Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1d12b989-03e4-450f-af6f-d7758f0b0d3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külön jelölni fogja a megbízható, valamennyi biztonsági kritériumnak megfelelő VPN-szolgáltatókat az androidos Play Áruház.","shortLead":"Külön jelölni fogja a megbízható, valamennyi biztonsági kritériumnak megfelelő VPN-szolgáltatókat az androidos Play...","id":"20250129_android-google-play-aruhaz-vpn-alkalmazasok-jelveny-megbizhatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d12b989-03e4-450f-af6f-d7758f0b0d3f.jpg","index":0,"item":"146b4bd7-24c3-4b43-84a1-e6e9641014b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_android-google-play-aruhaz-vpn-alkalmazasok-jelveny-megbizhatosag","timestamp":"2025. január. 29. 09:03","title":"Új jelölés jön a Play Áruházba – ha ezt látja, biztonságban lesznek az adatai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88f1a864-2394-49a0-8007-5cb8923b0c51","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az úszó 17 perc alatt teljesítette a távot a mínusz 1 fokos vízben.","shortLead":"Az úszó 17 perc alatt teljesítette a távot a mínusz 1 fokos vízben.","id":"20250128_uszas-lengyel-bulcsu-antarktisz-jegkilometer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88f1a864-2394-49a0-8007-5cb8923b0c51.jpg","index":0,"item":"154d265f-0a76-4c80-8ea3-be13aaf8ffea","keywords":null,"link":"/sport/20250128_uszas-lengyel-bulcsu-antarktisz-jegkilometer","timestamp":"2025. január. 28. 13:51","title":"Lengyel Bulcsú az első magyar, aki leúszta az antarktiszi jégkilométert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6bda2604-14c1-4d52-9a23-9e40710a00af","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Bár Deutsch a kelenföldi akcentusával védekezett, nem azzal volt a legnagyobb baj.","shortLead":"Bár Deutsch a kelenföldi akcentusával védekezett, nem azzal volt a legnagyobb baj.","id":"20250128_deutsch-tamas-kelenfold-akcentus-magyar-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6bda2604-14c1-4d52-9a23-9e40710a00af.jpg","index":0,"item":"2a6f7ac5-8cef-4b0a-a5c9-ee8ef8ad9278","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_deutsch-tamas-kelenfold-akcentus-magyar-peter","timestamp":"2025. január. 28. 19:16","title":"Deutsch Tamás: Miszter Magyar, Máj inglis ekszent indíd iz from Kelenföld","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben 400 százalékkal gyorsult a melegedés üteme.","shortLead":"Brit kutatók az 1980-as évek óta rögzítik a tengerek felszínének hőmérsékletét, és kiderült, az elmúlt negyven évben...","id":"20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3104f57d-ed1a-4d90-8cd8-3f3f3640db93.jpg","index":0,"item":"96ef0011-a6bb-48b5-a6e8-7ef114b9fa81","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_globalis-felmelegedes-tenger-felszin-homerseklet-klimavaltozas","timestamp":"2025. január. 29. 20:03","title":"Megdöbbentő mértékben melegszik a tengerek felszíne, már kongatják a vészharangokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff3f59f1-d6dd-40c5-b02b-f290fa152e03","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A kupés hangulatú jókora BYD Sealion 7 négy másodperc körül katapultál 0-ról 100-ra, és egy feltöltéssel akár 500 kilométert is képes megtenni. De 20 millió forinttól indulva nem lesz könnyű dolga a Tesla Model Y ellenében. ","shortLead":"A kupés hangulatú jókora BYD Sealion 7 négy másodperc körül katapultál 0-ról 100-ra, és egy feltöltéssel akár 500...","id":"20250128_uj-byd-sealion-7-elektromos-auto-bemutato-budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff3f59f1-d6dd-40c5-b02b-f290fa152e03.jpg","index":0,"item":"f83c908c-792b-4a2c-8803-fd05a891b923","keywords":null,"link":"/cegauto/20250128_uj-byd-sealion-7-elektromos-auto-bemutato-budapesten","timestamp":"2025. január. 28. 13:08","title":"Oroszlánfóka: Budapesten vezettük a legújabb BYD villanyautót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb kínai modell már most jobb, mint a Meta idén érkező legújabb fejlesztése. A cégnél nagyon szeretnék megérteni, hogyan.","shortLead":"Pár nap alatt felforgatta a mesterséges intelligencia piacát a DeepSeek, és egy friss jelentés szerint az új, olcsóbb...","id":"20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32e03445-13a2-4759-9058-58ada6bb60a5.jpg","index":0,"item":"37c4e370-3fda-4479-898f-860424395456","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_meta-deepseek-mesterseges-intelligencia-mernoki-csapatok-vizsgalat-koltsegek","timestamp":"2025. január. 29. 12:03","title":"Riadót fújt a Meta: négy csapattal próbálja megfejteni a DeepSeek titkát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz sohasem két választás között a legerősebb, de hosszú idő után most a leggyengébb. ","shortLead":"A Fidesz sohasem két választás között a legerősebb, de hosszú idő után most a leggyengébb. ","id":"20250128_Republikon-Intezet-Nott-a-Tisza-Part-elonye-a-Fidesszel-szemben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cb8ba6-5c92-45ec-bb97-1013db6b5b10.jpg","index":0,"item":"19c05738-478c-42eb-89b1-e4578dc11628","keywords":null,"link":"/itthon/20250128_Republikon-Intezet-Nott-a-Tisza-Part-elonye-a-Fidesszel-szemben","timestamp":"2025. január. 28. 13:25","title":"Republikon Intézet: Nőtt a Tisza Párt előnye a Fidesszel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf","c_author":"EUrologus","category":"360","description":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes EP-képviselőnek. EUrologus vélemény az EP-képviselők nyelvi készségeiről.","shortLead":"Nem az angoltudása, sokkal inkább szakmai felkészültsége hagy kivetnivalót maga után Deutsch Tamás fideszes...","id":"20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b94df7b-9611-499a-b985-947449812ccf.jpg","index":0,"item":"6756c9d2-d2f8-40b1-8a82-289665b61e0d","keywords":null,"link":"/360/20250129_Deutsch-Tamas-angol-europai-parlament","timestamp":"2025. január. 29. 14:23","title":"Deutsch Tamás nem az angoljával lóg ki az EP-képviselők közül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak a fékek hibái miatt utasította vissza a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) múlt pénteken az Alstom metrókocsik típusengedélyének kiadását. A járművet irányító szoftver sem működött megfelelően, és több, a hatóság által kért dokumentációt sem nyújtott be az Alstom.
