Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"957ee33e-09bc-4ca7-9ea5-72e2bf2f49f7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új illusztrációkat adott közre a SpaceX, melyek segítségével képet kaphatunk arról, mire lehet majd számítani 2026-ban, amikor az Artemis III küldetés során ismét ember lép a Holdra. ","shortLead":"Új illusztrációkat adott közre a SpaceX, melyek segítségével képet kaphatunk arról, mire lehet majd számítani 2026-ban...","id":"20241125_nasa-artemis-iii-spacex-starship-holdraszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/957ee33e-09bc-4ca7-9ea5-72e2bf2f49f7.jpg","index":0,"item":"f68a4409-12c7-43a5-a459-2cee9e39f529","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_nasa-artemis-iii-spacex-starship-holdraszallas","timestamp":"2024. november. 25. 09:14","title":"Fotók: így fog kinézni a történelmi holdra szállás, valamint az ehhez használt Starship űrhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az esetet jelentették a gyermekvédelmi szakembereknek. ","shortLead":"Az esetet jelentették a gyermekvédelmi szakembereknek. ","id":"20241125_gyerek-felugyelet-nelkul-kazincbarcika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"8808b462-daf1-4836-a865-b2617c8ba87a","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_gyerek-felugyelet-nelkul-kazincbarcika","timestamp":"2024. november. 25. 15:28","title":"Egyedül kószált egy kisgyerek Kazincbarcikán, a rendőrök segítettek rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Szinte megoldhatatlan képlet alakult ki a városházán – a friss ciklusban már sokadjára. A helyzet többféleképp is feloldható lenne, mégsem tűnik egyik forgatókönyv sem reálisnak.","shortLead":"Szinte megoldhatatlan képlet alakult ki a városházán – a friss ciklusban már sokadjára. A helyzet többféleképp is...","id":"20241125_tisza-part-vitezy-karacsony-gergely-budapest-fopolgarmester-helyettes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"02596d9d-d674-48f0-9c90-b75f48b7c206","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_tisza-part-vitezy-karacsony-gergely-budapest-fopolgarmester-helyettes-ebx","timestamp":"2024. november. 25. 15:34","title":"A Tisza befeszült, és Vitézy sem tartja reálisnak, hogy megválasszák Karácsony helyettesének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b561437-3670-43a8-b9c0-c44768862c7d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek.","shortLead":"A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek.","id":"20241125_litvania-vilnius-lezuhant-teherszallito-repulogep-dhl","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b561437-3670-43a8-b9c0-c44768862c7d.jpg","index":0,"item":"8b8e7192-bba2-4c5f-ab78-dd56074c13b3","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_litvania-vilnius-lezuhant-teherszallito-repulogep-dhl","timestamp":"2024. november. 25. 07:31","title":"Lakott területre zuhant egy teherszállító gép Vilniusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"288b242e-c42d-4e38-9b08-1d9843ada27f","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Túl kevés se jó, de a sok is megárt: a tudósok most kezdik újraértékelni, miképpen érdemes adagolni a fluoridot a fogak védelmére. Szülők figyelmébe: a gyerek tényleg ne nyelje le a fogkrémet!","shortLead":"Túl kevés se jó, de a sok is megárt: a tudósok most kezdik újraértékelni, miképpen érdemes adagolni a fluoridot a fogak...","id":"20241125_fluorid-ivoviz-Robert-Kennedy-fogkrem-IQ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/288b242e-c42d-4e38-9b08-1d9843ada27f.jpg","index":0,"item":"6d936a87-fe50-4db6-bd14-eba7a20f2c28","keywords":null,"link":"/360/20241125_fluorid-ivoviz-Robert-Kennedy-fogkrem-IQ","timestamp":"2024. november. 25. 13:30","title":"Kell fluorid az ivóvízbe? Komcsi vagy cukoripari ördögi trükk? Igaza lehet Trump oltásellenes miniszterjelöltjének?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d242c8-e53a-4184-8469-c1922b0ccb0c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Október közepén vette át az ügyet rendőrség a Központi Nyomozó Ügyészségtől. ","shortLead":"Október közepén vette át az ügyet rendőrség a Központi Nyomozó Ügyészségtől. ","id":"20241125_gyorffy-balazs-bantalmazas-gyanusitott-kihallgatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d242c8-e53a-4184-8469-c1922b0ccb0c.jpg","index":0,"item":"53223cc5-b8c6-4290-a0db-c80f1098fd04","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_gyorffy-balazs-bantalmazas-gyanusitott-kihallgatas","timestamp":"2024. november. 25. 15:49","title":"A rendőrség még mindig nyomoz, de továbbra sem hallgatták ki a nőverési ügye miatt Győrffy Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","shortLead":"A leendő elnök üzletkötési ízlése jobban megfelel majd egyes EU-tagoknak és tagjelölt államoknak, mint másoknak.","id":"20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"a1feb2c7-0389-42b3-9081-da5928e37b3c","keywords":null,"link":"/360/20241126_FT-Dimitar-Becsev-illiberalis-Kelet-Europa-Trump-Orban","timestamp":"2024. november. 26. 07:30","title":"FT-vendégkommentár: Az illiberális Kelet-Európa ki akarja játszani a Trump-kártyát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás hivatalos kampánya, a Fidesz az elmúlt hétvégéken már ahhoz is gyűjtötte az aláírásokat, hogy a börtönben ülő Kiss László polgármester távozását kikényszerítsék.","shortLead":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás...","id":"20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6.jpg","index":0,"item":"a0a37692-056a-41f2-883d-72b10b9be16d","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","timestamp":"2024. november. 25. 11:49","title":"Aláírásgyűjtéssel kényszerítené lemondásra a fizetését a börtönben ülve is felvevő óbudai polgármestert a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A dízelbotrány nemcsak a nagy múltú konszern, de az egész német autóipar, sőt a "Made in Germany" kultusz végét is jelentheti. Minden a környezetvédelmi botrány gazdasági, politikai és kulturális dimenzióiról.
