Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Csaknem bepótolta a 2012-es visszaesést a magyar gazdaság, amit kormányzati körökben valósággal ünnepelnek. A következő hónapokban az elemzők is némi gyorsulást várnak, főleg a választási gazdaságpolitika trükkjei miatt.
Meglepte Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, hogy a tavalyi negyedik negyedévben 2,7 százalékkal bővült a GDP. Pedig inkább az ő meglepetése a meglepetés, hiszen a kormány a tavalyi év egészére egy százalék körüli növekedést várt, és ahhoz, hogy ez teljesüljön, a negyedik negyedévben a GDP-nek legalább olyan mértékben kellett bővülnie, amilyen mértékben egy évvel korábban zsugorodott. Ez valóban bejött, a 2012 negyedik negyedévében mért 2,7 százalékos visszaesést egy évvel később tizedszázalékos pontossággal sikerült behozni. Mindez a HVG számára nem meglepetés, hiszen ennek a lehetőségét korábban már felvázoltuk (HVG, 2013. november 23.). A teljes tavalyi év GDP-je, összehasonlító árakon, ezzel együtt sem érte el a 2011-est, a 2013-as év 1,1 százalékos bővülése után még mindig 0,6 százalékkal elmarad tőle.
„Ilyen dinamikus növekedésre nyolc éve nem volt példa Magyarországon” – méltatta a negyedik negyedéves adatot Varga. Ehhez két lábjegyzet szükségeltetik. Egyrészt ebből a nyolc évből négyben az Orbán-kormány volt hatalmon, másrészt saját ciklusát dinamikus felzárkózási tervei ellenére csak végigvergődte, eredeti programjának a közelébe sem ért. A 2010-es választások utáni első makrogazdasági prognózisban a tavalyi évre ötszázalékos növekedést és 32 610 milliárd forintos folyó áras GDP-t prognosztizált, ezzel szemben az utóbbi 29 200 milliárd körül alakulhatott. A különbség az élet megannyi területén érzékelhető: a GDP felét elvonó állam uszkve 1700 milliárddal kevesebb pénzből gazdálkodhatott, mint választási győzelme után programozta, és ez valamennyi kivéreztetett területen érződik, az oktatástól az egészségügyig. A tavalyi folyó áras GDP-ről az első becslést március 14-én publikálja a KSH, amely ekkor fogja megerősíteni vagy módosítani a múlt heti gyorsbecslésben közzétett növekedési adatot. Ez ismét kiváló alkalmat jelent majd a kormány számára, hogy úgy beszéljen a tavalyi negyedik negyedéves adatról, mintha száguldana a gazdaság. Bár Vargában volt annyi józanság, hogy az idei évre tervezett kétszázalékos növekedési célt nem módosította felfelé.
Akkor sem sokkal szebb a kép, ha az elmúlt időszak gazdasági növekedésének megítéléséhez a 2010. őszi álmodozásnál reálisabb viszonyítási alapot választunk. Méltányosabb a folyamatokat a 2011. márciusi Széll Kálmán-tervvel és az arra alapozott konvergenciaprogrammal összevetni. Addigra a kormány felmérte a növekedés előtt kívül-belül tornyosuló nehézségeket, az euróövezet déli államai válságának hatásaitól a fülkeforradalommal elért hatalom megerősítését szolgáló teendőkig, és elszánta magát, hogy a költségvetési feszültségeket a magán-nyugdíjpénztári vagyon elvételével enyhíti, s annak egy részét a gazdaság élénkítésére fordítja. A 2011–2013-as időszakban évi 3–3,2 százalékos növekedést feltételezett, ebből adódóan a tavalyi GDP-nek 9,5 százalékkal meg kellett volna haladnia a 2010-est. Csakhogy 2012-re a kormány – az Orbán Viktor szavai szerinti „újabb rendszerváltással” – sajátos transzformációs visszaesést hozott össze. A most agyondicsért teljesítmény abban merül ki, hogy a kabinet által okozott recesszióból kivergődött a gazdaság. Így aztán a három év GDP-többlete a tervezett 9,5 százalék helyett nem éri el az egy százalékot sem.
Ha a nemzetközi pénzügyi válság következtében kialakult 2009-es recessziót vesszük alapul, annak az esztendőnek a GDP-jét a tavalyi csupán 2 százalékkal haladta meg. Ez az egyik leggyengébb teljesítmény a régió uniós tagországai között. Az Eurostat gyorsbecslése és a HVG számításai alapján a Magyarországnál fejlettebb, ám depresszióba ragadt Szlovénián kívül egyikük sem produkált ilyen lanyha tempót. A szintén a fejlettek csoportjába tartozó, a tavalyi recesszióból épp csak kilábalt Csehország az elmúlt négy évben árnyalatnyival teljesített jobban, mint Magyarország, Bulgária viszont nagyjából 4, Románia 5, Szlovákia 10, Lengyelország 12, a három balti állam pedig 15–18 százalékos GDP-bővüléssel tört fel a mélypontról (igaz, a Baltikumban a visszaesés sokkal súlyosabb volt). Az viszont vitathatatlan, hogy a tavalyi negyedik negyedéves adattal a magyar gazdaság az uniós növekedési verseny élmezőnyébe lépett.
