Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban a működéshez sokkal jobb az energiahatékonysága. Emellett a helyigénye is jóval szerényebb, így nem igazán érdekli a Moore-törvény.","shortLead":"Amerikai kutatók egy olyan technológiával rukkoltak ki, amelyik képes helyettesíteni a szilíciumot, azonban...","id":"20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e75d70e2-72a6-4ead-a1e4-d9df9bafcf84.jpg","index":0,"item":"a2733841-46b3-4c18-a851-aa41cde1d2cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_fuggoleges-elrendezesu-3d-tranzisztorok-moore-torveny","timestamp":"2024. december. 27. 16:03","title":"Itt vannak a tranzisztorok, amelyek fittyet hánynak a Moore-törvényre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A szél is mérséklődik.","shortLead":"A szél is mérséklődik.","id":"20241226_idojaras-elorejelzes-karacsony-masnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1132e4f8-501b-4c35-851b-972de0ae04c4.jpg","index":0,"item":"6ac07c3d-a793-4f68-a5ee-032ac7131fa1","keywords":null,"link":"/elet/20241226_idojaras-elorejelzes-karacsony-masnapja","timestamp":"2024. december. 26. 07:18","title":"Napos idő várható karácsony másnapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a256104f-edd5-4196-a97e-d12974d1bf1c","c_author":"Lepres L. Krisztina","category":"360","description":"A klímaváltozás árnyékában kulcsfontosságú a környezetpszichológia: feltárja, hogyan hat ránk a bolygónk állapota, és segít megérteni, miként alakíthatjuk fenntarthatóbbá mindennapi életünket. A jövőnkért folytatott harc a fejünkben kezdődik – modja Dúll Andrea környezetpszichológus.","shortLead":"A klímaváltozás árnyékában kulcsfontosságú a környezetpszichológia: feltárja, hogyan hat ránk a bolygónk állapota, és...","id":"20241226_dull-andrea-kornyezetpszichologus-klimaszorongas-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a256104f-edd5-4196-a97e-d12974d1bf1c.jpg","index":0,"item":"43ae04eb-a1b3-4290-b085-1b208017d541","keywords":null,"link":"/360/20241226_dull-andrea-kornyezetpszichologus-klimaszorongas-klimavaltozas","timestamp":"2024. december. 26. 11:00","title":"Dúll Andrea környezetpszichológus: Jó lenne, ha nem volna szégyen a klímaszorongásról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó embereket. Fan Vej-csiu 35 embert ölt meg, és sokakat megsebesített.","shortLead":"Halálra ítélték azt az autóst, aki a dél-kínai Csuhaj városában szándékosan elgázolta az egyik stadion közelében kocogó...","id":"20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c766dba-efc8-45c2-931b-13e8f244be0b.jpg","index":0,"item":"4cdb0f44-4d5b-431c-be50-a83c34f3cc9f","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Halalra-iteltek-Kinaban-a-tomegbe-hajto-autost","timestamp":"2024. december. 27. 15:46","title":"Halálra ítélték Kínában a tömegbe hajtó autóst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az Independent szerint vannak pozitív előjelek, az azonban szerintük is biztos, hogy Ukrajnának lesznek területi veszteségei. ","shortLead":"Az Independent szerint vannak pozitív előjelek, az azonban szerintük is biztos, hogy Ukrajnának lesznek területi...","id":"20241226_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5238ab5c-d132-4fee-86f5-2c79e458c81c.jpg","index":0,"item":"860aaa69-1375-42bd-bef4-49187640d2a0","keywords":null,"link":"/360/20241226_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2024. december. 26. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: 2025 karácsonyára már vége lehet a harcoknak Ukrajnában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a96e1964-2ce3-442b-a5b3-59cb94ffea8e","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A boszniai szerb elnök szerint „politikailag motivált” lépésről van szó.","shortLead":"A boszniai szerb elnök szerint „politikailag motivált” lépésről van szó.","id":"20241226_bosznia-letartoztatas-szervezett-bunozes-nenad-nesic-biztonsagi-miniszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a96e1964-2ce3-442b-a5b3-59cb94ffea8e.jpg","index":0,"item":"a21ae96d-3221-44ae-8dd7-2c799b83324b","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_bosznia-letartoztatas-szervezett-bunozes-nenad-nesic-biztonsagi-miniszter","timestamp":"2024. december. 26. 15:47","title":"Szervezett bűnözés gyanújával letartóztattak egy minisztert Boszniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31eb1e17-b1e5-46e8-8497-e3057b971b03","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök elmondása szerint Robert Fico maga ajánlotta fel a lehetőséget.","shortLead":"Az orosz elnök elmondása szerint Robert Fico maga ajánlotta fel a lehetőséget.","id":"20241226_vlagyimir-putyin-robert-fico-oroszorszag-ukrajna-szlovakia-haboru-beketargyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31eb1e17-b1e5-46e8-8497-e3057b971b03.jpg","index":0,"item":"37811ada-ae8f-4f45-ad94-94299fd3c0d5","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_vlagyimir-putyin-robert-fico-oroszorszag-ukrajna-szlovakia-haboru-beketargyalas","timestamp":"2024. december. 26. 21:04","title":"Putyin: Szlovákia hajlandó az orosz-ukrán tárgyalások házigazdája lenni, és mi ezt nem ellenezzük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.","shortLead":"„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést...","id":"20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa8e2b9-6d4d-4bda-9805-af5c07c35229.jpg","index":0,"item":"76781c53-d9cb-442f-87d0-f16927a554bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_elteto-andrea-tanulmany-akkugyar-iparbiztonsag-lakossagi-kommunikacio","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dízelbotrány nemcsak a nagy múltú konszern, de az egész német autóipar, sőt a "Made in Germany" kultusz végét is jelentheti. Minden a környezetvédelmi botrány gazdasági, politikai és kulturális dimenzióiról.