A világ legnagyobb autógyárának, a Volkswagennek két hete, egy egyesült államokbeli vizsgálat eredményeinek napvilágra kerülése nyomán kirobbant csalási botránya megrázta nemcsak a világ autóiparát, de a világ egyik legnagyobb gazdasága, a német is megérzi ennek a hatását. A felfordulás hosszú távú következményei pedig odáig is érnek, hogy egyre többen és többet beszélnek a dízelkorszak leáldozásáról, sőt akár a benzinmotoros autók hanyatlásáról és az elektromos autók térnyeréséről. Más sem uralja a világsajtót két hete, mint a VW-ügy, és a sajátjaik, a német újságok is keményen nekimennek a cégnek, a német gazdaságpolitikának és a német mítosznak.
Azzal, hogy a Volkswagen beismerte, szisztematikusan manipulálta dízelmotorjainak károsanyag-kibocsátási adatait, nemcsak a világ vezető autógyártója került válságba, hanem az egész "Németország Rt." jó hírneve is kárt szenvedett – írja a konzervatív-liberális Achse des Guten blog szerzője, kiemelve, hogy a csaláshoz a cég kitűnő mérnöki tudását, technológiai előnyét használta fel rosszhiszeműen. Ráadásul semmi meglepő nem történt, az iparág ismerői és a felügyeleti szervek állítólag régóta várták ezt a botrányt.
AFP / John MacDougall
Oliver Marc Hartwich szerint a "felmérhetetlen nagyságrendű" PR-katasztrófa mellett eltörpülnek a korábbi ismert ökobotrányok, mint a Deepwater Horizon vagy az Exxon Valdez esetei, ráadásul megdőlt a "tiszta" német üzletmenetbe vetett hit. Nem kizárt, hogy más autógyárakról is kiderülnek hasonló etikátlanságok és csalások, szerinte nem véletlenül nem szólal meg érdemben a konkurencia.
Körkörös fedezés
Az önhittség egy Németországban feltalált erény, ennek köszönhető, hogy a németek állandóan kioktatnak más nemzeteket a helyes fiskális, energia- és menekültpolitikáról. A valóság azonban ezt az önképet nem igazolja vissza, állítja az Achse szerzője, emlékeztetve arra, hogy Németország csak a 90-es évek végén szánta el magát arra, hogy a más országokban már ismert antikorrupciós törvényeket bevezesse. Ezzel együtt még jóval ezután is több nagy konszernről derült ki korrupció, így a Siemensről és magáról a Volkswagenről is, amelynek menedzsmentje a cég üzemi tanácsait kente meg készpénzzel, luxusutakkal és prostituáltakkal.
A cég néhány ember hibájának igyekszik feltüntetni a történteket, holott a konszern évek óta tartó korrupciójában rendszer volt – állítja aDie Weltonline kiadásában Reinhard Sprenger. A liberális lap kommentátora szerint a cég CEO-ja, a lemondott Martin Winterkorn által képviselt "feudalizmus" uralmi struktúrája bukott meg (amit a VW-ben lévő nagy arányú állami tulajdon is segített), bár a voltaképpeni botránynak szintén azt tartja, hogy ezek a műszaki praktikák sokak előtt ismertek voltak.
