúciós szerepétől a gyártás felé is elmozdul. Ha ez bekövetkezik, akkor sokkal több terméket fognak mozgatni szárazföldön, mint az elmúlt tíz évben, a fogyasztásnak és a termelés visszahozatalának köszönhetően. Ennek fényében Magyarország igenis lehet logisztikai központ.
A postai és logisztikai szolgáltatásokat nyújtó Deutsche Post 9500 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Államokban: minden DHL expressz szolgáltatóközpontját bezárja, és megszünteti csak amerikai belső piaci légi- és közúti szállító tevékenységét, kiterjedt amerikai piaci veszteségei miatt.
A pénzügyi válság hatása miatt az informatikai szektorban is jelentős visszaeséssel számolnak jövőre ágazati elemzők. Az IDC legfrissebb előrejelzése szerint az IT költések a válság előtti 5,9 százalékos növekedéshez képest 2,6 százalékosra lassul. Pesszimista forgatókönyv alapján mindössze 0,1 százalékos lehet a növekedés.