Az Index.hu-n hétfőn megjelent NKH-döntés részletes indoklásában az olvasható, hogy a Metropolis típusú Alstom kocsiknak nincs két különálló fékrendszerük (ahogyan ezt a magyar jogszabályok előírják), és a biztonsági fék nem minden esetben működik megfelelően, emiatt a fékút megnövekedhet. A menetszabályozó kar sem megfelelő, mert nem gátolja meg a jármű véletlen elindítását. Emellett a vezetőfülke kialakítása sem szabályszerű, nincs visszajelző az akkumulátor feszültségéről, és a vezető előtti kijelzőn megjelenő feliratok nem minden esetben magyar nyelvűek. Az NKH kifogásolta azt is, hogy az utastérben lévő, a közlekedés biztonságát alapvetően befolyásoló műszerek szekrényeit illetéktelenek is könnyen nyithatják.
Az Alstom ezek mellett nem adott be dokumentációt a biztonságtechnikai elemzésekről, egyes felhasznált anyagok tűzvédelmi alkalmasságáról, és a korábban már elfogadott, a járművön végrehajtott módosításokról sem. A kezelési kézikönyvben hibásak voltak az ábrák, a kezelőszervek leírása nem volt egységes, egyes dokumentumokban pedig az ábrák olvashatatlanok voltak. Az NKH szerint rendkívüli esemény során ha az álló jármű műszerei azt jelzik, hogy a szerelvény mozog, akkor az ajtók a járművezető beavatkozása nélkül nagyon nehezen nyithatók, illetve az alagútban erre nincs lehetőség, csak a peronokon. A jármű elején elhelyezett menekítőajtó ebben az esetben nem használható, mivel zárva marad. Ezzel az utasok menekítése az alagútban nem lenne lehetséges.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője az MTI-nek elmondta, hogy az NKH határozata azt mutatja: az Alstom nem tett meg mindent annak érdekében, hogy megszerezze a típusengedélyt. A legsúlyosabb hiányosságnak a VEKE a vészkijáratok reteszelését tartja, mivel így nem lehet az utasokat kimenekíteni. "Egy szatócsbolt működési engedélyét nem lehet kikérni érintésvédelmi és tűzvédelmi dokumentáció nélkül, egy ezer embert szállító szerelvény végképp nem" - mondta. Téves az a nézet, hogy a kocsik rendben vannak, csak a magyar jogszabályok rosszak, ezeket a kocsikat máshol sem fogadnák el ennyi hibával - hangsúlyozta.
A fékek hibáival kapcsolatban Vitézy Dávid megjegyezte: a gyártó nem tudott semmilyen referenciát bemutatni a rendszerre. Ez azért van, van mert ilyen fékrendszert egyetlen másik járművében nem alkalmazott még - mondta. Vitézy Dávid szerint a szerződésben foglaltak alapján jelenleg fennáll a szerződés felbontásának minden feltétele. A Demszky Gábor főpolgármester által mondott hat hónap idő nem a város érdekeit szolgálja, és ennyi idő alatt ennyi problémát nem lehet orvosolni - tette hozzá. A Nemzeti Közlekedési Hatóság múlt pénteken közölte, hogy nem adta meg a 2-es vonal szerelvényeire a végleges típusengedélyt a francia Alstom cégnek, a többi között a fékrendszer problémái miatt. Az Alstom még vizsgálja, hogy fellebbez-e. A Fővárosi Önkormányzat összehívja az illetékes bizottságokat, a BKV pedig azt vizsgálja, milyen következményei lennének a szerződés felbontásának. Demszky Gábor szerint az Alstomnak és a BKV-nak a szerződés értelmében még fél évig együtt kell dolgoznia azért, hogy a gyártó megszerezze a végleges típusengedélyt.
Nem telik el úgy hét, hogy ne lenne a hírek középpontjában a BKV nevével összeforrt Alstom-ügy. A BKV figyelő blog legutóbbi bejegyzésében ezt az esetet foglalta össze.
A BKV egyik legnagyobb szakszervezete szerint az Alstom metrókocsijai kisebb módosításokkal megkaphatnák a típusengedélyt és ezzel több milliárd forint kiadástól mentesítenék a közlekedési vállalatot.
Nem kapta meg a végleges típusengedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a francia Alstom metrókocsija. Ennek hiányában nem kezdődhet el a 2-es metróvonalra szánt kocsik gyártása.
A svájci hatóságok pénteken rajtaütésszerű házkutatásokat hajtottak végre a francia Alstom csoport irodáiban és egy embert letartóztattak - jelentette be a svájci államügyészség.
Az iskolai bombariadó-hullám nyomán Orbán jól elmondta, hogy a legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni!. Pedig semmilyen bizonyíték nincs az elkövető kilétére, sőt az érintett országok egyikében sem találtak elkövetőt, ahogy bombát sem.