A végtelen lehetőségek iparága
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Elmarasztalta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az államot, a MÁV-ot és az egész vasúti közlekedési támogatási rendszert a kedden közzétett, több mint 70 oldalas jelentésében. Az elmúlt években is tovább romló helyzetet az ÁSZ főként a következetlenségekre és a közlekedéspolitikai stratégia hiányára vezeti vissza.
A 2008 és 2011 első féléve közti időszakban a MÁV csoport és a GYSEV működésére és fejlesztésére összesen több mint 918 milliárd forint költségvetési forrást adott az állam, de ehhez nem társult egyértelmű, hosszú távra meghatározott elvárás – foglalta össze a hazai vasúti közlekedési állami támogatási rendszer ellenőrzésének tanulságait Makkai Márta az ÁSZ felügyeleti vezetője. Az állam a költségtérítésen túl tőkeemelést és hitelgaranciát is nyújtott, fejlesztési támogatásokat adott, valamint a MÁV-nál hagyta a MÁV-Cargo értékesítéséből származó bevételt is.
A számvevőszéki szakember elmondta, hogy elvárás sem a szolgáltatás minőségét, sem a fejlesztendő infrastruktúrát illetően nem fogalmazódott meg, így a személyszállítás teljesítménye romlott, és ma az elöregedett pályahálózat magában hordozza a balesetek lehetőségét is. Az egész rendszert lényegében a lassújelek szaporodása tartja még működőképes állapotban – mondta Makkai Márta.
40 milliárd aránylik a 2 és félhez
Az ÁSZ-jelentésben olvasható többek között az is, hogy a pályahálózati infrastruktúra-fejlesztésre nem állt rendelkezésre megfelelő pénzügyi forrás. Így állhatott elő az a helyzet, hogy miközben a MÁV-nak közel 40 milliárd forint értékben lett volna szüksége a pályák müködőképességének fenntartásához, a MÁV pályavasúti szerződése mindössze 2,5 milliárd forintos fejlesztési támogatást tartalmazott. És akkor még szó sincs arról a 42 "szintentartó" beruházásról, melynek összértéke a 35 milliárd forintot is meghaladta volna.
A MÁV hiteleinek finanszírozására is kitért az ÁSZ-jelentés: az állam ugyan átvállalt egy 50 milliárd forintos tételt, de a vasúttársaságnak 2015-ig közel háromszorosára, 148 milliárd forintra rúg a lejáró hitelállománya.
Nem volt elvárt célja az átalakításoknak?
A jelentés kitér arra is, hogy a cégen belüli átalakítások nem jártak eredménnyel – főként azért nem, mert az átalakításkor nem fogalmaztak meg eredménykövetelményeket. A cégcsoporton belüli, egymás közötti számlázás miatt nem egyértelmű, hogy milyen pénzek végül mire lettek pontosan elköltve. „A vasúti közlekedés finanszírozásának jelenlegi rendszere nem ösztönöz megfelelően megtakarításra, a társaságok nem érdekeltek a költségek csökkentésében” – áll az ÁSZ jelentésről kiadott sajtóközleményben.
A helyzetet nehezíti az ÁSZ szerint, hogy az állam tulajdonosként 1993, vagyis a MÁV részvénytársasággá alakítása óta nem rendezte a cég ingatlannyilvántartását sem.
Az űripar végtelen lehetőségeket nyit meg a vállalkozások előtt. Támogatási források is rendszeresen elérhetők a szektorban érdekelt piaci szereplők számára.
Az öröklés előkészítése, a vagyon átruházása bonyolult, tudatosságot igénylő folyamat – különösen akkor, ha működő cég is van a javak között.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
Rövid távra is érdemes az időszakosan szabad forrásokat hozamot termelő formában tartani.
Teherán kommunikációjából az olvasható ki, hogy szeretnék az ellenségeskedést ennyiben hagyni.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
Az elnökkel egyszer az irodájában, egyszer pedig Lengyelországban próbáltak végezni.
Új idegenrendészeti eljárás indul.
Orbán korábban azt mondta, ez tüdőn lőné a gazdaságot.
Karácsony Gergely ismét felhívta a figyelmet arra: önkormányzati rendezvényről van szó.
Július elején újabb hullámra lehet számítani.
A Cargolux három Boeing 747-ese közvetlenül az iráni légtér előtt tűnt el a nyomkövető rendszerekből, és azóta sem tudni, hol vannak.