Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Az MVM és a Mol Csoportba tartozó Slovnaft szerdán tett vételi ajánlatot a szlovák villamosművek 66 százalékára. Ha az üzletet nyélbe ütik, az az elmúlt évek egyik legnagyobb állami beszerzése lesz. A hírek szerint az olasz ENEL 620 milliárd forintnak megfelelő összegért árulja a részesedést.
Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. és a Mol Csoport tagja, a Slovnaft a.s. november 19-én közös, nem kötelező érvényű ajánlatot tett a szlovák villamosművek 66 százalékos, az olasz ENEL SpA. energetikai cég tulajdonában lévő részvénycsomagjának megvásárlására.
Az olasz cég november végéig adná el a részesedését a hírek szerint kétmilliárd euró (azaz kb. 620 milliárd) körüli összegért.
A szlovák energetikai cég üzemelteti a mohi atomerőművet és a bősi vízerőművet is.
A két magyar cég csütörtöki közös közleménye szerint az MVM Csoport és a Mol Csoport keresi azokat a lehetőségeket, amelyeken keresztül a társaságok energetikai szerepvállalása kölcsönös előnyökön alapulva bővülhet a régióban. Az üzlettől a régió energiabiztonságának további növekedését várják, valamint hogy javul a termelés hatékonysága és mélyül a piacok integrációja. Ezáltal jelentősen nőhet minden érintett társaság eredményessége – írták.
A Slovenské Elektrárne 5739 MW beépített erőművi kapacitással rendelkezik, amellyel a szlovák villamosenergia-igény mintegy 80 százalékát biztosítja. A megtermelt mintegy 22,8 TWh villamos energia háromnegyede tiszta energiaforrásokból származik, amelyet két – blokktípusában és együttes kapacitásában az MVM atomerőművével azonos – atomerőműben, továbbá 34 vízerőműben állítanak elő, amelyek közt két jelentős kapacitású, rendszerirányítási szempontból kiemelt fontosságú szivattyús tározós erőmű is található. Mindezen felül a Slovenské Elektrárne tulajdonában van két épülő 470 MW-os atomerőművi blokk is.
Mint írták, az MVM Csoport elkötelezett a nukleáris kapacitások fenntartása, bővítése és biztonságának megőrzése mellett. Kiváló piaci lehetőséget látnak a régiós piacok tiszta energiával való ellátásában, amelyet a Slovenské Elektrárne nukleáris és vízerőművi kapacitásainak üzemeltetésével és fejlesztésével kívánnak tovább erősíteni.
Oroszok a biznisz hátterében?
Korábban a 444 már írt arról, hogy a magyar állam a szlovák energiacég 66 százalékának egyik esélyes vevője.
Nyáron még úgy tűnt, hogy a Rosatom lesz a szlovák energiacég vevője, de az ukrán válság miatt az olasz és a szlovák fél számára is politikailag vállalhatatlanná vált az üzletkötés az oroszokkal.
Mint arról beszámoltunk, az Átlátszó szerint az ENEL vélhetően nem egyszerűen gazdasági kényszerből adná el a szlovák részvényeit, mert a kontinentális szinten is jelentős vállalatcsoport tavaly is mintegy 1,2 milliárd eurós adózás előtti eredményre volt képes. Az olasz vállalatnak sokkal inkább az jelent gondot, hogy a szlovák villamossági művek pénznyelőnek bizonyult. Illetve: nem az egész cég, hanem csak annak atomerőmű-építési beruházása. Az olaszok eddig 576 millió eurót pumpáltak bele az eredetileg 2012-13-ra üzembe helyezni tervezett reaktorok építésébe.
Annak, hogy a magyar állami cég beszálljon a szlovák villamossági művekbe, csak akkor van realitása, ha az üzletet valójában nem magának, hanem – akár valamilyen áttéten keresztül – az oroszoknak hajtják fel. (Az oroszokat ugyanis tulajdonosként a szlovák kormány nem látná szívesen.)
Az MVM önerős bevásárlási szándékát egyébként sem támasztják alá a cég eredményei – írtuk.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Amióta a légitársaságok súlyos tízezreket számolnak fel a poggyászért, az nyer, aki megtanul praktikusan pakolni. Jobb előre felkészülni, hogy amikor tényleg odajutunk, pár perc alatt végezzünk vele, és a helyszűke se okozzon gondot. Íme tíz tipp egy veterán utazótól, hogy indulás előtt és után is flottul menjen minden.
Lehetséges forgatókönyvek.
Erről ír a világsajtó.
Donald Trump legutóbb a Juventus focistáit hozta kínos helyzetbe.
Furcsa részeletek derültek ki a HUN-REN Irányító Testületének üléséről. Miért szavaz valaki igennel az átalakításra, ha aztán lemond?
A nemzetközileg elismert kutató 91 éves volt.
Többféle nézetben is rá lehet nézni az éppen közlekedő vonatokra.