szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Régiós szinten veszélyezteti Magyarország versenyképességét az E85-ös üzemanyag (azaz a bioetanol) jövedéki adójának újabb emelése - állítja a Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ).

A bioetanol jövedéki adója legutóbb idén nyáron emelkedett radikálisan, literenként nettó 40 forintra, a KDNP-s Aradszki László javaslatára, szemben a kormány korábbi, 12 forintos terveivel - emlékeztet keddi számában a Napi Gazdaság. A mostani módosítás után újabb nettó 30 forinttal, 70 forintra emelné a literenkénti jövedékiadó-tartalmat, ezúttal a fideszes Koszorús László javaslatára, amit a kormány is támogat.

A Hungrana bioetanolgyára Szabadegyházán
MTI / Kollányi Péter

Szakmai szervezetek és ellenzéki pártok részéről már az előző emelésnél is úgy vélték, hogy az ellehetetlenítette az ágazatot, szembe menve a kormány energiapolitikai célkitűzéseivel is - írja a lap. A Magyar Bioetanol Szövetség (MBSZ) szerint a javaslat elfogadásával - amely áfával együtt csaknem 90 forintra emelné az E85-ös üzemanyaf (bioetanol) adóját a jelenlegi 50 forintról - csak azok a szomszédos országok járnának jól, amelyek szintén rendelkeznek bioetanol-potenciállal.

A módosító indítvány szűkszavú idoklása szerint "ily módon teljesül az az uniós elvárás, hogy a benzin és az E85 ára közötti különbség csak a bioetanol rosszabb hatásfokára terjedjen ki". Az MBSZ szerint - eltekintve attól, hogy a bioetanolnak nema  "hatásfoka" rosszabb, hanem az energiatartalma alacsonyabb - nyilvánvaló, hogy a tervezett emeléssel nemcsak eltűnik a környezetbarát üzemanyag árelőnye, hanem ráfizetéses is lesz a használata.

Az augusztusi, mintegy 50 forintos áremelés egyes becslések szerint egyharmados visszaesést eredményezett a piacon, több benzinkút felhagyott az E85 forgalmazásával - teszi hozzá a lap.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!