Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Die Zeit árulásnak minősíti azt, amit az Osztrák Néppárt <strong>a választóival szemben</strong> tesz. A Die Welt azt tanácsolja a német politikának, vigyázó tekintetét vesse Ausztriára, mert ott már látszik, hogy reménytelen tűzfallal körbezárni a szélsőjobbot. A Financial Times szerint Ukrajnában csak akkor lehet szó elfogadható megállapodásról, ha a Nyugat nyomást gyakorol Putyinra, és biztonsági garanciákat nyújt Kijevnek. A Neue Zürcher Zeitung szerint Zelenszkij attól fél, hogy Trump békediktátumba kényszeríti bele. Válogatás a világlapok cikkeiből.","shortLead":"A Die Zeit árulásnak minősíti azt, amit az Osztrák Néppárt <strong>a választóival szemben</strong> tesz. A Die Welt azt...","id":"20250106_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-ovp-osztrak-neppart-ukrajna-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"50a9062a-a6ed-48bc-8231-d35292ea7d1a","keywords":null,"link":"/360/20250106_nemzetkozi-lapszemle-ausztria-ovp-osztrak-neppart-ukrajna-trump","timestamp":"2025. január. 06. 10:55","title":"Jan-Werner Müller: A Trump 2.0 minden idők egyik legkorruptabb kormányzata lesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052","c_author":"HVG","category":"elet","description":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","shortLead":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","id":"20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052.jpg","index":0,"item":"973e3d7d-16e8-4d45-a759-80cd8b31dcfc","keywords":null,"link":"/elet/20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 04. 13:06","title":"315 macskát mentett meg 2024-ben a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","shortLead":"Az Etihad légitársaság gépe épp az Egyesült Arab Emírségek felé indult volna el, amikor a futómű felől füst szállt fel.","id":"20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28f53270-8575-4c27-b488-e99cfa7dcad1.jpg","index":0,"item":"db50bbab-7d48-4f53-8df6-903e8456fccf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_boeing-787-9-dreamliner-futomu-tuz-baleset","timestamp":"2025. január. 05. 15:31","title":"Kigyulladt egy Boeing futóműve felszállás közben Melbourne-ben, tűzoltók oltották el a lángokat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","shortLead":"A biturbó V6-os Praga Bohema ára adók nélkül is 600 millió forint magasságában mozog.","id":"20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59d104fc-4d18-4e82-951b-0a632b3644d9.jpg","index":0,"item":"fe1c408b-8d1f-49c8-a16e-4efd3a09a8bf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250105_a-csehek-tenyleg-megcsinaltak-meregdraga-szuperautojukat-praga-bohema","timestamp":"2025. január. 05. 07:21","title":"A csehek tényleg megcsinálták méregdrága szuperautójukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja: az eszközöket saját költségére szereltette be, és a jogi osztály útmutatása szerint cselekedett.","shortLead":"Videóra vették, ahogy az alkalmazottak bontják a szanitereket, a botrány hatására Janaína Lima visszakozott. Állítja...","id":"20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11322296-370c-4ad1-a18c-06ec5787fa8d.jpg","index":0,"item":"372eb450-b229-42d5-961b-be02f0c00ac0","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Elvesztette-a-valasztast-elvitte-a-WC-kagylot-Sao-Paulo-egyik-kepviseloje","timestamp":"2025. január. 04. 14:42","title":"Elvesztette a választást, elvitte a WC-kagylót az irodájából São Paulo egyik képviselője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával, míg Robert Fico egy vietnami luxushotelben múlatja idejét. A kettő közti hasonlóság az, hogy hivatalosan egyiket sem kommunikálták, Orbán téli nyaralását viszont nem is cáfolták.","shortLead":"A magyar miniszterelnök egy helyi újság információi szerint az indiai Kerala államban tartózkodik éppen családjával...","id":"20250104_orban-viktor-indiaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e14c180d-4744-4213-bc81-e44d8d06c861.jpg","index":0,"item":"e6acfdc7-d4b7-40cd-b41e-e78cee5720e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_orban-viktor-indiaban","timestamp":"2025. január. 04. 13:00","title":"Dél-Indiában kapták lencsevégre Orbán Viktort, magánúton lehet ott családjával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hó és kötelezőváltás: legalább az ajánlatot vigye magával
Szabó M. István
Tetszett a cikk?
Még hetekig eltarthat, míg minden autós megkapja az idei kötelező gépjárműfelelősség-biztosítását (kgfb) igazoló szelvényét, igaz, sokan még be sem fizették az aktuális díjat, mivel a csekk sem érkezett. Ez elvileg ugyan nem gond, de már egy koccanás esetén is jobb, ha mindenre felkészül az ember.
