szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Nem változott a sorrend az élelmiszer-kereskedelmi láncok toplistájának élén: a Nielsen piackutató adatai szerint a legnagyobb forgalmazó tavaly is a Tesco volt, amelyet két magyar tulajdonú kereskedelmi hálózat, a CBA és a Coop követ.

A Nielsen a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állította össze az élelmiszer és háztartási vegyiáru kereskedelmi vállalatok 2010. évi, forgalom szerinti rangsorát.

A Tesco forgalma 666,5 milliárd forintra emelkedett az egy évvel korábbi 638,4 milliárd forintról a társaság tavalyi, 2010. márciustól 2011. február végéig tartó üzleti évében. A második legnagyobb forgalmú kereskedelmi lánc 2010-ben a CBA 555 milliárd, harmadik a Coop 510 milliárd forinttal. Előbbi adata növekedést, utóbbié pedig stagnálást jelent, éves összehasonlításban. A negyedik helyen a Spar áll 381,3 milliárd forinttal, ötödik a Reál 360 milliárd forintos tavalyi forgalommal, őket követi az Auchan, amelynek forgalma 224,8 milliárd forint volt 2010-ben.

A Nielsen értékelése szerint mind több fogyasztó éri el a diszkontokat, amelyek intenzíven terjeszkednek. Ennek eredménye meglátszik a toplistán is: az előző évhez képest egy-egy hellyel előbbre lépett a listán mind a Lidl, mind az Aldi. Az immár hetedik Lidl, a Nielsen által becsült, tavaly előtti 191,2 milliárd forint forgalom után 221 milliárdot ért el múlt évben. A tizenkettedik Aldi bevétele pedig 49,1 milliárdról 52,6 milliárd forintra emelkedett, szintén becslés alapján.

Túry Gergely

Az élelmiszer kiskereskedelem rugalmasan reagált arra, hogy a fogyasztási és vásárlási szokások kivételesen gyors ütemben változtak meg - állapította meg a trendekről Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen ügyvezető igazgatója. Előtérbe került a többcsatornás értékesítési stratégia, a Tesco például úgy bővíti hipermarket hálózatát, hogy mellette szupermarketeket és expressz üzleteket is nyit. Hasonlóan fejlődik a CBA Prémium és Cent láncai révén, vagy a Spar, amely a szuper- és hipermarketek mellett City Spar egységekkel bővült.

Lényeges trendként említi a közlemény azt is, hogy a fogyasztók gyakrabban mennek vásárolni, mint a recesszió előtt, viszont alkalmanként kevesebbet költenek. Különösen nőtt a vásárlás gyakorisága a lakóhelyekhez közeli hagyományos kis boltok, szupermarketek, pékségek és piacok esetében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!