Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Bő két és fél éven belül be kellene fejezni az uniós pénzekre alapozott villamosberuházást Debrecenben, de még a pályázatot sem sikerült eredményesen lezárni. Talán majd most.
Világcsúcsgyanús szám: a Kósa Lajos polgármester vezette debreceni önkormányzat hatodszor írja ki a közbeszerzési pályázatot ugyanannak a 18 darab csuklós villamosnak a megvásárlására. Miután korábban a műszaki és gazdaságossági megfontolások helyett rendre jogi csetlés-botlások döntötték el a tenderek sorsát, az új pályázat még olyan alapfogalmakat is akkurátusan tisztáz, hogy mi a jármű. „A »jármű« kifejezést úgy kell értelmezni, mint a gördülőanyag legkisebb üzemképes egységét” – teszi világossá (?) a sokszorosan ellenőrzött dokumentum. Hogy milyen sokszorosan, azt sejteti, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és az uniós finanszírozású közlekedési beruházásokat koordináló KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. három és fél hónap után állította ki a közzétételéhez szükséges tanúsítványt.
Az európai közbeszerzési közlönyben húsvét után napvilágot látott tenderfelhívás ősverziója 2008 augusztusában jelent meg, elsőként a tömegközlekedés fejlesztésére fordítható EU-milliárdokkal megkínált három villamosos vidéki városé közül. Ezt azonban, miután az egyik induló, a Skoda megtámadta, Kósáék két hónap múlva visszavonták. A következő pályázat mindhárom város számára fiaskóval zárult, mivel a válságban összeomló forintárfolyamtól megriadva a gyártók irreálisan magas árat szabtak. Ezután, okulva a történtekből, már mindenhol euróban számoltak. Szegeden ez elég is volt a sikerhez, a Tisza-parti város közlekedési vállalata darabonként 1,78 millió euróért tudta megrendelni kilenc csuklósát a külföldön először próbálkozó, a szegedi üzletet referenciának tekintő lengyel Pesától. Miskolc és Debrecen ezúttal is hoppon maradt – a cívisváros például csupán egyetlen ajánlatot kapott (a svájci Stadler németországi gyárától), és az is érvénytelennek bizonyult.
Eredményt először tavaly márciusban, a negyedik körben hirdettek Debrecenben: a járművenként 2,45 millió eurót kérő spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.-t (CAF) hozták ki győztesnek. Az öröm nem tartott sokáig, a négy vesztes megtámadta a döntést. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB), bár nem sok mindenben adott igazat a veszteseknek, néhány ponton ellentmondásosnak találta a tenderkiírást és a pályázók kérdéseire adott debreceni válaszokat. Bár a KDB nem küldte vissza a startvonalra a debrecenieket, csupán a vitatott kérdések pontosításához kötötte az eljárás befejezését, a KIKSZ nemet mondott a folytatásra. Az ajánlatkérők tehát nem pontosítottak – hanem bíróságra mentek. Egyszersmind újabb tendert írtak ki, amelyben – talán hogy a lehetséges okvetetlenkedők számát csökkentsék – a korábbinál szigorúbbra szabták a feltételeket.
Kizáró ok lett például, ha a pályázó az utóbbi három évben nem készített normál nyomtávú és kétoldali ajtós csuklósokat. Ez rögtön lehetetlenné tette a kisebb kelet-közép-európai gyártók indulását. A szigor nem volt hatástalan, az ötödik körben csupán két pályázó állt rajthoz, de az ezúttal másodiknak befutott CAF megtámadta a villamosonként 2,29 millió eurós ajánlattal jelentkező olasz AnsaldoBreda győzelmét. A KDB ezúttal sem az egész eljárást érvénytelenítette, Debrecen azonban ekkor is bíróságra ment ahelyett, hogy az előírt pontosítások után végigvitte volna azt a pályázatot, amelynek dokumentációját már betűről betűre átvizsgálták a buzgó közbeszerzési biztosok.
