Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","shortLead":"Az Élysée-palota szerint Franciaország ellenségei számára kényelmetlen az európai egység.","id":"20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df9fbb84-60cf-43d0-b3de-28bf1267d961.jpg","index":0,"item":"2e7d4409-9d6c-4c1d-a003-f35dfe2a0b6a","keywords":null,"link":"/elet/20250512_macron-papirzsebkendo-kokain-dezinformacio","timestamp":"2025. május. 12. 13:13","title":"Kokainos zacskónak állították be az álhírek Macron papír zsebkendőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ecdc0161-df8b-484d-a16d-662e0900f022","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kocsi áthajtott a lábán. ","shortLead":"A kocsi áthajtott a lábán. ","id":"20250512_autos-gyalogos-zebra-piros-lampa-biceges-villamos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ecdc0161-df8b-484d-a16d-662e0900f022.jpg","index":0,"item":"b479ef2e-4b7c-48bb-990c-e75cc1dfc2d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_autos-gyalogos-zebra-piros-lampa-biceges-villamos","timestamp":"2025. május. 12. 16:58","title":"Döbbenten nézte az autós, ahogy nekiszalad egy gyalogos, majd elsántikál – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","shortLead":"A miniszterelnök szerint ha felveszik Ukrajnát az EU-ba, a háborút is fel fogják venni.","id":"20250512_orban-viktor-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7632528-4cb3-480b-b124-3847668f453b.jpg","index":0,"item":"46f9bbbc-a092-4d6d-b34e-8c736e2faadc","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_orban-viktor-ukrajna","timestamp":"2025. május. 12. 10:54","title":"Orbán Viktor: „Senki nem akarja kimondani, de ezt a háborút elvesztettük”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére kiírt tender irányításában részt vett. ","shortLead":"Karácsony Gergely most azt a személyt nevezte ki Bolla Tibor utódjának, aki annak idején az orosz metrókocsik cseréjére...","id":"20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49e24584-f4e8-4e76-9aa2-a00c5eadaa9b.jpg","index":0,"item":"f9cea468-ad16-4b53-b593-03b19d661def","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_karacsony-gergely-fopolgarmester-bolla-tibor-bkv-vezerigazgato-levaltas-vitezy-david","timestamp":"2025. május. 13. 10:46","title":"Vitézy: Nehezen hihető, hogy Karácsony hat év után egy cikkből döbbent rá, hogy korrupció lengi be a BKV-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68756a45-4128-4075-bbf5-c0da712d00fb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A vád szerint 46 millió dollárt keresett négy személy azzal, hogy routereket tört fel, majd egy botnet-hálózatot hozott létre, amit rosszindulatú felek számára értékesített.","shortLead":"A vád szerint 46 millió dollárt keresett négy személy azzal, hogy routereket tört fel, majd egy botnet-hálózatot hozott...","id":"20250512_fbi-botnet-felszamolas-anyproxy-5socks-hack-routerek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68756a45-4128-4075-bbf5-c0da712d00fb.jpg","index":0,"item":"1425a01d-a157-48ca-abb8-b83ceda085a5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_fbi-botnet-felszamolas-anyproxy-5socks-hack-routerek","timestamp":"2025. május. 12. 13:03","title":"Ledobta az atomot az FBI egy veszélyes kártevőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dc50f55-bd81-445c-859f-eac3afb7a5d6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Rémhírterjesztésért és állam elleni bűncselekmény feljelentésének elmulasztásáért.","shortLead":"Rémhírterjesztésért és állam elleni bűncselekmény feljelentésének elmulasztásáért.","id":"20250513_Magyar-Peter-feljelenti-Orban-Viktort","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dc50f55-bd81-445c-859f-eac3afb7a5d6.jpg","index":0,"item":"6ce79598-a45f-4d97-903a-55098a84650e","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Magyar-Peter-feljelenti-Orban-Viktort","timestamp":"2025. május. 13. 19:02","title":"Magyar Péter feljelenti Orbán Viktort a videója miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078","c_author":"Rácz József","category":"360","description":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás büntetése mellett döntött, a gyógyítás helyett a szenvedés útját választotta. Milyen hatásai vannak a kriminalizációnak, és milyen eredményeket értek el azok az országok, amelyek a szerhasználatot nem rendészeti, hanem közegészségügyi problémaként kezelik? Rácz József pszichiáter, addiktológiai szakértő, egyetemi tanár, az MTA doktorának írása.","shortLead":"Minden társadalomnak el kell döntenie, hogy a szigor vagy a segítés útját választja – Magyarország a drogfogyasztás...","id":"20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c41a000f-e2d9-4f77-b159-1c269b802078.jpg","index":0,"item":"bfee330b-7e3d-4f0b-aa0a-23d26cb3f908","keywords":null,"link":"/360/20250513_racz-jozsef-pszichiater-drogtorveny-velemeny-kriminalizacio-fogyasztok-gyogyitas-borton-melyszegenyseg","timestamp":"2025. május. 