szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Csökkent a hetente egyszer, vagy többször plázába járók aránya, nőtt viszont azoké, akik csak havonta látogatnak bevásárlóközpontokat – derül ki a GfK Hungária legfrissebb, júliusában készült kutatásából. A GfK a változást a gazdasági válság hatásával indokolja.

A belvárosi plázákban gyakorta vásárlók több mint 40 százaléka hetente legalább egyszer megfordul egy bevásárlóközpontban. Ám a tavalyi adatokhoz képest valamelyest csökkent ennek a csoportnak a látogatási gyakorisága is: míg 2009-ben 22 százalékuk hetente többször járt plázába, jelenleg ez az arány csak 11 százalék.

A tavalyi évhez képest kis mértékű növekedést mutat a városszéli bevásárlóközpontok kedveltsége és látogatása, megközelítve a különálló boltokét - idézik Kui Jánost, a GfK Hungária Kereskedelem szektorának szektormenedzserét a közleményben.

A kutatás megállapította, hogy az ideális bevásárlóközpont három legfontosabb tulajdonsága, hogy változatos a termékkínálata, könnyen megközelíthető, valamint sokáig tart nyitva.

A felmérés szerint nem csökkent a különálló boltok népszerűsége. A különálló boltok vásárlás és kedveltség szempontjából is a legnépszerűbbek: a magyar lakosság több mint harmada ezt a bolttípust látogatja a leginkább. A vásárlók negyede a városszéli bevásárlóközpontokat választja leggyakrabban a négy típus közül, ötödük pedig belvárosi plázákba jár vásárolni.

A különálló boltokat választók között nagyobb arányban  továbbra is a nyugdíjasok és a kis településeken élők vannak, ám az átlagosnál konzervatívabb, zárkózottabb fogyasztási szokások változatlanok maradtak.

A gyermekes, fiatal, kifejezetten jómódú családok "befolyása" csökkent a városszéli bevásárlóközpontok látogatóinak körében. Ez egyrészről azt jelentheti, hogy ezeknek a családoknak valamelyest romlott az anyagi helyzete a válság következtében, másrészről azt, hogy alacsonyabb, "alsó-közép" jövedelmű, idősebb (de aktív) rétegek gyakrabban választják ezt a típusú bevásárlóközpontot.

A belvárosi bevásárlóközpontok látogatói főleg központi lakóhellyel rendelkező, aktív, magas iskolai végzettséggel rendelkező háztartások, akik a válság időszakában is megőrizték korábbi életszínvonalukat, így a tavaly még átlagosnak számító, de sikerrel megőrzött jövedelmük most az országos átlag fölé emeli őket e téren.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Karrier

A tíz legégetőbb probléma Európában

A munkaerő-piaci helyzet továbbra is a legégetőbb kérdés az európai nemzetek számára - derül ki a GfK Association legújabb, témában végzett felméréséből.

MTI Hazai gazdaság

A GfK szerint előtérbe kerültek az akciós vásárlások

A nyugat-európai országokhoz hasonlóan Magyarországon is tudatosabbá váltak a vásárlók: felértékelődött az árak jelentősége, nőtt a napi fogyasztási cikkek esetében az akciós, promóciós vásárlások aránya – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból.

MTI Gazdaság

GfK: tovább erősödött a fogyasztói bizalom

A második negyedévben tovább erősödött a fogyasztó bizalom Magyarországon, mivel a háztartások kedvezőbben ítélik meg jelenlegi anyagi helyzetüket az egy évvel ezelőttihez képest, de többen bíznak az ország rövid távú gazdasági helyzetének javulásában is - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Corvinus Egyetem közös felméréséből.

MTI Gazdaság

GfK: a magyarok többségének nincs megtakarítása

A válság nem befolyásolta érdemben a megtakarítási szerkezetet, a lakosság továbbra is a bankbetétet preferálja világszerte; a megtakarítási várakozások terén mérséklődött a pesszimizmus − derül ki a GfK Custom Research Worldwide és a Wall Street Journal legfrissebb Befektetési Barométer tanulmányából.