A hétfő reggelre az ország nagy részét betakaró hó számos közlekedési balesetet idézett elő. A karambolok helyszínén a történtek rekonstruálásához, illetve a felelősség megállapításához többnyire nem szükséges, de a kölcsönös kárrendezés megkezdéséhez a legtöbbször elkél az érvényes kgfb-k igazolása.
Jogszabály nem írja elő
Az autósok tavaly év végi kgfb-rohamában több mint félmillió gépjármű tulajdonos új biztosítóhoz szerződött. Ez lényegesen kevesebb az egy évvel korábbi, mintegy 800 ezres átkötéshez képest, és a szakemberek szerint beleillik a három éve tartó csökkenő tendenciába, de akivel a napokban történik közlekedési baleset, ezzel keveset foglalkozhat. Sokkal fontosabb lehet az, hogy az autósnak bizonyíthatóan legyen kgfb-je. Korábban az ennek igazolására szolgáló dokumentumok valamelyikét az autósnak magánál kellett hordania, de ezt ma már jogszabály nem írja elő. Ebből akkor lehet probléma, ha egy kisebb koccanáshoz nem hívnának a felek rendőrt. Ilyenkor ugyanis az érintettek a másik fél kötelezőjének meglétét lényegében bemondásra kell, hogy elfogadják.
A biztosítást rendőr se biztos, hogy igazolja
MTI / Nagy Lajos
Vita esetén a helyzet úgy tisztázható, ha mégis rendőrt hívnak, aki az intézkedése során a BM adatbázisából lehívhatja ezt az információt. De előfordulhat – bár kicsi az esélye a rendszerben a hibának - hogy az adatbázisból még hiányzik az adott rendszámhoz és autóhoz kötődő friss adat, mert ha az autós új biztosítóhoz szerződött, a biztosítótársaság esetleg csúszásba került az adatok feldolgozásával - mondta lapunknak saját, idei tapasztalataira hivatkozva egy biztosítási kárszakértő. Ennek elkerülése érdekében az autósoknak azt javasolja, hogy a kgfb befizetési csekket, igazolást vagy kártyát tartsák a forgalmiban, mivel „ha maga gondoskodik a saját kötelezője igazolásáról, biztosan mentesül minden felesleges izgalomtól”.
Van ahol túl vannak rajta...
Tóth Sándor, a Köbe ügyvezetője szerint a biztosítótársaságuk helyzete viszonylag egyszerű, mivel azon közé a cégek közé tartoztak, amelyek a tavaly év végi kgfb rohamban nem akartak mindenáron tömegesen új ügyfeleket szerezni. A 44 ezer új kgfb-s kötésükre mintegy 48 ezer „távozó” jutott, így nem volt szükségük plusz munkaerő-kapacitásra az adatfeldolgozáshoz. Tóth Sándor szerint azok a biztosítótáraságok kerülhettek inkább csúszásba e területen, amelyek az átkötési időszakban „túlnyerték magukat”. A Köbe szakembere szerint az is tipikus hátráltató tényező, hogy nem minden biztosító ismerte fel: a csúszásokat minimalizálni lehet azzal, ha a biztosító gondoskodik arról, hogy a szerződéskötés pillanatában az ügyfél megkapja a kgfb-díjról szóló csekkét.
Igen hasonló a kép a Generali Providenciánál is, Simon Zsolt, a társaság gépjármű-biztosítási üzletágának igazgatója szerint mivel az idei évre a meglevő ügyfelek megtartását célozták, nem volt radikális ügyfélmozgás. Mintegy 30 ezren szerződtek a biztosítóhoz, és hasonló nagyságrendben mondták fel a szerződéseket (ebben azonban benne vannak azok az ügyfelek is, akik felmondták és újrakötötték generalis szerződésüket). A korábbi évekhez képest kevesebb kötelező-felmondásuk volt, igaz, új ügyfeleket inkább a flottás ügyfelek közül nyertek. A Generali Simon Zsolt elmondása szerint uralta a helyzetet, és minden vele szerződött félnek már decemberben kispostázta a csekkeket.
... de van ahol még hajráznak
Az Allianznál még javában zajlik az adatfeldolgozás, bár a cég tájékoztatása szerint az ügyfeleik „túlnyomó része már kézhez kapta a kiküldött kötvényeket”. Horváth Andrea, a nem-életbiztosításokért felelős vezérigazgató-helyettes a válaszához hozzátette: náluk a szerződéskötést követően a szerződés adatainak rögzítése után szinte azonnal - ütemezett online kapcsolatként néhány óránkénti frissítéssel – bekerülnek a központi nyilvántartási rendszerbe is. A vezérigazgató-helyettes szerint a biztosítók által kiállított igazolásra így csak akkor lehet szükség, ha a szerződés adatai valamilyen oknál fogva nem jelennek, jelentek volna meg a nyilvántartási rendszerben. Az igazolásra azonban a vonatkozó rendelet szerint nemcsak a kötvény, hanem a biztosító által a szerződő rendelkezésére bocsátott biztosítási ajánlat is megfelel, amivel a kockázatviselés kezdetétől számított 60 napig igazolható a biztosítási fedezetet – mondta Horváth Andrea.
