Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
A lakosság a jelenlegi gazdasági helyzetben a megtakarításokat, befektetéseket preferálja a hitelfelvétellel szemben a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb jelentése szerint, erre a mérés kezdete, 1995 óta nem volt példa. A lakosság pénzügyi termékhasználati szokásait a gazdasági válság nem változtatta meg jelentősen.
Bacher János, a GfK Hungária igazgatója szerdán, a cég sajtótájékoztatóján úgy vélekedett: az, hogy többen akarnak takarékoskodni, mint hitelt felvenni, kedvező a lakosság pénzügyi stabilitásának szempontjából, a fogyasztás és a gazdasági növekedés szempontjából azonban kedvezőtlen fejlemény.
Dörnyei Otília igazgató elmondta: a fogyasztás visszaesését a teljes hazai kiskereskedelem közel felét adó élelmiszer-, illetve élelmiszer jellegű szektor is megszenvedte, az idei év első negyedévében 4 százalékkal csökkent az élelmiszer és vegyi áruk eladása. A fogyasztók nem olcsóbb termékekre váltanak, inkább kevesebbet vásárolnak, ami a GfK fogyasztási cikkeket mérő kutatása szerint tudatos döntés részükről.
Magyarország a pénzügyi termékekkel való ellátottságot tekintve a közép-európai középmezőnyben helyezkedik el - ismertette Bacher János.
A 13 országot (12 volt szocialista országot és Ausztriát) vizsgáló felmérés szerint 2008-ban Magyarországon a felnőtt lakosság 80 százaléka rendelkezett bankkapcsolattal (Ausztriában és Szlovéniában közel 100 százalék), amivel a hetedik helyen áll a listán. Ennél kedvezőbb helyzetben vagyunk a folyószámlák területén: a bankkapcsolattal rendelkezők 75 százalékának van számlája, amivel Magyarország a negyedik helyet foglalja el.
Magyarországon a felnőtt lakosság 17 százalékának van pénzügyi megtakarítása (betét, befektetési jegy, részvény stb.), ami a hetedik helyezésre elég. Szlovákia és Csehország több mint 50 százalékkal dicsekedhet, aminek Bacher János szerint történelmi okai (kuponos privatizáció) vannak.
Magyarország csupán a hiteleket tekintve tartozik az élmezőnybe: tavaly a lakosság 24 százalékának volt valamilyen hitele, ami a harmadik legmagasabb arány a régióban, csupán Szlovénia és Horvátország mutatója előzi meg.
A hitelkereslet jelentősen visszaesett. Míg lakáshitel igénybevételét 2008 első félévében a megkérdezettek 2,2 százaléka, szeptemberben pedig 2,8 százaléka tervezte, áprilisban már csak 1,1 százalékuk.
Mérséklődik a kisebb összegű hitelek (áruhitel, gyorshitel, személyi kölcsön) iránti érdeklődés is: a tavalyi első félévi 4,3 százalék után ugyan decemberben még 4 százalékot mértek, ez azonban elsősorban a karácsonyi készülődésnek tudható be; áprilisban már csak 2,5 százalék tervezte ilyen hitel felvételét. A közepes nagyságú (1-3 milliós) gépkocsi- és szabad felhasználású jelzáloghitelek iránti kereslet áprilisban minden eddiginél kisebb, 1,2 százalék volt.
Befektetési terméket többen akarnak igénybe venni, mint a válság előtt, ösztönzőleg hatnak például a magas betéti kamatok. A válság előtti félévben átlagosan 4 százalék volt az ezt tervezők aránya, majd visszaesés következett be, és decemberben megfordult a trend, áprilisban már 5,8 százalék kívánt takarékoskodni.
E tényezők hatása jól látható a tartós fogyasztási cikkek piacán. Dörnyei Otília elmondta: a napi cikkek területén 2007 januárjában tapasztaltak utoljára növekedést.
Csökkenő kereslet tapasztalható a sör, a szénsavas italok, a gyümölcslevek, az ásványvíz, a felvágottak, a sonka, a kekszek, a rágcsálnivalók, a pörkölt kávé, a tej, a margarin, a mosópor és az öblítő iránt, a tejföl, a tejszelet, az égetett szeszes italok és a bor értékesítése pedig stagnál.
A házi kedvenceknek ugyanakkor eddig még nem kellett szenvedniük a válság miatt, a kutya- és macskaeledelt most is megveszik az emberek. Növekszik az étolaj, a sajt, a joghurt, a tészta és a zsír értékesítése is, ami Dörnyei Otília szerint arra utalhat, hogy az emberek ritkábban járnak étterembe, s gyakrabban főznek.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Mit mutatnak a kutatási adatok? Kell aggódni a munkahelyek elvesztése miatt?
Változásokat jelentettek be a Demján Sándor Tőkeprogramhoz kapcsolódó Demján Sándor Tanácsadási Voucher Programban.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat, vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Mennyivel növekszik egy férfi értéke, ha tizenöt centivel magasabb? Mennyi esélye van párt találnia egy társkeresőn egy kedves, átlagosan kinéző, átlagosan jól kereső nőnek, ha nincs semmi speciális tulajdonsága? Mi a társkeresés beépített kockázata? Egy harminckilenc éves nő még harmincasnak számít? Kritika a Többesélyes szerelem című filmről.