Vámháború: Hol tartunk most? Mire kell készülniük a vállalatoknak?
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Elmarasztalta az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az államot, a MÁV-ot és az egész vasúti közlekedési támogatási rendszert a kedden közzétett, több mint 70 oldalas jelentésében. Az elmúlt években is tovább romló helyzetet az ÁSZ főként a következetlenségekre és a közlekedéspolitikai stratégia hiányára vezeti vissza.
A 2008 és 2011 első féléve közti időszakban a MÁV csoport és a GYSEV működésére és fejlesztésére összesen több mint 918 milliárd forint költségvetési forrást adott az állam, de ehhez nem társult egyértelmű, hosszú távra meghatározott elvárás – foglalta össze a hazai vasúti közlekedési állami támogatási rendszer ellenőrzésének tanulságait Makkai Márta az ÁSZ felügyeleti vezetője. Az állam a költségtérítésen túl tőkeemelést és hitelgaranciát is nyújtott, fejlesztési támogatásokat adott, valamint a MÁV-nál hagyta a MÁV-Cargo értékesítéséből származó bevételt is.
A számvevőszéki szakember elmondta, hogy elvárás sem a szolgáltatás minőségét, sem a fejlesztendő infrastruktúrát illetően nem fogalmazódott meg, így a személyszállítás teljesítménye romlott, és ma az elöregedett pályahálózat magában hordozza a balesetek lehetőségét is. Az egész rendszert lényegében a lassújelek szaporodása tartja még működőképes állapotban – mondta Makkai Márta.
40 milliárd aránylik a 2 és félhez
Az ÁSZ-jelentésben olvasható többek között az is, hogy a pályahálózati infrastruktúra-fejlesztésre nem állt rendelkezésre megfelelő pénzügyi forrás. Így állhatott elő az a helyzet, hogy miközben a MÁV-nak közel 40 milliárd forint értékben lett volna szüksége a pályák müködőképességének fenntartásához, a MÁV pályavasúti szerződése mindössze 2,5 milliárd forintos fejlesztési támogatást tartalmazott. És akkor még szó sincs arról a 42 "szintentartó" beruházásról, melynek összértéke a 35 milliárd forintot is meghaladta volna.
A MÁV hiteleinek finanszírozására is kitért az ÁSZ-jelentés: az állam ugyan átvállalt egy 50 milliárd forintos tételt, de a vasúttársaságnak 2015-ig közel háromszorosára, 148 milliárd forintra rúg a lejáró hitelállománya.
Nem volt elvárt célja az átalakításoknak?
A jelentés kitér arra is, hogy a cégen belüli átalakítások nem jártak eredménnyel – főként azért nem, mert az átalakításkor nem fogalmaztak meg eredménykövetelményeket. A cégcsoporton belüli, egymás közötti számlázás miatt nem egyértelmű, hogy milyen pénzek végül mire lettek pontosan elköltve. „A vasúti közlekedés finanszírozásának jelenlegi rendszere nem ösztönöz megfelelően megtakarításra, a társaságok nem érdekeltek a költségek csökkentésében” – áll az ÁSZ jelentésről kiadott sajtóközleményben.
A helyzetet nehezíti az ÁSZ szerint, hogy az állam tulajdonosként 1993, vagyis a MÁV részvénytársasággá alakítása óta nem rendezte a cég ingatlannyilvántartását sem.
Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió között július 27-én megállapodás született egy átfogó vámegyezményről.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és termelékenység javítását - a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Az üzlet értéke mellett az adásvétel adózási következményeit is érdemes számba venni, legyenek a szereplők cégek vagy akár magánszemélyek.
A helyiek mellett ügyvédet, pszichológust, kriminálpszichológus is kérdeztünk azért, hogy kiderüljön, mi vezethet ilyen felfoghatatlan támadáshoz.
Az egyetem ki sem írt nyílt pályázatot, azt állítják, nem lett volna más alkalmas jelölt.
Nem klasszikus közéleti-politikai sajtótermék, de egymillió példányban szórják szét.