A világ legnagyobb autógyárának, a Volkswagennek két hete, egy egyesült államokbeli vizsgálat eredményeinek napvilágra kerülése nyomán kirobbant csalási botránya megrázta nemcsak a világ autóiparát, de a világ egyik legnagyobb gazdasága, a német is megérzi ennek a hatását. A felfordulás hosszú távú következményei pedig odáig is érnek, hogy egyre többen és többet beszélnek a dízelkorszak leáldozásáról, sőt akár a benzinmotoros autók hanyatlásáról és az elektromos autók térnyeréséről. Más sem uralja a világsajtót két hete, mint a VW-ügy, és a sajátjaik, a német újságok is keményen nekimennek a cégnek, a német gazdaságpolitikának és a német mítosznak.
Azzal, hogy a Volkswagen beismerte, szisztematikusan manipulálta dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási adatait, nemcsak a világ vezető autógyártója került válságba, hanem az egész "Németország Rt." jó hírneve is kárt szenvedett – írja a konzervatív-liberális Achse des Guten blog szerzője, kiemelve, hogy a csaláshoz a cég kitűnő mérnöki tudását, technológiai előnyét használta fel rosszhiszeműen. Ráadásul semmi meglepő nem történt, az iparág ismerői és a felügyeleti szervek állítólag régóta várták ezt a botrányt.
AFP / John MacDougall
Oliver Marc Hartwich szerint a "felmérhetetlen nagyságrendű" PR-katasztrófa mellett eltörpülnek a korábbi ismert ökobotrányok, mint a Deepwater Horizon vagy az Exxon Valdez esetei, ráadásul megdőlt a "tiszta" német üzletmenetbe vetett hit. Nem kizárt, hogy más autógyárakról is kiderülnek hasonló etikátlanságok és csalások, szerinte nem véletlenül nem szólal meg érdemben a konkurencia.
Körkörös fedezés
Az önhittség egy Németországban feltalált erény, ennek köszönhető, hogy a németek állandóan kioktatnak más nemzeteket a helyes fiskális, energia- és menekültpolitikáról. A valóság azonban ezt az önképet nem igazolja vissza, állítja az Achse szerzője, emlékeztetve arra, hogy Németország csak a 90-es évek végén szánta el magát arra, hogy a más országokban már ismert antikorrupciós törvényeket bevezesse. Ezzel együtt még jóval ezután is több nagy konszernről derült ki korrupció, így a Siemensről és magáról a Volkswagenről is, amelynek menedzsmentje a cég üzemi tanácsait kente meg készpénzzel, luxusutakkal és prostituáltakkal.
A cég néhány ember hibájának igyekszik feltüntetni a történteket, holott a konszern évek óta tartó korrupciójában rendszer volt – állítja aDie Weltonline kiadásában Reinhard Sprenger. A liberális lap kommentátora szerint a cég CEO-ja, a lemondott Martin Winterkorn által képviselt "feudalizmus" uralmi struktúrája bukott meg (amit a VW-ben lévő nagy arányú állami tulajdon is segített), bár a voltaképpeni botránynak szintén azt tartja, hogy ezek a műszaki praktikák sokak előtt ismertek voltak.
Martin Winterkorn, a VW lemondott vezére
AFP / John Macdougall
"Mindenki tudta, hogy mindenki tudja, és senki nem csinált semmit", a korábbi esetekhez hasonlóan ismét az amerikaiak derítettek fényt a csalásra, miközben a környezetvédelmi hatóság hallgatott. Nem kizárt, hogy a (VW-ban résztulajdonos) állam, a konszern és a szakszervezetek kölcsönösen fedezték egymást, nem a környezetet, hanem csak saját hatalmukat féltve:
Nem egyéni belátást és megbánást kell követelni, hanem valami sokkal könnyebbet: az intézményes keret jó dizájnját. Azt, amit a régi német gazdaságelmélet »rendpolitikának« hívott. Az államnak semmi keresnivalója egy gazdasági konszernben. Újra világos választóvonalat kell húznia, fel kell oldania a katasztrofális összefonódások rendszerét.