„Szeptemberben kedvezően változott a közbeszerzési törvény” – válaszolta a HVG-nek az újabb nekiveselkedés okát firtató kérdésére Pajna Zoltán alpolgármester. Az ominózus törvénymódosítás valóban egyszerűsítette a formai követelményeket, de az utolsó körben a debreceniek is taktikát váltottak. „Sem jellegrajzot, sem színtervet nem kérünk, kizárólag egy nyilatkozatot, amelyben a pályázók garantálják, hogy az általuk megajánlott jármű mindenben megfelel az elvi előzetes típusengedélyben foglalt valamennyi műszaki paraméternek és előírásnak” – jelzi az engedékenységet Pajna. Érthető lenne, ha a debreceniek már-már úgy éreznék: akármilyen villamosuk lesz, csak valamilyen legyen végre. De a nagyvonalúság visszaüthet. „Ha az ajánlatnak nem kell tartalmaznia, hogy a gyártó milyen típusú, sőt altípusú ajtóval szállítja a villamost, akkor csak annyit ír majd, hogy elektromos ajtó, és maga fogja kiválasztani, milyent épít be. Nyilván a legolcsóbbat és a legsilányabbat” – hoz egyszerű példát a Szegedi Közlekedési Kft. korábbi igazgatója, a Tisza-partiak sikeres pályázatát annak idején levezénylő Dózsa Gábor. A mostani debreceni tender viszont, konkrétumok helyett, megelégszik azzal, hogy „valamennyi felhasznált anyag kiváló minőségű legyen és a legalkalmasabb azokra a speciális feltételekre, amelyek között működik”.
Szegeden egyébként nem kizárták – ahogy Debrecenben ezúttal is –, hanem egyenesen bátorították az indulásra a kelet-közép-európai gyártókat. „Miközben a nagy nyugati cégeknél, kis vásárlóként, még csak kapcsolatba sem kerülhettünk a döntéshozókkal, a kisebbeknél pontosan meg tudtuk beszélni a főkonstruktőrrel, mire van szükségünk” – fejtegette Dózsa. De Nagy Attila, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. vezérigazgatója sem ok nélkül fél a feltörekvő gyártók új típusaitól. A DKV éppen eleget kínlódott a magyar Ganz végnapjaiban, a kilencvenes években, kizárólag Debrecen számára gyártott 11 darab csuklóssal – mondta a HVG-nek. „Nem vágyunk még egyszer a kísérleti nyúl szerepére” – tette hozzá.
A kis keleti gyártókat tehát ezúttal is eleve kizsűrizték, a nagy nyugatiak – a kanadai Bombardier, a német Siemens és a francia Alstom – pedig eddig nem mutattak érdeklődést a magyar vidéki városok számukra kicsi üzletei iránt. Szakmabeliek így ezúttal is a két latin cég – meg még esetleg a Stadler – versenyére számítanak. Pedig ha sikerül felkelteni a nagyok érdeklődését, talán az ár is lejjebb mehetett volna. Két éve a francia sajtót bejárta a hír: a nagyobb darabszám árcsökkentő hatását meglovagolva Dijon és Brest 10 százalékot spórolt azzal, hogy a két város közös tendert írt ki összesen 53 villamos beszerzésére. A HVG-nek arra a kérdésére, hogy nem járnak-e jobban a magyar szomszédvárak is, ha együtt pályáztatott volna Debrecen és a 31 járművet vásárolni akaró Miskolc, Pajna határozott nemmel felelt, mondván: egyeztettek a miskolciakkal, de „vannak eltérések” a két város igényei között. „A kedvezőbb ár különben is csak feltételezés” – tette hozzá. Ami a Debrecen és Miskolc igényei közti eltéréseket illeti, azok nem lehetnek túlságosan nagyok, tavaly októberben a cívisváros ugyanúgy az AnsaldoBreda Sirio típusát találta a legjobbnak, ahogyan fél évvel korábban a borsodi megyeszékhely is. Más kérdés, hogy a KDB az olasz gyártó miskolci ajánlatát is érvénytelennek minősítette, pedig a Szinva-partiak még egy miniszteri biztos kinevezését is kieszközölték, hogy ő is egyengesse a pályázatuk sorsát.
Attól mindenesetre nem kell félni, hogy az eddig kitartóan próbálkozó két gyártó ezúttal bojkottálná a debreceni tendert. Pontosan tudják, hogy a projektet a pénzt adó EU szabályai szerint 2013 decemberéig le kell zárni. Az eredményhirdetés tervezett ideje 2011. július 1., a szerződéskötésé július 29. Az utolsó járművet a kiírás szerint ez után 840 napon belül, 2013. november közepéig kell leszállítania a nyertesnek. A menetrend szoros, még egyszer nem lehet hibázni.
MUCK TIBOR
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Ha elmaradt volna az alku annak komoly hatása lett volna az 1700 milliárd dollárt kitevő kétoldalú kereskedelemre.
Politikusokat, és résztvevőket kérdeztük Tusványoson arról, hogy el tudják-e képzelni, hogy a Fidesz 2026-ban ellenzékbe kerül.