szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Orosz illetékesek felháborodással reagáltak Joschka Fischernek egy sajtóinterjúban tett kijelentéseire, amelyekkel kétségbe vonta a Moszkva által építendő Déli Áramlat földgázvezeték értelmét.

„Az az állítás, hogy a Déli Áramlat értelmetlen projekt volna, annak a jele, hogy a Nabucco mögött álló konzorcium fél a versenytől" – idézte a Handelsblatt pénteken Andrej Konopljanyikot, a Gazprom Bank elnökségének tanácsadóját.

A korábbi német külügyminiszter egy héttel ezelőtt arról beszélt, hogy a Déli Áramlatnak gazdasági szempontból nincs értelme, politikai síkon pedig nem áll Európa érdekében a megépítése.

Az orosz szakember szerint viszont a gazdasági kockázatok a Nabucco esetében sokkal nagyobbak, mint a Déli Áramlatnál, és valójában az előbbi testesít meg politikai célú projektet, mégpedig az Európai Unió szempontjából.

A Nabucco csővezeték Kelet-Törökországtól egészen Ausztriáig érne, célja az, hogy függetlenítse Európát az orosz földgázszállításoktól. Az építtető európai konzorciumban ott van a német RWE konszern, tanácsadóként pedig szerepet vállal benne Joschka Fischer. A fő problémája a konzorciumnak az, hogy egyelőre nincs szerződése egyetlen földgáztermelő országgal sem.

A Dél Áramlat szintén Délkelet-Európán keresztül juttatna földgázt nyugatra, megkerülve az Ukrajnán áthaladó csővezetéket, amelyet Kijev – Moszkvával támadt árvitájában – már többször elzárt, veszélybe sodorva Nyugat-Európa gázellátását. A Déli Áramlat kapacitását gond nélkül kitölthetné az orosz földgáz, ám a tervezés meg az EU-jog alapján álló szerződések tekintetében az oroszok messze le vannak maradva a Nabucco mögött.

Ezt Konopljanyik is beismerte, ám egyúttal elutasította a Nabuccóval való együttműködés gondolatát. Szerinte ehhez előbb arra volna szükség, hogy az Európai Unió lemondjon "diverzifikációs stratégiájáról".

Egy másik orosz illetékes Vlagyimir Putyin miniszterelnök fenyegetésére emlékeztetett: "Európának és Németországnak meg kell fontolnia, szükségük van-e egyáltalán orosz földgázra" - idézte a kormányfőt Anatolij Dmitrijevszkij. Ő is megerősítette, hogy Moszkva a közép-ázsiai gáztermelő országokkal, így Türkmenisztánnal, "európai árakon" fog szerződést kötni. A gáz jogi értelemben orosz gázzá válna, és így jutna el Európába.

A Nabucco csővezeték számára a térség egyetlen potenciális szállítójaként Azerbajdzsán jöhetne szóba. Az ott kitermelt földgáz miatt azonban nem volna érdemes külön csővezetéket építeni - jegyezte meg a Handelsblatt. Egyben emlékeztetett arra: Azerbajdzsán, Grúzia és Románia nemrég kötött megállapodást arról, hogy az azeri földgázt tankhajókon szállítják a Fekete-tengeren át Romániáig, majd onnan tovább Nyugat-Európába.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Földvári Zsuzsa Világ

Déli Áramlat: az osztrákok aláírtak de a jövő bizonytalan

Jogilag már valamennyi résztvevő egyezményben vállalta a Déli Áramlat nevű orosz-olasz gázvezeték építését, működtetését, sőt a franciák tulajdonjogot is szereztek maguknak, mégis elképzelhető, hogy a soha meg nem térülő beruházást az új orosz-ukrán együttműködés feleslegessé teszi.

MTI Gazdaság

Ukrajna nem adja a Naftogazt, hacsak nem a Déli Áramlat fejében

Moszkvában lezajlott az első megbeszélés a Gazprom és az ukrán Naftogaz egyesítésére tett orosz javaslatról, de közben az ukrán vezetés minden szinten hangsúlyozza, hogy szeretné megőrizni az ellenőrzést a Naftogaz felett - jelentette a Kommerszant című lap pénteken.