Zöld osztályharc
Ugyancsak a Die Weltben Ulf Poschardt, a Welt-csoport főszerkesztő-helyettese a Zöldeken veri el a port, mondván, a VW-botrány jól jön az autókat és magát a fogyasztást lenéző ökopártnak. A "klímavallásban" hívő Zöldek a szerző szerint csak ürügynek használják a csalást arra, hogy ismét felvessék a rendszerkérdést, kizárólag szennyező tényezőt, CO2-kibocsátót látnak az autóban, aminek a mélyén "kulturális és szociális neheztelés" van, némi osztályharcos beütéssel.
Poschardt szerint olyan helyzetekben, amikor a német népgazdaságnak szolidaritásra lenne szüksége jakobinizmus helyett, a Zöldek csupán urbánus választói rétegüket szolgálják ki, akik saját puritán, környezetbarát életmódjukat a legszívesebben mindenkire kiterjesztenék. Ez a réteg pedig szereti a tiltásokat, mert "azt tiltja, amit amúgy sem szeretnek". Miközben nem értik meg, hogy a Ferrarik, Lamborghinik és Porschék környezetbarátabbnak bizonyulnak jó néhány hibrid vagy elektromos autónál, ha a gyártáshoz szükséges elemeket és a szénerőművekből származó elektromos áramot is beleszámítjuk.
Ugyancsak a német "ökolélekről" ír a VW-botrány kapcsán aCicerocímű német értelmiségi folyóirat publicistája. Alexander Grau szégyenként értékeli az ügyet annak a népnek a szempontjából, amely meg van győződve önnön jóságáról, hiszen szorgosan reciklál, fenntartható energiát használ, egészségesen táplálkozik, pacifista, szociális és multikulturális.
Csapás a német néplélekre
AFP / Odd Andersen
Külön csapás a német néplélekre, hogy nem valamelyik ökoszervezet, mint a Greenpeace derítette ki a botrányt, hanem (ismét) az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA, akárcsak korábban, a Deutsche Bank és a Siemens esetében. Pont az amerikaiak tehát, akikről "mindenki tudja", hogy globális környezetszennyezők, és "génekkel traktálják" az élelmiszereinket.
Kriminális energia
A gazdasági, szakszervezeti és politikai összefonódások által lehetővé tett botrány nem csupán gazdasági, hanem csapást jelent a német öntudat egyik legfontosabb elemére, a tiszta energia ügyében tanúsított kompetenciájára.
"Mások tabletekkel és okostelefonokkal forradalmasítják a kommunikációs technológiát, szoftverekkel uralják az adatáramlást – mi németek azonban környezetbarát autókkal és szélenergiával és hőszigeteléssel mentjük meg a világot" – így írja le sokak "naiv vízióját" a Cicero szerzője, aki szerint most legalább esély nyílik arra, hogy a németek leszálljanak a magas lóról, és ne morális fensőbbségességgel nézzenek a világ többi részére.
A dízelbotrány nem annyira a tőzsdék, mint a digitális világ jövője szempontjából lényeges kérdés – így veti fel legalábbis a problémát Sascha Lobo internetguru, a Spiegel Onlinerendszeres szerzője, aki már évekkel ezelőtt javasolta, hogy mivel az autózás jövőjét a digitális hálózatok jelentik, ezért a Volkswagen változzon szoftverkonszernné. Bizonyos szempontból már ma is az, csak másképpen, "kriminális energiával", de attól még tény marad, hogy új korszak kezdődött, amelyhez "digitális bizalom" lenne szükséges.
Lobo szerint a VW bebizonyította, hogy képes a Szilícium-völgyben is használt "Machine Learninghez" hasonló adaptív technológia használatára, olyan okos alkalmazás programozására, amely alkalmazkodik bizonyos helyzetekhez (esetünkben teszthelyzet érzékelésére). Ezt az EU bármely versenyén díjazták volna, ha nem a csalást és a törvények megkerülését szolgálta volna.
A botrány lényege a szerző szerint az, hogy a szoftverek olyan iszonyatosan bonyolultak és alkalmazkodóképesek, hogy már csak a létrehozójuk tudja (jó esetben) megmondani, milyen teljesítményre képesek. A VW azonban eljátszotta a "digitális bizalmat", és nem butaságból, hanem kapzsiságból – írja a Spiegel Online szerzője.