Martin Winterkorn, a VW lemondott vezére
AFP / John Macdougall
"Mindenki tudta, hogy mindenki tudja, és senki nem csinált semmit", a korábbi esetekhez hasonlóan ismét az amerikaiak derítettek fényt a csalásra, miközben a környezetvédelmi hatóság hallgatott. Nem kizárt, hogy a (VW-ban résztulajdonos) állam, a konszern és a szakszervezetek kölcsönösen fedezték egymást, nem a környezetet, hanem csak saját hatalmukat féltve:
Nem egyéni belátást és megbánást kell követelni, hanem valami sokkal könnyebbet: az intézményes keret jó dizájnját. Azt, amit a régi német gazdaságelmélet »rendpolitikának« hívott. Az államnak semmi keresnivalója egy gazdasági konszernben. Újra világos választóvonalat kell húznia, fel kell oldania a katasztrofális összefonódások rendszerét.
Zöld osztályharc
Ugyancsak a Die Weltben Ulf Poschardt, a Welt-csoport főszerkesztő-helyettese a Zöldeken veri el a port, mondván, a VW-botrány jól jön az autókat és magát a fogyasztást lenéző ökopártnak. A "klímavallásban" hívő Zöldek a szerző szerint csak ürügynek használják a csalást arra, hogy ismét felvessék a rendszerkérdést, kizárólag szennyező tényezőt, CO2-kibocsátót látnak az autóban, aminek a mélyén "kulturális és szociális neheztelés" van, némi osztályharcos beütéssel.
Poschardt szerint olyan helyzetekben, amikor a német népgazdaságnak szolidaritásra lenne szüksége jakobinizmus helyett, a Zöldek csupán urbánus választói rétegüket szolgálják ki, akik saját puritán, környezetbarát életmódjukat a legszívesebben mindenkire kiterjesztenék. Ez a réteg pedig szereti a tiltásokat, mert "azt tiltja, amit amúgy sem szeretnek". Miközben nem értik meg, hogy a Ferrarik, Lamborghinik és Porschék környezetbarátabbnak bizonyulnak jó néhány hibrid vagy elektromos autónál, ha a gyártáshoz szükséges elemeket és a szénerőművekből származó elektromos áramot is beleszámítjuk.
Ugyancsak a német "ökolélekről" ír a VW-botrány kapcsán aCicerocímű német értelmiségi folyóirat publicistája. Alexander Grau szégyenként értékeli az ügyet annak a népnek a szempontjából, amely meg van győződve önnön jóságáról, hiszen szorgosan reciklál, fenntartható energiát használ, egészségesen táplálkozik, pacifista, szociális és multikulturális.
Csapás a német néplélekre
AFP / Odd Andersen
Külön csapás a német néplélekre, hogy nem valamelyik ökoszervezet, mint a Greenpeace derítette ki a botrányt, hanem (ismét) az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA, akárcsak korábban, a Deutsche Bank és a Siemens esetében. Pont az amerikaiak tehát, akikről "mindenki tudja", hogy globális környezetszennyezők, és "génekkel traktálják" az élelmiszereinket.
Kriminális energia
A gazdasági, szakszervezeti és politikai összefonódások által lehetővé tett botrány nem csupán gazdasági, hanem csapást jelent a német öntudat egyik legfontosabb elemére, a tiszta energia ügyében tanúsított kompetenciájára.
"Mások tabletekkel és okostelefonokkal forradalmasítják a kommunikációs technológiát, szoftverekkel uralják az adatáramlást – mi németek azonban környezetbarát autókkal és szélenergiával és hőszigeteléssel mentjük meg a világot" – így írja le sokak "naiv vízióját" a Cicero szerzője, aki szerint most legalább esély nyílik arra, hogy a németek leszálljanak a magas lóról, és ne morális fensőbbségességgel nézzenek a világ többi részére.
A dízelbotrány nem annyira a tőzsdék, mint a digitális világ jövője szempontjából lényeges kérdés – így veti fel legalábbis a problémát Sascha Lobo internetguru, a Spiegel Onlinerendszeres szerzője, aki már évekkel ezelőtt javasolta, hogy mivel az autózás jövőjét a digitális hálózatok jelentik, ezért a Volkswagen változzon szoftverkonszernné. Bizonyos szempontból már ma is az, csak másképpen, "kriminális energiával", de attól még tény marad, hogy új korszak kezdődött, amelyhez "digitális bizalom" lenne szükséges.
Lobo szerint a VW bebizonyította, hogy képes a Szilícium-völgyben is használt "Machine Learninghez" hasonló adaptív technológia használatára, olyan okos alkalmazás programozására, amely alkalmazkodik bizonyos helyzetekhez (esetünkben teszthelyzet érzékelésére). Ezt az EU bármely versenyén díjazták volna, ha nem a csalást és a törvények megkerülését szolgálta volna.
A botrány lényege a szerző szerint az, hogy a szoftverek olyan iszonyatosan bonyolultak és alkalmazkodóképesek, hogy már csak a létrehozójuk tudja (jó esetben) megmondani, milyen teljesítményre képesek. A VW azonban eljátszotta a "digitális bizalmat", és nem butaságból, hanem kapzsiságból – írja a Spiegel Online szerzője.