Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
A pénzintézetekkel fizettetné meg a jövőbeni banki veszteségeket az Európai Bizottság banki unióról szóló javaslata, melyet szerdán mutattak be. A tervezet széleskörű döntési jogkörrel ruházná fel a nemzeti szabályozószerveket.
Szoros tagállami banki koordinációt bevezető javaslatot tett közzé szerdán az Európai Bizottság. A szakértők nem vitatják, hogy a lépés jelentős, ugyanakkor nem megy elég messze, és ez kicsit csalódás a május 23-i egységes uniós banki felügyeletet felcsillantó EU-csúcsot követően. Ráadásul az elfogadása így is komoly nemzeti ellenállásba ütközhet, miközben legkorábban 2014-ben léphetne életbe.
Egyszerre kell azokat lépéseket megtennünk, amiket a válság diktál, s ezzel párhuzamosan a jövőbeli válságok elkerülésére szolgáló szabályozást is megteremteni - mondta a bejelentéskor Michel Barnier belső piacokért és szolgáltatásokért felelős biztos. A bankok tőkeproblémáira pedig olyan megoldást kell találni, hogy a bankokat ne mindig az adófizetők euróiból kelljen a végén megmenteni.
Eszerint a bankoknak az eddigieknél jóval nagyobb pénzügyi felelősséget kell vállalniuk a veszteségek leírásában, amiben az Európai Központi Bank is támogathatja majd őket. A szakértők szerint is kockázatos 2018 után életbe lépő szabályozás állítólag 2010 óta készül Brüsszelben. Mindeddig azonban nem merték közzétenni a háborgó pénzpiaci körülmények között. A tervezet szerint a tagállamok betétbiztosítási és bankkonszolidációs alapokat állítanának fel, melyek tagállamokon átnyúlva is segítenék a pénzintézeteket válság idején.
Bankmentésre külön intézményrendszer
Emellett a nemzeti bankfelügyeleti hatóságoktól független bankszanálási hatóságokat kellene felállítani az országoknak, amelyeknek a feladata a válságmenedzselés felügyelete lenne a gyengélkedő és csődbe kerülő bankok és befektetési vállalatok esetében. Az új hatóság lenne a felelős a bankmentő lépésekért, illetve - ha az kevesebb turbulenciát okoz - a csődvégrehajtás lebonyolításáért és a bank kivezetéséért.
Amennyiben egy pénzintézet nem tartja be az uniós tőkekövetelményeket, vagy egyértelmű jelei vannak annak, hogy nem képes teljesíteni azokat, akkor a hatóság jogosult lenne külső menedzsereket bevonni a döntéshozatalba, aki a vészforgatókönyvek megvalósítását is kikényszeríthetné akár a befektetők akaratával szemben is. (A Bázel III szabályok alapján a bankoknak a minimális tőkéjük 13 százalékát kitévő, kockázattal súlyozott eszközökkel kell rendelkezniük 2019-től.)
A témában szakértő uniós forrás elismeri, hogy a mostani javaslat mindössze egy európai finanszírozási mechanizmus embriója lehet, de szerinte ez mindenképpen fontos lépés egy nemzeteken átnyúló szabályozási keret felé. A bankok 2007 és 2010 között közel ezer milliárd eurónyi veszteséget könyveltek el a pénzügyi válság direkt következményeként. A tagállamok és az EU együttesen ennél 600 milliárd euróval többet pumpáltak eddig a bankrendszerbe. - Ez a kettő aránytalan, az EB ezért szeretne véget vetni annak, hogy az adófizetők pénzét a bankok konszolidálására fordítsák.
Rossz és jó követelések
Ennek megfelelően, ha egy bank fizetésképtelenné válik, a banki vagyonkezelő hatóságnak joga lesz a pénzintézetet arra kényszeríteni, hogy a befektetési eszközeit vagy azok egy részét eladja. Lehetősége lesz továbbá a bankok életképes részét átadni egy “hídbanknak”, a rossz követeléseket pedig kivinni egy work out-cégbe (“rossz bank”). vagy akár a részvényeseket és hitelezőket likviditássegítő befizetésekre kényszeríteni. Ez utóbbi javaslat a legellentmondásosabb a befektetők szemében, hiszen a gyakorlatban azt jelenti, hogy a befektetéseket le kell írnia a részvényeseknek, mielőtt a kormányok megvizsgálhatnák, hogy részt kívánnak-e venni a bankmentésben.
A bejelentésben az a furcsa, hogy az Európai Bizottság elnöke, José Manuel Barroso múlt héten arról beszélt, hogy az EU-nak egy átfogó banki unió felé kell elmozdulnia, beleértve a kölcsönös kötelességvállalást, bankszanálási mechanizmusokat és központosított uniós banki felügyeleteket. Annak, hogy ez most mégis csúszhat, több oka lehet. A németek eddig sem támogattak olyan rendszert, ami a kötelező, egységes és kölcsönös kötelességvállaláson alapult volna. A britek pedig annak álltak ellen, hogy az EU még jobban beleszóljon a pénzügyi szolgáltatások szabályozásába. Ezen kívül az sem jó ómen, hogy a betétbiztosítási rendszerrel kapcsolatos tagállami és közösségi szintű tárgyalások is zsákutcába kerültek, miután a tagállamok mindent megtettek a kölcsönös segítségnyújtásra szánt pénzügyi keretek minimalizálásáért.
A javaslat fő elemei |
Megelőzés:
Korai beavatkozás:
Szanálási hatáskörök és eszközök (amennyiben elkerülhetetlenné válik az csőd)
|
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Megtudtuk: az átláthatóságinak mondott törvény vitáját a frakciónak le kell folytatnia.
Érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon?
Bekapcsolt a kármentő üzemmód.
Az utolsó negyedben úszott el az esély a győzelemre.
Az Újpest ezzel szemben fittyet hány az ötmagyaros szabályra. Kezdődik az NB I.