Jobb, ha a csekk vagy a kötvény a forgalmiból előhúzható
Stiller Ákos
A Wáberer Hungária Biztosítónál is ez mondható, igaz, a cég 2013-as új kötések nagy nyertesei közé tartozóként hetek óta feszített tempóban dolgozik, hogy határidőre feldolgozza az adatokat és útnak indítsa a postát. Czakóné Kovács Anna vezérigazgató lapunk kérdésére elmondta: tavaly év végén 75 ezer új szerződést kötöttek, és ezzel a második legtöbb új ügyfélre tettek szert a piacon. A biztosítónál most az összes információ feldolgozását végzik, azzal várhatóan január 20-áig végeznek. De Czakóné Kovács Anna azt is jelezte, hogy a feldolgozási késedelmet sok esetben az idézi elő, hogy az ügyfél nem adta meg pontosan a lakcímét, illetve a gépjárműve adatait. A feldolgozott szerződések kötvényeit folyamatosan postázzuk, a posta sebességét figyelembe véve úgy látom, hogy január 25-30 között minden ügyfelünk kezében ott lesz a kötvény" – mondta a vezérigazgató.
Biztosítva: legalább 60 napig
A tavaly november 30-ig felmondott kgfb után az autósoknak decemberben kellett eldönteniük, hogy 2013. január 1-tól melyik biztosítónál rendezik a kötelező biztosítást. Sokan még a befizetési csekket sem kapták meg, még kevesebben a befizetésről szóló igazolást. De ez nem azt jelenti, hogy a biztosító mulasztásba került volna, és hogy az ügyfél ne lenne biztosítva.
Ha valaki még nem kapta meg a befizetéshez szükséges csekket, vagy nem emelték le a számlájáról a biztosítási összeget, akkor sem kell egyelőre aggódnia, mert a jogszabály összesen 60 napos türelmi időt tesz lehetővé a díj rendezésére. Eközben a biztosított azonban már igazoltan az új biztosító ügyfele – magyarázta Gilyén Ágnes, a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) szóvivője. Hozzátette azonban, hogy ezt bizonyítani egy baleset helyszínén szerinte úgy a legkönnyebb, ha az autósnál az alkusztól vagy a biztosítótól kapott szerződéskötési ajánlata – vagy annak másolata – a rendelkezésre áll.
Ha az elektronikus ügyintézést az autós teljesen mellőzte, de eddig nem kapott igazolásra alkalmas dokumentumot - vagy nem találja azt -, akkor érdemes ismét azzal felvennie a kapcsolatot, akivel a szerződést megkötötte.
Ennél lényegesen egyszerűbb a helyzet, ha a kgfb kötésekor az internetes árkedvezményt is igénybe vette a gépjármű tulajdonos. Ha a kgfb-kötés alkuszcégeken keresztül történt, a dokumentumhoz az alkuszoldal ügyfélkapuján keresztül, a saját profiljukhoz tartozó adatbázisból lehez hozzájutni. Csak le kell töltetni, és ki kell nyomtatni. Ha viszont az ügyfél egyenesen a biztosítóval szerződött online, csak elő kell keresnie az e-mailjei közül azt a levelet, amit a szerződéskötést követően a biztosító küldött, s melyben arról értesítették, hogy befogadták az ajánlatát. Ez a Mabisz szerint elegendő is a kgfb meglétének minden kétséget kizáró bizonyításához.
Csak ki kell nyomtatni a dokumentumot, és a forgalmiban tartani mindaddig, amíg az autós a biztosítási kötvényét, illetve a forgalmiba tehető igazolószelvényt meg nem kapja – mondta a szövetség szóvivője. ilyen jellegű panasz az idén egyébként még nem érkezett a Mabiszhoz, de Gilyén Ágnes szerint ennek az is a magyarázata lehet, hogy az autósok zömében továbbra is él az a régi reflex, hogy a biztosítási csekket vagy a szerződést – biztos ami biztos – a forgalmiban tartják.
Az biztos, hogy akinek érvényes ajánlata van, akár tudja igazolni a helyszínen, akár nem, ha a napokban balesetet szenved, a károsult jogszerű kárigényét a biztosító mindenképpen kifizeti. A feldolgozottság hiánya miatt sem érheti kár, így vagy az érintett biztosító vagy a károsult saját biztosítója szívességi kárrendezés formájában, vagy a MABISZ de valaki megtéríti a kárt - amit később rendeznek a károkozó biztosítójával.
A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.