13. 14:10","title":"Rácz József pszichiáter: Ember helyett semmirekellő – amilyen az ország, olyan a drogtörvénye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit a Stratolaunch fejleszt.","shortLead":"Sikeres tesztrepüléseket hajtott végre a Pentagon megrendelésére készülő Talon-A2 hiperszonikus légi jármű, amit...","id":"20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e74d4f0-3f11-48c5-9e6d-ec1187ce9f51.jpg","index":0,"item":"a49c6997-5926-4a6f-8ad5-befa4b5d9695","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_pentagon-hiperszonikus-dron-teszt-stratolaunch-talon-a2","timestamp":"2025. május. 12. 18:03","title":"6200 km/h-val száguldott a Pentagon hiperszonikus drónja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az e-kártyára a legfőbb veszélyt nálunk nem a biztonsági kétségek jelentik
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ha nem csúszik a rendszerindítás, január 1-től az új személyi igazolványt igénylők már egy új korszakba lépnek be a hazai okmányhistóriában. Az e-igazolvánnyal ugyanis minden hivatalos ügyünk elintézhetővé válik: kiváltja a taj-kártyát, az adóigazolványt, és könnyíti az elektronikus űrlapok kitöltését is. Sőt, ha egyszer majd a budapesti tömegközlekedésben lesz e-jegy, akkor utazni is lehet majd vele, sőt, a chipes plasztiklapnak e-pénztárca "zsebe" is lehet. Ez a mérleg egyik serpenyőjének tartalma...
Az optimista forgatókönyv szerint néhány év múlva az már teljesen hétköznapi eseménysor lehet, hogy ha egy vidéki egyetemista otthonról távolsági busszal és/vagy vonattal a fővárosi oktatási intézménybe utazik, akkor még a BKK-járatain se kell majd külön jegyet vennie – elég, ha felmutatja az új rendszerű személyi igazolványát. Aztán ugyanezzel a kártyával beiratkozik az egyetemre, bankszámlát nyit, az albérletéhez tartozó közüzemi szolgáltatókkal szerződéseket köt, sőt, a plasztikkártyáját még az orvosi rendelőben is simán elfogadják.
Az e-kártya bevezetésével majdnem minden adatunkat egy helyre tömörítik: az állampolgár kényelmesebb és megbízhatóbb szolgáltatásban részesülhet. Ugyanakkor egyre többet és többet tud meg róla az állam. Az Explico egy friss tanulmánya szerint az még nem egyértelmű, hogy amit nyerünk a réven, azt vajon nem elveszítjük-e el a vámon?
Németország 2009-ben járt ott, ahol mi most...
derwesten.de
A tanácsadó cég szerint az is például csak idő kérdése, hogy az államilag indokolhatónak látszó indukátorok mellett megjelenjenek az e-kártyán a különböző kereskedelmi szolgáltatások is. Sőt: maga az adatszolgáltatás lehet az államnak igazán nagy üzlet: a jövőben az e-kártyához akár egyes közlekedési szolgáltatások, illetve magánszektorban nyújtott üzleti szolgáltatások (bankok és biztosítók, légitársaságok szolgáltatásai stb.) is kapcsolódnak majd. Németországban az e-kártya például már most is használható pénzügyi és közüzemi szolgáltatóknál.
Ahány ország, annyi e-kártya
Néhány európai országban már működik e-kártya-rendszer, négy példát vettünk végig: hol, mire használják azt. Németországban 2010 óta minden személyi igazolvány tartalmaz egy chipet a legfontosabb személyes adatokkal. A kártya egyébként – díj ellenében – elektronikus aláírásra is alkalmas. A kártyához tartozik egy kód, mely számos online közigazgatási funkciót tesz elérhetővé (ilyen a lakcímváltozás bejelentése, az erkölcsi bizonyítvány lekérése stb.) Egyes pénzügyi és közüzemi szolgáltatóknál közvetlenül használható. A szolgáltatáscsomag eléréséhez csak egy megfelelő kártyaolvasó és a PIN-kód megadása kell. De a németeknek a személyi e-igazolványon kívül van egy külön tb-kártyájuk is – mely szintén chipes.
Spanyolországban a németekéhez hasonló személyi van forgalomban, de az általuk elérhető funkciók közt más is szerepel. Például ezen keresztül leolvasható, hogy az illető jogosítványához aktuálisan hány hibapont kapcsolódik, milyen az illető munkaügyi múltja stb. A spanyolok a kártyához egy mobilapplikációt is rendeltek.