Kérdés, meddig marad ott. A tavalyi 1,1 százalékos bővülés a mezőgazdaság, az ipar és az építőipar együttes teljesítményéből jött össze, és mindegyik mellett ott van egy hangsúlyos „de”. A mezőgazdaság nagyjából az ötödével produkált többet, mint az aszály sújtotta 2012-es esztendőben, azaz akkor lehúzta, tavaly pedig táplálta a gazdasági növekedést – kérdés, mi lesz az idén. Az ipari termelés 1,4 százalékkal haladta meg a 2012-est, amikor 1,8 százalékos volt a mínusz. Ezen belül a feldolgozóipar két százalékkal bővült tavaly a 2012-ben mért 1,7 százalékos csökkenés után; ez főként a járműgyártásnak tulajdonítható, amelynek termelése csaknem az ötödével lett nagyobb. A statisztikákat böngészőknek könnyen az a benyomásuk támadhat, hogy ez az ágazat tartja felszínen a magyar gazdaságot. A 2009-es 30 százalékos zuhanást kiheverte a járműipar, tavaly már csaknem 70 százalékkal termelt többet, mint a válság mélypontján. Ugyanakkor a feldolgozóipar másik korábbi sikerágazata, a számítógépek, elektronikai és optikai termékek gyártása 2013-ban 12,3 százalékkal zsugorodott.
Látványosat fordult az építőipar, amely a 2005 óta tartó folyamatos csökkenés után tavaly 9,6 százalékkal többet produkált, mint az előző évben (amikor 6,6 százalék volt a mínusz). Ez alapvetően az uniós támogatások gyorsuló lehívásának és ezzel összefüggésben az infrastrukturális fejlesztések felfutásának köszönhető. A lakásépítések viszont továbbra is csökkennek, ha ugyan van még hova. Mindez összefügg a banki veszteségekkel és a lanyha hitelezéssel, ami az egész gazdasági növekedést visszafogja. Az IMF, az Európai Bizottság és az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank február 14-én közzétett közös felmérése alapján a külföldi bankok 2009 vége óta a GDP tíz százalékát meghaladó mértékben szűkítették magyarországi leányaik finanszírozását, és a tavalyi év első kilenc hónapjában a banki veszteségek Szlovéniában, Ukrajnában és Magyarországon voltak a legsúlyosabbak.
A növekedést az exporton kívül már a belső kereslet is élteti. Amit eddig sem az egykulcsos adó és a gyermekek után járó adókedvezmény bevezetésével, sem a magán-nyugdíjpénztári hozamok kifizetésével nem sikerült elérnie a kormánynak, az a tavalyi második félévben összejött az egészségügyben, a közoktatásban végrehajtott béremeléssel, valamint a lakossági szolgáltatások diktált árcsökkentésével. A nettó keresetek öt százalékot meghaladó mértékben nőttek tavaly, miközben az infláció a költségvetésben tervezett 5,2 százalék, illetőleg az első rezsicsökkentés ismeretében a konvergenciaprogramban megjelölt 3,1 százalék helyett végül 1,7 százalékos volt csupán. Így vált a lakossági szolgáltatók profitjából, olykor a tőkéjük rovására végrehajtott tarifacsökkentés a gazdasági növekedés egyik motorjává – ami politikai értelemben sikerrel kecsegtethet ugyan, ám közgazdaságilag nonszensz. A cégek megkopasztása a szolgáltatások lezüllésében, a beruházások elhanyagolásában és létszámcsökkentésekben üthet vissza, a deficites árakat pedig előbb-utóbb az államnak kell szubvencionálnia.
A külföldi elemzők újabban 2,1–2,5 százalékos növekedést várnak az idénre, a kormányzati pénzzel kitömött Századvég 2,5, a Kopint-Tárki 2,2, a GKI 1,3 százalékra számít. A negyedik negyedéves GDP-adatra átmeneti erősödéssel reagált a forint, ami rá is férne a gazdaságra, mivel a gyenge árfolyam felemésztheti a növekedési többletet. A folyó áron számolt GDP 2012-ről 2013-ra 28 048,1 milliárdról nagyjából 29 200 milliárd forintra növekedett, euróban kifejezve azonban 96,9 milliárdról csupán 98,4 milliárdra nőtt. Változatlan (2012-es) átlagos forintárfolyam mellett a tavalyi GDP megközelítette volna a 101 milliárd eurót. A különbséget – közel 740 milliárd forintot – a nemzeti valuta értékvesztése elhamvasztotta. Emlékeztetőül: a válság előtti utolsó évben, 2008-ban az akkori, 251 forintos éves átlagos árfolyam mellett a magyar GDP meghaladta a 105 milliárd eurót.
FARKAS ZOLTÁN
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A családja körében hunyt el Ozzy Osbourne 76 évesen. Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.
Az amerikai elnöknek Jeffrey Epsteinnel kapcsolatban olyan összeesküvés-elmélet ellen kell védekeznie, amilyenekhez korábban ő szoktatta a most dühös táborát.