Szabó M. István
Szabó M. István
Tetszett a cikk?

Ha az utóbbi napokban lezajlott adok-kapok után úgy tűnik is, hogy a díjnetes ügyfélnek most aztán döntenie kell, hová is álljon, valójában csak azt kell szem előtt tartania, hogy az áramszolgáltatós ügyeit akarja-e a továbbiakban egy helyen intézni, vagy ragaszkodik továbbra is ahhoz, hogy az összes rezsicsekkét egy oldalon fizesse. Kockázatok azért vannak. Összeszedtük a legfontosabb kérdéseket, és megadtuk rá a válaszokat is.

Alapállás. Az Elmű-Émász a január 15-e után kiállított számláit a korábbiaktól eltérően, nem teszi elérhetővé a Díjnet internetes rendszerén keresztül. A szolgáltató létrehozott egy saját díjfizetési csatornát, és garanciát ezután csak erre vállal. A Díjnet megtalálta a módját, hogy továbbra is látszólag minden úgy menjen, mint korábban, s hirdeti: "Megvan a megoldás!". Az áramszolgáltató válasza erre az, hogy van valamiféle "megoldás", de az nem biztos, hogy biztonságos. Az a fogyasztó pedig, akit a sárgacsekk-hegyek közül sikerült az utóbbi években megnyerni az elektronikus díjfizetés számára, csak kapkodja a fejét, hogy akkor most hogyan tovább.

Mi ez az egész? A két cég között már nem érvényes az a szerződés, ami alapján a Díjnet – az áramszolgáltató megbízásából, némi jutalék fejében – elektronikus úton beszedi a szolgáltatási díjat, és azt továbbutalja a szolgáltatónak. Bár a Díjnet továbbra is azt állítja, hogy ez a gyakorlatban semmilyen változást nem jelent, és ezt a munkát jutalék nélkül is elvégzik annak érdekében, hogy továbbra is minden rezsiszámlát egy helyről lehessen rendezni, van egy kis trükk az egyenletben. A Díjnet lényegében elkéri az ügyfelek hozzáférését az Elmű számlájukhoz, és abból generálja az e-villanyszámlát. Ez valóban nem is látszik nagy dolognak, a háttérben azonban így éppen azok a garanciák (leginkább az Elmű–Díjnet-szerződés) hiányoznak, amelyek megléte garantálhatja, hogy a Díjnet a szolgáltató és a fogyasztó felé is felelősséggel teljesít. Az Elmű nem fizet a Díjbeszedőnek, utóbbiról így mondható akár az is, hogy mindezt a fogyasztó két szép szemért teszi.

Fizetés az ELMŰ rendszerében
hvg.hu

Miért jó ez az Elműnek? Egyrészt azért, mert az eddig a Díjnetnek fizetett összeg nála marad. Ha az ügyfelek egy része ott is marad a Díjnetnél, utánuk nem kell fizetni jutalékot. Másrészt pedig azért, mert az Elmű minden ügyes-bajos dolgát egy helyen intézni engedi az ügyfeleinek a befizetéstől a panaszirodáig – ezzel felértékeli és élettel tölti meg a honlapját, több ügyfelével kerülhet közvetlenebb kapcsolatba.

Miért jó ez a Díjnetnek? A Díjnetnek ez a helyzet egyáltalán nem jó. Öröm az ürömben, hogy ha nem is kap pénzt a díjbeszedés után az Elműtől, azzal, hogy továbbra is minden rezsiszámlát egyben kínál rendezni, megtarthatja az ügyfélkörét (vagy nagy részét). Ez felértékelődik, ha hozzátesszük: a díjnetesek jellemzően fővárosiak, tehát elműsök.

Miért jó ez a fogyasztónak? Ez a helyzet nem jó a fogyasztónak, hiszen kétfelé kell figyelnie rezsifizetéskor, s egyébként is, miért lenne ez az egész hercehurca jó (kényelmes) a fogyasztónak?

Miért nem jó ez az Elműnek? Egyrészt azért, mert a "minden számlát egy helyről fizetni"-elv ügyfélbarátabb megoldás, mint annak erőltetése, hogy "minden elműs ügyet egy honlapon intézhet". Másrészt a kényszerű váltás komfortvesztéssel jár az Elmű  Díjnethez szokott ügyfeleinél, amiért reflexszerűen a szolgáltatót okolják.

Miért nem jó ez a Díjnetnek? Mert az összes többi szolgáltató dönthet úgy, hogy ezután ők se fizetnek, ha az Elmű nem fizet és mégis a kosárban marad. Mindezt csak erősíti, hogy ahhoz, hogy az eddigi bevételi szint maradhasson, a többi szolgáltatótól beszedett díjaknak nőniük kell, különben a Díjnet kevesebbet keres.

A díjazott díjnet
hvg.hu

Miért nem jó ez a fogyasztónak? 1) Mert ha mégis eltolnak valamit a Díjnetnél, saját magának kell azt rendeznie. 2) Mert tényleg kiadja az elműs adatait "harmadik félnek", akit jelen pillanatban elvileg saját magán kívül semmi és senki nem tart vissza attól, hogy az Elműnek befizetett pénzzel saját belátása szerint rendelkezzen.

Mit tegyen a fogyasztó? 1) Ha bízik annyira a Díjnetben, hogy egy esetlegesen problémásnak bizonyuló áramszámla-befizetésen "nem fognak összeveszni", akkor maradjon a Díjnetnél. Ha csak egy kicsit is bizalmatlan, akkor ne. Így az Elmű weboldalán fizesse be ezután az áramszámláját, és miközben minden mást a Díjneten kereszül intéz, nyugodtan szentségeljen, mivel – ahogy azt a Pénzcentrum tesztelte – az elműs online befizetés nem egyszerűbb a felhasználó számára. 2) Hagyja az Elmű honlapját a fenébe, térjen vissza a sárga csekkre, amit banki átutalással elintézhet. Ez a szolgáltatónak fáj jobban, mert a sárga csekk többe kerül, mint az e-számla átutalás – amit ráadásul nem terhelhet rá a fogyasztóra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!