szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem tudni, mikorra vezetheti be az új menetrendet és léptetheti érvénybe az új vonalhálózatot Pécsett a Tüke Busz Zrt., miután a pécsi szolgáltató egyelőre mégsem tud használt csuklós buszokat vásárolni - írta a bama.hu Baranya megyei híroldal. A kinézett genfi Volvókat a portál szerint megvette ugyanis a Tüke Busz elől a BKK. A BKK szerda reggel nemcsak a bama.hu, hanem a VEKE keddi állításait is cáfolta.

A BKV azt a 25 Genfből származó, de már egy ideje Csepelen állomásozó használt Volvo-buszt vásárolta meg a múlt hétvégén, amelyekre a pécsi Tüke Busz is szemet vetett - írta a bama.hu. A portál szerint a pécsi közlekedési cég most ezért nem tudja, mikorra vezetheti be az új menetrendet és léptetheti érvénybe az új vonalhálózatot.

A bama.hu szerint a Tüke Busz lehetőségeinek megfelelően nézték ki a használt, de jó állapotú buszokat és a pécsi cégnél olyan beszerzési pályázatot jelentettek meg az év elején, amely tökéletesen ráillett a Volvókra. A beszámoló szerint a kiírásra pályzott is a genfi Volvókat tulajdonló cég, de hiánypótlásra kellett őket kérni. Most a bama.hu szerint nincs mentő ötlet a Tükénél arra, honnan szerezzenek be gyorsan megfelelő járműveket Pécsre.

A BKK nem tud arról, hogy Pécs ezeket a buszokat szeretné megvásárolni vagy más használt járműveket. A BKV nyílt közbeszerzési eljárást írt ki, ahol a buszok tulajdonosa minden szempontot mérlegelve ajánlatot tett. Ha a buszokat más vevő megvette vagy akár csak lefoglalta volna, vélhetően felelősen nem tett volna ajánlatot a cég a buszokra – reagált szerda reggel a BKK.

BKK: a genfi használt Volvók sosem jártak Budapesten

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület kedden élesen bírálta a használt genfi buszok beszerzését. Állításuk szerint a járművek kétes műszaki állapotúak, korábban is jártak már Budapesten, és akkor sok baj volt velük. Ráadásul 2008 februárjában ugyanezek a járművek okozták a BKV egyik előző vezérigazgatójának, Antal Attilának a bukását, és döntötték el a végül Hagyó Miklósig terjedő dominósort – írták közleményükben.

A Budapesti Közlekedési Központ szerint nem igaz, hogy ezek a buszok már közlekedtek egyszer Budapesten, és sok baj volt velük akkor. A Volvo 7000A-as típusú járművek soha nem jártak Budapesten, sem villamospótlásban, sem más vonalon. A Nógrád Volán valóban üzemeltetett már használt Volvókat Budapesten, de idősebb, máshonnan származó és teljesen más típusú buszokkal volt néhány éve rendszeres probléma, ami miatt azok a buszok végül nem maradtak a fővárosban. A most beszerzett buszoknak sem konstrukciósan, sem más módon nincs köze ezekhez a járművekhez – írják a BKK Facebook-oldalán.

A BKK azt is közölte, hogy a 2008-as használtbusz-botrányban valóban ezek a buszok szerepeltek, de mivel a tender a magas ár és az egyéb kapcsolódó ügyek miatt meghiúsult, a most beszerzendő járművek végül nem kerültek Budapesten forgalomba. Akkoriban a felügyelőbizottság tagjaként Vitézy Dávid valóban ellenezte a buszok beszerzését, melynek indokát a mostani beszerzési ár éppen alátámasztja. A buszokat most teljesen más cég szállítja, mint akkoriban a tenderen ajánlatot adó vállalkozás és az ár nagyjából a negyede az akkorinak.

A genfi közlekedési vállalat a Volvo 7000-eseket a budapesti viszonyokhoz képest fiatalon lecserélte, így ezek a járművek jobb állapotban vannak, mint akár a budapesti, kicsit fiatalabb Volvók. Egy használt, 12 éves busznál biztosan lesznek kisebb meghibásodások, de várakozásaik szerint ezek mértéke nem haladja meg a busz életkorából műszakilag adódó szintet és várhatóan alatta marad a 19-24 éves buszok meghibásodási szintjének. Az érkező használt buszokat csak érvényes műszaki vizsgával veszik át – ígérte a BKK.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!