Észtországban ma már a lakosság mintegy 90 százaléka az e-Estonia kártya használója. Ez egy multifunkciós chipkártyás igazolvány, mely egyszerre személyi igazolvány, taj-kártya, banki azonosító kártya, „pre-paid” rendszerű közösségi közlekedési bérlet, elektronikus aláíró-kártya, sőt, a kártya az online országgyűlési választáson való részvételt is lehetővé teszi.
Az Egyesült Királyságban lényegében csak most indul el a rendszer – a magyarországi elgondoláshoz hasonlóan – a felmenő rendszerű személyi igazolvány csere évente 10 millió e-kártyát biztosan jelent majd. Az igazolvány chipje a szokásos adatok mellett azonban például a tulajdonos arcának paramétereit is tartalmazza (pl. szemek, orr, száj és fülek egymástól való távolsága). Ez utóbbit egyébiránt a magyar kormány is tervezi – a 2016. januárjától a teljes magyar lakosság arcképének nyilvántartását végző „nemzeti arcképcsarnokhoz” jelen állás szerint nem kapcsolódnak majd az azonosításhoz szükséges személyes adatok, ám a gyakorlatban a rendszer könnyedén összekapcsolható a többi adatbázissal.
A Nagy Testvér
Bár az e-kártya bevezetése a kezdetektől heves vitákat vált ki, az kétségtelenül előnyös lehet, ha ezentúl 4-5 különböző okirat helyett elég csak ezt az egyet magunknál tartani ahhoz, hogy (az elektronikus aláírásunkkal hitelesítve) ügyeinket bárhonnan, bármikor, online intézhessük. Azt azonban látni kell, hogy a rendszer bevezetésének nem a mi kényelmünk volt az elsődleges szempontja.
Az államigazgatási oldalon az e-kártya jelentős költségmegtakarítást eredményez, ugyanakkor csökkenti a hibalehetőségeket és az adathamisításokkal összefüggő csalások előfordulási lehetőségét. A mérleg másik serpenyőjébe viszont cserébe az kerül, hogy minden korábbinál jobban, egy pontra koncentráltan megjelenik egy olyan személyes adatmennyiség, mely minden korábbinál pontosabb képet ad a tulajdonosáról. Egy feltört, „megnyitott” e-kártya ugyanis nem csak azt mondja meg, hogy adott esetben a kártya gazdája hol lakik, hol dolgozik, hol használja a kártyáját, hanem azt is, hogy milyen autója van, mekkora a jövedelme, vagy hogy mikor volt utoljára tüdőszűrésen. ÉS akár azt is, hogy folyik-e ellene valamilyen hatósági vizsgálat.
Belátható, hogy miért jelenthet komoly kockázatot egy esetleges hackertámadás, vagy az e-kártya meghamisítása egy olyan korban, melyben a személyiséglopás (identity theft) minden korábbinál elterjedtebb és jövedelmezőbb. És az sem véletlen, hogy bár a technológiai feltételek bő másfél évtizede adottak, sokáig nem merült fel az egységes, központosított nyilvántartás létrehozása.
Az Explico szerint azzal a politikusoknak is tisztában kell lenniük, hogy egy ilyen rendszer megfelelő ellenőrzés nélkül sokféle visszaélésre ad lehetőséget (korrupciós lehetőségek, az adatok célzott megsemmisítése, áruba bocsátása, meghamisítása stb.). A magyarországi e-kártya rendszerindításának azonban ma az a legégetőbb kérdése, hogy a hazai közigazgatás, illetve: maguk a magyarok felkészültek-e a radikális változásra. Míg Németországban a mintegy évtizedes tesztelést további 4 éves intenzív felkészülési időszak követett, és 2010-ben így vezették be a német e-kártyát, míg Belgiumban az egy éves tesztidőszakot 5 éves türelmi időszak követte, mielőtt kötelezővé tették az átállást, Magyarországon 2015 májusában derült ki, hogy 2016 januárjától az e-kártyára váltani kötelező.
Szakemberek szerint nagyon kevésnek tűnik az idő a megfelelő jogi és IT háttér megvalósítására, mert miközben e-közigazgatás fejlesztése címén ugyan már zajlik egy ideje az IT háttér kialakítása (és a kormány több mint 300 milliárd forintot különített el erre a célra), a jogszabályi háttér – éppen a feszített tempó miatt – elképzelhető, hogy hiányos és bizonytalan lesz, ami majd sok fejtörést okozhat a gyakorlat számára. (Ezzel kapcsolatban talán elegendő az EKÁER rendszer indítására és leállásaira, illetve az államosított mobilparkolás és az autópályadíj-fizetési rendszer akadozásaira utalni.)